Help! Wat te doen?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
hlv_87
Lid
Lid

ma 28-12-2015 10:03

Ik heb sinds vorige week zaterdag last van linkerknie (buitenkant). De oorzaak weet ik niet precies, maar ik vermoed overbelasting doordat ik opeens veel in het bos ben gaan lopen?

Het leek allemaal mee te vallen en ik ben vorige week maandag 'gewoon' weer gaan lopen. Ging prima, had alleen aan het einde wat lichte klachten weer. Echter toen ik donderdag weer ging, moest ik al na 6km noodgedwongen stoppen wegens steken in me knie. Vanaf donderdag heb ik dan ook niet meer gelopen. Nu wil het echter zo zijn dat a.s. zaterdag een wedstrijd is in mijn woonplaats die ik absoluut wil lopen (en winnen!).

Ik heb er veel voor over om gewoon mee te doen aan deze wedstrijd. Ik zit er zelf over te denken om het woensdag weer te proberen om te kijken of ik na bijna een week rust weer zonder klachten kan lopen. Of is het beter gewoon niks te doen tot zaterdag en kijken waar het schip strand?

En is het misschien handing om de knie in te laten tapen bij een fysio?
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 28-12-2015 10:27

Vervelend! Ik zou deze week zeker een rondje voorzichtig proberen. Bij enige klachten de sportfysio consulteren voor diagnose en evt. behandeling/tapen.
Lukt het rondje voorzichtig zonder enige klachten, dan fingers crossed en gaan zaterdag. Succes!
Afbeelding
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 10:51

lichtjes masseren. Lijkt me een stressreactie. Ik kan bijna de pijn voelen, heb het zelf ook wel eens gehad.

Ik kan het ook totaal mis hebben natuurlijk :lol:
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
MasterRunner
Lid
Lid

ma 28-12-2015 10:53

+1 en wrs lijkt het een tractus probleem. Volg het advies op (fysio).
Je kunt proberen om zsm sportmassage te krijgen, soms zit er teveel spanning op de spieren en lossen de problemen als sneeuw voor de zon op....
Maar elk geval is er een apart!

edit : aha Musicmaestro zit ook op de massagelijn.. ik typ niet snel genoeg... ;)
hlv_87
Lid
Lid

ma 28-12-2015 11:03

Thanks voor de reacties.

Kan het kwaad vanavond een uurtje te fietsen op de Tacx?
Jan-Jasper
Lid
Lid

ma 28-12-2015 11:11

Kijk goed naar de reacties van je gewrichten. Worden ze warm? Zit er vocht in?
Dat zijn signalen dat je beter meer rust kunt nemen.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 12:24

Steken aan de buitenzijde van de knie is inderdaad meestal een indicatie voor een overbelasting. Het vervelende aan overbelastingen is dat als je er niet bewust mee aan de slag gaat ze meestal erger worden. Ik zou zeker een bezoekje aan de fysiotherapeut overwegen. Ik heb hier zelf afgelopen voorjaar/zomer wat last van gehad. Bij mij kwam het doordat m'n knieband lichtjes had verrekt. Toch blijven lopen waardoor ik een overbelasting kreeg (die weer leidde tot een ander probleem, namelijk bij de knieschijf. Wat een feest).

Dus neem vooral even contact op met de fysiotherapeut. Meestal is de beste remedie rust, gecombineerd met mogelijk wat oefeningen en/of massage.
hlv_87
Lid
Lid

ma 28-12-2015 14:27

@ Jan-Jasper. Ik heb geen opvallende afwijkingen gemerkt zoals bijv. vocht of warme gewrichten. Anderen hebben ook geen afwijkingen van links tov rechts waar kunnen nemen.

@ Eide; Welke oefeningen heb jij destijds gedaan? Ik lees her en der dat je de pees moet oprekken.
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 14:40

MasterRunner schreef:+1 en wrs lijkt het een tractus probleem. Volg het advies op (fysio).
Je kunt proberen om zsm sportmassage te krijgen, soms zit er teveel spanning op de spieren en lossen de problemen als sneeuw voor de zon op....
Maar elk geval is er een apart!

edit : aha Musicmaestro zit ook op de massagelijn.. ik typ niet snel genoeg... ;)
:D

mmh ik zie wel een verschil hoor ;) , ik bedoelde meer zelf lichtjes masseren en niet zozeer sportmassage 8)
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 28-12-2015 17:29

hlv_87 schreef:@ Eide; Welke oefeningen heb jij destijds gedaan? Ik lees her en der dat je de pees moet oprekken.
Ik heb zelf echt rust gehouden. Omdat de huisarts zich wat zorgen maakte over het gewricht (ik heb aan beide knieën een kruisbandreconstructie gehad) ben ik doorverwezen naar de orthopeed die bij uiteindelijke diagnose heeft gesteld. Van daaruit door naar de fysio die de vervolgklacht (knieschijf spoorde niet 100%) heeft behandeld. Tegen die tijd was de overbelasting al weggetrokken.

Al met al heb ik afgelopen zomer 2.5 maanden weinig getraind met een periode van 5 weken waarin ik helemaal stil stond.
hlv_87
Lid
Lid

di 29-12-2015 10:15

Eide schreef:Al met al heb ik afgelopen zomer 2.5 maanden weinig getraind met een periode van 5 weken waarin ik helemaal stil stond.
Lijkt me een ramp. Hoe ver val je dan terug? En hoe lang duurde je het tot je weer op je oude niveau was?

Merk de laatste 24 uur nog geen verbetering aan me knie :x
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 29-12-2015 10:45

hlv_87 schreef:
Eide schreef:Al met al heb ik afgelopen zomer 2.5 maanden weinig getraind met een periode van 5 weken waarin ik helemaal stil stond.
Lijkt me een ramp. Hoe ver val je dan terug? En hoe lang duurde je het tot je weer op je oude niveau was?

Merk de laatste 24 uur nog geen verbetering aan me knie :x
Dat ging eigenlijk heel erg snel. Eind juli kon ik weer lopen, medio augustus zat ik op m'n normale omvang qua kilometers en begin oktober liep ik in Eindhoven de halve marathon.

Omdat ik uiteindelijk "maar" 5 weken niet heb hard gelopen raak je niet zo heel veel kwijt heb ik het idee.
Jan-Jasper
Lid
Lid

di 29-12-2015 10:51

Conditie en techniek verdwijnen niet zo heel snel, kracht wel. Dus probeer met oefeningen vooral je spieren wel te onderhouden. (core!)
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
hlv_87
Lid
Lid

do 07-01-2016 13:09

Ben gister bij de fysio geweest. Wat ik dus vooral niet moet doen is rust nemen. Bij rust wordt de pees juist zwakker en die moet juist sterker worden.

Er is me uiteraard geadviseerd veel oefeningen te doen om de pees op te rekken en mijn heupen en omliggende spieren sterker te maken. Wat me wel verrast heeft is dat ik vooral moet intervallen op een lage intensiteit en heuveltraining moet doen.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 07-01-2016 19:27

hlv_87 schreef:Ben gister bij de fysio geweest. Wat ik dus vooral niet moet doen is rust nemen. Bij rust wordt de pees juist zwakker en die moet juist sterker worden.

Er is me uiteraard geadviseerd veel oefeningen te doen om de pees op te rekken en mijn heupen en omliggende spieren sterker te maken. Wat me wel verrast heeft is dat ik vooral moet intervallen op een lage intensiteit en heuveltraining moet doen.
Klinkt als een goede fysio :D
Waar zit hij?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Plaats reactie