Pagina 1 van 1

Een hometrainer gebruiken om vormverlies te voorkomen?

Geplaatst: do 12-03-2015 10:25
door mireille
Ik heb een blessure aan mijn knie (lopers/springersknie).
Ik zal daarom even van training moeten afzien/ minderen.
Om toch in vorm te blijven..is het gebruik van een hometrainer verstandig bij een knieblessure?
Is dan instellen op laag verzet dan goed te doen ivm het herstel?
Ik loop per training gemiddeld vijf km. Ik vroeg me af hoeveel ik dan moet fietsen.

gr, Mireille

Geplaatst: do 12-03-2015 13:05
door JoostUSA
Fietsen is te belastend voor de knie is mijn ervaring. Ook als je kijkt naar professionele racefietsers is de meest voorkomende blessure aan die knie. Wel zou je op een crosstrainer kunnen trainen lijkt me, maar ik ben geen expert.

Geplaatst: do 12-03-2015 13:49
door gvr
Heb zelf ook historie van jumpers knee en mijn herstel (onder begeleiding van fysio) was wel een warming up van 10 minuten op de hometyrainer. Daarna krachttraining om de spieren rond de knie te versterken. Dus beperkte inspanning op hometrainer zou kunnen (vandaar de 10 minuten), maar altijd in combinatie met krachttraining knie. Maar bij twijfel, check een fysio ;-)

Geplaatst: do 12-03-2015 14:15
door willemhouterman
Ik had een lopersknie en kreeg hier bij het wielrennen ook last van. Ik zou een crosstrainer aanraden, als ik daar op stond had ik nooit last van mijn knie. De crosstrainer belast meer je bovenbenen.

Geplaatst: do 12-03-2015 19:08
door MasterRunner
Je kunt beter je tijd in het versterken van je knie steken... als je een opbouwend programma hebt... heb je geen tijd meer over voor dei hometrainer.... Des te eerder ben je weer beter...

Geplaatst: do 18-06-2015 10:44
door jaapio1984
en ik mag mij sinds afgelopen dinsdag ook melden bij de fysio met een spontante lopersknie.. Fysio zei dat het belangrijk is om vooral onbelast te trainen.. dus rustig fietsen in ligt verzet kan wel.. maar niet zwaar trappen.. maar vooral de cross trainer wordt aangeraden. daarnaast is belangrijk om de spieren in de bovenbenen en de bilspieren te trainen.. en zoals de fysio zei.. ga niet rennen.. het wordt alleen maar erger..

Jaapio

Geplaatst: do 18-06-2015 11:57
door max09
jaapio1984 schreef:en ik mag mij sinds afgelopen dinsdag ook melden bij de fysio met een spontante lopersknie.. Fysio zei dat het belangrijk is om vooral onbelast te trainen.. dus rustig fietsen in ligt verzet kan wel.. maar niet zwaar trappen.. maar vooral de cross trainer wordt aangeraden. daarnaast is belangrijk om de spieren in de bovenbenen en de bilspieren te trainen.. en zoals de fysio zei.. ga niet rennen.. het wordt alleen maar erger..

Jaapio
wat ontzettend balen :-( Niks te maken met de andere schoenen of droeg je die nog niet?

Geplaatst: do 18-06-2015 19:16
door Kobus
De 'lopersknie' komt ook voor bij fietsers. Oorzaak is vaak een verkeerde afstelling vd fiets en o.a. de schoenplaatjes. Als fietsen het alternatief wordt wees er dan van overtuigd dat je goed op de fiets zit.

Geplaatst: do 18-06-2015 20:14
door gadget
Ik zou ook gewoon lekker buiten gaan fietsen. Is veel leuker dan binnen op de hometrainer.. Zorg wel dat je licht trapt en wat te eten en drinken meeneemt. Fietsen is een stuk minder belastend dan hardlopen en je komt ook nog eens ergens
😊

Pas wel op dat je het niet te leuk gaat vinden.. Voor je het weet ga je ook nog zwemmen en dan ben je echt de klos.

Maarten