Welk pijntje heb jij?

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

di 18-11-2014 11:50

@LazyD Al iets gedaan met triggerpoints (knopen/pijnlijke/harde plekken in spieren) ?

De bedoeling is om deze punten regelmatig (als het kan een paar keer per dag) te masseren.

Triggerpoints in de soleus (=spier) en tibialis posterior kunnen zorgen voor klachten van de achillespees.

http://triggerpoints.net/muscle/soleus
http://triggerpoints.net/symptom/tight-achilles-tendons

Als dit niet werkt zijn er 2 mogelijkheden.
1. Er was een andere (spier)klacht voor deze klacht die uiteindelijk dit probleem heeft veroorzaakt. Dus even nagaan welke spieren stijf/pijnlijk/gespannen waren voor je deze klachten kreeg en die behandelen.
2. Niet triggerpoints, maar iets anders veroorzaakt de klacht. dan dus verder zoeken.

Alles staat ook in het Handboek triggerpoint therapie van Clair en Amber Davies.

Ik heb er geen aandelen in :D, maar ben er ontzettend blij mee, omdat het mij (en mijn man, ook hardloper) vaak heeft geholpen.

Wens je in ieder geval sterkte en beterschap!
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

di 18-11-2014 12:12

bedankt voor het meedenken, zandloper!
ik denk dat bij mij iets anders is...
(ochtend)stijfheid vaak aan beide kanten.
na een training voelt het soms extra stijf rechts, een volgende keer kan dat zomaar links zijn.
ik voel geen verdikkingen of pijnlijke plekken als ik de achilles naloop.
ik heb al schoenen met wat meer demping gekocht, merk weinig verbetering
sinds een paar trainingen trek ik ook weer herzog kousen aan

aanschaf van hoka one one's speelt af en toe door mijn gedachten, maar ik vind ze erg duur, zeker als je niet weet of het bijdraagt aan vermindering van mijn klachten.

af en toe zit ik op de fiets en voelt een wat stekende pijn (eerder ongemak) rond mijn bilspier. ik denk wel eens dat er iets scheef of geblokkeerd zit, elders in mijn lichaam dat mijn klachten veroorzaakt.
ik doe echter regelmatig aan yoga en voel bij geen enkele houding ongemak, pijntjes of blokkades.

osteopaat? ik hoor wel eens verhalen van mensen die 'even' recht worden gezet en er weer tijdenlang klachtenvrij tegenaan kunnen, maar heb er zelf nog nooit mee te maken gehad.
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

di 18-11-2014 12:52

LazyD schreef:bedankt voor het meedenken, zandloper!
ik denk dat bij mij iets anders is...
(ochtend)stijfheid vaak aan beide kanten.
na een training voelt het soms extra stijf rechts, een volgende keer kan dat zomaar links zijn.
ik voel geen verdikkingen of pijnlijke plekken als ik de achilles naloop.
ik heb al schoenen met wat meer demping gekocht, merk weinig verbetering
sinds een paar trainingen trek ik ook weer herzog kousen aan

aanschaf van hoka one one's speelt af en toe door mijn gedachten, maar ik vind ze erg duur, zeker als je niet weet of het bijdraagt aan vermindering van mijn klachten.

af en toe zit ik op de fiets en voelt een wat stekende pijn (eerder ongemak) rond mijn bilspier. ik denk wel eens dat er iets scheef of geblokkeerd zit, elders in mijn lichaam dat mijn klachten veroorzaakt.
ik doe echter regelmatig aan yoga en voel bij geen enkele houding ongemak, pijntjes of blokkades.

osteopaat? ik hoor wel eens verhalen van mensen die 'even' recht worden gezet en er weer tijdenlang klachtenvrij tegenaan kunnen, maar heb er zelf nog nooit mee te maken gehad.
Heb je al overwogen om in plaats van schoenen met meer demping juist schoenen zonder demping te kopen? Ik heb dat bijna een jaar geleden gedaan. Aanpassen ging bijna vanzelf (ok, in het begin bewust kortere stukjes gelopen maar na een paar weken was dat niet meer nodig). Schoenen zonder demping dwingen je naar een betere techniek en een hogere pasfrequentie.
Mijn ervaring is dat het meteen goed voelde. Even wennen, maar je voelt gewoon dat het allemaal soepeler loopt en minder belastend is. Recent heb ik ook een Garmin gekocht en jawel, zonder bewust te trainen zat ik al op een cadans van 179-183 stappen/min.

(ik loop meestal op Inov-8 138, geen demping, zero drop.)
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Gebruikersavatar
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Berichten: 10448
Lid geworden op: zo 09-11-2003 1:00
Locatie: Limburg
Contacteer:

di 18-11-2014 20:45

LazyD schreef:
aanschaf van hoka one one's speelt af en toe door mijn gedachten, maar ik vind ze erg duur, zeker als je niet weet of het bijdraagt aan vermindering van mijn klachten.
.
Ik neem niet aan dat je mijn schoenmaat hebt ( mijn Hoka's staan op marktplaats), maar misschien kun je eens kijken of er gebruikte te vinden zijn.
Gebruikersavatar
MarcRunning
Lid
Lid
Berichten: 1150
Lid geworden op: do 06-04-2006 1:00
Locatie: Zuid-Limburg

wo 19-11-2014 8:54

Jan-Jasper schreef:Heb je al overwogen om in plaats van schoenen met meer demping juist schoenen zonder demping te kopen? Ik heb dat bijna een jaar geleden gedaan. Aanpassen ging bijna vanzelf (ok, in het begin bewust kortere stukjes gelopen maar na een paar weken was dat niet meer nodig). Schoenen zonder demping dwingen je naar een betere techniek en een hogere pasfrequentie.
Zelfde ervaring bij mij! Hoe minder demping (en lage drop) hoe beter ik loop en zonder pijntjes :)
Gebruikersavatar
redcord
Lid
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19-11-2014 1:00

wo 19-11-2014 12:22

LazyD schreef:bedankt voor het meedenken, zandloper!
ik denk dat bij mij iets anders is...
(ochtend)stijfheid vaak aan beide kanten.
na een training voelt het soms extra stijf rechts, een volgende keer kan dat zomaar links zijn.
ik voel geen verdikkingen of pijnlijke plekken als ik de achilles naloop.
ik heb al schoenen met wat meer demping gekocht, merk weinig verbetering
sinds een paar trainingen trek ik ook weer herzog kousen aan

aanschaf van hoka one one's speelt af en toe door mijn gedachten, maar ik vind ze erg duur, zeker als je niet weet of het bijdraagt aan vermindering van mijn klachten.

af en toe zit ik op de fiets en voelt een wat stekende pijn (eerder ongemak) rond mijn bilspier. ik denk wel eens dat er iets scheef of geblokkeerd zit, elders in mijn lichaam dat mijn klachten veroorzaakt.
ik doe echter regelmatig aan yoga en voel bij geen enkele houding ongemak, pijntjes of blokkades.

osteopaat? ik hoor wel eens verhalen van mensen die 'even' recht worden gezet en er weer tijdenlang klachtenvrij tegenaan kunnen, maar heb er zelf nog nooit mee te maken gehad.
Las hier net over je klacht van de achillespees. Heb je al eens geprobeerd om een foam roller te gebruiken op je kuit zodat de spanning en stijfheid vermindert van de je achillespees.
Ik ga ook zelf bij een osteopaat en moet ook wel eens recht worden gezet. M'n kinésist zet m'n bekken dan opnieuw op hun plaats en dan voel je veel minder spanning op de billen. Maar aangezien je daar geen last van hebt zal dat het probleem niet zijn denk ik.
sibi
Lid
Lid
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 26-05-2010 1:00
Contacteer:

wo 19-11-2014 14:06

@LazyD,
Weet je ook hoe en wanneer je de achillesklachten kreeg? Bij mij kwamen achillesklachten geregeld in de week/weken na een wedstrijd. Dit wetende houdt in dat ik er in de toekomst wat rekening mee kan houden, door de weken na een wedstrijd wat rustig(er) te trainen.
Gebruikersavatar
LazyD
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6990
Lid geworden op: za 22-10-2005 1:00
Locatie: vrij centraal
Contacteer:

do 20-11-2014 17:24

dank voor de reacties!

@evelyn: ik hou marktplaats in de gaten, maar nog niet veel gezien.

@jan-jasper en marc: ik vrees dat het bij mij anders werkt, of ik heb de juiste schoen nog niet gevonden.
'vroeger' liep ik op flink dempende schoenen (nimbus, en later lunar glide e.d.). wedstrijdschoenen durfde ik (nu ik er over nadenk toch wel wat gevoelige jongen ;-)) toen niet aan.
tot ik het aandurfde om op ds racers 5km wedstrijdjes te lopen. dat ging lekker, en langzaam durfde ik ook 10km, en zelfs een halve marathon op deze schoen. trainingen deed ik nog steeds op zwaardere schoenen, bang voor blessures, onnodige pijntjes, langer herstel.
tot de LunaRacer van Nike uitkwam. ik liep er m'n wedstrijdjes mee, maar ook steeds vaker de extensieve intervaltrainingen (ik ben/was redelijk trouw Verheul-loper). uiteindelijk heb ik de laatste jaren vrijwel alles op de lunaracer gelopen.
De LunaRacer beviel me dus erg goed, heb er in 2010 ook een hele marathon op gelopen (wel een vette blaar, maar ik gok dat dat aan de maat en m'n platter wordende en dus groter wordende voeten lag).

tot een tijdje terug...
het lopen gaat minder soepel, de LunaRacer, maar ook andere schoenen lijken niet goed genoeg meer te dempen.
ik heb ook al jaren een paar Kinvara's, maar merk dat ik met 200-jes nog wel wegkom, maar 400-jes zijn al snel te belastend (last van de kuiten).
afgelopen jaar heb ik, met jullie gedachte dat ik door een minimalistischere schoen automatisch 'netter' ga lopen, de mizuno wave evo cursoris aangeschaft.
het werkte averechts, nog meer dan met de Kinvara's had ik het idee dat ik voorzichtig aan moest doen met intervallen. 200's voelden al belastend.
wel een lekkere schoen, net als de Kinvara's, maar...
dat mijn lichaam me dwingt beter/netter/zelfdempender te lopen gaat bij niet op, vrees ik.

maar nu dus het dilemma: nog meer demping? terug naar de basis? minimalistischer schoenen aan? chi running aanleren?
of er op vertrouwen dat mijn loopstijl niet zozeer mis is en eens een osteopaat raadplegen?
ik kwam er van de week achter dat ik net niet aanvullend genoeg verzekerd ben bij Menzis, dus geen enkele vergoeding krijg... als ik dan zie dat een eerste kennismaking/behandeling ca 110 euro kost dan word ik niet erg vrolijk.

@redcord: foam roller ken ik niet. ga ik even over lezen...

@sibi: geen peil op te trekken :'-(

in het algemeen: ik ben niet erg trouw in het oefeningen doen, maar poog nu wel regelmatig de pezen te rekken.
10361820382159406440852219646


Lefty rulez!

GasGeben!
sibi
Lid
Lid
Berichten: 492
Lid geworden op: wo 26-05-2010 1:00
Contacteer:

do 20-11-2014 18:49

Hoi LazyD,
Als minimalistische schoenen alleen maar averechts werken bij jou, dan lijkt het mij logisch dat je terug gaat naar een schoen met bijvoorbeeld een drop van 8mm of 10 mm, toch?
En als de 200-tjes à 400-tjes niet goed voelt, waarom schrap je ze (voorlopig) niet uit je programma?
Gaan 800-tjes of 1000-tjes (als je weer fitter bent) wel?
Uiteraard heb ik 'het' antwoord niet, maar probeer ik slechts mee te denken.
Ik ben zelf namelijk(ook) geregeld geblesseerd en werd/word daar best onzeker door.
Succes!
Groet Johan
Gebruikersavatar
Jan-Jasper
Lid
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 24-08-2014 1:00

do 20-11-2014 22:26

Persoonlijk zie ik niet veel heil in een osteopaat. Zelf heb ik er onvoldoende kennis van om er echt onderbouwd over te oordelen, maar als je er een beetje informatie over zoekt kom je toch al uit op dat osteopaten vooral goed zijn voor kwaaltjes die uit zichzelf over gaan. Een beetje interessant zitten knijpen maar uiteindelijk is het de tijd die genezend werkt.

Dus als je niet aan je techniek of gericht aan bepaalde spieren werkt denk ik niet dat je je problemen opgelost krijgt.
Jan-Jasper heet in het echt Jan-Jasper
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

vr 21-11-2014 8:31

Jan-Jasper schreef:Persoonlijk zie ik niet veel heil in een osteopaat.

Dus als je niet aan je techniek of gericht aan bepaalde spieren werkt denk ik niet dat je je problemen opgelost krijgt.
Mijn persoonlijke ervaring met een osteopaat was met een probleem niet gerelateerd aan lopen. Deze osteopaat was vooral een 'kraker'. Na een sessie kon ik opeens in de lotushouding zitten. Dat kon ik daarvoor niet. Helaas niet bijgehouden en nu kan ik het weer niet.

Dus ik denk wel dat een osteopaat (kraker) iets kan doen aan vastzittende wervels enzo. En ook dat je dat bij moet houden.

En ik begin steeds meer te denken dat de meeste problemen ontstaan/in stand worden gehouden door een 'verkeerde' looptechniek, te snel opbouwen/te snel te hard lopen of slappe spieren (eenzijdige belasting).

Maar goed, ik ben een beginner, dus wie weet hebben ervaringsdeskundigen andere (betere) ideeen. :D
Gebruikersavatar
Holenmens
Lid
Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 19-08-2013 1:00
Locatie: Eede

vr 21-11-2014 10:51

Een osteopaat is m.i. absoluut geen kraker!
Gebruikersavatar
zandloper
Lid
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 28-07-2014 1:00

vr 21-11-2014 12:18

Holenmens schreef:Een osteopaat is m.i. absoluut geen kraker!
Ik ben bij 4 verschillende osteopaten geweest. 3 anti krakers en 1 alleen maar kraker!
Gebruikersavatar
gil
Lid
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: vr 28-09-2012 1:00

vr 21-11-2014 14:01

gil schreef:Even inactief geweest...
Gisteren laatste keer naar de dokter geweest.
Heeft bevestigd dat sporten geen probleem is.

Dit weekend of vanaf maandag terug rustig beginnen! :D
Gebruikersavatar
Juliette
Lid
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: za 23-11-2013 1:00

zo 23-11-2014 21:53

Net na 2 km weer omgedraaid en naar huis gekreupeld. Pijn in mijn schenen en daarom ging ik steeds meer op mijn voorvoet landen. Na een km of 4 zakte de pijn wat af maar toen was ik al weer bijna thuis. Ik denk dat het komt doordat ik de hele dag op nieuwe laarzen met hakken heb gelopen. De laatste keer liep ik nog 10 km zonder problemen.
Plaats reactie