Rotterdam racen, lopen, of helemaal niet?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
maxpowers
Lid
Lid

za 28-03-2015 21:21

Het moet maar eens dan, m’n eerste post. Ik lees al een tijd mee, en heb ontzettend veel geleerd van de (oha) verstandige discussies op CnR. Nu zit ik met een probleem, en zou ik graag horen wat jullie denken.

Hoe kom ik hier? Ik, (man, 41 jr, 71kg) loop nu weer sinds en jaar of twee serieus. Heb afgelopen oktober mijn tweede marathon gelopen, en deed daar in Eindhoven 3u28 over, met het idee dat 't sneller kon. Na Eindhoven flink doorgetraind, en me ingeschreven voor de CPC (halve) en Rotterdam (hele). Ik train volgens het programma van Pfitzinger (18-55 plan, voor de liefhebbers): 5 trainingen per week, max weekomvang zo’n 88km. Tot aan de CPC geen vuiltje aan de lucht. Die halve ging top, ik was geheel volgens plan in 1:32 binnen maar tijdens het eindsprintje is er toch iets stukgegaan in m’n kuit. Ik maakte me er niet te druk over, heb een weekje niet gelopen, maar die week daarna lukte het nog niet - het leek alsof het ene na het andere stuk van m’n been door het niet gebruiken ging klagen. Enkel, kuit, knie - nooit last van gehad, maar nu, zonder dat ik erop liep, opeens wel. Mega irritant.

Voorlopig eind van het verhaal is dat ik vandaag (bijna drie weken na de CPC) weer voor het eerst twee dagen op rij heb kunnen lopen. Ik hou ’t rustig (8k vandaag), en helemaal goed voelt ’t niet maar het ongemak neemt af na een stukje lopen. Tempo is geen probleem, maar m’n been voelt wat onwennig, slap, minder krachtig, en soms alsof ik er doorheen ga zakken. Nou ja, dat gaat dan door m’n hoofd als ik loop, maar ondertussen peddelt ’t toch redelijk soepel door.

Nu twijfel ik enorm wat ik nou met Rotterdam moet doen. Ik zou al in de taper moeten zitten, maar heb de laatste van drie 32+ duurlopen vorige week moeten missen en nagenoeg nul kilometers gemaakt sinds CPC; drie weken geleden. Rotterdam is over twee weken. Ik heb het idee dat ik, nu ik weer kan lopen, nog snel flink kilometers moet inhalen, maar misschien is dat niet de juiste aanpak. Ik heb niet het gevoel dat ik veel conditie kwijt ben, maar wel een hoop zelfvertrouwen. Mijn basis is okee, afgelopen 7 maanden iedere maand 250+ gelopen, met uitschieters naar 330. Kortom, een half jaar trouw, gezond en hard getraind, nu drie weken eruit, marathon over twee weken.

Wat zou jij doen? Even aangenomen dat het been het houdt - terug in het schema alsof er niets gebeurd is, blij zijn met drie weken extra rust, en racen? Wat proberen in te halen en bijv. een extra 30+ lopen morgen, en korter (of nauwelijks) taperen? Zonder verwachtingen lopen, of niet meedoen? Iets anders? Alvast erg bedankt voor je tijd, en raad!
MasterRunner
Lid
Lid

za 28-03-2015 21:34

Welkom....
Jammer dat het zo liep, maar je schrijft het zelf al... zoveel km's inhalen, vergeet het... en om nu in 1x 32 km te gaan lopen... lijkt me ook niet handig..
Ik weet niet exact wat handig is..... maar zet in op genieten van die marathon, begin rustig op een tempo waarvan je verwacht dat je hem uit kunt lopen.... en heb je halverwege het gevoel dat je wel erg veel over hebt... dan kan een negatieve split wel eens verrassender uitpakken dan je denkt...
Ga je nu te gek trainen... dan sta je te vermoeid aan de start om dat kunstje uit te halen.
Een volgende keer beter en probeer dat kansje....
Succes!
Holenmens
Lid
Lid

zo 29-03-2015 7:30

Inderdaad, km's "inhalen" gaat sowieso averechts werken. Ik zou nog een paar keer per week max 10km lopen aan 12km/u ofzo.

Weet je zeker dat de kuit de oorzaak is en niet het gevolg van wat anders? Onwillig spiertje in het heupsysteem kan er ook al voor zorgen dat je vierkant loopt. Ik zou nog even bij een sportfysio langs gaan als ik jou was.
Jooost
Lid
Lid

zo 29-03-2015 9:44

Hoi Max , maak 't jezelf niet zo moeilijk . De Rotterdam-marathon is genieten , zeker als 't lekker weer is . Doe alsof al het publiek er voor jou staat . Die snelle marathon loop je heus nog wel eens .
Rotterdam is het toefje op de taart , die dag is de stad er speciaal voor jou ( en de 10000 anderen ) .
Zelf heb ik hem nu 10 x gelopen . Ik weet , het is lastig . Door alle toejuichingen ging ik altijd harder van start dan ik van plan was . En altijd kramp op ´t laatst .
Pas de laatste 2x lukte het me om hem rielekst te lopen . Rustiger begonnen , wat meer tijd genomen bij de drankposten , de tweede helft uiteindelijk sneller gelopen dan de eerste helft dus .
En zonder kramp en net zo snel ( of langzaam , tussen de 3 uur 20 en 3 uur 40 ) .
Ik wil maar zeggen , je voorbereiding is niet perfekt . Ga niet iets najagen , wat er toch niet in zit . Wat heeft ´t voor zin om helemaal kapot op de Coolsingel aan te komen . De marathon is een avontuur , je bent pas net begonnen , dit is je 3e marathon , je moet ´t nog leren , beheersen .
Vergeet je tijd ( en je horloge ) , het is niet belangrijk .
Ik voel me nu een hele ouwe man , die alles ( beter ) weet , opa vertelt .
Kijk maar wat je er mee doet .
In ieder geval , heel veel plezier dus .
maxpowers
Lid
Lid

zo 29-03-2015 13:45

Bedankt voor de antwoorden! Niet onverwacht, ik moest het toch ook even van anderen horen. Het lijkt me inderdaad vrij kansloos om te verwachten dat ik mijn tijdsdoel nog zou halen. Een marathon lopen 'voor de lol' zal een nieuwe ervaring zijn, ik heb toch graag een doel. Ik train rustig door, en we gaan kijken hoe de vlag er op de dag zelf bijhangt.
kampioen op de 10k herstel.
stefan69
Lid
Lid

ma 30-03-2015 11:17

maxpowers schreef:m’n been voelt wat onwennig, slap, minder krachtig, en soms alsof ik er doorheen ga zakken.
Hoi Max,

Ik heb ook sinds een paar weken een blessure. Plotseling had ik ook het gevoel dat ik inderdaad een beetje door mijn been/heup heen zakte. Mijn piriformis bleek de boosdoener. Ik denk dat het bij mij door overbelasting is veroorzaakt.

Ik ga over twee weken de marathon van Parijs lopen. Ik zat mooi op schema voor een tijd onder de 3:10 maar ga nu weg op een tijd onder de vier uur. Persoonlijk vind ik het veel minder leuk om een marathon voor de lol te lopen dan voor een snelle tijd 8) , maar het is niet anders. Ik heb er sowieso al veel zin in.

Na Parijs ga ik (hopelijk) heel rustig weer opbouwen zodat ik weer zonder blessures aan de slag kan voor de marathon van Amsterdam in oktober. Ik loop overigens ook met het Pfitzinger schema.

Veel succes met je herstel! Mijn advies is hetzelfde als de rest. Niet te veel meer doen en niet voor een snelle tijd gaan.
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

ma 30-03-2015 13:56

Ok, ik zal je voortaan Max Powers noemen... :lol:

Ik hoop dat je spoedig volledig hersteld zult zijn. Goed om te lezen dat je inmiddels in ieder geval weer licht kunt trainen.

In antwoord op je vragen: ik sluit me aan bij degenen die je afraden om (lange) trainingen in te halen, en ook het advies om jezelf geen tijdsdoel te stellen lijkt me verstandig. Bij gerede twijfel over je fitheid - als je er niet van overtuigd bent dat je überhaupt de marathon kunt rennen zonder je lichaam ernstige schade te berokkenen - zou ik overigens sowieso niet van start gaan.

Maar wie weet verbaas je jezelf. Ik herinner me dat Hutchinson ergens heeft geschreven dat de ideale taper er misschien iets anders uitziet dan doorgaans wordt aangenomen: in plaats van de laatste drie weken geleidelijk met zo'n 25% per week af te bouwen, zou het wellicht beter zijn om iets eerder met uitrusten te beginnen, maar de laatste week vóór de race juist weer wat meer en intensiever te gaan trainen ('ramp up'). Omdat weinig atleten bereid zijn om te experimenteren voor een (belangrijke) marathon - een herkansing krijg je niet gauw of helemaal niet - bestaat weing empirisch bewijs voor die theorie, maar interessant vond ik het wel. Misschien dat jij een succesvol proefkonijn kunt zijn... :wink:
"I shall endavour to be more scintillating."
- Caconym
mdo
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-04-2015 7:54

Hoi,
Altijd lastig om te doen wat verstandig is!
Ik ben ook aan het trainen voor rotterdam en had 3 weken geleden ook flink overbelast (eigen schuld natuurlijk, na maandenlang asfalt weer eens lekker lang off road gelopen, niet meer gewend...). Na 1 week volledige rust, twee pittige sportmassages en de week erna rustig aan opbouwen weer hersteld, maar natuurlijk ook twee (belangrijke) weken gemist. Toch denk ik de juiste keuze gemaakt om volledige rust te nemen en niet de km's in te halen, anders blijf je wellicht door sukkelen. Nu weer verplicht 2 weken rust na een oog operatie, maar toch ontspannen naar de start!

Weet iemand waar je terug kunt vinden in welk startvak de pacers van 3 uur staan?

Grt marc
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-04-2015 19:31

Die zijn er helaas niet mdo.... 3:15 zijn de snelste pacers..
racoon
Lid
Lid
Contacteer:

vr 03-04-2015 9:15

ejhoogendoorn schreef:Die zijn er helaas niet mdo.... 3:15 zijn de snelste pacers..
Zijn er wel, staan in wit.

•3.00 uur / Wit*
•3.15 uur / Rood
•3.30 uur / Blauw
•3.45 uur / Paars
•4.00 uur / Groen
•4.15 uur / Oranje
•4.30 uur / Geel
Zuidplasser
Lid
Lid
Contacteer:

vr 03-04-2015 11:08

racoon schreef:
ejhoogendoorn schreef:Die zijn er helaas niet mdo.... 3:15 zijn de snelste pacers..
Zijn er wel, staan in wit.

•3.00 uur / Wit*
•3.15 uur / Rood
•3.30 uur / Blauw
•3.45 uur / Paars
•4.00 uur / Groen
•4.15 uur / Oranje
•4.30 uur / Geel
Dit stond er ook nog bij:

*3.00 uur pacing team is onder voorbehoud.
Plaats reactie