Welk pijntje heb jij?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 23-10-2014 7:55

vicky schreef:Al mijn blessures verdwenen toen ik op de voorvoet ging landen.
Juist bij landen op de hiel heb je veel meer de klappen op je lijf waardoor je meer kans op blessures krijgt.
Ook ik kreeg minder last van mijn hamstrings toen ik meer op de voorvoet ging landen ( hoewel nooit helemaal weg geweest) maar ik kreeg er een achillespeesprobleem bij.
Vicky, al ben je nu blessurevrij, dat wil niet zeggen dat je dat blijft, hoop het natuurlijk niet voor jou.
Ook wil ik niet beweren dat een achillespeesblessure als oorzaak heeft dat je op je voorvoet landt, hoor. Bij mij was dat het ietwat scheef afwikkelen vanwege steeds terugkerende bloedblaren langs de voetbal, en dat had weer als oorzaak hallux valgus.
Maar als ik nog steeds haklanding uitgevoerd zou hebben, was het probleem misschien niet ontstaan. Misschien ook niet. Feit is dat ik tientallen jaren daarvoor gelopen had zonder achillesklachten,
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 23-10-2014 9:55

Mooi genuanceerde reactie!
Voorvoetlanding betekent zeker geen vrijwaring van blessures!
Geldt evengoed voor barefootrunning en lopen op teenschoentjes, slippers etc. of schoenen met juist enorme demping.
Het enige middel om hardloopblessures volledig te voorkomen is...
niet hardlopen.
8)
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
anjaanja
Lid
Lid

do 23-10-2014 15:07

idd...weet nu nog zo net niet of het wel zo gezond is...haha lol

nu bijv. last van aanhechtingen op de heup...

Manlief van de week lage rugpijn ...nahhh ik ga dammen hihi
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

vr 24-10-2014 11:44

Voor heel veel mensen heeft het hardlopen een positief effect op de algemene gezondheid; dat staat als een paal boven water. Het is echter ook zo dat je door hardlopen eerder kans hebt op blessures dan wanneer je bijvoorbeeld alleen wandelt.
De kunst is om je lichaam niet te snel teveel te belasten.
Rustig beginnen, langzaam de belasting (afstand, snelheid) opvoeren en steeds voldoende tijd/rust nemen voor een goed herstel. Daarnaast is het aan te raden om je (tijdelijk of langer) aan te sluiten bij een atletiekvereniging of loopgroep met ervaren trainers. Laat ze naar je loopstijl kijken en probeer op aanwijzing van zo'n (goede) trainer je looptechniek te verbeteren. Daarmee verklein je de kans op blessures en vergroot je de kans op een probleemloos hardloperbestaan. :lol:

Wat de keuze voor hardloopschoenen betreft: ieder heeft daar zo zijn/haar eigen voorkeuren (en/of belangen) om hardlopers te overtuigen dat hun voorkeur de allerbeste schoenkeuze is. De één zweert bij centimetersdikke zolen die alle gevoel van contact met de ondergrond onmogelijk maken; een ander zal je proberen te overtuigen dat hardlopen op minimalistische "schoenen", met of zonder handschoenachtige 'fingers' het summum bonum op hardloopgebied is. Daarnaast speelt mode en reclame een belangrijke rol. Helaas zorgen die er ook voor dat we veel te veel moeten betalen voor hardloopschoenen ...

Laat je dus vooral niet gek maken.
Ga je serieus hardlopen en ben je van plan om een aantal keren per week te gaan trainen, ga dan voor je eerste paar kwaliteitsschoenen naar een goede hardloopwinkel. Niet een 'dozenschuiver' dus waar je binnen 10 minuten weer buiten staat maar eentje die echt verstand van zaken heeft. Informeer bij ervaren lopers bij je in de buurt. In de loop der jaren, wanneer je techniek is verbeterd en wensen en voorkeuren wat duidelijker vorm hebben gekregen, kun je eens wat andere schoenen proberen.
Op blote voeten lopen kan altijd; is ook stukken goedkoper. :lol:
Begin daarmee op onverharde ondergrond: zandpaden, grasvelden etc. Niet te snel grotere afstanden maar geleidelijk opbouwen. Het is niet zo dat je het pas 'goed' doet als je altijd en overal op blote voeten loopt; onzin. Gewoon doen wanneer je er zin in hebt, de gelegenheid zich voordoet en er geen of weinig risico is om verwondingen op te lopen.

Zo denk ik er over.
:wink:
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

vr 24-10-2014 20:26

:d: :d: :d: :d:
zandloper
Lid
Lid

za 25-10-2014 7:16

boco schreef: Begin daarmee op onverharde ondergrond: zandpaden, grasvelden etc.
Volgens Barefoot Ken Bob kun je juist beter op 'uitdagende' 8O ondergrond (kiezelpad/niet glad asfalt ed) beginnen. Je merkt namelijk meteen of je loopstijl wel goed is. En je corrigeert onmiddellijk :D (persoonlijke ervaring)
En dan bouw je het ook echt rustig op tenzij je masochistische trekken hebt.
8O :D :D
Hens
Benefactor
Benefactor

za 25-10-2014 22:46

Dat heet nog steeds "rustig opbouwen"? :roll:
zandloper
Lid
Lid

ma 27-10-2014 7:49

Hens schreef:Dat heet nog steeds "rustig opbouwen"? :roll:
mmm, had erbij moeten zetten dat ik begon met (kort) wandelen :D
En eigenlijk ernstig mopperend wie dit nou bedacht kon hebben 8O 8O 8O
Maar na een paar keer kon ik daar joggen.... :D wel weer kort (minuutje) in eerste instantie.

Rustiger kan ik het niet maken :roll: :D
abik
Lid
Lid

do 30-10-2014 17:56

boco schreef:
Het enige middel om hardloopblessures volledig te voorkomen is...
niet hardlopen.
8)
Ik had dus een raadselachtige kniepijn die ik niet kon verklaren door het lopen...

Knie
Het zwemmen van de schoolslag betekent een forse belasting voor de knieën. Andere sporters met knieproblemen die als alternatief of aanvulling zwemmen, moeten afzien van deze slag

Pijntje binnenkant knie dus door schoolslagzwemmen, wat ik juist deed om aan mijn conditie te werken met minder loop en fietskilometers..
Go lightly. Eat heavy.
abik
Lid
Lid

do 30-10-2014 18:07

Die ruige ondergrond die Barefootkenbob aanraadt om te beginnen, Daar ben ik het niet geheel mede eens. Ik laat mijn vriendin die ook met hardlopen begonnen is eerst vooral op gras trainen, makkelijker en minder belastend voor de middenvoetsbeenderen dacht ik zo, en beginnen met rennen is conditioneel al moeilijk genoeg, en uiteraard komen allerlei andere ondergronden vanzelf wel aan de orde, je moet om de training afwisselend te houden toch van het ene veld naar het andere.
Go lightly. Eat heavy.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

do 30-10-2014 20:00

abik schreef:Ik had dus een raadselachtige kniepijn die ik niet kon verklaren door het lopen...

Knie
Het zwemmen van de schoolslag betekent een forse belasting voor de knieën. Andere sporters met knieproblemen die als alternatief of aanvulling zwemmen, moeten afzien van deze slag

Pijntje binnenkant knie dus door schoolslagzwemmen, wat ik juist deed om aan mijn conditie te werken met minder loop en fietskilometers..
Belastend voor de banden met name omdat het water je knieën bij schoolslag eigenlijk de verkeerde kant op probeert te laten buigen. Was voor mij ook verrassend om te horen hoor na mij knieoperatie, ik mocht wel zwemmen maar alleen borst- en rugcrawl hierom.
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 30-10-2014 23:53

Eide schreef:
abik schreef:Ik had dus een raadselachtige kniepijn die ik niet kon verklaren door het lopen...

Knie

Belastend voor de banden met name omdat het water je knieën bij schoolslag eigenlijk de verkeerde kant op probeert te laten buigen. Was voor mij ook verrassend om te horen hoor na mij knieoperatie, ik mocht wel zwemmen maar alleen borst- en rugcrawl hierom.
Pijntje binnenkant knie heb ik nog steeds en wordt vervelend nu. :x
Blijft raadselachtig want oorzaak kan in mijn geval niet bij het schoolslagzwemmen gezocht worden (ook niet bij crawl of andere zwemslag overigens😀)
Omdat ik er alleen in de eerste meters wat hinder van ondervindt, voel ik nog niet de noodzaak om met hardlopen te stoppen. Dat gaat zonder problemen terwijl je dat nou net niet zou verwachten.
Minder kilometers, dat wel; geen plotselinge snelle wendingen maken, triggerpoints zoeken en bewerken. Wordt het niet beter op korte termijn dan maar eens overwegen om een foto te laten maken
abik
Lid
Lid

vr 31-10-2014 18:09

Mijn kniepijntje heeft mij al twee keer wakker doen schrikken bij het omdraaien in bed, stekende pijnscheut, terwijl ik er wel wat mee kan hardlopen en fietsen. Wel een beetje sacherijn omdat ik veel minder en langzamer train terwijl mijn conditie nu ik een maand de draad weer opgepikt heb wel met sprongen vooruitgeschoten is.
Gisteren bij het lopen bleef ik ook erg voorzichtig, waardoor mijn hartslag niet of nauwelijks boven de 120 uitkwam en dan mis ik een beetje het gevoel dat ik getraind heb.
Verder lijkt het erop dat ik nu gras en onverhard terrein juist moet mijden en even uitsluitend op asfalt lopen, dit om zo weinig mogelijk zijwaartse krachten te genereren.
Lekker knallen waarbij gehijgd kan worden is er even niet bij, qua lopen zwemmen fietsen schaatsen, en dat mis ik nogal.
Go lightly. Eat heavy.
anjaanja
Lid
Lid

za 01-11-2014 12:36

bij mij meer onderrug en dan met name laag.
pijn over zitbeentje en doortrekkend naar kuit en voet. Raar genoeg heb ik er met lopen geen last van. Maar wandelen, verschrikkelijk ..niet grappig meer
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

ma 03-11-2014 15:40

Weer terug na constatering jumpers knee. Nu weer op niveau van 5 km. Ik loop nu wel met kniebandje voor extra ondersteuning en 1 x per week kracht en core-training. Op naar de 10 km!
Krachttraining helpt vooral in stabilitieit knie.
Plaats reactie