Meerdere paren schoenen!!

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
StevenSteven
Lid
Lid

do 02-12-2010 21:03

Het valt mij op dat er maar erg weinig lopers zijn die meerdere paren schoenen gebruiken.

Ik heb ook jaren lang altijd maar 1 paar gehad. Als ik nieuwe schoenen ging kopen dan verdwenen de oude meteen in de opbergkast.
Begin 2009 heb ik een setje Nike Free 5.0 erbij gekocht. Om aan die schoenen te wennen heb ik ze afwisselend met mijn vertrouwde schoenen gebruikt. Meteen al merkte ik dat ik nooit meer van die standaard loperspijntjes had. Er was altijd wel ergens een plekje of een spiertje of een peesje of een teentje, dat net even anders aanvoelde als normaal. Dit was altijd van korte duur meer er was wel altijd wat. Sinds mijn dubbele set schoenen was dit echt over.
Na deze positieve ervaring heb ik nog een setje erbij gekocht. Dit is een setje Nike Free 3.0. Ik heb sindsdien dus altijd 3 paar schoenen gehad die ik trouw afwissel. Ik loop nu 5 keer per week helemaal zonder pijntjes.
Voor mij is het 100% zeker dat dit door het variëren met schoenen komt. Het verbaasd me dus dat dit niet veel vaker wordt gedaan ter voorkoming van blessures.

Hoe zien jullie dit?
Ik voel mij verlost….Ik heb nu ook een spreuk onder mijn post.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-12-2010 21:45

Ik heb ook 2 paar schoenen, een paar Nike pegasus 27 en mizuno's wave ultima 2
Ik zou ook wel een paar Nike free's willen kopen maar vraag me af of het wat voor me is.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-12-2010 21:53

Dit is precies 1 van mijn maatregelen om blessures te vermijden.
Ik train nu op 4 paar Pegasus, in verschillende stadia van verval (2 nog heel nieuw, 1 bijna klaar voor de container) en 2 paar Brooks. Daarnaast nog 1 paar Skylon voor het snellere werk in de zomer en natuurlijk een paar wegschoenen (Saucony), 1 paar baanspikes (Asics) en 1 paar crossspikes (Asics).
Die afwisseling in schoenen (nu dus exclusief wedstrijden roulerend over 6 paar) ervaar ik als uitstekende blessurepreventie: de belasting voor de voeten is steeds net iets anders, dus zelfs een te oud paar of verkeerde schoenen kunnen zo weinig schade aanrichten. Voor de totale kosten maakt het niets uit omdat elk paar toch steeds ruim 1000km voor de kiezen krijgt.
Een no-brainer heet zoiets, mits je de ruimte ervoor (over) hebt.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

do 02-12-2010 22:06

Ik loop momenteel afwisselend op 5 paar schoenen, maar ik ga binnenkort wel nieuwe aanschaffen, want drie paar zit al tegen de 2000km ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
achterhoekrunner
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-12-2010 22:11

Ik heb momenteel slechts 2 paar loopschoenen in gebruik, dat is het laagste aantal in jaren :oops: Normaal heb ik altijd minstens twee paar loopschoenen voor op de weg en 1 paar voor het off-road/trail runnen. Twee paar van mijn oudere loopschoenen kon ik laatst echter weggooien voordat ik nieuwe had. Binnenkort dus maar weer eens naar mijn dealer...
André
Kijk ook eens op mijn trailrunning-blog:
http://www.trailrunning-on.nl
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-12-2010 22:17

@StevenSteven: dank voor de tip!

Loop nu op dezelfde schoen in een verschillend stadium van verval (Pegasus 27), maar ik ga mijn minder prettige Vomero 5´s (600 km) ook weer van stal halen en zal zelfs nog wat loopjes op mijn oude vertrouwde Vomero 4´s (1.100 km) gaan doen.

Alleen de Nimbus 12 weiger ik nog te gebruiken.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
kouketer
Mister Chat'n'Run 2006
Mister Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 02-12-2010 22:41

StevenSteven schreef:Het valt mij op dat er maar erg weinig lopers zijn die meerdere paren schoenen gebruiken.
Hoe valt je dat op? Ik denk dat er hier heel wat lopers zijn die meerdere paren schoenen in gebruik hebben. Ik heb zelf altijd 2 paren in gebruik, soms 3 paren.
In mijn geval de Asics GT 21.. serie
PR-lijst
DW67H6G
"dij t haardst runt is t eerst achter de poest..."
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 02-12-2010 22:47

Ja ja, zoals al eerder wel eens vermeld op CnR, ik heb veel schoenen. Ik denk actief in gebruik een paar of twintig. Heel af en toe nog in gebruik 10 andere paren. En niet meer in gebruik maar nog geen afscheid van genomen (rekje in de schuur) ook nog vele paren.

Afwisselen zorgt ervoor dat de demping van de schoen langer kan herstellen (uitdeuken). Maar dat is niet mijn argument , ik heb gewoon een afwijking qua loopschoenen. Liefst via ebay voor erg weinig geld. Laatste aanwinst: Nike Trail schoenen met een goretex bovenwerk. Goede grip en maar vooral geen natte koude voeten. 37 euro kostte dat incl verzenden.

Hardloopblessures zijn vrijwel allemaal overbelastingsblessures. Herhalend dezelfde kracht en beweging op bepaalde bot-pees-spier-structuren uitoefenen zorgt voor problemen.

Optie 1 is deze krachten minimaliseren door de optimale loopschoen voor die persoon.

Optie 2 is zoveel als mogelijk varieren door andere schoenen te gebruiken. Dit is belastender als je naar het moment kijkt. Maar over langere termijn smeer je de belasting uit over een breder gebied.

Mijn schoenen halen vrijwel nooit 1000km. De bal van de voet is dan echt al op (zit een kuil) of ik had al weer een opvolger voor weinig via het www gescoord.

Ook in november gekocht: de Inov-8 x-talon 212 waar ik vandaag in het bos een heerlijke training in de sneeuw op deed (8km incl 8x300 in 70sec). Lekker lichte schoen met perfecte grip. Mooi spul allemaal.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 02-12-2010 22:49

Ikke altijd 2 paar, een voor binnen en een voor buiten. Maar je brengt me wel op een idee, ik zou er best nog wel een paar bij kunnen kopen voor de afwisseling, op de uiteindelijke kosten maakt 't idd niets uit.
Calimero
Miss Chat'n'Run 2005
Miss Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 02-12-2010 23:12

kouketer schreef:
StevenSteven schreef:Het valt mij op dat er maar erg weinig lopers zijn die meerdere paren schoenen gebruiken.
Hoe valt je dat op? Ik denk dat er hier heel wat lopers zijn die meerdere paren schoenen in gebruik hebben.
Ik denk ook het merendeel. Ik ken er weinig die dat niet doen. Zelf wissel ik momenteel 5 paar verschillende schoenen af, als ik mijn spikes meereken. Het is ook beter voor je schoenen.
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

do 02-12-2010 23:30

Ik heb altijd 4 paar paraat.
Eén paar trainers (lichte schoen), meestal voor op de baan en korte wedstrijden (tot 5k) twee paar voor de weg, die ik afwisselend gebruik. De "ouwetjes" meestal voor in het bos en dingen als de Blubberrun en Baggerloop :wink:
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
MasterRunner
Lid
Lid

vr 03-12-2010 2:31

Schoenen:
* weg(wedstrijd) (1)
* cross(wedstrijd) (1)
* bos (1) idd "de oudjes.."
* baan/weg (1-2)
Opm:plus dat ik op tijd al met de nieuwe schoen begin te lopen, terwijl de oude nog niet op zijn.
Ik heb nu een vaste baan/weg schoen (Nike Triax Structure) en die koop ik altijd op tijd, dus is er een aanbieding of een bon, de laatste jaren lukt het daardoor aardig om met die schoen rond/onder de 75 euro per keer/per schoen thuis te komen....
PS: ik heb er nu dus nog 2 nieuwe staan.... de laatste was dus exact 75 euro ;)
Mijn schoenen gaan vaak tussen de 1000-2000 km mee, sterk afhankelijk hoe vaak ze nat worden is mijn indruk.
qmark
Lid
Lid

vr 03-12-2010 10:40

Voor mijn normale trainingen buiten gebruik ik ook afwisselend 3 paar schoenen:
Asics Fortitude 3, Muzino Wave Creation 10 en Asics Fortitude 4; in verschillende stadia van slijtage.
Daarnaast trek ik buiten ook nog wel eens de schoenen uit om een paar kilometer BV te gaan lopen.

Op mijn werk heb ik nog een paar Brooks Addiction 7 N staan voor de loopband.
De laatste keer dat ik hier in de fitnessruimte ben geweest is echter al meer dan een jaar geleden.
Blijkbaar loop ik toch liever buiten ...

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
john1959
Lid
Lid

vr 03-12-2010 17:01

Hier ook 2 paar schoenen.
Wel hetzelfde merk Saucony Echelon.
Ook nog een oud paar schoenen om wat door de bossen te rennen bij slecht weer.

gr, John
marco1
Lid
Lid
Contacteer:

zo 05-12-2010 21:12

5 paar schoenen, drei verschillende soorten. Afhankelijk van weer en parcours kies ik een type, verder wissel ik ze af zodat de schoenen ook een dagje rust krijgen om te herstellen.
Plaats reactie