loop-pauze

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

za 16-01-2016 13:54

Sinds ruim een week ben ik voorlopig gestopt met hardlopen. Ik blijf aan 't sukkelen met allerlei kwaaltjes:

- in september mijn quadriceps gescheurd. Weliswaar was ik weer lekker bezig, maar het wordt nooit meer wat het geweest is. Bovenin mijn been zit een flinke bult, in het midden een kuiltje en onderaan weer een bult.
- bovenop mijn linkervoet zit een bult. Geen idee wat het is, maar het voelt ietwat beurs, met lopen heb ik er echter geen last van. Misschien artrose? ( daar heb ik nl. hier en daar last van)
- mijn rechterschouder is al een tijd stijf en pijnlijk bij bepaalde bewegingen. Door veel oefeningen hou ik dit wel redelijk soepel. Heeft wel niets met hardlopen te maken.
- mijn nek is sinds een paar maanden nogal stijf. Als ik lang achter de computer zit voelt mijn hoofd gewoon te zwaar. Ook geen last van met hardlopen.
- mijn lies doet licht pijn. Stomme oorzaak; ik wilde, staande, mijn crocs aantrekken die tegen een muur aan stonden. Ze zijn eigenlijk iets te klein dus ik moest nogal duwen.
- mijn knie doet regelmatig pijn als ik gewoon loop. Bij elke stap een steekje. Gelukkig niet elke dag.

Genoeg reden? Nog een; heel binnenkort gaan we een weekje skieen, dan wil ik wel graag niet te veel mankeren.

Wel vind ik nog veel plezier in fitness, powergroepsles, stabiliteitstrainingen, spinnen en soms zwemmen.

Na de skivakantie ga ik weer proberen te hardlopen, en als alles goed gaat ook weer bootcamp.
Gebruikersavatar
tOOter
Lid
Lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: di 16-11-2010 1:00
Contacteer:

za 16-01-2016 13:58

Jeetje, Evelyne, dat vind ik best een lijst met klachten. Ik denk dat je lijf blij is met de rust. Misschien wil het ook wel een flinke revisie door een (fysio?)therapeut?
Wees een beetje lief voor je lijf, hè, ook met skiën. Veel plezier daar!
En natuurlijk beterschap voor alle klachten. :wink:
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

za 16-01-2016 14:02

Rustig aan, beterschap en hopelijk kan je op termijn gewoon doen wat je wil doen!
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

za 16-01-2016 19:40

jij hebt zo'n sporthistorie, Evelyne...
rust zal je zeker geen kwaad doen.
en rust is bij jou relatief natuurlijk.
van stilzitten wordt niemand beter, maar dat doe jij nog lang niet ;-).
ski ze!
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4918
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

za 16-01-2016 21:46

+1 (mbt de rust...)
Lees ook dit verhaal:
http://www.nrc.nl/next/2016/01/11/moete ... en-1576816
Maar één ding is overduidelijk: de beste manier om hardloopblessures te voorkomen is mínder hardlopen
En... geniet vooral van de rust en mss lezen we nog wel eens dat het uiteindelijk weer beter gaat. Sterkte ermee.
Gebruikersavatar
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Berichten: 9073
Lid geworden op: ma 10-11-2003 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

za 16-01-2016 21:51

Evelyn, zolang als ik je ken, van het forum sinds 2003, in real life 2004, ben je een van de meest fanatieke sporters van dit forum ;-) Ik heb groot respect voor jouw loop- pr's en je fietsprestaties, heel veel jonge mensen kunnen dat bij lange na niet.

Maar je moet wel plezier beleven aan de dingen die je doet, helaas ben ik daar al op wat jongere leeftijd achter gekomen, Toen jij zo oud was als ik nu liep je 10km nog in 41 minuten volgens mij;-)
Sporten met pijn heeft geen zin, daar wordt je niet gelukkig van. Mijn advies is om zoveel mogelijk te blijven doen maar onder de pijngrens
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

za 06-02-2016 22:17

Nou, wintersporvakantie is een week achter de rug, gelukkig nergens last van gehad, lekker kunnen skieen.
Bult op mijn voet is inmiddels weg, schouder en nek blijft, is artrose. Lies geen probleem meer, linkerknie voelde ik ook niets meer .

Weer rustig beginnen te hardlopen, eerst een kwartiertje, inmiddels een half uur. Donderdagavond na het rennen had ik weer wat last van de knie, maar dat verdween weer, en vandaag ging het gelukkig goed.

Wel allemaal niet echt snel, maar ik had toch al voor mezelf besloten geen wedstrijden meer doen. Ik moet een beetje zuinig met mijn lichaam aan gaan doen.

Ook geen bootcamp meer. Ik had even geoefend met highjumps, burpys en jumping squats, maar met name de highjumps voelden niet goed in mijn quadriceps. Geen pijn maar meteen een "moe" gevoel. Geen risico's nemen dus.
Gebruikersavatar
renYek
Lid
Lid
Berichten: 520
Lid geworden op: ma 21-10-2013 1:00
Contacteer:

di 08-03-2016 12:44

Hier ook aan de gedwongen looppauze: plantar fasciitis.

Ik rommel al sinds mei/juni 2015 met beginnende pijntjes die snel wegtrokken. Het werd steeds erger en na minder lopen, niet lopen, zooltjes van podoloog en nu al ruim 2 maanden niet lopen (op 2x na wegens ik-moet-nu-echt-lopen-anders-wordt-ik-gek).

Vanmorgen bij de sportarts geweest en wat oefeningen meegekregen en een Strassburg sok aanbevolen gekregen. Met 6 weken zou er met genoemd stramien significante verbetering moeten zijn. In ieder geval de komende 2 maanden zeker nog niet hardlopen.

2016 wordt een tussenjaartje dus. Ik had gehoopt ultrafit m40 te gaan betreden komende oktober, maar dat zal wel tegen gaan vallen. Maar goed, eerste zorg is pijnvrij weer kunnen lopen waarbij tempo onbelangrijk zal zijn.
Kobus
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 06-04-2005 1:00
Locatie: Velp
Contacteer:

di 08-03-2016 13:05

renYek schreef:Hier ook aan de gedwongen looppauze: plantar fasciitis.

Ik rommel al sinds mei/juni 2015 met beginnende pijntjes die snel wegtrokken. Het werd steeds erger en na minder lopen, niet lopen, zooltjes van podoloog en nu al ruim 2 maanden niet lopen (op 2x na wegens ik-moet-nu-echt-lopen-anders-wordt-ik-gek).

Vanmorgen bij de sportarts geweest en wat oefeningen meegekregen en een Strassburg sok aanbevolen gekregen. Met 6 weken zou er met genoemd stramien significante verbetering moeten zien. In ieder geval de komende 2 maanden zeker nog niet hardlopen.

2016 wordt een tussenjaartje dus. Ik had gehoopt ultrafit m40 te gaan betreden komende oktober, maar dat zal wel tegen gaan vallen. Maar goed, eerste zorg is pijnvrij weer kunnen lopen waarbij tempo onbelangrijk zal zijn.
Shockwave behandeling nog besproken met de arts?
Gebruikersavatar
renYek
Lid
Lid
Berichten: 520
Lid geworden op: ma 21-10-2013 1:00
Contacteer:

di 08-03-2016 13:08

Kobus schreef:
renYek schreef:Hier ook aan de gedwongen looppauze: plantar fasciitis.

Ik rommel al sinds mei/juni 2015 met beginnende pijntjes die snel wegtrokken. Het werd steeds erger en na minder lopen, niet lopen, zooltjes van podoloog en nu al ruim 2 maanden niet lopen (op 2x na wegens ik-moet-nu-echt-lopen-anders-wordt-ik-gek).

Vanmorgen bij de sportarts geweest en wat oefeningen meegekregen en een Strassburg sok aanbevolen gekregen. Met 6 weken zou er met genoemd stramien significante verbetering moeten zien. In ieder geval de komende 2 maanden zeker nog niet hardlopen.

2016 wordt een tussenjaartje dus. Ik had gehoopt ultrafit m40 te gaan betreden komende oktober, maar dat zal wel tegen gaan vallen. Maar goed, eerste zorg is pijnvrij weer kunnen lopen waarbij tempo onbelangrijk zal zijn.
Shockwave behandeling nog besproken met de arts?
Ja. Als eerdergenoemde niet of niet genoeg helpt is dat ook nog een optie.
Een collega had het aan beide voeten en heeft veel baat gehad bij een spalk aan de voeten (zelfde principe als de Strassburg sok) dus ik hoop dat dat voor mij ook zo goed helpt i.c.m. de oefeningen.
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

di 08-03-2016 17:24

En alweer 2 weken niet gelopen. Oorzaak was vocht in mijn knieholte, waar ik weliswaar geen last van heb, maar toch een oorzaak moet hebben, dus vandaar gestopt met rennen. Ik had wel af en toe een pijntje in die knie, maar slechts af en toe.
Het is nog steeds niet weg. En daarbovenop kwam een week geleden een heel vervelende voetzool. Als ik op blote voeten loop kan ik geen oneffenheden verdragen, zo gevoelig is hij. Je kunt er bijna niets aan zien, hooguit een rood plekje. Ook de onderkant van de tenen zijn zo gevoelig.
Oorzaak zou het zwembad kunnen zijn.
Kobus
Lid
Lid
Berichten: 682
Lid geworden op: wo 06-04-2005 1:00
Locatie: Velp
Contacteer:

di 08-03-2016 19:47

renYek schreef:
Kobus schreef:
renYek schreef:Hier ook aan de gedwongen looppauze: plantar fasciitis.

Ik rommel al sinds mei/juni 2015 met beginnende pijntjes die snel wegtrokken. Het werd steeds erger en na minder lopen, niet lopen, zooltjes van podoloog en nu al ruim 2 maanden niet lopen (op 2x na wegens ik-moet-nu-echt-lopen-anders-wordt-ik-gek).

Vanmorgen bij de sportarts geweest en wat oefeningen meegekregen en een Strassburg sok aanbevolen gekregen. Met 6 weken zou er met genoemd stramien significante verbetering moeten zien. In ieder geval de komende 2 maanden zeker nog niet hardlopen.

2016 wordt een tussenjaartje dus. Ik had gehoopt ultrafit m40 te gaan betreden komende oktober, maar dat zal wel tegen gaan vallen. Maar goed, eerste zorg is pijnvrij weer kunnen lopen waarbij tempo onbelangrijk zal zijn.
Shockwave behandeling nog besproken met de arts?
Ja. Als eerdergenoemde niet of niet genoeg helpt is dat ook nog een optie.
Een collega had het aan beide voeten en heeft veel baat gehad bij een spalk aan de voeten (zelfde principe als de Strassburg sok) dus ik hoop dat dat voor mij ook zo goed helpt i.c.m. de oefeningen.
OK. Ik heb het ook gehad en dmv de shockwave behandeling redelijk snel (+/- 2 mnd) weer aan het lopen geslagen. Ik heb veel met de tennisbal geoefend onder de voet en met name de achillespees en de hamstring gerekt (spanning op de peesplaat kan ook komen door een 'korte' achillespees/ spier). Ook van schoentype veranderd. Liep ik eerst met anti-pronatie blokje in de schoen nu al enkele jaren met neutrale schoenen.

Nadeel van de Strassburgsok is vaak de slechte nachtrust...
Gebruikersavatar
Bassie79
Lid
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: do 01-05-2014 1:00
Locatie: Helmond

di 15-03-2016 7:35

Helaas ben ik ook al aan een lange looppauze bezig. Sinds halverwege januari heb ik eens serieus laten kijken naar een heupirritatie die telkens weer terugkeerde en vooral de laatste maand op was gaan spelen.

Irritatie kwam door si gewricht. Di is al helemaal los gemaakt. Ook mijn linker bekken stond wat scheef. Helaas lijkt de laatste irritatie telkens maar niet te verdwijnen. Afgelopen week ook nog eens bij de podotherapeut geweest. Daarbij werd ook nog een blokkade in mijn linkerbeen gevonden. Voorlopig nog niet klaar dus😔

Zonde, we waren juist in training voor de halve van Haren, die aankomend weekend plaats vind. Het tempo zat goed, een testwedstrijden verliep goed en de crossjes gingen ook aardig. De zogenaamde prestatieve groep waar ik mee trainde liep ter voorbereiding een 10k en 14 van de 17 lopers liepen darbij een PR...

Maar goed, eerst maar eens fit worden en dan voorzichtig weer oo ouwen. Hoeveel tijd zouden jullie nemen om weer oo te bouwen bij 2 maand stil staan? Ik begin voor de kracht in ieder geval volgende week met core stability op de club.
Gebruikersavatar
max09
Lid
Lid
Berichten: 1792
Lid geworden op: zo 17-04-2011 1:00
Contacteer:

di 15-03-2016 14:37

@ evelyne: hoe gaat het nu? Neem je nu echt rust of ben je alweer aan het racen. Ik lees vaker dat je nu echt rust neemt maar na een week ofzo ben je dan alweer flink bezig. Tandje terug gewoon? Of kan (je) dat niet (goed)?

@ bassie: ga naar drie verschillende therapeuten of deskundigen en ze vertellen je allemaal wel een oorzaak voor de klachten. Als ik dat zou doen, krijg ik ook een heel lijstje met relevante dingen. Maar het lichaam is vaak uitstekend in staat om zelf een balans te vinden voor 'onvolkomenheden' zonder allerlei aanpassingen van buitenaf, als je maar een beetje gezond verstand gebruikt. En dat betekent vaak rustig opbouwen, letten op signalen etc. Is de basis eenmaal goed, dan kan er veel. Heel veel. Maar dat kost tijd en dat gunnen we onszelf vaak niet helaas. Hoop dat je snel weer op de been bent.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

di 15-03-2016 14:39

Bassie79 schreef:Helaas ben ik ook al aan een lange looppauze bezig. Sinds halverwege januari heb ik eens serieus laten kijken naar een heupirritatie die telkens weer terugkeerde en vooral de laatste maand op was gaan spelen.

Irritatie kwam door si gewricht. Di is al helemaal los gemaakt. Ook mijn linker bekken stond wat scheef. Helaas lijkt de laatste irritatie telkens maar niet te verdwijnen. Afgelopen week ook nog eens bij de podotherapeut geweest. Daarbij werd ook nog een blokkade in mijn linkerbeen gevonden. Voorlopig nog niet klaar dus😔

Zonde, we waren juist in training voor de halve van Haren, die aankomend weekend plaats vind. Het tempo zat goed, een testwedstrijden verliep goed en de crossjes gingen ook aardig. De zogenaamde prestatieve groep waar ik mee trainde liep ter voorbereiding een 10k en 14 van de 17 lopers liepen darbij een PR...

Maar goed, eerst maar eens fit worden en dan voorzichtig weer oo ouwen. Hoeveel tijd zouden jullie nemen om weer oo te bouwen bij 2 maand stil staan? Ik begin voor de kracht in ieder geval volgende week met core stability op de club.
Core stability is zeker aan te raden vanwege je klachten, maar of je daar nou kracht mee opbouwt denk ik niet hoor. Daarvoor moet je toch echt krachttraining doen. Kun je wel goed combineren. En als je dan toch op de sportschool bent, kun je je conditie onderhouden met bijv. de crosstrainer of spinning. Of aquajoggen .
Opbouwen na 2 maanden doe je bijv. om de dag en dan lijkt mij een schema met wandelpauzes ertussen het best, bijv. 5 minuten joggen- 2 minuten wandelen, om te beginnen 3 keer en dat na een week uit te bouwen met telkens een minuut, de week erna met 2 minuten en zo voorts.

Ikzelf ben vandaag, na 3 weken , heel voorzichtig weer gaan lopen. Er zit nog steeds vocht in de knieholte maar omdat ik er geen last van had, wilde ik eens kijken hoe het er mee staat.
Heel rustig gaan lopen, na 13 minuten begon de knie een beetje pijn te doen, dus 2 minuten gewandeld, en daarna weer gaan joggen. Na 2 minuten weer hetzelfde, tot 3 keer toe. Daarna nog 9 minuten pijnloos kunnen joggen tot thuis, totaal 28 minuten gerend.
De voetzool is nog steeds erg gevoelig als ik op blote voeten loop, net alsof er een ontsteking onder de huid zit, maar als ik schoenen aanheb, gaat het goed.
Plaats reactie