Pijn in kuiten

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
~ES
Lid
Lid

zo 22-11-2020 19:02

Sinds 5 weken heb ik nieuwe hardloopschoenen: Asics Gel Cumulus 21. Deze heb ik eerst goed ingelopen, voordat ik direct aan de 10 km begon. Inmiddels loop ik wel 10 km op deze schoenen, maar ik heb last van pijnlijke kuiten. De pijn ontstaat tijdens het hardlopen, al voor de eerste twee km. Vooral heuvels op en af zijn pijnlijk. De pijn is eigenlijk continu hetzelfde en voel ik over heel mijn kuit. De pijn is vrij hevig, maar na 7 km is de pijn beter vol te houden (of raak ik er meer aan gewend). In eerste instantie had ik ook na het hardlopen heel stijve kuiten (alsof ik extreme spierpijn had), maar dat lijkt nu gelukkig over te zijn. Maar de pijn tijdens het hardlopen is nu juist wel erger, ook als ik langzamer dan mijn gemiddelde tempo loop.

Voorheen liep ik op Nike Air Zoom Pegasus 35. Daar had ik nooit problemen mee en liep ik zonder pijn 10-12 km op, maar deze schoenen waren verouderd. Verder ben ik een voorvoetsloper.

Online lees ik verschillende dingen over pijnlijke kuiten (stijve kuiten, kramp, overbelasting, verrekte of gescheurde kuiten). Het is voor mij niet helemaal duidelijk waar mijn klachten vandaan komen. Is het een blessure en moet ik rust houden? Of is het een kwestie van wennen aan mijn nieuwe hardloopschoenen?
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 23-11-2020 10:09

Heb je een arts geraadpleegd?

Heb je een fysio geraadpleegd?

Heb je een trainer?
Zo ja: Wat zegt hij of zij er van?

Loop je meestal samen met anderen?
Zo ja: Wat zeggen zij er van?

-----

Wat voor warming up doe je voordat je aan die 10 km begint?
Voel je ook al pijn opkomen tijdens die warming up?

Loop je ook in voordat je aan je warming up begint?
Voel je ook al pijn opkomen tijdens het inlopen?

Heb je de nieuwe schoenen gekocht in een hardloopwinkel?
Hebben ze gekeken naar het slijtagepatroon van je oude schoenen?
Hebben ze een loopanalyse gedaan?
De man van de Korte Adem
~ES
Lid
Lid

ma 23-11-2020 13:28

Nee, ik heb geen arts of fysio geraadpleegd, dat leek (en lijkt) me nog wat voorbarig. Ik heb geen trainer en loop meestal alleen, zodat ik op mijn eigen tempo kan lopen.

Ik doe geen warming-up en heb dit de afgelopen 5 jaar dat ik loop ook nooit gedaan. Ook nooit blessures gehad. Wel start ik wat rustiger en bouw ik zo mijn tempo op, maar ook als ik rustiger loop voel ik dezelfde pijn.

Ja, ik had mijn vorige schoenen meegenomen naar de winkel en heb een loopanalyse laten doen. Hieraan zagen ze dat ik een voorvoetsloper ben. De gekochte Asics zouden dan geschikt moeten zijn en ze leken in de winkel ook inderdaad heel fijn.
Don_K
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 23-11-2020 14:06

Bedankt voor de nadere uitleg, dat maakt het plaatje al een heel stuk duidelijker!

Het enige wat ik hier verder over kan zeggen is:
  • Ik vind het goed, dat je in ieder geval luistert naar je lichaam.
  • Ik hoop dat je ook goed het verschil kunt voelen tussen pijntjes waarmee je kunt doorlopen en pijntjes waarmee dat niet kan.
  • Wellicht heb je iets te lang doorgelopen met die pijn; Dat kan ik niet goed inschatten, want ik weet niet wanneer je echt bent overgestapt op de nieuwe schoenen (je hebt er immers niet bij verteld hoe lang je hebt gedaan over het inlopen van de nieuwe schoenen).

Verdere reacties laat ik liever over aan de forumleden die zelf trainer zijn en/of de forumleden die meer ervaring hebben met de lange afstand ...
De man van de Korte Adem
RubenV
Site Admin
Site Admin

ma 23-11-2020 17:32

Pijn aan de kuiten, ik kan er van meespreken :)
Ben er nog maar sinds een aantal weken volledig van af.
Toch wel alles samen een maand of twee mee op de sukkel geweest.
Waarbij ik een tweetal weken niet heb gelopen geloof ik en de rest van de periode rustig heb moeten opbouwen. Nu loop ik terug vier tot vijf keer per week. Nu heb ik wel wat last van de scheenbenen maar dat is een ander verhaal :wink:

Ik ben ook een voorvoetloper (wat trouwens belastender is voor de kuiten)
Bij mij werd de pijn tijdens het lopen ook soms wat minder, wellicht omdat je spieren dan wat "opgewarmd" zijn.

Voor mij persoonlijk hebben volgende zaken geholpen:
  • Voldoende rust nemen
  • Steunzolen (na bezoek bij de podoloog)
  • Statisch strechten van de kuiten na ieder loopje
  • Foamroller gebruiken na je loopje voor je kuiten (pijnlijk maar wel aanrader! )
  • Kuit oefeningen (zie https://www.youtube.com/watch?v=nOMK8h8oPM4) om je kuiten sterker te maken
  • Lopen op onverharde wegen (is veel minder belastend voor je kuiten) Voorheen liep ik altijd op asfalt. Wat afwisselen van ondergrond is beter.
  • Dragen van compressiekousen (helpt specifiek voor de kuiten)
  • Sinds kort (één week geloof ik) probeer ik nu ook telkens opwarming van een 5-tal minuten te doen, zie https://www.youtube.com/watch?v=0R8nawyL-9c&t=205s
Hopelijk heb je er ook iets aan.

Greetz Ruben!
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 23-11-2020 17:42

Wat mij betreft zijn de schoenen toch minstens verdacht. Ik begrijp dat het begonnen is met dit paar nieuwe schoenen? Zo ja, dan terug ermee en andere laten aanmeten. Anders naar fysiotherapeut of podoloog, in die volgorde, om te bepalen wat er aan de hand is. Als je 5 jaar geen last hebt gehad, moet er toch wel een oorzaak te vinden zijn?
~ES
Lid
Lid

ma 18-01-2021 21:26

Hoi Ruben en Hens,

Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels zijn de kuitproblemen over. Ik ben inderdaad begonnen met een warming-up, dat heeft goed geholpen. Helaas heb ik nu last van mijn schenen. @Ruben, je schrijft dat je hier ook last van hebt. Zou je mijn andere berichtje op dit forum eens willen lezen? viewtopic.php?f=13&t=14019 Ik ben benieuwd of je tips hebt!

@Hens, ik verdenk inmiddels ook mijn nieuwe hardloopschoenen van de problemen. Het leek even goed te gaan, maar nu ik ook een scheenbeenblessure lijk te hebben, heb ik toch maar contact opgenomen met de hardloopzaak.

Fijne avond!
RubenV
Site Admin
Site Admin

di 16-02-2021 17:27

Hey ES,

Het probleem die je daar omschrijft in de andere topic met je schenen (bult op scheenbeen) lijkt me anders dan hetgene ik voor heb. Bij mij gaat het om shin splints aan de binnenkant van mijn schenen. Dus niet op het bot zelf. Ik ben hiervoor naar de dokter geweest en die heeft me doorverwezen naar de fysio. Ik ben nu al een aantal weken spierversterkende oefeningen aan het doen voor die specifieke spieren.

Hoe gaat het ondertussen met je scheen?
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 17-02-2021 12:55

Problemen met je schenen worden vaak veroorzaakt door problemen met je kuiten. Dat het één overgegaan is in het ander, verbaast me niks.
MasterRunner
Lid
Lid

za 20-02-2021 10:13

Hi ES,
ben je nu al van je bult af? Nog naar de huisarts geweest?
Hoe gaat het nu?
Plaats reactie