Extensor Tendonitis - Pijn bovenkant voet(en)

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
richard1234
Lid
Lid

vr 11-03-2016 11:41

Ik zit nu al enige tijd met een probleem.

Ik heb sinds kort nieuwe hardloopschoenen gekocht, het gaat om de Asics Zaraca 3.
Het is een minimalistischer schoen, hetzij dat er nog wel over de gehele lijn demping zit.
Ideaal dus voor mensen die de stap naar 'Natural Running' wil maken.
De heeldrop is dus ook minder.

Hiervoor had ik neutrale hardloopschoen van Asics met hakdemping.
Hier had ik het probleem eigenlijk nooit, 1 keer wel toen ik een heuvelloop deed.

Ik ben sinds kort met het schema begonnen van 5km-10km te gaan lopen in combinatie met mijn nieuwe hardloopschoenen.

Hier ben ik sinds 2mnd mee begonnen, hiervoor ook altijd krachttraining gedaan en afwisselend hardlopen erbij.
Nu dus alleen nog hardlopen en dat dan 3x per week.
Mijn hardloopschoenen zitten fantastisch en lopen heer-lijk.
Alleen ik merk sinds enige tijd tijdens het hardlopen ( niet direct ) aan mijn linkervoet aan de bovenkant van mijn voet een brandend, wat pijnlijk gevoel.

Op den duur ebt dit wel wat weg maar prettig is het niet.
Bij thuiskomst voel ik het voornamelijk wat branden en als ik mijn vrijetijdsschoenen aan heb merk ik ook dat aan mijn linkerkant bovenkant erg gevoelig is, ook af en toe wat pijnlijke steken.

Er is geen verdikking of roodheid, als ik er aan voel doet het ook geen pijn.

Na wat googlen kom ik dit tegen: Extensor Tendonitis

Dit lijkt het te zijn en komt erg overheen met wat ik heb.
Het schijnt nogal een fenomeen te zijn bij mensen die de stap maken naar minimalistischer hardlopen. Het komt dus geregeld voor.

Ik merk wel dat mijn loopsstijl wat veranderd is en ik meer een middenvoetlanding maak. Dit doe ik niet geforceerd maar gaat automatisch, probeer de chirunning manier uit.

Nu weet ik niet echt wat wijsheid is, wat is jullie mening hier op?
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

vr 11-03-2016 12:30

Hoi Richard. Als advocaat van het blootsvoetse hardlopen klinkt het uit mijn mond misschien vreemd, maar waarom wil je eigenlijk overstappen naar lopen op een andere loopstijl? Bij mij was de aanleiding indertijd duidelijk: hardlopen op 'gewone' schoenen leidde bij mij onherroepelijk tot knieklachten, en die gingen bij hardlopen op blote voeten over.
Maar wat ik lees in je stukje is: ik liep eigenlijk wel goed, ik had geen klachten, en nu heb ik mijn schoeisel en loopstijl aangepast, en nu krijg ik wel klachten. Het lijkt voor de hand te liggen wat je dan moet doen. :-)

Dat gezegd hebbende: ook ik heb gedurende een fase van de overstap last gehad van de klachten die jij had. Het is vaak een vorm van overbelasting. Doe het een poosje rustig aan, en de kans is groot dat het weer overgaat.

En loop veel op blote voeten. ;-) En dan bedoel ik niet hardlopen, maar gewoon rustig wandelen, daar worden je voeten sterker van.

Sterkte,
Peter
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Plaats reactie