teken

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
*Edwin*
Lid
Lid
Contacteer:

vr 15-12-2006 12:58

'Tekeninfectie kan nationale ramp worden'
WAGENINGEN - Er zijn veel meer geïnfecteerde teken dan deskundigen tot nu toe hebben aangenomen. Cijfers tonen tevens aan dat steeds meer mensen zich bij huisartsen melden met verschijnselen van de ernstige ziekte van Lyme, die door besmette teken wordt veroorzaakt. Als de overheid niet veel meer gaat voorlichten over bescherming tegen tekenbeten, kan de Lyme-ziekte uitgroeien tot een nationale ramp.

Dat heeft insectendeskundige Willem Takken van de Wageningen Universiteit vrijdag gezegd. Takken begon samen met milieuanalist Arnold van Vliet van de Natuurkalender dit voorjaar een twee jaar durend, landelijk onderzoek naar het voorkomen van teken en -beten. Nederland is het eerste land in Europa dat de tekenproblematiek op deze schaal onderzoekt.

Voor het onderzoek worden onder meer op 25 locaties in heel Nederland maandelijks teken gevangen. Onderzoek op die teken laat volgens Takken zien dat 10 tot 30 procent is besmet met de Borrelia-bacterie, die de ziekte van Lyme bij mensen kan veroorzaken. Takken noemt dat aantal schokkend en veel hoger dan verwacht. „Er is dus een fikse kans een geïnfecteerde beet op te lopen, die bij onvoldoende behandeling leidt tot artritis, blijvende neurologische klachten en vervolgens arbeidsongeschiktheid met alle kosten van dien.”

Ook werd vastgesteld dat in heel Nederland, met uitzondering van Noordoost-Groningen, steeds meer teken voorkomen. De hoogste concentraties zijn gevonden op de Hoge Veluwe en rond Ede. Volgens Takken komt dat omdat teken voornamelijk leven op reeën, wilde zwijnen en een enkele grote grazer. Takken: „Aangezien de wildstand explosief toeneemt, kunnen volwassen teken steeds beter overleven.” Ook wordt steeds meer landbouwproductiegrond vervangen door recreatiebos, en teken leven alleen in bosgebieden.

De typische ziekteverschijnselen die optreden bij een Lyme-infectie.

In de afgelopen tien jaar nam het aantal Lyme-patiënten toe van 6000 tot 17.000. Vorig jaar meldden zich 73.000 mensen bij de dokter om een teek te laten verwijderen. Hoewel mensen steeds meer wandelen en fietsen en dus meer risico lopen, is de voornaamste oorzaak voor deze gestegen cijfers toch de snel groeiende tekenstand, aldus Takken.

Wij adviseren al langer dat recreanten in het bos speciale, met insecticide geïmpregneerde broeken moeten dragen. Die zijn te koop bij buitensportzaken en werken goed. De overheid moet daar een campagne voor starten, waarbij tevens wordt gewaarschuwd vooral in de zomer niet door struikgewas te lopen en goed te controleren op een eventuele beet”, stelt Takken.

Het tekenonderzoek loopt nog tot eind volgend jaar. Wetenschappers gaan onder andere kleine knaagdieren onderzoeken, aangezien die de parasiet verspreiden waarmee een teek besmet raakt.

:arrow: Iemand ooit gehoord van een geïmpregneerde tight??
:arrow: 3e kerstdaglopers opgepast
Voorspellen is moeilijk, vooral de toekomst!
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 15-12-2006 13:30

Klinkt allemaal niet prettig! En ik heb al zo'n hekel aan die beesten.

De kleding is er voor zover ik weet vooral in wandeluitvoering, die ken ik niet in een hardloopversie, zoals tights. Misschien is die er inmiddels ook.
Deze informatie kan handig zijn om te weten waar je naar moet vragen: http://www.dow.wau.nl/msa/Natuurkalende ... erming.asp
Het gaat dus om het insektenwerende middel Permethrine.
Let op: als je DEET gebruikt, je handen héél goed wassen, want het is erg smerig spul.

DKL: volgens mij is het inmiddels te koud voor teken (het zijn gelukkig koukleumen), maar ik zou voor de zekerheid wel even checken. Ik heb in dat gebied al meerdere ontmoetingen gehad met die geniepige schepseltjes. Echter allemaal in voorjaar en zomer.
Volgens dit artikel zijn ze vooral actief van maart tot oktober:
http://www.gewestkvnh.nl/scr/page.php?act=2&cont_id=317
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 15-12-2006 14:33

De vakgroep Entomologie is lekker bezig zie ik! :D Had al wel wat gelezen over deze onderzoeken, maar wist niet dat het ook in de publiciteit is buiten het wetenschappelijk wereldje.
Wat is de bron eigenlijk?
MasterRunner
Lid
Lid

vr 15-12-2006 19:16

een veiligheidsblad (MSDS) van DEET:
http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/DI/N,N-di ... amide.html
Een NL-veiligheidsblad vond ik niet zo snel via internet, maar bij de GGD Eindhoven, advies voor gebnruik bij malaria)
Adviezen bij gebruik van diethyltoluamide Voorzichtigheidshalve wordt geadviseerd om concentraties >30% te mijden bij kinderen beneden de twee jaar en het gebruik van DEET bevattende producten te
minimaliseren tijdens de zwangerschap. Breng het middel aan op de onbedekte huid; niet overdadig insmeren. De werkingsduur is afhankelijk van de gebruikte concentratie en persoonlijke variaties, bijvoorbeeld sterk zweten. Voorkom contact met lippen, ogen, open of geïrriteerde huid bijvoorbeeld ernstig door zon verbrande huid. Indien toch contact heeft plaatsgevonden dan afspoelen met water. Bij kinderen niet de handen insmeren, opdat DEET niet op de mond of in de ogen wordt gewreven. Bij
geïrriteerde huid die mogelijk het gevolg is van het gebruik van DEET moet de behandelde huid afgewassen worden met water en een arts geraadpleegd worden; neem het gebruikte product mee.
Maar met Permethrine blijft het ook uitkijken:
http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0312.html
Giftig (uiteraard, die teken gaan niet voor niets dood...) en schadelijk voor de vruchtbaarheid (het graanteken).
Tip om netten te impregneren:
http://www.lcr.nl/main.asp?classtype=sh ... 1&node=438
Kleren impregneren vind ik toch een hele grote stap verder....
Peetje
Lid
Lid
Contacteer:

vr 15-12-2006 22:26

Ik zag er vanavond ook wat over op tv. Ik heb een vraag: ik heb begrepen dat je je kunt laten inenten tegen de ziekte van Lyme. Weet iemand hier iets over?

Petra
Manon
Miss Chat'n'Run 2007
Miss Chat'n'Run 2007
Contacteer:

za 16-12-2006 10:43

Teken zijn een regelmatig terugkerend onderwerp, vooral in de lente. De vraag over het inenten is begin dit jaar ook gesteld: klik hier.
In dat topic meldde ik dat ik nog nooit met een beet naar de dokter was geweest, maar afgelopen zomer ben ik toch even bij de huisarts langs geweest. Een tekenbeet die naar mijn mening wat lang geïrriteerd bleef, en dat was 2 dagen voor ik op vakantie zou gaan. Voor de zekerheid naar laten kijken. Het bleek gelukkig gewoon de reactie op de beet zelf te zijn, en geen enge bacterie.
Cikobesje
Why just run, orienteering is more fun!
ruurdvaneck
Lid
Lid
Contacteer:

za 16-12-2006 12:56

Een tight zit "tight" in tegenstelling tot een gewone broek waardoor de kans op een tekenbeet afneemt.

Impregneren lijkt mij niet nodig dus. Wat wel goed is is na het sporten in "verdacht" gebied je lijf goed te (laten) controleren, een teek te verwijderen en de plek in de gaten te houden. Bij een infectie is een antibiotica-kuur voldoende. Zie www.saag.nl (onder lymeziekte) voor meer info en vooral beschrijving van de verschijnselen die bij een infectie optreden (met foto's).

Je kan natuurlijk ook op de bank gaan zitten of in de stad gaan lopen en overreden worden of een longaandoening krijgen.
Tribal
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-12-2006 9:25

helemaal met ruurd eens.
gewoon opletten of je een teek hebt. En als je em verwijderd hebt het plekje een tijdje in de gaten houden.

Loop vaak door het bos, genoeg teken gehad.
Rabbit
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-12-2006 12:55

Een dame waarmee ik op 's zaterdags wel eens train in het bos kreeg op een gegeven moment allemaal klachten. Bleek de oorzaak te liggen in een tekenbeet die ze 1,5 jaar daarvoor op een vakantie had opgelopen. Zo ernstig dat ziekenhuisopname in eerste instantie nodig was.
Heeft onderhand al een maand lang iedere dag aan het infuus moeten liggen om de klachten tegen te gaan. Gaat allemaal ontzettend langzaam. Ze loopt er nu al een maand of 3 mee. Als ze volgend jaar na de zomer weer kan gaan werken mag ze blij zijn. Ik ben niet helemaal op de hoogte van alle klachten maar ze is bijvoorbeeld al uitgeput na de geringste inspanning. Ook was het zicht aan 1 oog ontzettend verslechterd. Men hoopt dat dit weer herstelt, maar dat is ook maar afwachten. Zo zie je maar, het kunnen gevaarlijke beestjes zijn.
markdeboer
Lid
Lid
Contacteer:

di 19-12-2006 20:59

Ik liep (letterlijk) tegen een teek aan tijdens het lopen in Voornes Duin, dit voorjaar. "Gelukkig" kreeg ik een duidelijke herkenbare vorm van de Ziekte van Lyme, de erythema migrans, een donkerrode verkleuring van de huid. Na een antibioticumkuur was ik er vlug van af. Maar je moet er toch niet aan denken dat je geen zichtbare symptomen krijgt of dat je ze zelf niet kan zien...

Ik heb er in juni een blog over geschreven:
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/56682

Een gezond 2007 gewenst allemaal
Annemarie
Lid
Lid
Contacteer:

wo 10-01-2007 12:33

Van de zomer een tekenbeet opgelopen. Wat ik toen van mijn huisarts te horen heb gekregen is dat een tekenbeet pas kwaad kan als je de teek langer dan 24 uur bij je hebt gedragen.
De kans op de ziekte van Lyme is binnen die 24 uur volgens hem uitgesloten.
Geloof niet alles wat je denkt
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

wo 10-01-2007 12:44

Annemarie schreef:De kans op de ziekte van Lyme is binnen die 24 uur volgens hem uitgesloten.
Als ik jouw huisarts was zou ik me niet zo absoluut uitspreken.

In de NHG patientenbrief staat:
Sommige teken zijn besmet met bacteriën. Ze kunnen dan ziekten overdragen, zoals de ziekte van Lyme. Als u de teek binnen 24 uur verwijdert, is er weinig kans dat u wordt besmet.
En ook op de specifiek voor Lyme ingerichte site van de SAAG staat het zo:
De kans op Lyme-borreliose is erg klein wanneer teken binnen 24 uur én op de juiste manier worden verwijderd.
De nuances liggen hier toch net even wat anders.

Peter
BV sinds september 2006. DN2ASR1
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 10-01-2007 18:22

Het blijft oppassen dus met deze beestjes.
Normaal heb je er in deze tijd van het jaar geen enkele hinder van. Dit jaar echter, met temperaturen van 14, 15 graden boven 0 halverwege januari, loop je in het bos nog steeds risico. De teken blijken in deze uitzonderlijke situatie nog steeds actief te zijn.
Gewoon voor de zekerheid onder de douche even goed je lijf nalopen.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

ma 15-01-2007 22:57

boco schreef:Het blijft oppassen dus met deze beestjes.
Normaal heb je er in deze tijd van het jaar geen enkele hinder van. Dit jaar echter, met temperaturen van 14, 15 graden boven 0 halverwege januari, loop je in het bos nog steeds risico. De teken blijken in deze uitzonderlijke situatie nog steeds actief te zijn.
Gewoon voor de zekerheid onder de douche even goed je lijf nalopen.
Wijze woorden!
Een clubgenoot liep afgelopen zondag in Baarn bij de wintercupcross een teek op. Dus inderdaad op 14 januari!
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
pov
Lid
Lid
Contacteer:

di 16-01-2007 20:24

Ook ik heb me in teken verdiept,

ik hoor regelmatig 'gelukkig zag ik een rode kring, kuurtje en klaar is kees' teksten, maar wat velen niet weten is dat er een discussie gaande is over de lengte van de antibioticakuur die nodig is. Veel nederlandse artsen gaan uit van 2 a 4 weken met een antibioticum, veel met name Amerikaanse artsen zeggen dat je daarmee de infectie niet weg krijgt en bevelen 6 weken of nog langer aan (net zolang tot uit meting blijkt dat de infectie weg is).
Dus: laat je niet pakken door een teek, eenmaal gebeten kan het je ondanks een kuurtje blijven achtervolgen. Het zijn krengen!

paul
Plaats reactie