Kniebanden opgerekt maar nog steeds last

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-03-2016 10:56

Beste Runners,

Ik heb mezelf ongeveer 10 weken terug met de voetbal me knie verdraaid.
Mijn voet bleef staan maar mijn knie raakte de grond (kunstgras).
Ik hoorde een knak en kon er niet meer op lopen ook heb ik trouwens mijn enkelband verrekt met dezelfde actie.
Nu is die enkelband al lang hersteld duurde +- 2 weken maar heb ook 3 weken met krukken gelopen omdat ik er niet op kon staan vanwege de knie.
De dokter gaf aan dat het allebei verrekt was of misschien een klein scheurtje hij gaf aan dat dit 3-5 weken zou duren.
Maar ik ben inmiddels aan week 11 begonnen en het is nog steeds niet goed.
Kan er op staan en lopen (met pijn) maar das ook alles. Ook ben ik vorige week terug gegaan naar de dokter om een foto te laten maken daar was niks op te zien.
Dus ben nu een beetje gefrustreerd omdat ik dus totaal niet kan bewegen.
En ze mij in principe niet verder meer kunnen helpen omdat er geen diagnose is zeg maar.

Nu is mijn vraag heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt dat er totaal geen vooruitgang in zit tenminste niet zoals het zou moeten.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-03-2016 12:06

Foto gemaakt of MRI?
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-03-2016 12:14

Schade aan banden is niet met röntgenfoto's met constateren. Daarvoor zal je echt een kijkoperatie of een MRI scan nodig hebben. De meeste huisartsen zullen daar niet snel toe overgaan.

Toen ik in 2005 mijn voorste kruisband (VKB) volledig afscheurde heeft het volledige traject van afscheuren tot aan de kijkoperatie een jaar geduurd. Eerst vocht uit te knie, daarna herstellen en knie optrainen om te bepalen hoe de stabiliteit was. Daarna met fysiotherapie kijken of een operatie noodzakelijk was en pas toen we op die manier uitbehandeld waren kwam de kijkoperatie eens ter tafel, en later een VKB reconstructie.

Ik denk dat de eerste stap moet zijn om je door te laten verwijzen naar een fysiotherapeut en in samenspraak met de therapeut een behandeltraject in te gaan.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-03-2016 13:36

Ik denk ook dat er beter gekeken moet worden naar de knie eerlijk gezegd. Met een foto zie je niets, vandaar dat ik vroeg of er een MRI gemaakt was.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 30-03-2016 13:42

max09 schreef:Ik denk ook dat er beter gekeken moet worden naar de knie eerlijk gezegd. Met een foto zie je niets, vandaar dat ik vroeg of er een MRI gemaakt was.
Ik las het en vroeg mij het zelf ook al af.

Het is goed je te realiseren dat een huisarts eigenlijk te weinig kennis en niet de middelen heeft echt een knieletsel vast te stellen. Daarvoor zal je echt (in eerste aanleg) naar een fysiotherapeut moeten, of een huisarts moeten hebben die je doorverwijst naar een orthopeed (die weer kan besluiten tot een MRI of kijkoperatie).

Ik ben zelf helaas "ervaringsdeskundige" voor wat betreft knieletsels. Ik heb aan beide kanten de voorste kruisband afgescheurd gehad, inclusief meniscusschade, en heb aan beide knieën een kijkoperatie en een VKB reconstructie gehad. Dan weet je ook meteen waarom ik niet meer voetbal maar tegenwoordig aan hardlopen doe.
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

ma 15-08-2016 15:53

Sorry voor het laat reageren maar beter laat dan nooit.
Heb uiteindelijk na 6 maanden mri gehad.
Met als uitslag Voorstekruisband afgescheurd scheur in de meniscus en buitenste knieband afgescheurd.

Dus ben nu best wel de lul denk ik moet volgende week maandag naar ortopeed en nog een paar doktoren.
Ik heb zo'n beetje het vermoeden dat me sterk word afgeraden om nog te sporten me voorste kruisband moet sowieso worden geopereerd. de rest weet ik niet zeker maar hoop dat ze het in een keer kunnen doen.
ben nu 22 ik hoop echt dat ik nog wel kan voetballen na die operatie(s)
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

ma 15-08-2016 20:53

Elke operatie is een risico. Bovendien heb je nooit garantie dat een operatie 100% succesvol zal zijn.

Ik heb zelf zowel mijn linker als rechts voorste kruisband (VKB) afgescheurd, waarbij in beide gevallen ook de meniscus was beschadigd. Ik ben in 2005 rechts twee maal geopereerd en in 2010 links twee maal geopereerd. In beide jaren was de eerste operatie was een kijkoperatie waarbij de meniscus is herstelt. De tweede operatie was een VKB reconstructie. Daarna volgt dan een herstelperiode van 8 maanden tot één jaar.

De operatie rechts was zeer succesvol. Die knie is, naar mijn inschatting, zo'n 95% van de originele knie geworden. Dat verschil zit met name in bijvoorbeeld op de knieën zitten. De knie is wel weer zeer sterk en stabiel geworden. Na deze ingreep heb ik tot 2010 zonder problemen of klachten gevoetbald. De operatie aan de linkerknie was minder succesvol. Deze knie is misschien zo'n 80% van een gezonde knie. Het was mij meteen duidelijk dat ik met die knie nooit meer kon voetballen. De knie is gewoon te instabiel bij dynamische belasting zoals je die bij contactsporten hebt.

Dat is voor mij de aanleiding geweest om te gaan hardlopen. Dat heeft mij veel gebracht, ook qua stabiliteit in de knie. Ik kan ondertussen trails lopen zonder mij zorgen te maken. Desondanks is voetballen uitgesloten. Dat is op zich geen ramp, want ik kan gewoon sporten alleen kan ik niet elke sport meer doen.
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-08-2016 9:29

Eide schreef:Elke operatie is een risico. Bovendien heb je nooit garantie dat een operatie 100% succesvol zal zijn.

Ik heb zelf zowel mijn linker als rechts voorste kruisband (VKB) afgescheurd, waarbij in beide gevallen ook de meniscus was beschadigd. Ik ben in 2005 rechts twee maal geopereerd en in 2010 links twee maal geopereerd. In beide jaren was de eerste operatie was een kijkoperatie waarbij de meniscus is herstelt. De tweede operatie was een VKB reconstructie. Daarna volgt dan een herstelperiode van 8 maanden tot één jaar.

De operatie rechts was zeer succesvol. Die knie is, naar mijn inschatting, zo'n 95% van de originele knie geworden. Dat verschil zit met name in bijvoorbeeld op de knieën zitten. De knie is wel weer zeer sterk en stabiel geworden. Na deze ingreep heb ik tot 2010 zonder problemen of klachten gevoetbald. De operatie aan de linkerknie was minder succesvol. Deze knie is misschien zo'n 80% van een gezonde knie. Het was mij meteen duidelijk dat ik met die knie nooit meer kon voetballen. De knie is gewoon te instabiel bij dynamische belasting zoals je die bij contactsporten hebt.

Dat is voor mij de aanleiding geweest om te gaan hardlopen. Dat heeft mij veel gebracht, ook qua stabiliteit in de knie. Ik kan ondertussen trails lopen zonder mij zorgen te maken. Desondanks is voetballen uitgesloten. Dat is op zich geen ramp, want ik kan gewoon sporten alleen kan ik niet elke sport meer doen.
Oh ja dat is wel zuur dan inderdaad nou als ik niet meer kan voetballen dan houd het bij mij wel op enigste teamsport die ik echt leuk vind.
maar snap er echt geen bal van dat ik enigszins nog normaal kan lopen met een vkb,scheur in de meniscus en nog een band die is afgescheurd aan de buitenkant ?

En hardlopen doe ik meer voor conditie voor de voetbal .
Kan me ook nooit in de verhalen vinden hoe sommige hier 10km/h lopen en dan 5-6 uur lang en dan daar helemaal van genieten.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-08-2016 11:09

De VKB zorgt voor stabiliteit in de knie. Een deel van die functie kan worden opgevangen door spieren. Daarom kan je bij beperkte belasting dus vrijwel normaal bewegen met een VKB ruptuur. Als de belasting toe neemt of de spieren vermoeid raken zijn die spieren onvoldoende en krijg je dus wel problemen. Daarom is een ingreep zo belangrijk, want je sloopt de knie als je telang door gaat met een instabiel kniegewricht.
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-08-2016 13:14

Eide schreef:De VKB zorgt voor stabiliteit in de knie. Een deel van die functie kan worden opgevangen door spieren. Daarom kan je bij beperkte belasting dus vrijwel normaal bewegen met een VKB ruptuur. Als de belasting toe neemt of de spieren vermoeid raken zijn die spieren onvoldoende en krijg je dus wel problemen. Daarom is een ingreep zo belangrijk, want je sloopt de knie als je telang door gaat met een instabiel kniegewricht.
ah ok bedankt nu een stuk duidelijker maar mijn rechterknie waar ik last van heb die is echt qua omtrek 3-4cm kleiner zei de fysio natuurlijk omdat ze er zo laat achter zijn gekomen circa 6 mnd ik weet nu niet goed of ik me spieren moet versterken voor de operatie ook omdat ik last heb van die scheur in me meniscus dus wacht maandag wel af wat die orthopeed dan zegt
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-08-2016 13:38

Ik moest destijds van de orthopeed en fysiotherapeut nadrukkelijk wel mijn beenspieren optrainen voor de operatie om het herstel daarna sneller te doen laten verlopen. Ook na de operatie veel krachttraining voor de benen trouwens, iets wat een aanhoudend advies is van de orthopeed.
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-08-2016 13:59

Eide schreef:Ik moest destijds van de orthopeed en fysiotherapeut nadrukkelijk wel mijn beenspieren optrainen voor de operatie om het herstel daarna sneller te doen laten verlopen. Ook na de operatie veel krachttraining voor de benen trouwens, iets wat een aanhoudend advies is van de orthopeed.
ja ik train ook wel een beetje maar gewoon je been omhoog en de brug en zulke soort dingen die dingen zijn allemaal niet zo zwaar voor me knie.
Maar omdat ik ook ander letsel aan me knie heb wacht ik even tot maandag wat die orthopeed zegt :P
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

di 30-08-2016 7:51

Update:

13 september word ik geopereerd
Aan de voorste kruisband en meniscus word geprobeerd om te hechten.
Herstel zal zo'n 9-12 maanden zei ze en voetballen word wel afgeraden maar kan wel weer naar ongeveer 1 jaar ivm aparte draaibewegingen die je in bijna geen enkele andere sport maakt behalve handbal.
2fastforya
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-09-2016 16:54

Voor degene die het wat intresseert of in de toekomst nog hier iets aan hebben ik ben inmiddels geopereerd.
De operatie is gedaan met narcose , de operatie was ook goed gelukt, ben een nachtje gebleven en volgende dag naar huis ,thuis kon ik goed lopen met krukken todat twee dagen na de operatie forse hematoomen ( bloeduitstortingen) in me kuit gingen opzetten. Hierdoor kon ik totaal niet meer steunen en dacht eerst aan trombose, dus zijn we naar de spoedeisende hulp gegaan (tot 3x toe) . 3e keer pas een goed drukverband gezet momenteel zit dit er nog omheen. Kan me voet nog niet plat zetten op de grond maar de ondraagbare pijn is wel redelijk onderdrukt al is het als ik sta nog wel een 8 qua punt. Ik hoop dat het de komende week flink slinkt want kan op dit moment niet werken ondanks dat ik programmeur ben
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-09-2016 19:01

Niet zo mooi, je krijgt het wel zwaar voor je kiezen. Sterkte gewenst!
Plaats reactie