Hernia en hardlopen is dit ooit nog mogelijk?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

za 13-05-2017 18:45

Hoi,

ik heb helaas een hernia die gelukkig nog niet geopereerd hoeft te worden. Ik krijg nu fysiotherapie en oefeningen voor mijn rug.
Maar nu mijn vraag zijn hier hardlopers die ook een hernia hebben en toch lopen? En hoe lang heeft het geduurd voordat men weer met hardlopen kon beginnen?

Ik heb dus geen flauw idee.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-05-2017 11:41

Pussycat schreef:Hoi,

ik heb helaas een hernia die gelukkig nog niet geopereerd hoeft te worden. Ik krijg nu fysiotherapie en oefeningen voor mijn rug.
Maar nu mijn vraag zijn hier hardlopers die ook een hernia hebben en toch lopen? En hoe lang heeft het geduurd voordat men weer met hardlopen kon beginnen?

Ik heb dus geen flauw idee.
Ik loop gewoon hard met een hernia. Gaat er vooral ook om waar en hoe.
Bij mij knelt hij bij zijwaarts beweging of rotatie. Dus op zij draaien of ronddraaien met de romp zorgt voor zenuwprikkeling.
Maar voorwaartse beweging, dus rennen, gaat prima.
Ook de schokdemping is geen probleem bij mij.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

zo 14-05-2017 12:34

Oké dan ga ik het binnenkort maar weer eens proberen. Moet wel andere hardloopschoenen kopen met meer shockabsorbtie anders krijg ik weer pijn in mijn rug.
racoon
Lid
Lid
Contacteer:

ma 15-05-2017 7:32

Pussycat schreef:Oké dan ga ik het binnenkort maar weer eens proberen. Moet wel andere hardloopschoenen kopen met meer shockabsorbtie anders krijg ik weer pijn in mijn rug.
Als je meer demping nodig hebt, dan zou ik eens kijken naar de hoka one one schoenen.
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-05-2017 9:40

Heb gisteravond maar een verzoekje gestart met hardlopen maar ben heel snel gestopt had teveel pijn in mijn rug.
Voorlopig zit er hardlopen niet meer in vrees ik.
Jammer maar helaas.
Hens
Benefactor
Benefactor

di 16-05-2017 11:21

Je legt wel heel snel het hoofd in de schoot!
Die fysiotherapeut kan je toch wel helpen?
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-05-2017 18:23

Hens schreef:Je legt wel heel snel het hoofd in de schoot!
Die fysiotherapeut kan je toch wel helpen?
Ja maar dacht je dat een het zo snel weg is? Dit duurd maanden voordat het enigzins weg is. Morgen heb ik weer fysio maar op ik dan weer rennen kan, denk het niet.

De pijn trok van de rug in mijn linker been en voet en daarna had ik een raar dof gevoel in mijn been alsof het verdoofd was. Dit is niet oke.
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

za 20-05-2017 20:37

Ik heb vrijdag weer geprobeerd om hard te lopen. Maar het word nog steeds nix. Ondanks fysio en oefeningen. Steeds weer proberen en steeds weer pijn. :(
Dit is zo demotiverend. :cry:
Hens
Benefactor
Benefactor

zo 21-05-2017 22:00

Pussycat schreef:Ja maar dacht je dat een het zo snel weg is? Dit duurd maanden voordat het enigzins weg is.
En toch denk je zelf dat het een paar dagen later dat het toch al beter zou moeten zijn?
Vind je fysio het wel goed dat je hardloopt?
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

di 23-05-2017 20:29

Ja mijn fysio weet dat ik het probeer om weer hard te lopen. Hij heeft het zelfs voorgesteld dat ik het weer mag proberen.
Pussycat
Lid
Lid
Contacteer:

zo 04-06-2017 22:16

Ik probeer nu de Jeff Galloway methode uit met wandelen en hardlopen. Met mijn rug gaat het nu iets beter. Maar ik heb nog een lange weg te gaan
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 07-06-2017 15:09

Hallo Pussycat,

Laat je goed adviseren. De ene hernia is de andere niet. En ook de mate van getraindheid kan natuurlijk erg uiteenlopen, waarbij o.a. je rompstabiliteit van belang is. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen na een hernia met een goede opbouw weer kunnen gaan hardlopen. En dat bewegen juist goed is. Het is alleen wel belangrijk dat je goed weet wat je wel en niet moet doen en hoe je de opbouw het best kunt aanpakken. Daarbij kan jouw (sport)fysiotherapeut je begeleiden.

Vorig jaar zomer (2016) ben ik geopereerd aan een forse hernia, ik had geen andere keus. Om verschillende (andere) redenen liep ik daarvóór ruim 4 jaar niet. Ik ben gelukkig goed hersteld van de operatie en dus ook de hernia. Nu ben ik het lopen weer voorzichtig aan het opbouwen en dat gaat goed. Ik ben ervan overtuigd dat ik binnenkort weer zonder problemen 5 km redelijk door kan lopen. Qua rugherstel was deze opbouw ook wel een paar maanden eerder mogelijk geweest.

Een goed herstel en succes en veel wijsheid bij je opbouw!
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 07-06-2017 15:16

Pussycat schreef:Ik probeer nu de Jeff Galloway methode uit met wandelen en hardlopen. Met mijn rug gaat het nu iets beter. Maar ik heb nog een lange weg te gaan
Deze methode ken ik niet, maar die combinatie lijkt me prima. Daarmee heb ik ook opgebouwd.
Steeds een stapje erbij en niet forceren! Je rug mag je wel iets voelen na een training, maar je moet uitkijken bij uitstralende pijn in je bil en been en/of voet en helemaal bij uitval en gevoelsproblemen. Dan zijn de zenuwen geïrriteerd en dat is niet goed. Dan eerst overleggen met je behandelaar(s).

Succes!
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 07-06-2017 21:14

Calimero schreef:
Pussycat schreef:Ik probeer nu de Jeff Galloway methode uit met wandelen en hardlopen.
Deze methode ken ik niet, maar die combinatie lijkt me prima.
Inmiddels heb ik me er een beetje in verdiept. Ik dacht dat je per training zou (hard)lopen en wandelen, maar ik zag dat dat per training om en om is.
Mijn opbouw was/ is een combinatie van afwisselend lopen en wandelen in één training, waarbij het gedeelte lopen steeds langer wordt en de wandelpauzes steeds korter. Het voordeel van beiden in één training is dat je tijdens de training momenten van herstel hebt. Je zou dan de andere dagen kunnen fietsen. Dat kon ik op een hometrainer al aan het eind van de derde week na de operatie en lijkt me met een lichte hernia ook mogelijk. Als je maar rechtop zit en geen onverwachte bewegingen maakt.
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 08-06-2017 11:19

Calimero schreef:Inmiddels heb ik me er een beetje in verdiept. Ik dacht dat je per training zou (hard)lopen en wandelen, maar ik zag dat dat per training om en om is.
Hoi Jannemien (leuk je weer eens online te zien!). Je aanvankelijke gedachte klopt wel hoor. Ik geef toe dat het 5K en 10K schema er verwarrend uitzien, maar als hij schrijft "run" bedoelt hij eigenlijk R/W.
Hij beschrijft de methode wat uitgebreider hier. Het heeft mij geholpen om ondanks achillespeesklachten toch heel geleidelijk steeds grotere afstanden af te leggen. Je kunt een beetje spelen met de verhouding (of ratio zoals hij het noemt) tussen R en W. Naarmate de getraindheid/belastbaarheid toeneemt kun je naar verhouding steeds meer hardlopen. Ik vind bijvoorbeeld een verhouding 3:1 erg lekker lopen.

Peter
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Plaats reactie