Veranderen van loopstijl (Voetpositie)

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OmegaX
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16-03-2017 1:00

do 16-03-2017 8:17

Hoi Runners!

Ik loop al een paar jaar zeer onregelmatig. Laatste jaar ben ik het wat gestructureerd gaan oppakken, maar ik kwam er achter dat ik echt een te zware hiel landing had. Met nieuwe schoenen was de buitenkant van mijn hiel direct ingedrukt (permanent vervormt).

Na wat zoeken op internet besloten om over te stappen naar voor/midden voet landing. Dit kostte uiteraard wat tijd om op te pakken, maar inmiddels land ik niet meer op mijn hak, maar echt op voor/midden voet.

ECHTER.... nu kom ik te veel op de buitenkant van mijn voorvoet terecht. (Onderpronatie?).

Locatie is ongeveer waar mijn kleine teen begint.

Nou zou dit niet zo erg zijn als het licht was, maar ik heb het idee dat ik dus behoorlijk hard neer kom op de buitenkant van mijn voet, wat dus weer snelle slijtage van mijn schoenen oplevert. En de volgende pijntjes: Ik voel het licht in mijn kuiten als ik ver gelopen heb (10 km), maar rechts heb ik last van de pees/spier links achter van mijn enkel.

Hebben jullie tips hoe ik mijn loop techniek nog beter kan aanpassen zodat ik dus van het onderproneren afkom en dus op het midden van mijn voorvoet terecht kom?

Zelf zat ik te denken aan echt focussen op landing en te proberen de voet juist te positioneren, maar wellicht dat jullie een goede tip hebben!
Musicmaestro
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: di 07-05-2013 1:00
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

do 16-03-2017 11:15

Pasfrequentie: kortepassen ca. 180 per minuut
Proberen zo licht als mogelijk te lopen
Probeer eens kleinere stukken zonder schoenen
Touwtje springen

Dat zijn zaken waar ik aan miet denken
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gebruikersavatar
Pietje
Lid
Lid
Berichten: 3548
Lid geworden op: ma 12-05-2008 1:00
Contacteer:

za 18-03-2017 17:33

Loopstijl kan je een beetje aan sleutelen, waarom sluit je je niet aan bij een loopvereniging waar ze goede techniek training geven en loopscholing....
Gebruikersavatar
thieu
Lid
Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: za 22-12-2012 1:00

di 21-03-2017 14:25

onderpronatie? bedoel je niet supinatie?
loopgek
Lid
Lid
Berichten: 3973
Lid geworden op: vr 09-01-2004 1:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

di 21-03-2017 19:11

thieu schreef:onderpronatie? bedoel je niet supinatie?
Ik ken vrijwel geen mensen die supineren (dwz van binnen naar buiten afwikkelen).
Wel velen die buitenzijde landen, en aan die buitenzijde blijven hangen, dus onderproneren.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gebruikersavatar
DickB
Lid
Lid
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 19-11-2007 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

wo 22-03-2017 10:22

Hallo OmegaX (Als je dit nog leest, we horen na je eerste bericht niets meer :wink: )

Jou probleem lijkt een beetje op het probleem dat ik heb gehad na het omschakelen naar voorvoet landing. Ik had het echter maar aan één kant. Mijn linker schoen kon nog maanden mee, terwijl er in mijn rechter schoen een gat in de zool zat aan de buiten-voorkant.

Ik heb ontdekt dat het in mijn geval kwam doordat ik behalve dat ik op de buitenkant van mijn voorvoet landde (allen rechts) ik ook een draaiende beweging maakte tijdens de landing. Dat was goed te horen wanneer er op een verharde weg los zand ligt, of op een schelpen pad. Die draaiende beweging zorgde in mijn geval voor de (extreme) slijtage.

Ik heb hiervoor zelf een oefening bedacht (ik ben niet deskundig dus voor wat het waard is): Tijdens lopen en ook tijdens wandelen beurtelings extreem op de buitenkant van de voet lopen (10 stappen) daarna extreem op de binnen kant van de voet lopen (valt niet mee, je moet met x-benen lopen) ook voor 10 passen. Vervolgens met rechte voet 10 passen. Dit herhalen naar behoefte.

Zelf ben ik helemaal van de extreme slijtage af, hoewel de buitenkant van mijn zolen nog altijd als eerste slijten. Maar voorvoetlanders hebben vaak een afrolling van de buitenkant naar de binnenkant van de voet. Pronatie speelt naar mijn mening niet mee als de hak niet of nauwelijks de grond raakt. Er is geen scheefstand tussen het been en de hiel... (of tussen hiel en hak :roll: )
DickB
Vroeger ook DickB op meetingpoint, maar sinds 2008 is deze NickName gekaapt. Over het algemeen sta ik niet achter de vaak ongenuanceerde bijdragen van deze DickB
Plaats reactie