Pijn aan het onderbeen

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puzkow
Lid
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: di 16-07-2013 1:00

zo 27-03-2016 18:45

Hallo, hardlopers.

Ik ben 16 jaar en ik train 5 tot 6 keer in de week met hardlopen.
Nu heb ik al heel lang last van mijn beide onderbenen als ik ga hardlopen op harde ondergrond (Weg,baan) met strakke kuiten, zo ongeveer een half jaar heb ik hier last van.

Vroeger heb ik mij zelf overtrained. Ik trainde toen iedere dag, elke dag had ik last van mijn kuiten, maar ik dacht dat trekt wel weg, nu ben ik slimmer gaan trainen ( Trainingsschema van mijn trainer )

Maar sinds dat ik mij overtrained heb krijg ik eigenlijk steeds meer last van mijn onderbenen. Nu heb ik er elke training last van ook als ik op een zachte ondergrond loop.

Als ik erop druk heb ik nergens last van, ook niet als ik aan het trainen ben. De pijn komt eigenlijk al bij de eerste 4-5 minuten als ik op 11km/h aan het inlopen ben . Ik voel het echt rond mijn hele onderbeen een zeurende, drukkende en pijnlijke pijn, soms lijkt het wel dat ik door mijn onderbeen zak ( dit is pas na 6-10 minuten intensief intervals doen).
(buiten kant en binnenkant aan de onderkant).
Maar ook aan de binnenkant (kenmerk van shin plints), hier word ik nu gemasseerd.

Nadat ik bijvoorbeeld een duurloop heb gedaan(pijnlijk), heb ik er soms heel veel last van en als ik dan mijn kuit probeer te rekken, trilt mijn hele kuit gewoon!

Ik ben nu bij de fysio, en we hebben al veel oefeningen gedaan om mijn kuiten sterker te maken maar dat had geen nut. Toen zijn we gaan masseren, het zat in het begin ook zeker allemaal strak het helpt toch niet echt. Nu gaan we een acupuncture doen. Maar ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.

Hebben jullie een advies? of ervaringen?
Gebruikersavatar
HennyV
Lid
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 30-01-2011 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

zo 27-03-2016 19:07

Hoi,

Het is mooi om te lopen dat je zo enthousiast bent over hardlopen. Enorm balen dat je geblesseerd bent.
Het is lastig om uit je verhaal op te maken wat er aan de hand is. Het is dus gissen wat er aan de hand kan zijn. Het kan shin splints zijn, of compartiments syndroom, of misschien wel een stress fractuur aan je kuitbeen.

Al deze blessures hebben een oorsprong in overbelasting of overtraind zijn. Mijn advies zou zijn om een periode van een maand niet hard te lopen. Je kunt wel andere sporten doen waarbij je niet hoeft hard te lopen, zoals fietsen, zwemmen, cross training, kracht training.
Ik zou je ook adviseren om een loop analyse te doen. Misschien heb je een loopstijl waardoor er te veel spanning op de kuiten wordt gezet.

Van je trainer verwacht ik dat die je afremt in het lopen. Het is niet goed om met pijn door te trainen. Hetzelfde geldt voor de fysio. Niet door de pijn heen trainen, want dan raak je alleen maar verder van huis. Herstel van een grote blessure kan zo maar 6 of meer maanden kosten.

Ik hoop dat je snel hersteld, maar heb geduld.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
Gebruikersavatar
puzkow
Lid
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: di 16-07-2013 1:00

wo 30-03-2016 17:35

Hoi,

Bedankt voor het advies!

Ik kon eerder niet echt beschrijven waar ik nou precies last van had, omdat het mijn hele onderbenen wel lijken te zijn.
Maar ik ben er nu achter gekomen dat de pijn in het scheenbeen begint en daarna pas pakt de pijn mijn hele onderbeen.
Dus ik vermoed dat het gewoon shin plints is, nu ga ik anderhalve week rusten en elke dag 2x 20m te koelen. Mijn conditie ga ik op peil houden door te zwemmen en fietsen :)
Plaats reactie