Welk pijntje heb jij?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
dano
Lid
Lid

za 14-02-2015 10:42

Kobus schreef:#Dano, ik weet niet precies wat een lopersknie is. Geef je de marathon nu op ivm onvoldoende hersteltijd of is het aantal kilometers de reden?
het laatste, ik verteer de vele lange duurtrainingen gewoon niet goed. Duurtrainingen tot 21-25 km verteer ik uitstekend. Daarboven wordt het gewoon vaak een probleem. En ik weet uit praktijkervaring dat ik geen marathon lopen met maximaal 21-25 km in de benen. Dan is het bij 30 km gewoon over en sluiten 8)
LFC for life
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

za 14-02-2015 10:52

dano schreef:
Kobus schreef:#Dano, ik weet niet precies wat een lopersknie is. Geef je de marathon nu op ivm onvoldoende hersteltijd of is het aantal kilometers de reden?
het laatste, ik verteer de vele lange duurtrainingen gewoon niet goed. Duurtrainingen tot 21-25 km verteer ik uitstekend. Daarboven wordt het gewoon vaak een probleem. En ik weet uit praktijkervaring dat ik geen marathon lopen met maximaal 21-25 km in de benen. Dan is het bij 30 km gewoon over en sluiten 8)
Ha duidelijk. Ik herken het. Moedig besluit. Tijdens mijn M voorbereiding vorig jaar (Frankfurt) dezelfde ervaring. Ik probeer het in 2015 nog 1x ;-)
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

za 14-02-2015 11:27

dano schreef:
Pietje schreef:Dat is balen maar ook een signaal van je lichaam dat voor jou dat de grens is.
Maar met 60 km per week kan je een marathon lopen toch?
Ja klopt Piet, maar wil wat meer dan een marathon uitlopen. Conditioneel gezien is het allemaal geen probleem, maar heb echt kilometers in de benen nodig om een marathon uit te lopen. Ben ook niet de lichtste (90 kilo) en 60 is voor mij persoonlijk echt te weinig om fatsoenlijk een marathon uit te lopen :-)

De tien en de halve marathon zijn natuurlijk ook mooie afstanden. En ik ga meer fietsen. Vorig jaar een mooie racefiets gekocht.

Overigens moet ik ook eerlijk zijn. Ik vind die lange afstanden ook niets. Ik loop liever een goed tempo. Die blokken op drempeltempo vind ik heerlijk
Heb je helemaal gelijk in,om een marathon fatsoenlijk uit te lopen heb je echt weken van 100 km nodig tenminste ik wel.
Een snelle halve of een 10 heerlijk ook...
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

za 14-02-2015 17:11

@dano: balen en jammer voor je!

Die 60 km zou net aan kunnen met gevarieerd trainen, maar het grote nadeel is dat je met die duurloop van 30 km al op de helft van je weektotaal zit. En dat wordt in de boekjes vaak niet aangeraden. Daar wordt regelmatig geroepen dat de lange duurloop slechts 30% van je weektotaal mag zijn, maar ik zie aan de andere kant maar weinig lopers - ook in een M-voorbereiding - weken van 100 km maken...

Wat mij heeft geholpen is juist tussendoor meer lopen, maar kort en rustig. Dus naast 2-3 kwaliteitstrainingen (bijvoorbeeld lange duurloop 24 km, drempelloop 15 km en kort interval 12 km) nog 2-3 rustige loopjes met 5 strides van een kilometer of 10. Zit je aan 70-80 km. In die fase is mijn belastbaarheid sterk toegenomen. Waar je ook aan kan denken is krachttraining en/of sprongoefeningen (rustig opbouwen!) om je belastbaarheid op te bouwen.

En zelfs kun je besluiten je lange duurtrainingen op de racefiets te doen! Elk weekend 120-150 km op hf 70% max tikt flink aan... combineren met 60 km kwaliteitswerk met lopen (zie boven) en die snelle marathon gaat lukken!

Maar goed, ook jouw optie om korter werk te gaan doen is natuurlijk prima. Ik kan je ook de baan adviseren, een 3.000m of 5.000m zijn super om daar te doen. Was voor mij een compleet andere ervaring dan de volgepakte massa evenementen.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
leksruns
Lid
Lid

za 14-02-2015 20:39

Ik heb een lichte scheur in mijn quadriceps links overgehouden aan een paar te lange mtbtochten achter elkaar een 3 weken terug.

Fietsen gaat alweer goed, vandaag klein stukje hardgelopen, maar bij aanzetten voelt het niet goed, nog paar weken geven dan maar :(
MasterRunner
Lid
Lid

zo 15-02-2015 0:10

Zelfs met ca 100 km per week vond ik mijn marathon trainingen niet ideaal. Ik was na zulke trainingen, op de juiste hartslag/het juiste tempo, gewoon uitgewoond de rest van de dag.
Na 2 marathons, ook al werden de tijden wel snel beter (de 2e was net boven de 3 uur) , heb ik het voor gezien gehouden... Het richten op afstanden rond de 10 km heeft me goed gedaan en bracht me naar een piek van o.a. 35-igers op de 10 km op mijn 49-e... en heb daar meer van genoten... Je herstelt daar zoveel sneller van....

Kortom: soms moet je eerlijk zijn voor jezelf en kan het zijn dat de marathon niet "het ding" voor je is..... Geniet van zaken die je beter liggen....
PS: zal niet zeggen dat ik nooit meer een M loop.... maar die 3 uur zal dan wel wrs nooit meer geslecht worden, nu we richting de 60 gaan..... ;)
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

ma 02-03-2015 13:51

Sinds een een paar weken ontwikkel ik pijnklachten vanaf mijn middenvoetsbeentje in mijn grote teen naar boven toe. Zo rond de 3 kilometer heb ik vooral pijn bij het afwikkelen van de voet. Een snelle zoektocht op Internet maakt me niet heel veel wijzer. Mijn laatste trainingen zijn dus ook rond de 5 kilometer. Maandag 9 maart een afspraak bij de podoloog, en hopelijk weet ik dan wat meer.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

di 10-03-2015 10:02

Gisteren naar de podoloog geweest vanwege mijn klachten in mijn linkervoet. Conclusie: de afrol vanuit mijn grote teen naar mijn voet toe gaat niet goed vanwege constante spanning op de spier die vanaf de grote teen naar boven in het been loopt. Vanwege de gekke stand van mijn knieen (X-benen) komt er constante spanning te staan op deze spier en kan ik geen goede afrolbeweging maken. Als deze spier intensiever belast wordt (zoals met hardlopen gebeurt..), onstaan er klachten.
Gelukkig worden er nu zooltjes aangemeten die de klachten kunnen doen verminderen. Ik ben erg benieuwd wat het resultaat daarvan is.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
loen
Lid
Lid

di 10-03-2015 13:53

gvr schreef: Gelukkig worden er nu zooltjes aangemeten die de klachten kunnen doen verminderen. Ik ben erg benieuwd wat het resultaat daarvan is.
Betekent dit dat je ook andere schoenen moet kopen? Of loop je al op neutrale schoenen?
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

di 10-03-2015 14:02

Ik blijf een 'vervelende knoop' houden in mijn rechterkuit.
Ik draag compressie-kousen(-tubes).
Als ik op de Hoka's loop speelt de knoop eerder op dan dat ik op de VFF's loop.
Vandaag een afspraak bij de fysio voor Dry-needling
willemhouterman
Lid
Lid

di 10-03-2015 14:51

Verschillende pijntjes in mijn knieëen. Vorige week veeeeel te hard getraind. 12x200 meter @ 16a17 km/h. Terwijl ik ik nog maar 1 maand aan het opbouwen ben van een lopersknie. Hoewel mijn ademhaling het nog prima kon bijbenen had ik wat beter na moeten denken over de belasting die mijn benen te verduren zouden krijgen @17km/h.
Als iemand nog tips of ervaringen over de hersteltijd na zo'n training hoor ik het graag :)
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

do 26-03-2015 21:06

Sinds 2 weken ofzo last van mijn rechterkuit. Denk dat de combinatie Kralingse Bos cross en Circuitrun Spa-Francorchamps niet zo'n succes waren. Voelde vorige week al wel wat zeuren buiten het hardlopen om maar heb toch 9,3 km gerend zondag. Start was wat gevoelig maar daarna voelde ik het niet meer. De dag erna een stuk meer last helaas, met name aan de buitenkant halverwege mijn kuit. Ook op de hometrainer eergister voelde ik het af en toe. Foam roller gekocht en nu 2x gebruikt (1x/dag). Nu is mijn hele kuit gevoelig! Doorgaan met rollen of volledige rust zonder roller? Over 2 weken wil ik de 10km in Rotterdam graag lopen!
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

do 26-03-2015 23:43

Toevallig ook een foam roller gekocht.
Trainen weer langzaamaan begonnen. Korte stukjes.
Twijfel nog over de Zandvoort Circuit Run, maar ik denk dat ik zondag aan de start sta. Verder geen hoge verwachtingen al is de conditie redelijk op pijl gebleven.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

zo 19-04-2015 12:37

Tegenslag op een vervelend moment. Vorige week zondag een hindernisloop in de omgeving gedaan. Daarin zat 1 naar obstakel waar ik prompt m'n knie verdraaide. Omdat het nog maar 3 km naar de finish was de loop toch maar even uitgelopen.

Het slechte nieuws is dat de knie afgelopen maandag behoorlijk dik was. De spieren/aanhechtingen aan de bovenzijde van de knie waren opgezet en er zat vocht in het gewricht. Het goede nieuws was dat het niet voelde alsof er iets kapot was. Nu een week later is de knie al weer flink geslonken en is van pijn geen sprake. Het voelt gelukkig nog altijd niet alsof er iets kepot is. Nu dus afwachten hoe lang het duurt voordat al het vocht er uit is en dan kijken hoe de vlag erbij hangt.

Hopelijk komt de HM Leiden over een maand niet in het gedrang.
SanderW
Lid
Lid
Contacteer:

zo 19-04-2015 16:21

Nog steeds last van shin splints. :-(
Het scheenbeen is gelukkig al 2 weken niet meer gevoelig, maar aan de binnenkant zo'n 8cm boven de enkel blijft het maar gevoelig en lijkt het niet over te willen gaan. :-(
Volgens mij is het niet zozeer het bot maar een spier die er loopt.
Knap vervelend om met dit mooie weer niet lekker een rondje te kunnen lopen. :-(
Ik heb maar besloten om even helemaal te stoppen tot de shin splints over zijn...
Plaats reactie