Welk pijntje heb jij?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

ma 13-07-2015 13:47

Nu een week later. 2x gelopen (een keer in blokken 15 min en een keer in 20 min in blokken) daags daarna is mijn hele enkel, achilles, kuit etc... stijf en toch wel pijnlijk.
Ik loop al express op 'gewone' schoenen, zodat er niet al te veel spanning op mijn kuit-achilles komt, maar het blijft een zoeken
zandloper
Lid
Lid

ma 13-07-2015 14:56

@franskem Ik had al een tijdje last van gespannen kuiten. Gisteren chi running workshop gehad. Overgegaan van voorvoet naar middenvoetlanding. Vanochtend veel soepeler kuiten/achillessen dan ik gewend was de afgelopen tijd. Blootvoets, en verschillende soorten schoenen/ondergrond hadden geen effect bij mij.
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 14-07-2015 14:55

Niet echt een pijntje, maar het herstel van mijn trails van vorige maand duurt langer dan ik zou willen... 's morgens als ik op sta gevoelige voeten en stijf in de benen. Dat gaat wel over tegen de tijd dat ik beneden ben, maar als ik weer een stukje ga lopen voel ik nog vermoeidheid. Niet gek hoor, zelfs gewoon na een meerdaagse van 100 km en een 55 km trail in een maand tijd, maar ik heb wel weer zin om wat te doen....
De geest mag dan wel sterker zijn dan het lichaam, maar soms moet je wel naar het lichaam luisteren.... nog maar een weekje rustig aan doen dus ;-)
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

vr 17-07-2015 5:26

Echo laten maken en achillespees is gedeeltelijk gescheurd.
Ik mag 3 weken niet lopen en geen andere gekke dingen.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

vr 17-07-2015 14:44

@ franskem: oei balen :-( Maar je weet nu wel wat er aan de hand is. Sterkte!

@ achterhoekrunner: vervelend die stijfheid. Hoop dat het snel wegtrekt.

@ zandloper: fijn dat het bij jou zo werkt. Ik geloof overigens niet dat je met 1 workshop ineens een andere landing zou hebben aangeleerd. Ik heb diverse keren een chi running workshop (ook een hele dag) gedaan en ook pose running. Gewoon in het kader van 'onderzoekt alle dingen en behoudt het goede'. Lees dan ook voor de grap eens wat wetenschappelijke artikelen over de twee manieren en je weet het helemaal niet meer (o.a sportscientists). Als er één goede manier van lopen zou bestaan, dan heeft er niemand ooit meer een blessure.

Keep running and stay healthy
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
zandloper
Lid
Lid

zo 19-07-2015 7:30

@franskem :(

@max09 Ik heb 2 jaar geleden het boek van chi running uit de bieb geplukt en ben er destijds intensief mee aan de slag gegaan. Vooral omdat ik merkte dat ik door de juiste kanteling van mijn bekken geen last meer had van mijn heup (daarvoor na elke loperij last en 20 jaar geleden gestopt met lopen omdat ik uiteindelijk zelfs in rust pijn had).
Afgelopen maanden over voorvoetlanding gelezen en uitgeprobeerd. Achteraf niet zo'n goede keus. Ben het met je eens dat het goed is om verschillende dingen uit te proberen. Voor iedereen zal 'de beste loopmanier' toch anders zijn...wetenschappelijke artikelen zeggen me relatief weinig. Deels omdat ik zelf wat bizarre dingen en 'meetmethoden' in dat circuit heb meegemaakt. Deels ook omdat er op een gegeven moment op het 8 uur journaal een bericht kwam dat een produkt uit een bepaald deel van Italie kankerverwekkend was. Een paar maanden later vertelden ze ook weer op het 8 uur journaal dat juist de mensen in dat gebied (die dat produkt veel consumeerden) veel minder kanker hadden dan in de rest van het land 8O :D
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

wo 19-08-2015 20:40

Nou goed nieuws. Alternatieve trainingen (fietsen en krachttraining) en niet lopen hebben hun vruchten af geworpen.

Echo wijst uit dat het herstelproces al volop in gang is. "gat" in mijn achilles is al voor 90% terug opgevuld met vezels.
Mag langzaamaan aan weer opbouwen met lopen
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 20-08-2015 22:31

Een week niet gelopen, want de heup wil maar niet beter worden. Ik had er alleen last van met hardlopen. Maandag wel bootcamp gedaan, dan moet je af en toe kleine stukjes rennen. De drie dagen daarna ook gewoon overdag een vervelend gevoel in de heup/bil
Vanavond fitness, en daarna was het vervelende gevoel gelukkig helemaal weg.
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 21-08-2015 8:30

Al een tijd heb ik last van de aanhechtingen van mijn lage buikspieren aan het schaambeen. Meestal maar iets zeurend bij het begin van het rennen, maar vooral de heuveltrainingen zijn een verergerende prikkel (vooral snelle afdalingen). En laat dat nu een integraal onderdeel van mijn trailtraining zijn. Waarschijnlijk gewoon een gebrek aan kracht in mijn buikspieren, daar moet ik aan gaan werken. Eerst de training maar aanpassen om de klachten te verminderen.
frederica
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 21-08-2015 9:38

Heb ik ook een tijdje last van gehad. Vreemd genoeg was bij mij de oplossing het rekken van mijn bilspieren.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

vr 21-08-2015 12:12

frederica schreef:Heb ik ook een tijdje last van gehad. Vreemd genoeg was bij mij de oplossing het rekken van mijn bilspieren.
Welke rekoefening deed je daar voor, Frederica?
frederica
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 21-08-2015 12:20

Twee oefeningen:
Beide op de rug liggen. Eerste is ene been bij de enkel over de andere leggen en dan naar je toehalen. Heet figure 4 in yoga als ik het goed heb.
De andere is knie naar tegengestelde schouder halen. Dit deed ik 3x daags, 3x 30 sec.

Duurde wel 4 a 5 weken voor ik resultaat zag, maar heeft me van mijn piriformis/hamstring/liesklachten afgeholpen waar ik al 2 jaar last van had.

Ik probeer het nu nog elke avond bij te houden, maar eerlijk gezegd verwaterd het behoorlijk zodra je klachtenvrij bent.
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 21-08-2015 17:53

Ga ik proberen! dank voor de tip. Uiteindelijk is het een kwestie van rekken van de strekketen en versterken van de core.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

za 22-08-2015 10:42

frederica schreef:Twee oefeningen:
Beide op de rug liggen. Eerste is ene been bij de enkel over de andere leggen en dan naar je toehalen. Heet figure 4 in yoga als ik het goed heb.
De andere is knie naar tegengestelde schouder halen. Dit deed ik 3x daags, 3x 30 sec.

Duurde wel 4 a 5 weken voor ik resultaat zag, maar heeft me van mijn piriformis/hamstring/liesklachten afgeholpen waar ik al 2 jaar last van had.

Ik probeer het nu nog elke avond bij te houden, maar eerlijk gezegd verwaterd het behoorlijk zodra je klachtenvrij bent.
De eerste oefening, bedoel je waarschijnlijk dat je je ene been met de enkel over de knie van het andere been moet leggen en dan naar je toehalen, ondertussen de gebogen knie vasthoudend en extra naar je toe buigen. Dat is figuur 4. Deze rekoefening is goed als je last hebt van je piriformis, inderdaad. Ook de andere oefening deed ik al vaker, maar niet echt regelmatig.
Nu beide oefeningen gedaan, maar ik voel vrij weinig rek in de bil/heup.
Daarom een andere oefening gevonden, waarbij ik wel rek voel, nl. de volgende:
Rugligging, goede been gestrekt, ander been naar je toe halen als volgt:
Als je last hebt van je linkerheup: haal met je rechterhand je voet naar je toe, ondertussen met je linkerhand je knie naar je rechterschouder duwen.
Koen87
Lid
Lid

wo 26-08-2015 16:36

Gisteren tijdens een duurloop (17KM) werkte mijn rechterknie niet mee. Rondom de knie en onder de knieschijf voelt het pijnlijk aan. Ik verwacht dat het een vorm van lopersknie is. Trainingsomvang heb ik wellicht te snel vergroot (elke maand 15KM erbij), naast het extra belasten van het lichaam op de racefiets. Een zelfde situatie heb ik een jaar of 4-5 geleden meegemaakt en toen kwam ik ook al tot de conclusie dat ik mijn techniek moet verbeteren en krachttraining moet gaan doen. Afijn, ik ben eerder gewaarschuwd en zal dit moeten aanpakken wil ik weer een halve marathon kunnen lopen.
Plaats reactie