Enquete over pijnklachten

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
hercules
Lid
Lid

zo 06-12-2015 13:07

Beste forumleden,

ik ben bezig om een praktijk voor houdingstherapie op te starten, volgens een Amerikaanse methode die hier niet bekend is. Zeer effectief. Het werkt op pijnklachten (m.n. de gewrichten) maar ook sportblessures, en tevens om sportprestaties te verbeteren. Dit gebeurt door de houding te verbeteren en kijkt naar het hele lichaam, het lichaam is immers een eenheid. Bijv. knieklachten houden vaak verband met een bekkenscheefstand of -draaiing.

Mijn vraag is: zouden jullie mijn enquete willen invullen? Deze wordt gebruikt als input voor mijn website, om de informatie optimaal te kunnen afstemmen op waar men behoefte aan heeft. Is dus niet primair commercieel bedoeld. De enquete is geheel anoniem (geen IP logging). Duurt 5-10 minuten om in te vullen en je maakt kans op een gratis houdingsanalyse of een mooi boek over de methode.

De link is: https://nl.surveymonkey.com/r/pijnklachten

Alvast bedankt!
Groet,
Patrick
Koen87
Lid
Lid

zo 06-12-2015 14:28

Ik wil het best voor je invullen, maar verstrek dan ook meer informatie: om welke methode gaat het? Voor welke praktijk ontwikkel je het e.d.? Komt uit de anonimiteit als je iets van ons verwacht. Ik ben ook bang dat je via deze wijze een beperkt beeld krijgt van je markt, dus pas je nog andere methoden toe? Etc.

Ps; informatie afstemmen op je doelgroep is juist commercieel. Want wat zijn de uitgangspunten van marketing? ;)
hercules
Lid
Lid

zo 06-12-2015 15:34

Hallo Koen, ik wilde het kort houden maar zal inderdaad wat meer informatie geven.

De methode heet Egoscue en is in Amerika ontwikkeld door Pete Egoscue, zo'n 40 jaar geleden. Het is een holistische methode die ervan uitgaat dat het lichaam een eenheid is en je dus klachten niet lokaal kunt behandelen (zoals nog steeds gebeurt). Door de houding te analyseren (d.m.v. het getrainde menselijk oog, het maken van houdingsfoto's, het doen van oefeningen ter test en een wandel/looptest) worden de afwijkingen van het ideaal in kaart gebracht en in de computer gezet.
De pijnklachten worden hier eveneens in opgeslagen en met deze combinatie komt het computerprogramma met een voorstel voor een serie oefeningen. Deze pas ik dan evt. aan en we gaan hiermee aan de slag. In de praktijk betekent dit bijna altijd directe verlichting van de klachten. Naar aanleiding van de ervaring van het oefenen hiermee (thuis) word het programma telkens iets aangepast, tot de klachten verdwenen zijn.

Het principe is dat het lichaam weer in de oorspronkelijke staat gebracht wordt door eenvoudige oefeningen, hiermee worden de (houdings)spieren geleerd wat hun eigenlijke taak is (i.t.t. het uitvoeren van compensaties). Na een tijdje keert het lichaam dan zoveel mogelijk terug naar de ideale houding waardoor pijnklachten, blessures en de blessuregevoeligheid vermindert of verdwijnt. Ook de prestaties nemen hierdoor toe, de spieren kunnen immers doen waar ze voor bedoeld zijn, in plaats van dat ze ergens anders moeten 'helpen'.

Egoscue heeft zo'n 16 klinieken in de VS plus losse therapeuten zoals ik. In Europa zijn het er maar erg weinig.
De nadruk ligt bij de methode op het samen doen met de klant, en het overdragen van kennis, zodat de klant het voortaan zelf kan doen en niet volledig afhankelijk is van een therapeut. Het is ook goed mogelijk om deze methode te combineren met andere behandelmethoden.

In eerste instantie wil ik alleen deze methode toepassen ('zuivere Egoscue') maar later ook andere methoden integreren, hier heb ik al wel ideeen over maar wil hier eerst mee starten voordat ik me daarin ga verdiepen. De behandel-succesratio is al dusdanig hoog met deze methode (meer dan 95%) dat het voor mij een goede start is.

Ik ben zelf in aanraking gekomen met de methode door een vriend van mij in Noorwegen. Ik had veel last van onderrug-problemen en op dat moment ook last van 'spit'. Met een paar eenvoudige oefeningen heeft hij me zeer snel hiervan af geholpen en ik wist gelijk dat ik hier iets mee moest doen.

Ja uiteraard heb je gelijk met je laatste opmerking, ik bedoelde alleen te zeggen dat de enquete meer bedoeld is voor input voor mijn toekomstige website, en niet om klanten te vinden.

Hoop iets duidelijker zo :)

Groet
Patrick
Koen87 schreef:Ik wil het best voor je invullen, maar verstrek dan ook meer informatie: om welke methode gaat het? Voor welke praktijk ontwikkel je het e.d.? Komt uit de anonimiteit als je iets van ons verwacht. Ik ben ook bang dat je via deze wijze een beperkt beeld krijgt van je markt, dus pas je nog andere methoden toe? Etc.

Ps; informatie afstemmen op je doelgroep is juist commercieel. Want wat zijn de uitgangspunten van marketing? ;)
Koen87
Lid
Lid

ma 07-12-2015 10:35

Ok! Dankje voor je uitleg. Heb je zo enig benul waarom deze methode niet aanslaat in Europa? Wordt het niet vergoed? Of is er een andere reden voor te bedenken?

Ik heb de enquête i.i.g. voor je ingevuld.
hercules
Lid
Lid

ma 07-12-2015 10:54

Dank voor het invullen Koen!

het is een met name gebrek aan bekendheid denk ik. De methode is in de VS ook niet echt bekend. Ze maken ook nooit reclame, de business daar komt uitsluitend uit mond tot mond aanbevelingen. De reden dat er maar een handvol therapeuten in Europa zitten heeft ook met verzekering te maken denk ik.
Op dit moment wordt deze therapie nog niet vergoed door de verzekeraars. Ik ga hier wel mee aan de slag maar realistisch gezien zal dat nog wel even duren, voorlopig is het dus zelf betalen. In de VS is dat overigens ook zo, maar daar is men gewend om voor zorg te betalen en daar eerder toe bereid.
Overigens liggen de tarieven daar een stuk hoger. Een consult in een officiele Egoscue kliniek kost $250 , er zijn wel pakketten van 8 of 16 bezoeken met iets korting maar toch. En er zijn daar genoeg mensen te vinden die daar de creditcard voor trekken. Hier zullen de tarieven lager moeten.
Belangrijk is de kracht van de methode ervaren, dan gaat het wel rollen. Maar die eerste stap is vaak het lastigst.

Groet
Patrick
Koen87 schreef:Ok! Dankje voor je uitleg. Heb je zo enig benul waarom deze methode niet aanslaat in Europa? Wordt het niet vergoed? Of is er een andere reden voor te bedenken?

Ik heb de enquête i.i.g. voor je ingevuld.
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

wo 09-12-2015 9:15

hercules schreef:Beste forumleden,

ik ben bezig om een praktijk voor houdingstherapie op te starten, volgens een Amerikaanse methode die hier niet bekend is. Zeer effectief. Het werkt op pijnklachten (m.n. de gewrichten) maar ook sportblessures, en tevens om sportprestaties te verbeteren. Dit gebeurt door de houding te verbeteren en kijkt naar het hele lichaam, het lichaam is immers een eenheid. Bijv. knieklachten houden vaak verband met een bekkenscheefstand of -draaiing.

Mijn vraag is: zouden jullie mijn enquete willen invullen? Deze wordt gebruikt als input voor mijn website, om de informatie optimaal te kunnen afstemmen op waar men behoefte aan heeft. Is dus niet primair commercieel bedoeld. De enquete is geheel anoniem (geen IP logging). Duurt 5-10 minuten om in te vullen en je maakt kans op een gratis houdingsanalyse of een mooi boek over de methode.

De link is: https://nl.surveymonkey.com/r/pijnklachten

Alvast bedankt!
Groet,
Patrick
Ik heb de enquete ingevuld. Enige opmerking over de enquete is dat het begint met "Heeft u *wel eens* klachten en daarna de vraag "Heeft u *op dit moment* klachten. Vervolgens gaat de hele enquete door op de vraag over*dit moment*. Ik heb echter *op dit moment* geen klachten, maar in het verleden wel gehad. Klein detail, maar toch relevant, want het kan de resultaten wellicht wat beinvloeden. Concreet een hernia tussen mijn 4de en 5de wervel in mijn onderrug. En dat is gelijk het bruggetje naar de behandelmethode. Mijn ervaring (let op: die is subjectief) is dat een fysiobehandeling ook uitgaat van het hele lichaam. Dus de interactie tussen rug, bekken, heupen, houding etc. Mijn genezingsproces van mijn hernia ging uit van spierversterkende oefeningen, maar ook ademhaling, stand van bekken etc. Het kan natuurlijk aan mijn fysio liggen die die elementen belangrijk vond, maar het is zeker niet zo dat deze ietwat "holistische" methode onbekend is.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
hercules
Lid
Lid

wo 09-12-2015 9:49

Hallo,

dank voor het invullen! Ik snap dat dat verwarrend kan zijn. Ik zat daar zelf ook mee te worstelen. Klachten in het verleden kunnen zeker relevant zijn en die neem ik ook mee in de intake voor (nieuwe) klanten. De kern van deze methode is juist om de onderliggende oorzaak(en) aan te pakken en niet de symptomen. Als je symptomatisch te werk gaat, wordt het symptoom van dat moment (al dan niet tijdelijk) opgelost maar een tijd later kan het zich dan op een andere plek manifesteren. Voorbeeld: iemand heeft last van de rechterknie. Wordt lokaal behandeld aan de knie. Klachten verdwijnen (voorlopig) maar na paar maanden last van linkerknie. Die wordt ook behandeld en na enkele maanden last van voet/enkel. De achterliggende oorzaak (niet goed functionerende linkerheup bijvoorbeeld) is niet aangepakt en de rechter knie was juist de 'sterke' knie, die hoefde helemaal niet behandeld te worden. Even een voorbeeldje. Teveel mensen gaan onnodig onder het mes, met alle gevolgen van dien.

Ik ben me zeker bewust van het feit dat er fysiotherapeuten (en veel andere soorten therapeuten als oefentherapeuten, chiropractors, et cetera) zijn die ook 'holistisch' kijken en dit is geweldig. Maar helaas zijn er ook nog steeds heel veel therapeuten die lokaal kijken en aan symptoombestrijding doen.

Heel goed te horen dat jouw hernia zo goed is behandeld en dat je klachten zijn opgelost. Mijn mening is dat voor een hernia vaak (eerst) een dergelijke aanpak gevolgd kan worden in plaats van een operatie. Gelukkig zijn er goede therapeuten zoals die van jou. Maar nogmaals ik hoor ook zeer, zeer vaak anders. Wat mij betreft, hoe meer 'holistische' therapeuten (wat volgens mij de standaard zou moeten zijn, in plaats van symptomatisch, en het vroeger ook meer was) hoe beter en je ziet dat deze beweging en bewustwording op dit moment gelukkig wel plaats vindt in de maatschappij. Denk dat mensen ook steeds mondiger worden en zelf meer weten en niet meer zo snel het oordeel van een orthodoxe, symptoombestrijdende, arts accepteren maar meer kritische vragen (durven) stellen. Dat wordt in deze methode alleen maar aangemoedigd: samen gaan we kritische vragen stellen en hypothesen toetsen.

Uiteindelijk weet de cliënt het beste wat het probleem is, de therapeut is daarin alleen maar ondersteunend en richtinggevend vind ik. Uiteindelijk leert de cliënt symptomen beter herkennen en weet dan beter de link te leggen met gedrag (waaronder houding) en kan dat dan zelf corrigeren i.p.v. afhankelijk te zijn/blijven van therapeuten.

Tot slot is *deze variant* van een holistische methode wel degelijk onbekend in Nederland, niet het *principe* van holistische behandeling, gelukkig. En er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome, wat ik altijd hoop is dat mensen niet in een doodlopende weg terechtkomen of in een doolhof.

Hartelijke groet
Patrick
gvr schreef: Ik heb de enquete ingevuld. Enige opmerking over de enquete is dat het begint met "Heeft u *wel eens* klachten en daarna de vraag "Heeft u *op dit moment* klachten. Vervolgens gaat de hele enquete door op de vraag over*dit moment*. Ik heb echter *op dit moment* geen klachten, maar in het verleden wel gehad. Klein detail, maar toch relevant, want het kan de resultaten wellicht wat beinvloeden. Concreet een hernia tussen mijn 4de en 5de wervel in mijn onderrug. En dat is gelijk het bruggetje naar de behandelmethode. Mijn ervaring (let op: die is subjectief) is dat een fysiobehandeling ook uitgaat van het hele lichaam. Dus de interactie tussen rug, bekken, heupen, houding etc. Mijn genezingsproces van mijn hernia ging uit van spierversterkende oefeningen, maar ook ademhaling, stand van bekken etc. Het kan natuurlijk aan mijn fysio liggen die die elementen belangrijk vond, maar het is zeker niet zo dat deze ietwat "holistische" methode onbekend is.
Le_nageur
Lid
Lid

wo 09-12-2015 11:29

@Hercules

Zie Persoonlijke Boodschappen (PB).
Le mieux est l'ennemi du bien.
Hens
Benefactor
Benefactor

zo 13-12-2015 18:23

Succespercentage hoger dan 95%, de scepticus in mij zet zo'n methode dan al snel bij allerlei andere wondermiddelen die ook niet bleken te werken, als succespercentage < 5%.
Weet iemand überhaupt een therapie in de medische wetenschap met zulke hoge succespercentages?
MasterRunner
Lid
Lid

zo 13-12-2015 18:35

gvr schreef:....Mijn ervaring (let op: die is subjectief) is dat een fysiobehandeling ook uitgaat van het hele lichaam. Dus de interactie tussen rug, bekken, heupen, houding etc. Mijn genezingsproces van mijn hernia ging uit van spierversterkende oefeningen, maar ook ademhaling, stand van bekken etc. Het kan natuurlijk aan mijn fysio liggen die die elementen belangrijk vond, maar het is zeker niet zo dat deze ietwat "holistische" methode onbekend is.....
Niet alleen die van jou... die van mij ook en die zegt het zelfs ook ...zonder de naam van die methode te noemen....

Zelf ben ik er ook kritisch op. Ik verwacht een goede uitleg van de fysio en spreek dit goed door. Overfocus op de blessure zelf.. werkt vaak niet. Natuurlijk kan het pure pech zijn van dat "onderdeel", maar vaker is er iets in de keten en dan begeeft de zwakste plek het of wordt die plek overbelast...
Plaats reactie