Opmaatgemaakte steunzolen of anti-pronatie hardloopschoen?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Plaats reactie
Run Wild
Lid
Lid

do 15-07-2021 21:15

Dag allemaal,

Ik loop al een 4 tal jaar en hardlopen is wel mijn hobby.
Nadat mijn eerste paar schoenen (die ik zo kocht zonder advies) zo'n 600km op de teller hadden, ontwikkelde ik pijn aan de binnen kant van mijn knie. Omdat ik tegen dan wel doorhad dat ik verder wou blijven lopen, ging ik naar een loopwinkel voor advies. Zij adviseerden me de nike structure. Ondertussen heb ik al 4 paar versleten. Op zich goede schoenen, maar wanneer mijn training over de 25km gaat wordt ik vatbaar voor blessures (bv knie of bovenaan bilspier) en mag ik weer opnieuw beginnen. 8O

Mijn schoenen verslijten lichtjes aan de buiten kant hiel en vooral aan de zijkant van mijn grote teen. Denk dus ook niet dat ik in de neutrale categorie val.

Na een nieuwe episode van knielast wil ik opnieuw beginnen trainen. Naast het starten van spierversterkende oefeningen van de benen, zullen ook mijn loopschoenen aan vervanging toe zijn. Nu vraag ik me af wat het beste zou zijn. Opnieuw naar een speciaalzaak gaan voor advies waar ze me waarschijnlijk anti-pronatie schoenen zullen aanraden. Of sportsteunzolen op maat laten maken voor neutrale schoenen. Zijn steunzolen op maat beter omdat deze in theorie altijd gemaakt zijn specifiek voor de persoon, wat niet het geval in bij anti-pronatie schoenen?

Wat is jullie ervaring?
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 16-07-2021 12:13

Ik zeg: naar de fysiotherapeut en/of podoloog/peut. Zij kunnen je adviseren wat voor schoenen je in de winkel zou moeten kopen. In de winkel zijn ze meestal welwillend en de ene keer deskundiger dan de andere, maar écht ervoor gestudeerd heeft vrijwel niemand.
Psychorunner
Lid
Lid
Contacteer:

ma 19-07-2021 15:29

Ik sluit me aan bij Hens. Er zijn wel hardloopwinkels waar ze je uitstekend advies kunnen geven. Zo heb ik de laatste jaren al mijn schoenen gekocht bij PK in Dodewaard. Ik overproneerde in het verleden ook, en heb jarenlang op schoenen gelopen die mijn voetafwikkeling licht corrigeerden. Ik heb nu weer neutrale schoenen.

Loop-ze,

Bart
Er is nog nooit iemand in zijn zweet verdronken.
Plaats reactie