Anti pronatie zooltjes

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willemhouterman
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: di 19-02-2013 1:00

do 10-03-2016 18:52

Beste lopers,

Na een jaar op neutrale schoenen te hebben gelopen en elke keer terug kerende lopersknie kwam ik er achter door middel van een loop analyse dat ik gewoon anti pronatie schoenen nodig heb. Om dat ik 2 weken daarvoor net splinternieuwe asics nimbus had gekocht raadde de verkoper mij anti pronatie zooltjes aan om de kosten wat te drukken. Ipv. Gelijk een nieuw paar anti pronatie schoenen.
Nu 2 maanden later komt mijn kniepijn toch elke keer weer terug na zo'n 8km. Dat was daarvoor ook.
Mijn vraag: ondersteunen dit soort zooltjes ter waarde van €18 te weinig? En moet ik anti pronatie schoenen hebben. Of zou het hier niet aan liggen en moet ik toch weer naar de fysio?

Ik ben 25 jaar, 1.90m en 73kg. (Aan het gewicht zal het dus niet liggen)
Loop nu dus max 8km afgewisseld met 2 kortere loopjes in de week . Met de trainingsopbouw is niks mis. Hiernaast doe ik ook nog krachttraining.

Iemand eens hetzelfde aan de hand gehad of met een ervaren visie?
Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Patrick_Dhaenens
Lid
Lid
Berichten: 173
Lid geworden op: do 18-04-2013 1:00
Locatie: Brugge (België)
Contacteer:

do 10-03-2016 19:03

@ Willemhouterman

Inderdaad een zeer vervelend probleem. En nog vervelender: het gaat steeds blijven terugkomen! Tenzij ..

Je neemt het best eens contact op met een goede technische loopcoach uit je buurt om te kijken wat er exact gebeurt als je hardloopt. En welke biomechanische aanpassingen je met je lichaam zelf kan uitvoeren. Dit gaat je - na de interne genezing van de blessure - een pak vooruithelpen.

Succes ermee!
Instructeur Looptechniek + Webmaster www.barefootrunning.buurtwijzer.be (+ info kinderschoenen)
Een gepassioneerde wetenschapper die sociaal beweegt ...
Gebruikersavatar
Michiel_N
Lid
Lid
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 25-01-2013 1:00
Locatie: Hilversum
Contacteer:

do 10-03-2016 20:44

Willem, hier in Hilversum zit een schoenenverkoper die ook een voorstander is van neutrale schoenen met aangemeten anti-pronatiezooltjes. Die combinatie heb ik ook bij hem gekocht en ik geloof op zich best dat dat op den duur werkt. Je lichaam past zich langzaam aan, is het idee. Aangezien ik mijn schoenen afwissel, anti-pronatie met neutraal, ben ik er misschien zelf debet aan dat dat aanpassingsproces dan niet volledig gaat werken.
Echter heb ik geen zooltjes van € 18,- maar ongeveer de prijs van goede schoenen betaalt. Dus moeilijk om wat over jou zooltjes te zeggen.
Vraag me af of pijn in de knieën komt van overproneren? Wellicht kunnen anderen daar meer over zeggen. Dacht dat meestal over je enkel, de tibialis anterior, zich ging irriteren.
Gebruikersavatar
Runnerd
Lid
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 09-08-2013 1:00
Locatie: Huissen

vr 11-03-2016 10:05

Je schrijft: krachttraining. Ook squats en dergelijke (dus voor de benen), niet alleen het bovenlijf?
Je zou kunnen kijken hoe je bepaalde (kracht)oefeningen uitvoert, misschien belast je je pezen/knieën behoorlijk en is het lopen 'de druppel'...?

Loopscholing/een loopcoach lijkt me een goed idee, misschien richting chi-running oid?

Succes!
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

zo 13-03-2016 15:25

Ik zou gewoon eens gaan shoppen voor een paar schoenen zonder "deskundig" advies. Probeer zoveel mogelijk schoenen te passen en kijk of er een paar is wat echt als gegoten zit. Geen zooltjes, geen pronatie/antiepronatie beperking vooraf maar gewoon testen tot een paar schoenen perfect zit. Als je dat perfect paar schoenen niet vind geen consessie doen maar gewoon verder zoeken.
Gebruikersavatar
mattiman
Lid
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 18-10-2010 1:00
Contacteer:

zo 13-03-2016 15:53

De belangrijke vraag is: moet je het proneren van de voet tegen houden? En zo ja waarom? Is het proneren van de voet niet een natuurlijke beweging die helpt bij het opvangen van de impact bij neerkomen?

Ik heb nog geen sluitende theorie (laat staan gedegen onderzoek) gezien waaruit zou blijken dat het proneren tegen gehouden moet worden.

Zeker als je last hebt van je knie, waarom zou dan het schokabsorberend vermogen van je enkel (dankzij pronatie) tegen gegaan moeten worden?

Vroeger hebben ze me ook wel eens anti-pronatie zooltjes aangemeten, maar helpen tegen mijn scheenbeenklachten deed het niet. Nu jaren later loop ik op minimalere schoenen die helemaal niet corrigeren en heb ik nergens last van (dit is n=1 dus bewijst niks overigens).

Ik weet dat dit antwoord je niet direct helpt, maar ik wil alleen maar aangeven dat ik mijn vraagtekens heb bij de vele gangbare gedachten over correctie van looppatronen. Meestal zitten er niet meer dan enigzins logisch klinkende theoriën achter. En het probleem daarvan is dat je die vaak voor het tegenovergestelde ook kunt verzinnen.
Gebruikersavatar
willemhouterman
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: di 19-02-2013 1:00

wo 16-03-2016 9:26

Runnerd schreef:Je schrijft: krachttraining. Ook squats en dergelijke (dus voor de benen), niet alleen het bovenlijf?
Je zou kunnen kijken hoe je bepaalde (kracht)oefeningen uitvoert, misschien belast je je pezen/knieën behoorlijk en is het lopen 'de druppel'...?

Loopscholing/een loopcoach lijkt me een goed idee, misschien richting chi-running oid?

Succes!
Ik doe inderdaad ook minimaal 1x per week squats en lunges etc.

Loopscholing is inderdaad een goed idee. Ik zal eens wat ronkdkijken hier in de buurt.
Gebruikersavatar
willemhouterman
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: di 19-02-2013 1:00

wo 16-03-2016 9:31

mattiman schreef:De belangrijke vraag is: moet je het proneren van de voet tegen houden? En zo ja waarom? Is het proneren van de voet niet een natuurlijke beweging die helpt bij het opvangen van de impact bij neerkomen?

Ik heb nog geen sluitende theorie (laat staan gedegen onderzoek) gezien waaruit zou blijken dat het proneren tegen gehouden moet worden.

Zeker als je last hebt van je knie, waarom zou dan het schokabsorberend vermogen van je enkel (dankzij pronatie) tegen gegaan moeten worden?

Vroeger hebben ze me ook wel eens anti-pronatie zooltjes aangemeten, maar helpen tegen mijn scheenbeenklachten deed het niet. Nu jaren later loop ik op minimalere schoenen die helemaal niet corrigeren en heb ik nergens last van (dit is n=1 dus bewijst niks overigens).

Ik weet dat dit antwoord je niet direct helpt, maar ik wil alleen maar aangeven dat ik mijn vraagtekens heb bij de vele gangbare gedachten over correctie van looppatronen. Meestal zitten er niet meer dan enigzins logisch klinkende theoriën achter. En het probleem daarvan is dat je die vaak voor het tegenovergestelde ook kunt verzinnen.
Proneren moet je idd niet tegen gaan. Overproneren denk ik wel. Als je voet te ver naar binnen draait, draait je knieschijf ook naar binnen. Hier komt ook bij dat ik een beetje O-benen heb. Het zal voor elke been weer anders zijn.

Over 2 weken komt er een fysiotherapeut bij de plaatselijke runnersworld. Dus dan ga ik daar ook maar even langs.

Iedereen bedankt voor het reageren
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6557
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

wo 23-03-2016 23:55

willemhouterman schreef:Om dat ik 2 weken daarvoor net splinternieuwe asics nimbus had gekocht raadde de verkoper mij anti pronatie zooltjes aan om de kosten wat te drukken.
De kosten van de verkoper dan toch.
Hij heeft je de verkeerde schoenen verkocht en wil ze na 2 weken niet ruilen voor de juiste? Foei!

Zooltjes zijn ruwweg zo duur als een paar schoenen. Ze gaan vaak wel langer mee, maar de combinatie neutrale schoen met orthopedische zool is al snel 40-100% duurder dan direct de juiste schoen aanschaffen.
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

do 24-03-2016 13:36

Hens schreef:
willemhouterman schreef:Om dat ik 2 weken daarvoor net splinternieuwe asics nimbus had gekocht raadde de verkoper mij anti pronatie zooltjes aan om de kosten wat te drukken.
De kosten van de verkoper dan toch.
Hij heeft je de verkeerde schoenen verkocht en wil ze na 2 weken niet ruilen voor de juiste? Foei!

Zooltjes zijn ruwweg zo duur als een paar schoenen. Ze gaan vaak wel langer mee, maar de combinatie neutrale schoen met orthopedische zool is al snel 40-100% duurder dan direct de juiste schoen aanschaffen.
Wat een hoop aannames Hens.
Ik dacht toen ik het las : de Nimbus online in de aanbieding gekocht , en nu toch maar naar een echte winkel voor goed advies. En die adviseerden een standaard zooltje van €19,50 te proberen, in plaats van dat ze probeerden gelijk een nieuwe schoen te verkopen.

Ik ben benieuwd hoe het verhaal echt was Willem , en of het zooltje hielp.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
Runnerd
Lid
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 09-08-2013 1:00
Locatie: Huissen

do 24-03-2016 13:58

willemhouterman schreef:
Runnerd schreef:Je schrijft: krachttraining. Ook squats en dergelijke (dus voor de benen), niet alleen het bovenlijf?
Je zou kunnen kijken hoe je bepaalde (kracht)oefeningen uitvoert, misschien belast je je pezen/knieën behoorlijk en is het lopen 'de druppel'...?

Loopscholing/een loopcoach lijkt me een goed idee, misschien richting chi-running oid?

Succes!
Ik doe inderdaad ook minimaal 1x per week squats en lunges etc.

Loopscholing is inderdaad een goed idee. Ik zal eens wat ronkdkijken hier in
de buurt.
Zorg dat je die squats en lunges niet overdrijft, hebben best een grote impact. Ik heb regelmatig een dag (of anderhalf..?) spierpijn/stijve spieren na een fikse conditietraining met dat soort dingen. Dan moet je naar je lijf luisteren, en rustiger aan doen :)

Succes!
Gebruikersavatar
willemhouterman
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: di 19-02-2013 1:00

za 26-03-2016 18:27

Ik had de nimbus wel in de speciaalzaak gekocht. Maar was zo eigenwijs om geen loop analyse te doen. Eigen schuld dus haha.
Afgelopen donderdag ben ik naar de fysio geweest, blijkt er een flinke knoop in mijn kuitspier te zitten, wat gaat trekken aan mijn knie. De fysio heeft er een dry needle in gezet, wat flink pijn deed (dat was een goed teken volgens de fysio). De anti pronatie zooltjes zouden voldoende moeten helpen tegen de over pronatie.
Volgende week weer een afspraak :)
Plaats reactie