Achillespees

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edvdburg
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17-09-2014 1:00

ma 18-01-2016 15:58

Na 1,5 jaar uit de Running geweest te zijn vanwege een hardnekkige achillespeesblessure ben ik voorzichtig weer aan het opbouwen.

De pees zelf gaat prima, ik heb 1,5 jaar last gehad op een specifieke plek, die heel lang gevoelig is gebleven voor drukpijn. Dit gaat nu goed. Inmiddels loop ik ca 9 km rustig en heb ik de eerste rustige intervaltraining achter de rug. Het plekje kan ik nu inknijpen zonder dat het pijn doet.

Tot zo ver het positieve! Ik heb nu bij dezelfde pees last van de aanhechting op mijn hiel en hoger op de aanhechting op mijn kuitspier. Het is niet heel erg, en het wordt ook niet erger, maar ik kan dit niet verklaren. Ik rek me suf en doe veel core training.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4919
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

ma 18-01-2016 22:29

Belastingsgewenning v/h systeem met name de pezen, na zo'n lange rustperiode?
Gebruikersavatar
edvdburg
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17-09-2014 1:00

di 19-01-2016 9:09

MasterRunner schreef:Belastingsgewenning v/h systeem met name de pezen, na zo'n lange rustperiode?
Heb ik ook aan gedacht (wist niet dat er een woord voor bestond). Ik ben na de lange rustperiode met fietsen en toen had ik het ook, toen is het na een paar weken weggetrokken. Daarna ben ik begonnen met lopen. Het gekke is dat als het belastingsgewenning is het eigenlijke aan beide pezen zou moeten zitten. Tenzij dat door de lange blessure mijn linker pees anders is hersteld dan mijn rechter. Lastig :roll: Fysio heeft er ook geen goed antwoord op.
Gebruikersavatar
JurP
Lid
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: di 03-09-2013 1:00
Contacteer:

di 19-01-2016 21:47

MasterRunner schreef:Belastingsgewenning v/h systeem met name de pezen, na zo'n lange rustperiode?
Herkenbaar, zelfs al na een veel kortere rustperiode van een week of 5 mtb-en en blijven core-trainen bij mij. Ik was al een behoorlijke tijd van de achillesklachten af, maar na te snelle opbouw na een voetblessure waren ze weer helemaal terug. Nu, 2 maanden later, ben ik er bijna helemaal van af :) Als het op een redelijke manier kan dan is blijven belasten denk ik toch het beste om ze een beetje op peil te houden.
Bij mij is het altijd asymmetrisch geweest. Rechts last op de aanhechting op de hiel. Links zit het in het midden van de pees, een pijnlijke verdikking. De oefening waarbij je op je tenen staat en terug zakt lijkt bij mij positief effect te hebben (al meerdere keren), en bij last na een training koelen ook. Het pijnlijke masseren van de pees doe ik soms ook, als een soort van warming up, maar ik ben niet zo zeker dat dit effect heeft voor mij.
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4919
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

di 19-01-2016 23:38

Ook bij beginners is dit een heel herkenbaar probleem, zeker als ze al snel te hard gaan en teveel willen. Ja... maar het ging zo lekker..... is een veel gehoorde uitspraak....

Iedereen heeft wel eens pijntjes; het is toch de kunst om iig op da moment in te schatten, kan ik wel door of is het beter om een een aantal weken iets rustiger te trainen. Het voordeel daarvan is dat je iig door kun/mag trainen ipv een complete stop.

Uiteraard zijn er blessures waar je, al dan niet door pech, waar je echt even moet stoppen (bijv scheurtje in spier) dan is doortrainen geen optie.
Plaats reactie