Pijn aan scheenbenen..

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MariekeHB
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26-03-2016 1:00

za 26-03-2016 9:25

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, kwam het tegen toen ik advies zocht over een mogelijke blessure van het hardlopen.

Ik (23 jaar) ben nu bijna 2 jaar aan het hardlopen en ongeveer een jaar à anderhalf geleden heb ik shinsplints gehad, omdat ik te hard van stapel liep. Nadat ik hersteld was, heb ik het hardlopen nu rustig opgebouwd en geen last meer gehad. Inmiddels ben ik aardig getraind en wil ik op 10 april meedoen aan de kwart marathon in Rotterdam.

Nu kreeg ik een paar dagen geleden (3-5) opeens pijn aan beide scheenbenen, aan de binnenkant naast het bot, ongeveer 10 cm boven de enkel. Het is zijn twee kleine plekken, enkele centimeters, aan beide benen op dezelfde plek en het doet pijn als ik erop duw. Het is geen stekende pijn, maar meer een zeurende, die bij elke stap die ik zet aanwezig is. In mijn normale schoenen heb ik zooltjes om mijn voeten te corrigeren, maar met hardlopen gebruik ik die niet, omdat ik er blaren van krijg. Ik vrees dat het hieraan ligt en ik ga nieuwe zooltjes kopen, die wel geschikt zijn voor mijn hardloopschoenen.

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen, twee weken rust houden met oefeningen en dan wel de wedstrijd lopen, of de wedstrijd aan me voorbij laten gaan. Dat laatste zou ik echt heel jammer vinden, want ik ben er al een tijd voor aan het trainen en het is mijn eerste wedstrijd. Maar als het niet verstandig is, kan ik het natuurlijk beter niet doen.

Hebben jullie tips? Hoe ik het beste van de pijn af kan komen en of het verstandig is om de wedstrijd wel of niet te lopen?

Alvast bedankt!

Marieke
Gebruikersavatar
MasterRunner
Lid
Lid
Berichten: 4920
Lid geworden op: di 23-11-2004 1:00

za 26-03-2016 11:30

Welkom!
Als je hem echt heel graag wilt lopen die 1/4M.... dan heb je eigenlijk geen keuze: "twee weken rust houden met oefeningen"
Je zou nog 2 weken powerwalk (*) kunnen doen, met het accent op de 1e week (trainingen ca 2x zolang als hardlopen qua tijd). Je mag dan NIET los van de grond komen anders krijg je toch nog die klappen. En: je mag geen (ook geen andere) klachten krijgen... anders is het water naar de zee brengen.
Kijk even op het forum rond of er nog meer tips zijn behalve oefeningen.

Of je NIET start... helemaal aan jou, blessures zijn zo persoonlijk (helaas....). en... er is ook nog een hardloopleven na een keer niet meedoen.. je kunt ook te graag willen; kijk in de spiegel of je het risico waard vind / maak een inschatting op basis van de tips hier en wat je elders leest/hoort.


powerwalk (*): heel stevig wandelen met krachtige arm inzet ZONDER los te komen van de grond, EEN voet is ALTIJD op de grond, je hebt dus geen zweefmoment.

Sterkte/succes...!
Gebruikersavatar
MariekeHB
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26-03-2016 1:00

di 29-03-2016 6:50

Bedankt voor de tips!
Ik zal powerwalken zeker eens uitproberen.

En verder dus maar afwachten..
Gebruikersavatar
padreleone
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: do 19-05-2016 1:00

do 19-05-2016 13:43

Beste Marieke,

Ik heb zelf een hardloopzaak en jouw probleem is te complex om zo een antwoord te geven. Het kan zoveel oorzaken hebben is mijn ervaring. In mijn winkel staat ieder geval op zich. Om een goed beeld te krijgen zou je je twee laatste paren hardloopschoenen mee moeten nemen plus je zooltjes. ik zit meer richting de compressiehoek te denken. Maar het kan ook zo zijn dat je totaal de verkeerde hardloopschoenen hebt. Ook als je zelfs een voet en loopanalyse ergens hebt gehad. Ik pas zelf ook skischoenen en combineer mijn kennis hiervan met hardloopschoenen.
Plaats reactie