altijd weer blessures

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 15-06-2010 21:13

Klinkt logisch Paul! De manueel therapeuten hebben mij deze winter ook gerepareerd. Structureel rompstabiliteit lijkt mij daarbovenop ook te helpen; ben al lang klachtenvrij. Succes!
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

di 15-06-2010 22:28

MarcRunning schreef:
ptaurus schreef:Nu heb ik 3 weken stilgestaan. Daar verwacht je dan in elk geval niet van dat tijdens die stilstand de hamstring blessure erger wordt. Zelfs zo erg dat ik er in het normale leven last van heb. Pijnlijk met zitten, pijnlijk met opstaan, pijnlijk met gewoon lopen. Ik had er na 3 weken meer last van dan ik ooit heb gehad.
Klinkt misschien raar, maar exact dezelfde ervaring had ik begin vorig jaar met mijn hamstringblessure: Hoe minder ik aan hardlopen deed, hoe pijnlijker het was :!:
Ik heb toen een pauze van 3 weken ingelast en de pijn leek alleen maar erger te worden.
Het leek voor mij wel alsof door de rust alles meer 'vast' zat, vooral als ik overdag op m'n burostoel zat. Ik had dan van die pijnlijke steken.
Hoe meer ik weer ging lopen, hoe minder de pijn uiteindelijk werd :roll:
Wat apart, ik heb eigenlijk dezelfde ervaring. Hamstringblessure die opspeelt ongeacht hoe zwaar je de boel belast. Ook totale verkramping bij hele lage belasting terwijl een zwaardere belasting relatief goed gaat. Ik heb nu ook maar de fysiotherapeut gevraagd me te helpen. :(

Marc
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

wo 16-06-2010 7:15

Door een armbreuk kon ik een aantal maanden niet hardlopen, tijdens mijn hamstringsblessure. Deze extra rust heeft toendertijd helemaaal niets gedaan hiervoor.
remco
Lid
Lid

wo 16-06-2010 8:27

als ik dit allemaal zo lees vraag ik me af of een regelmatig bezoek aan een goede sportmasseur geen idee is?

meteor schreef:
MarcRunning schreef:
ptaurus schreef:Nu heb ik 3 weken stilgestaan. Daar verwacht je dan in elk geval niet van dat tijdens die stilstand de hamstring blessure erger wordt. Zelfs zo erg dat ik er in het normale leven last van heb. Pijnlijk met zitten, pijnlijk met opstaan, pijnlijk met gewoon lopen. Ik had er na 3 weken meer last van dan ik ooit heb gehad.
Klinkt misschien raar, maar exact dezelfde ervaring had ik begin vorig jaar met mijn hamstringblessure: Hoe minder ik aan hardlopen deed, hoe pijnlijker het was :!:
Ik heb toen een pauze van 3 weken ingelast en de pijn leek alleen maar erger te worden.
Het leek voor mij wel alsof door de rust alles meer 'vast' zat, vooral als ik overdag op m'n burostoel zat. Ik had dan van die pijnlijke steken.
Hoe meer ik weer ging lopen, hoe minder de pijn uiteindelijk werd :roll:
Wat apart, ik heb eigenlijk dezelfde ervaring. Hamstringblessure die opspeelt ongeacht hoe zwaar je de boel belast. Ook totale verkramping bij hele lage belasting terwijl een zwaardere belasting relatief goed gaat. Ik heb nu ook maar de fysiotherapeut gevraagd me te helpen. :(

Marc
DeKeiler
Benefactor
Benefactor

wo 16-06-2010 9:11

Ik heb geaarzeld of ik hier nog mijn paar centen zou doneren. Ik had mijzelf voorgenomen om geen klaagverhalen meer op dit forum te zetten.

Kortgezegd komt het erop neer dat ik na de MWM 2005 van de ene in de andere blessure ben gerold. Ik ben in die jaren twee keer onder behandeling geweest van een fysio. Ik heb geen zin om steeds mijn heil in het medische circuit te zoeken. Ik vind dit ook parasiteren op de medische welvaartstaat. Beetje principeel. Ik vind dat de gezondheidszorg voor degenen moet zijn die het echt nodig hebben en niet voor een paar mensen die in hun second life zonodig een marathon onder de drie uur willen lopen of een tien kilometer onder de veertig minuten of ...

Naar mijn idee heb ik genoeg gedaan aan blessurepreventie zoals het aanmeten van orthopedische zolen, schoenadvies, veel buikspier, rug en rompstabiliteitsoefeningen en cross training. De basisconditie is goed. Vorig jaar was ik vier maanden blessurevrij, uniek lang, en toen kon ik toch weer opbouwen naar een vijf kilometer onder de twintig minuten. Misschien is de opbouw na een blessure toch steeds te snel want alle blessures zijn onder de noemer overbelasting of instabiliteit te scharen. Maar ja, is veertig kilometer per week te veel? Overbelasting is een relatief begrip.

Wat nu? Acceptatie. Alle waandenkbeelden over te halen tijden uit mijn hoofd zetten. Lopen is de belangrijkste bijzaak in het leven maar het blijft het een bijzaak en accepteer dat. Er zijn honderduizend dingen in het leven die serieuzer en erger zijn.
Mijn lichaam is niet (meer) gemaakt voor de wedstrijdsport. Ik blijf me orienteren op alternatieve sporten. Na wat rust sluit ik lekker aan bij het recreantengroepje van mijn vrouw. Het gevaar van overbelasting is dan minder groot en wie weet wat dat nog brengt.

Het kost wel moeite om dit te accepteren. Het is echt een knop die ik nu heb omgezet. Ik merk dat de wil om te presteren, seizoensplanningen, wedstrijdkalenders napluizen etc. toch in het hoofd blijven hangen en mijzelf een druk opleggen. Nu ik dit in gedachten loslaat voelt dat als een verlichting.

Al met al is het een veel te lang, beetje zweverig, bijna spritueel stuk geworden. Lopen is natuurlijk ook meer dan een sport voor de meesten van ons. A way of life. Je moet alleen niet vergeten om te leven.

Erik
remco
Lid
Lid

wo 16-06-2010 9:23

DeKeiler schreef: Al met al is het een veel te lang, beetje zweverig, bijna spritueel stuk geworden
Helemaal niet, ik vind het juist een heel goed stuk waar veel interessante overwegingen in staan
Denis
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit

wo 16-06-2010 9:45

DeKeiler schreef: Wat nu? Acceptatie. Alle waandenkbeelden over te halen tijden uit mijn hoofd zetten. Lopen is de belangrijkste bijzaak in het leven maar het blijft het een bijzaak en accepteer dat. Er zijn honderduizend dingen in het leven die serieuzer en erger zijn.
Mijn lichaam is niet (meer) gemaakt voor de wedstrijdsport.
Hoe herkenbaar... Bij mij is het niet vooruitkunnen gelukkig iets minder lang,maar waarschijnlijk ben ik minder geduldig ;) .
Sinds december 2007 2 maanden normaal kunnen trainen,rest allemaal opbouw,rustigeraan doen,pauzes nemen, enz.

Hondsfrustrerend, en heb ook meerdere malen geprobeerd me als gezellige recreant te positioneren, maar ook ik krijg die drive maar niet uit mijn kop.
Heb nu dus ook bewust even een tijdje echt afstand genomen van alles wat sport is, maar ga toch maar weer even naar de huisarts voor een doorverwijzing.
Wie weet is het idd iets waar wel door middel van meer dan symptoombestrijding (wat denk ik vaak fysio is) opgelost kan worden ?

Ik wil je niet weer verleiden tot frustrerende zaken, maar zou het niet mooi zijn ooit nog eens een Safarirun van het zwijn tegen de tomaat te krijgen ? Of toch maar alleen samen de startnummers uitdelen,en achteraf samen een gezellig duurloopje op hobbeltempo doen ?

Nou ja,mijn paar centen....
Moon
Lid
Lid
Contacteer:

wo 16-06-2010 9:58

Huhuh....Denis, er is hier ook ergens een voorstelforum geloof ik :wink:

Heren (Erik en Denis) ik zal jullie één dezer dagen een heel inspirerend voorstel doen :D
Veni, vidi, Velpon!
remco
Lid
Lid

wo 16-06-2010 11:18

Ik weet dat ik gemakkelijk praten heb want ik ben totaal niet blessuregevoelig maar het is een feit dat niet iedereen even belastbaar is en lopen is in dat opzicht nou niet de meest gunstige sport. Hebben jullie nooit overwogen om over te stappen op bijvoorbeeld de racefiets?
ik geloof dat ik dat wel zou doen, het blijft toch duursporten
DeKeiler
Benefactor
Benefactor

wo 16-06-2010 15:15

Moon schreef: Heren (Erik en Denis) ik zal jullie één dezer dagen een heel inspirerend voorstel doen :D
Ik ben benieuwd. Ik hou van inspirerende voorstellen. Als het maar geen cursus bloemschikken of pottenbakken is! :wink:
DeKeiler
Benefactor
Benefactor

wo 16-06-2010 15:17

remco schreef:Ik weet dat ik gemakkelijk praten heb want ik ben totaal niet blessuregevoelig maar het is een feit dat niet iedereen even belastbaar is en lopen is in dat opzicht nou niet de meest gunstige sport. Hebben jullie nooit overwogen om over te stappen op bijvoorbeeld de racefiets?
ik geloof dat ik dat wel zou doen, het blijft toch duursporten
Jawel. In de zomer maak ik ook geregeld een fietstocht. Meestal iets tussen de 30 en 50 km. Tot een algehele overstap is het nog niet gekomen.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

wo 16-06-2010 17:21

Erik, ik ga jouw bijdrage aan dit topic uitprinten en op mijn kastdeur plakken!
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 16-06-2010 22:16

Moon schreef:Heren (Erik en Denis) ik zal jullie één dezer dagen een heel inspirerend voorstel doen
Ik wordt ook graag geïnspireerd, ben niet zo creatief van mezelf, maar sleep wel al weer dik 3 jaar met dezelfde blessure. Ik hoef niet zo nodig PR na PR te lopen en krijg die drive goed uit m'n kop (als ie er al in zat). Ben wel minof meer tevreden met wat ik nu kan. Zou het graag nog wat uitbreiden zodat het ook nog mogelijk wordt om halve marathons te lopen. Ik zou graag heeele lange afstanden lopen, maar dat zit er kennelijk niet in. Tis kudt, zeker als je ziet dat anderen van mijn leeftijd dit soort dingen fluitend volbrengen, het zal er wel bij horen. Jammer en erg helaas, ik kan er nu wel mee leven geloof ik, maar een leuk advies blijft welkom! :wink:
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

wo 16-06-2010 22:54

DeKeiler schreef:....Ik heb geen zin om steeds mijn heil in het medische circuit te zoeken. Ik vind dit ook parasiteren op de medische welvaartstaat. Beetje principeel. Ik vind dat de gezondheidszorg voor degenen moet zijn die het echt nodig hebben en niet voor een paar mensen die in hun second life zonodig een marathon onder de drie uur willen lopen of een tien kilometer onder de veertig minuten of ...
Erik
Erik, met alle respect maar ik ben het toch principieel met je oneens.
Sporten waaronder ook hardlopen leveren de maatschappij ook baten. Alleen is dat natuurlijk moeilijk in geld uit te drukken. Het blijft een feit dat een fit persoon minder gebruik maakt van de gezondheidszorg dan iemand die minder goed voor zich zelf zorgt. Deze mensen hebben recht op zorg maar zeker ook de sporter die af en toe wel eens tegen een blessure aanloopt en dat is zeker, met de beste wil, niet altijd te voorkomen. Daarom vergoeden een aantal verzekeringsmaatschappijen ook bijvoorbeeld een sportmedisch advies. Ik vind dat een hele goede zaak en hier moeten we vooral mee doorgaan, sterker nog, juist stimuleren.

Zo dat wou ik ff kwijt :wink:

Marc
remco
Lid
Lid

wo 16-06-2010 23:05

meteor schreef: Sporten waaronder ook hardlopen leveren de maatschappij ook baten. Alleen is dat natuurlijk moeilijk in geld uit te drukken.
ik denk alleen dat als je lichaam niet (meer) gebouwd is om hard te lopen, de kosten hoger zullen zijn dan de baten. Een andere sport kiezen lijkt me dan een wijze beslissing.
Nog erger zijn de vele voetballers die zowat elke maandag geblesseerd zijn. ik weet wel zeker dat die de maatschappij alleen maar geld kosten :)
Plaats reactie