Hardlopen met astma

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

zo 26-06-2016 16:43

Hoi,

ik heb hier de berichten uitgekamt tot het jaar 2011 en ook onder de zoekfunctie kon ik niets vinden.

Omdat ik al jaren astma heb en dit word door mijn hooikoorts ook nog erger wilde ik weten wat jullie doen. Als er tenminste hardlopets zijn die dit ook hebben.
Ik heb nu trots medicatie van Alvesco en Ventolin behoorlijk last van. Omdat ik zo weinig lucht krijg valt het lopen soms heel erg zwaar.
Vooral nu, het is warm en vochtig en ik kom niet vooruit. :cry:

Vind ik echt jammer maar ja astma heb je voor altijd.
Neem ook voor elke inspanning een pufje Ventolin maar vaak moet ik tijdens het lopen ook nog wat nemen. Nadeel is dat de hartslag hoger word en ik begin te beven door de inname van dit medicijn.
Zijn er hier nog lotgenoten die dit ook hebben?
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

ma 27-06-2016 21:47

Niemand hier met astma?
Dan ben ik dus de enige hier op dit forum. :P
Liza73
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-06-2016 5:59

Hoi, ik meld me net aan als lid van dit forum. Niet om over het zelfde onderwerp te schrijven, maar ik dacht even op je te reageren. Ik heb ook astma maar hoef niet zo veel aan de ventolin als jij. Het voor mij meer incidenteel gebruik. Ik herken wel het gevoel.van minder lucht hebben tgv de astma als het benauwder weer is. Ik probeer de tijd op de dag van lopen af te stemmen op de omstandigheden (vroeg in de ochtend of 's avonds) en kies zo veel mogelijk schaduwrijke routes. Nu heeft dat niet direct effect op je benauwdheid maar het helpt mee geen last te hebben van warmte en zon, in mijn geval dan...
Succes in ieder geval! Lopen en t benauwd hebben is geen pretje... sowieso petje af!
Rudedadude
Lid
Lid

di 28-06-2016 7:32

Ik heb last van (inspannings)astma en mindere mate van hooikoorts (waarbij het scheelt dat ik in de stad woon en niet tussen de pollen). Er is bij mij niet echt een peil op te trekken, soms gaat het gewoon een hele sessie goed en soms sla ik behoorlijk dicht halverwege en soms komt het pas opzetten na afloop. Een beetje Ventolin ( 100 microgram, kinderdosering) vooraf doet bij mij gelukkig al wonderen.
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-06-2016 18:50

Ik heb ook Ventolin 100. Maar moet soms vier keer per dag een pufje nemen.

Als de medicatie op is vraag ik mijn huisarts om een hogere dosering. Is trouwens niet het originele Ventolin maar heet nu Salbutamol 100.
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-06-2016 20:46

Pussycat schreef:Ik heb ook Ventolin 100. Maar moet soms vier keer per dag een pufje nemen.

Als de medicatie op is vraag ik mijn huisarts om een hogere dosering. Is trouwens niet het originele Ventolin maar heet nu Salbutamol 100.
Eigenlijk is salbutamol het 'originele", dat is nl. de werkzame stof. En diezelfde stof werd ook gebruikt in het merkproduct Ventolin. :wink:
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

di 28-06-2016 20:52

Klopt maar de originele Ventolin da is de verpakking groter en hij werkte beter volgens mij.

Met de andere moet ik veel meer pufjes nemen dan met Ventolin. :|
Rudedadude
Lid
Lid

wo 29-06-2016 19:05

Ik noemde het idd ventolin, maar ik heb ook een noname salbutamol. Ik had eerst een adere noname, die was wat poederiger. Degene die ik nu heb lijkt nog wat fijner en werkt gewoon prima.
Peetje
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-07-2016 13:09

Een erg laat antwoord op je bericht: Ik heb ook behoorlijk last van astma,
dagelijks gebruik ik Alvesco 2x per dag 2 pufjes en atimos 2 x per dag 1. Voor het sporten gebruik ik ook nog Ventolin. Alvesco is is een luchtwegbeschermer en beschermt tegen prikkels en is geen luchtwegverwijder, Atimos verwijdt de luchtwegen wel. De Ventolin gebruik ik voor het sporten. Ventolin zou enkele uren moeten werken. Tijdens een training hoef je dus geen extra puf te nemen. Tenzij je extreme duurlopen uitvoert.

Mijn longarts heeft mij weer op de 'originele' Ventolin gezet. Ik had het idee dat mijn puf spontaan leegliep, de beloofde doses haalde ik er bij lange na niet uit. Ook werkte het minder goed, ik kon er minder goed mee trainen. De no-name varianten werken volgens mijn longarts minder goed. Ze heeft hier ook melding van gemaakt bij het Meldpunt Medicijnen

Wellicht moet je met je arts overleggen over de medicatie. Ik heb erg moeten zoeken naar de voor mij juiste combinatie. Ik gebruik dit sinds november en kan nu eindelijk weer normaal sporten.

Groet,
Petra
Laatst gewijzigd door Peetje op za 30-07-2016 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-07-2016 13:17

Ik gebruik 1 keer per dag Alvesco vroeger had ik ook nog Atrovent maar daar kon ik mij stoppen omdat ik mijn astma onder kontrole had.

Maar er zijn soms dagen waar ik echt veel minder lucht heb dan anders.
Astma heb je voor altijd.
tOOter
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-07-2016 15:44

Peetje schreef:.... en is geen luchtwegverwijderaar, Atimos verwijdert de luchtwegen wel. ...
Hahaha, daar is-ie weer! De bijna-standaard vergissing: het is de bedoeling dat dit spul je luchtwegen 'verwijdt' (wijder maakt) en toch hopelijk niet verwijdert (weghaalt). Hoewel ... dan hoef je al die medicatie ook niet meer te nemen ...

Sorry, het is flauw, ik weet het, maar het lijkt wel een nationaal gebezigde verspreking.
Peetje
Lid
Lid
Contacteer:

za 30-07-2016 22:10

Helemaal waar, mijn hersens staan duidelijk in de vakantiestand. Ik heb het aangepast.
Plaats reactie