Pijn in scheenbeen, shin splints blessure?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VluggeJapie
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20-01-2016 1:00

do 21-01-2016 19:26

Beste mede hardlopers,


Afgelopen oktober heb ik een nieuw paar hardloopschoenen (Adidas Supernova Glide 7) gekocht en heb ik m'n warming-up aangepast zodat ik minder last van mijn knie zou krijgen. Dat heeft uiteindelijk goed uitgepakt. Ik loop sindsdien wekelijks hard. Dat was t/m december 3 keer per week, en daarna 2 keer per week. Dat kwam omdat ik regelmatig last kreeg van pijn in mijn scheenbenen. Eerst tijdens het hardlopen, en langzamerhand kreeg ik er ook last van nadat ik klaar was met lopen. Als ik de dag na m'n run langs m'n schenen wreef met m'n hand kreeg ik een vreemd gevoel. Erg pijn deed het niet, maar het was geen fijn gevoel.

Ondanks dat ik de keren daarna last kreeg van mijn schenen ben ik telkens doorgelopen en heb ik het herstel uitgezeten, en ben ik doorgegaan met 2 keer per week lopen. Nu heb ik er niet zoveel last meer van. Toch las ik dat je (logischerwijs) direct moet rusten en je de pijn met ijs moet behandelen. Dat heb ik dus niet gedaan. Op sommige websites lees ik ''U mag absoluut niet eerder gaan lopen alvorens de blessure weg is omdat het dan chronisch kan worden!''. Heb ik hierdoor blijvende schade aan mijn scheenbenen aangebracht?

Op welke manieren kan je shin splits voorkomen? Zijn compressiekousen/tubes effectief?


Hopelijk kunnen jullie mij helpen.[/i]
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

vr 22-01-2016 15:28

Shin Splits kan je voorkomen door rustig op te bouwen en je spieren/pezen de gelegenheid te geven zich aan te passen.
Tip: zwemmen of fietsen als alternatief. Wandelen tussendoor.
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gebruikersavatar
mdo
Lid
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: di 10-08-2010 1:00
Locatie: Flakkee
Contacteer:

vr 22-01-2016 19:12

Vroeger ook regelmatig last van gehad, maar sinds aanpassing looptechniek niet meer. Belangrijkste voor mij daarbij kleinere passen en hogere frequentie (180).
Wellicht een idee om ook te proberen, geef het wel tijd om te wennen en automatisme te worden.
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

vr 22-01-2016 20:18

Dit is een bekende klacht die meestal samengaat met hard lopen op harde ondergrond. Komt ook bij baanatleten voor die b.v. na een winter in het bos in het voorjaar een extra baantraining erbij pakken en daar ook harder gaan lopen.
Verminderen van de slagbelasting door iets rustiger te lopen en/of meer dempende ondergrond (bos, gras) op te zoeken helpt meestal bij de gewenning. Met rust kom je wel van de klachten af, maar dat helpt niet bij de gewenning :).
Zo te lezen zit je op de goede weg: al doende verminderen de klachten: perfect!
(Je schoenen ken ik niet uit eigen ervaring, maar die lijken op het eerste gezicht bekend als goed dempend, je gewicht en loopondergrond kennen we ook niet. Ervaren atleten uit de buurt kunnen je wellicht van goede gepersonificeerde tips voorzien.)
Plaats reactie