spierverkramping kuiten

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
richardklamer
Lid
Lid
Contacteer:

wo 10-01-2018 11:21

Ik heb al een aantal jaren last van spierverkrampingen in mijn kuiten.
Soms al tijdens het hardlopen, maar de laatste maanden pas na het hardlopen en steeds rechts. Meestal zelfs pas in de loop van de volgende dag, terwijl ik zonder klachten uit bed stap.
Ik rek de kuiten meerdere keren per dag, gebruik extra magnesium, drink veel water, neem kalium (extra tomaten en bananen)', denk aan natrium (zout), neem voor en na het hardlopen een sportdrank, erna nog wat eiwitten, draag compressiekousen (al heb ik klachten met en zonder deze kousen).
Verder bij verschillende manueel therapeuten geweest. Alles staat redelijk goed, ook de kuitspieren voelen meestal soepel aan zonder noemenswaardige knopen.
Verder heb ik op meerdere schoenen gelopen. Ik gebruik salbutamol tegen inspanningsastma.
Er moeten toch meer mensen zijn die tegen dit probleem aanlopen. Alle tips zijn welkom!
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

do 11-01-2018 20:10

Dit is waar je nog naar zou kunnen kijken, wellicht is het van toepassing:
meer water drinken
minder koffie drinken
varieren van training: meer rustige km's: 60% van de trainingen rustig met 1 keer per week een intervaltraining en/of tempoloop
goede sportmassage
voor jezelf kijken of een coach inschakelen of je je looptechniek kan verbeteren

hopelijk heb je hier iets aan
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
richardklamer
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-01-2018 13:58

Ha Allan, dank voor je reply.
Op zich drink ik al veel water, geen koffie en loop meer rustige km's.
Ook heb ik een paar maanden geleden een clinic pose running gedaan. Ik was een haklander en nam vrije grote stappen. Sinds de clinic neem ik kleinere stappen en kom meer op middenvoet neer.
Massage doe ik niet. Dit zou ik meer kunnen doen.
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 22-01-2018 21:50

richardklamer schreef:Sinds de clinic neem ik kleinere stappen en kom meer op middenvoet neer.
Sinds die tijd ook je klachten?
richardklamer schreef:Ik rek de kuiten meerdere keren per dag, gebruik extra magnesium, drink veel water, neem kalium (extra tomaten en bananen)', denk aan natrium (zout), neem voor en na het hardlopen een sportdrank, erna nog wat eiwitten, draag compressiekousen (al heb ik klachten met en zonder deze kousen).
Anders zou ik hiermee allemaal ophouden en zien wat voor verschil het maakt. Ik weet bijv. niet wat je 'veel water' noemt, maar het moet gezegd dat je ook tevéél kunt drinken!
Omdat je klachten best laat komen zou ik eerst eens bij de huisarts langsgaan.
richardklamer
Lid
Lid
Contacteer:

di 23-01-2018 10:58

Ha Hens, dank je!
Nee, ik heb de klachten al een aantal jaren. Ze zijn dus niet begonnen na aanpassing looptechniek.
Verder is het passen en meten en probeer je je voordeel te doen met tips die je krijgt. En inderdaad als het niet werkt, probeer je weer iets anders.
Ondertussen probeer ik wel te genieten van het lopen en zie daarna wel of verkramping optreedt. Gr Richard
Hens
Benefactor
Benefactor

di 23-01-2018 18:05

richardklamer schreef:En inderdaad als het niet werkt, probeer je weer iets anders.
Wel niet alles vasthouden, maar vooral veel loslaten!
Dat veel drinken bijv. zou kunnen betekenen dat je toch een mineralentekort oploopt. Dat soort dingen vindt ik dus meer iets voor een huisarts, hij kan als het goed is een totaalbeeld maken en bepalen in welke hoek de oorzaak het best te zoeken is.
De tijd van zelf dokteren is nu even voorbij!
richardklamer
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-01-2018 11:22

Dag Hens, ik volg je advies maar op en contacteer de huisarts.
Plaats reactie