Een hometrainer gebruiken om vormverlies te voorkomen?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mireille
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: do 12-03-2015 1:00
Contacteer:

do 12-03-2015 10:25

Ik heb een blessure aan mijn knie (lopers/springersknie).
Ik zal daarom even van training moeten afzien/ minderen.
Om toch in vorm te blijven..is het gebruik van een hometrainer verstandig bij een knieblessure?
Is dan instellen op laag verzet dan goed te doen ivm het herstel?
Ik loop per training gemiddeld vijf km. Ik vroeg me af hoeveel ik dan moet fietsen.

gr, Mireille
Gebruikersavatar
JoostUSA
Lid
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 24-09-2014 1:00

do 12-03-2015 13:05

Fietsen is te belastend voor de knie is mijn ervaring. Ook als je kijkt naar professionele racefietsers is de meest voorkomende blessure aan die knie. Wel zou je op een crosstrainer kunnen trainen lijkt me, maar ik ben geen expert.
Gebruikersavatar
gvr
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 18-04-2014 1:00
Locatie: Doorn
Contacteer:

do 12-03-2015 13:49

Heb zelf ook historie van jumpers knee en mijn herstel (onder begeleiding van fysio) was wel een warming up van 10 minuten op de hometyrainer. Daarna krachttraining om de spieren rond de knie te versterken. Dus beperkte inspanning op hometrainer zou kunnen (vandaar de 10 minuten), maar altijd in combinatie met krachttraining knie. Maar bij twijfel, check een fysio ;-)
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
willemhouterman
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: di 19-02-2013 1:00

do 12-03-2015 14:15

Ik had een lopersknie en kreeg hier bij het wielrennen ook last van. Ik zou een crosstrainer aanraden, als ik daar op stond had ik nooit last van mijn knie. De crosstrainer belast meer je bovenbenen.
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4943
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

do 12-03-2015 19:08

Je kunt beter je tijd in het versterken van je knie steken... als je een opbouwend programma hebt... heb je geen tijd meer over voor dei hometrainer.... Des te eerder ben je weer beter...
Gebruikersavatar
jaapio1984
Lid
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: vr 20-02-2015 1:00
Locatie: De Wilp
Contacteer:

do 18-06-2015 10:44

en ik mag mij sinds afgelopen dinsdag ook melden bij de fysio met een spontante lopersknie.. Fysio zei dat het belangrijk is om vooral onbelast te trainen.. dus rustig fietsen in ligt verzet kan wel.. maar niet zwaar trappen.. maar vooral de cross trainer wordt aangeraden. daarnaast is belangrijk om de spieren in de bovenbenen en de bilspieren te trainen.. en zoals de fysio zei.. ga niet rennen.. het wordt alleen maar erger..

Jaapio
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

do 18-06-2015 11:57

jaapio1984 schreef:en ik mag mij sinds afgelopen dinsdag ook melden bij de fysio met een spontante lopersknie.. Fysio zei dat het belangrijk is om vooral onbelast te trainen.. dus rustig fietsen in ligt verzet kan wel.. maar niet zwaar trappen.. maar vooral de cross trainer wordt aangeraden. daarnaast is belangrijk om de spieren in de bovenbenen en de bilspieren te trainen.. en zoals de fysio zei.. ga niet rennen.. het wordt alleen maar erger..

Jaapio
wat ontzettend balen :-( Niks te maken met de andere schoenen of droeg je die nog niet?
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Kobus
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 06-04-2005 1:00
Locatie: Velp
Contacteer:

do 18-06-2015 19:16

De 'lopersknie' komt ook voor bij fietsers. Oorzaak is vaak een verkeerde afstelling vd fiets en o.a. de schoenplaatjes. Als fietsen het alternatief wordt wees er dan van overtuigd dat je goed op de fiets zit.
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

do 18-06-2015 20:14

Ik zou ook gewoon lekker buiten gaan fietsen. Is veel leuker dan binnen op de hometrainer.. Zorg wel dat je licht trapt en wat te eten en drinken meeneemt. Fietsen is een stuk minder belastend dan hardlopen en je komt ook nog eens ergens
😊

Pas wel op dat je het niet te leuk gaat vinden.. Voor je het weet ga je ook nog zwemmen en dan ben je echt de klos.

Maarten
One, two, Tri
Plaats reactie