teken

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
MasterRunner
Lid
Lid

ma 16-08-2010 7:18

Ik hoor wel eens verhalen van vrijwilligers van Natuurmonumenten, die helpen bij het bos/heide onderhoud. Als ze thuis komen kijken ze zich uiteraard ook na, een vangst van 2-5 teken schijnt vrij normaal te zijn....
Maar ook in je eigen tuin kunnen zitten, dus blijf scherp.
Kan me niet herinneren dat dit vroeger zo'n probleem was, terwijl wij ook altijd door de velden struinden. Het is blijkbaar in een aantal decennia toch een probleem geworden.
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

ma 16-08-2010 8:42

Of er meer teken zijn dan vroeger zou ik niet weten. Wel is het besmettingsgevaar heel veel groter geworden waardoor je tegenwoordig bijna paranoia door een bos loopt.
Aangezien je een teek vrijwel niet voelt kan ik me voorstellen dat mensen ook vroeger wel vaak gastheer waren voor een teek, maar dat men het vaak niet opmerkte. Veel meer dan hinderlijk, als vliegen en muggen, was het niet.
BV sinds september 2006. DN2ASR1
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 16-08-2010 20:57

Vroeger was dat ook niet zo erg, toen was de ziekte van Lyme er nog niet of maar sporadisch aanwezig. Dat is nu heel anders, ik meen dat nu al een derde van de teken de ziekte van Lyme bij zich draagt.
MasterRunner
Lid
Lid

ma 16-08-2010 21:05

Kan me helemaal niet herinneren dat ze er waren. Ik heb in die tijd toch heel wat in de velden en bossen rond gesjouwd. We kwamen er stoffig uit maar nooit iets van gehoord dat we daar op moesten letten of zo. Ook al waren ze niet besmettelijk toen, je herinnert je vast nog wel als ze er wel waren, zich vast zouden bijten en vol zouden zuigen tot een klein balletje of zo. In mijn beleving waren ze er dus niet toen of zo weinig dat de kans heel klein was dat je ze kreeg.
Hens
Benefactor
Benefactor

ma 16-08-2010 21:14

Ik heb er een goede 30 jaar geleden 2 opgelopen dat ik zeker weet, beide in het Winterswijkse. Beide volgezogen etc.
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

ma 16-08-2010 22:00

Voor 1975 was de ziekte simpelweg nog niet bekend:
Lyme is de naam van een plaatsje in Connecticut USA dat midden tussen de bossen ligt. In 1975 brak daar een epidemie uit van gewrichtsaandoeningen. Dat was het begin van intensief onderzoek in Amerika en Europa. Uit dat onderzoek bleek dat het om een ziekte ging die door een bacterie (Borrelia burgdorferi) wordt veroorzaakt. Tevens ontdekte men dat die bacterie door teken werd overgedragen. Gewrichtsklachten zijn overigens niet de enige verschijnselen bij Lyme-ziekte. De ziekte kan ook aandoeningen van huid, zenuwstelsel en hart veroorzaken.
Wat dat betreft klopt het dat er vroeger geen aandacht aan besteed werd.
Verder lees ik ook dat vanwege de zachte winters het aantal teken toeneemt. Hoewel je dat voor de afgelopen winter toch niet echt van toepassing is :( .

Marc
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

ma 16-08-2010 23:00

Ik heb nog nooit een teek gezien (op mijn eigen huid, wel ooit in het hoofd van een vriendje van mijn broertje, dat maakte enige indruk).

Blijkkbaar ben ik niet aantrekkelijk voor teken, jammer genoeg wel voor dazen ;-) Ik doorkruis al meer dan vijfendertig jaar met blote benen het struikgewas, maar ze moeten mij blijkbaar niet :D
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Iwanowitsch

ma 16-08-2010 23:22

Je bent ze te snel af Ton !!!
8)
helterec
Lid
Lid
Contacteer:

di 17-08-2010 8:45

Eet je veel knoflook Ton

Onze hond heeft de Intervet tekenband dit jaar en nog maar sporadisch een teek gehad. Maar ja...das voor ons hardlopers natuurlijk geen gezicht. Ik heb er een inclusief kring in 2007 gehad.
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 22-09-2011 10:54

Zoals in het trainingstopic vermeld, heb ik eergisteren een tekenbeet opgelopen in de Sallandse heuvels.

De jeukbult en rode vlek die ik gisteren had is groter geworden, circa 8 cm.

Vanmorgen naar de huisarts geweest, die dringend adviseerde om een antibioticakuur (2 weken doxycycline 100mg 2 maal daags) te nemen. Lijkt mij inderdaad ook het beste, al was het maar uit voorzorg.

Hopelijk levert het niet teveel negatieve effecten op mijn trainingen op. Maar goed, gezondheid gaat voor.
PR-lijst
DW67H6G
"dij t haardst runt is t eerst achter de poest..."
Dick
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

do 22-09-2011 11:08

kouketer schreef:Zoals in het trainingstopic vermeld, heb ik eergisteren een tekenbeet opgelopen in de Sallandse heuvels.

Vanmorgen naar de huisarts geweest, die dringend adviseerde om een antibioticakuur (2 weken doxycycline 100mg 2 maal daags) te nemen. Lijkt mij inderdaad ook het beste, al was het maar uit voorzorg.

Hopelijk levert het niet teveel negatieve effecten op mijn trainingen op. Maar goed, gezondheid gaat voor.
Balen, Henk. Heb je overlegt met je huisarts of je kunt blijven trainen met de kuur?
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-09-2011 11:48

Dick schreef:
kouketer schreef: Hopelijk levert het niet teveel negatieve effecten op mijn trainingen op. Maar goed, gezondheid gaat voor.
Balen, Henk. Heb je overlegt met je huisarts of je kunt blijven trainen met de kuur?
Mijn ervaring - ik heb twee kuren vanwege tekenbeten gehad - is dat je kan blijven trainen. Bij mij had het wel invloed op mijn prestaties niet zoveel dat ik er (erg) op achterging, maar dat ik tot een paar maanden na de kuur geen enkele vooruitgang boekte. Had in die periode last van gevoelig(er) darmen.
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 22-09-2011 12:24

Dick schreef:
kouketer schreef:Zoals in het trainingstopic vermeld, heb ik eergisteren een tekenbeet opgelopen in de Sallandse heuvels.

Ja, trainen is geen probleem. Wel uitkijken met teveel in zonlicht.

De effecten op het trainen is wel afwachten...
PR-lijst
DW67H6G
"dij t haardst runt is t eerst achter de poest..."
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

do 22-09-2011 15:07

Ik kreeg al snel last van een heel gevoelige huid en voelde me er ook een beetje suf bij (oppassen met auto besturen). Lees de bijsluiter maar eens door.
Van invloed op mijn trainingen heb ik eigenlijk niet veel gemerkt?
Wel heb ik nu iets meer tekentalent :wink:
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

do 22-09-2011 19:24

kouketer schreef:
Dick schreef:

Ja, trainen is geen probleem. Wel uitkijken met teveel in zonlicht.

De effecten op het trainen is wel afwachten...

Ik heb vorig jaar ook Doxycycline gekregen na een tekenbeet. Van deze antibiotica heb ik weinig bijwerkingen ondervonden dit in tegenstelling van andere antibiotica :(

Maar ja ieder persoon is anders, afwachten dus. Is in iig minder erg dan "full blown" Lyme.
Plaats reactie