Welk pijntje heb jij?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

za 04-10-2014 17:17

ok
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

za 04-10-2014 18:29

Soms zit het ongeluk in het kleinste hoekje. Vorige week een afdelingsuitje, oa op de Waalsdorpervlakte. Loop daar op een zandering trappetje, glij uit en scheur direct een spiertje in m'n linkerkuit in. Weer 2 weken zoet. Het is niet mijn jaar.
Leon001
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-10-2014 15:31

Ik heb veel last van mijn scheenbenen. De dokter zegt dat het scheenbeenvliesontsteking is, dus heb ik op advies compressiekousen gekocht. De pijn is hierdoor tijdens het hardlopen minder, maar bij thuiskomst aldoor nog veel last. Zeer vervelende blessure!
Op zoek naar ICT banen?
waves
Benefactor
Benefactor

di 07-10-2014 18:43

Leon001 schreef:Ik heb veel last van mijn scheenbenen. De dokter zegt dat het scheenbeenvliesontsteking is, dus heb ik op advies compressiekousen gekocht. De pijn is hierdoor tijdens het hardlopen minder, maar bij thuiskomst aldoor nog veel last. Zeer vervelende blessure!
Zolang je nog pijn hebt moet je absoluut niet gaan lopen, gewoon rust houden totdat het over is ondanks dat het lastig kan zijn.
Als je een paar dagen al geen pijn meer heb kun je weer gaan proberen te lopen, als het terugkomt weer onmiddellijk stoppen.
Leon001
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 8:35

waves schreef:
Leon001 schreef:Ik heb veel last van mijn scheenbenen. De dokter zegt dat het scheenbeenvliesontsteking is, dus heb ik op advies compressiekousen gekocht. De pijn is hierdoor tijdens het hardlopen minder, maar bij thuiskomst aldoor nog veel last. Zeer vervelende blessure!
Zolang je nog pijn hebt moet je absoluut niet gaan lopen, gewoon rust houden totdat het over is ondanks dat het lastig kan zijn.
Als je een paar dagen al geen pijn meer heb kun je weer gaan proberen te lopen, als het terugkomt weer onmiddellijk stoppen.
Bedankt voor de tip, maar niet lopen is zo goed als afkicken voor mij. Ik houd nu langer rust en merk dat het steeds iets beter gaat. Ook loop ik nu wat gedoseerder en las wat meer rust momenten in. Ik heb het idee dat dit goed helpt. Toen ik er net last van kreeg heb ik wel een week rust genomen, maar dit was niet genoeg.

Een blessure gaat nooit ineens weg, dit heeft altijd tijd nodig. Ik heb dan ook altijd het idee dat lichte belasting met rust beter is dan geen belasting. Ik houd mijn spieren altijd het liefst warm en soepel, hierdoor kan ik ook weer beter op het zadel springen. Daarnaast sta ik wanneer het kan wat meer op één been, bijv tijdens het tandenpoetsen, om zo wat meer te balanceren waardoor de spieren met een minimale belasting zichzelf moeten corrigeren.
waves
Benefactor
Benefactor

wo 22-10-2014 11:11

Leon001 schreef:Bedankt voor de tip, maar niet lopen is zo goed als afkicken voor mij. Ik houd nu langer rust en merk dat het steeds iets beter gaat. Ook loop ik nu wat geposeerder en las wat meer rust momenten in. Ik heb het idee dat dit goed helpt. Toen ik er net last van kreeg heb ik wel een week rust genomen, maar dit was niet genoeg.
Er zijn er hier op het forum meer die hardlopen verslavend vinden, héél veel denk ik (in ieder geval vind ik het ook).

Voor spierpijn is het vaak goed om in beweging te blijven, wat jij beschrijft is echter geen echte spierpijn.

Als je er nu nog steeds last van heb heeft het veel te lang geduurd, het had al over moeten zijn.
Waarschijnlijk heb je van te voren er al te lang mee doorgelopen.
Zie ook bv; http://www.blessure-aanwijzer.nl/shin_s ... itatie.htm
Leon001 schreef:Ik houd mijn spieren altijd het liefst warm en soepel, hierdoor kan ik ook weer beter op het zadel springen.
Ben je toevallig een fietser met een zeer goede conditie die nu ook lopen is gaan doen? Zoja, lees dan vooral ook punt 14 van bovenstaande link.

disclaimer: ik heb er zelf geen ervaring mee, heb alles alleen uit de boekjes.
anjaanja
Lid
Lid

wo 22-10-2014 12:26

als ik zo lees word de scheenbeen blessure aardig onderschat.

Er ontstaan scheurtjes in bot, doordat het beenvlies is ontstoken. Daardoor ontstaat behoorlijk wat druk op het bot.
Uiteindelijk kan hij zelfs breken en dan is Leiden pas echt in last.
Het is dus wel degelijk.zaak deze goed rust te geven.Dat hoeft niet te zeggen dat je stil moeten zitten er zijn nog wel andere manieren om je energie kwijt te raken. Zwemmen bijv. of fietsen..

Overigens is verkeerd lopen (lees veel op de voorvoet) vaak de oorzaak..

Verzin dit niet zelf, heb het zelf mogen ervaren in mijn tijd dat ik nog aerobic lessen gaf.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 15:47

anjaanja schreef:als ik zo lees word de scheenbeen blessure aardig onderschat.

Er ontstaan scheurtjes in bot, doordat het beenvlies is ontstoken. Daardoor ontstaat behoorlijk wat druk op het bot.
Het is dus wel degelijk.zaak deze goed rust te geven.Dat hoeft niet te zeggen dat je stil moeten zitten er zijn nog wel andere manieren om je energie kwijt te raken. Zwemmen bijv. of fietsen..

Overigens is verkeerd lopen (lees veel op de voorvoet) vaak de oorzaak..Verzin dit niet zelf, heb het zelf mogen ervaren in mijn tijd dat ik nog aerobic lessen gaf.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, lopen op de voor/middenvoet is zeker niet verkeerd.
Wellicht wel bij beginnende lopers maar ervaren lopen is voor/middenvoet juist veel minder belastend voor knieen etc etc....
Kijk maar naar de Chi running.
anjaanja
Lid
Lid

wo 22-10-2014 17:33

je zegt er ook wel wat bij......ervaren lopers.....waar de spieren dus al aardig getrained van zijn.
Door constant op je voorvoet te balanceren gebruik je de scheenbeen-spieren het meest. Overbelasting is dan niet vreemd, het gebeurd ook niet na een paar weken maar na een lange periode van lang en zwaar trainen.

Maar goed, ik heb de wijsheid niet in pacht. Het is alleen een ervaring die ik.zelf heb gehad en volgens mij geen blessure die je even achteloos negeert.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 18:58

Al mijn blessures verdwenen toen ik op de voorvoet ging landen.
Juist bij landen op de hiel heb je veel meer de klappen op je lijf waardoor je meer kans op blessures krijgt.
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 19:55

Ik zit niet zo in het kamp voorvoet- of haklanding. Wat ik vaak zie is dat de blessurerisico's blijven, maar wel verschuiven. Hardlopen is door de continue schokbelasting een sport met een hoog blessurerisico. Bij haklanding lijkt er sprake van een wat groter risico op shinsplint, lopersknie e.d. Bij voorvoetlanding lijkt het risico zich te concentreren op kuit / achilles.

In mijn geval heeft het verhogen van pasfrequentie - verminderen schokbelasting - en loopfrequentie - verhogen belastbaarheid - erg geholpen.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
dano
Lid
Lid

wo 22-10-2014 20:20

anjaanja schreef:als ik zo lees word de scheenbeen blessure aardig onderschat.

Overigens is verkeerd lopen (lees veel op de voorvoet) vaak de oorzaak..

Verzin dit niet zelf, heb het zelf mogen ervaren in mijn tijd dat ik nog aerobic lessen gaf.
Scheurtjes in het bot ontstaan niet expliciet door shin splints. Breken van een scheenbeen door een shin splint? Dat lijkt me onwaarschijnlijk met een stevige shin splint kan je geen meter hardlopen. Ik houd me overigens helemaal niet bezig met voorvoet- of haklanding. Ik probeer mijn pasfrequentie te verhogen. Oorzaak van shin splint is overbelasting en komt met name voor bij beginnende lopers. Ik lees hier weinig over shin splint blessures van de personen die al jaren hardlopen
LFC for life
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 21:42

gzomer schreef:Ik zit niet zo in het kamp voorvoet- of haklanding. Wat ik vaak zie is dat de blessurerisico's blijven, maar wel verschuiven. Hardlopen is door de continue schokbelasting een sport met een hoog blessurerisico. Bij haklanding lijkt er sprake van een wat groter risico op shinsplint, lopersknie e.d. Bij voorvoetlanding lijkt het risico zich te concentreren op kuit / achilles.

In mijn geval heeft het verhogen van pasfrequentie - verminderen schokbelasting - en loopfrequentie - verhogen belastbaarheid - erg geholpen.

Klopt ja ik heb geen idee waar jij tussen zit maar ik zit tussen de 175 en 180 passen per minuut, versnellen doe je door je pas te verlengen.....
anjaanja
Lid
Lid

wo 22-10-2014 21:58

Op Wikifysio staat veel info over Shin splints....

breken is misschien wel ver ja....maar dat is mij toen verteld, hahahaha wss om zeker te.zijn dat ik rust ging houden.
Maar je pees kan wel losscheuren van het bot.

Ook de oorzaken staan erbij beschreven. Slechte schoenen, ondergrond of.....en nog veel meer.

Het ging mij erom dat er niet al te licht over gedacht moet worden. Het is echt een nare blessure.
dano
Lid
Lid

wo 22-10-2014 22:20

anjaanja schreef:Op Wikifysio staat veel info over Shin splints....

breken is misschien wel ver ja....maar dat is mij toen verteld, hahahaha wss om zeker te.zijn dat ik rust ging houden.
Maar je pees kan wel losscheuren van het bot.

Ook de oorzaken staan erbij beschreven. Slechte schoenen, ondergrond of.....en nog veel meer.

Het ging mij erom dat er niet al te licht over gedacht moet worden. Het is echt een nare blessure.
Ik denk niet dat iemand er op dit forum te licht over denkt. Maar zoals ik al schreef, ik lees het eigenlijk nooit dat iemand een shin splint heeft. Is met name een blessure die voorkomt bij beginnende lopers
LFC for life
Plaats reactie