Meerdere paren schoenen!!

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
Joxer
Lid
Lid
Contacteer:

ma 06-12-2010 11:29

Nu 2 paar afwisselend in gebruik met nog 1 paar dat in het nieuwe jaar de doos uit mag om buiten te spelen.
Overigens alle 3 van verschillende merken (Adidas; Nike; Saucony).
Ik ben (in tegenstelling tot andere dingen) op dit gebied absoluut van de wisselende partners :wink:
Ex oriente lux!
pukkie
Lid
Lid

ma 06-12-2010 13:53

7 paar schoenen in gebruik (1wedstrijdschoen, 1trailschoen, de rest gewone loopschoenen), na 1000k worden ze op rust gesteld
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

ma 06-12-2010 22:38

pukkie schreef:na 1000k worden ze op rust gesteld
Ongeacht of ze nog lekker lopen?
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Hens
Benefactor
Benefactor

di 07-12-2010 1:25

achterhoekrunner schreef:Ik heb momenteel slechts 2 paar loopschoenen in gebruik, dat is het laagste aantal in jaren
Voor mij idem dito en ook nog eens voor het eerst 2 paar bijna dezelfde schoenen. Top was geloof ik 5 paar tegelijk in gebruik. Overigens gebruik ik 'afgedankte' schoenen nog om te wandelen, tijdens de fitness, werk in de tuin, etc, enz. Ik heb nog geen enkel paar schoenen definitief weggegooid. Heb nu 11 paar en daar is voorlopig nog wel even plek voor. :wink:
StevenSteven schreef:Het valt mij op dat er maar erg weinig lopers zijn die meerdere paren schoenen gebruiken.
Waar heb je die wijsheid vandaan?
Ben je misschien nmiddels al bekeerd? :P
pukkie
Lid
Lid

di 07-12-2010 9:55

DRUM schreef:
pukkie schreef:na 1000k worden ze op rust gesteld
Ongeacht of ze nog lekker lopen?
ja, de demping bij een nieuwe schoen is toch een groot verschil met dat van een schoen die de 1000k nadert.

Na 1000k zie ik toch al best wat slijtage bij mij - ik suspineer lichtjes en de buitenkant van de schoen krijgt het hard te verduren :)
frietsje
Lid
Lid
Contacteer:

di 07-12-2010 15:09

Ik heb nu 1 paar, mijn vorige heb ik te lang op door gelopen.
Er komt deze week nog 'n trail bij, en ik hoop op korte termijn nog een tweede paar om in ieder geval goed te kunnen afwisselen.
Verslagen en uitslagen op http://www.franksoeters.nl
StevenSteven
Lid
Lid

wo 08-12-2010 22:38

Goed te zien dat mijn eigen ervaring gedeeld wordt. We kunnen dus wel voorzichtig stellen dat het gebruik van meerdere paren schoenen blessures help te voorkomen. De reacties op dit forum zijn natuurlijk niet echt een afspiegeling van de (lopers) samenleving. De reacties op dit forum zijn stuk voor stuk van de meer bewuste kopers.
Ik ken heel wat lopers maar toch heb ik nog nooit van iemand gehoord dat hij meerder paren schoenen heeft ter voorkoming van blessures. Ook niet van trainers of andere die een meer actieve rol vervullen binnen de lopersgemeenschap.
Wordt dit wel geadviseerd of overschat ik het effect misschien?
Ik voel mij verlost….Ik heb nu ook een spreuk onder mijn post.
helterec
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-12-2010 22:46

Volgens mij ligt het aan het loopleven wat je lijdt hoeveel schoenen je evt hebt. Mijn lopers die 1 keer bij mij intervallen en zondag een 15 km duurloop doen hebben vaak maar 1 paar schoenen. En......zijn nooit geblesseerd (door het gebruik van 1 paar schoenen dan).

Ze moeten natuurlijk wel de slijtage in de gaten houden (gaat in herfst en winter sneller door kou en vocht). Als ze een pijntje hebben of krijgen komen ze voor advies naar mij en bekijken we samen ook hun schoenen.

Als je vaker traint, bv ook op de baan, is een extra paar wenselijk.
Iwanowitsch

wo 08-12-2010 22:57

Ook ik heb meerdere paren schoenen.
Gewone schoenen maar ook trailschoenen.
Nog geen spikes (vind ik nog niet zo nodig voor me).

Inderdaad denk ik goed ter voorkoming van blessures.
Maar er zijn vast nog meer effecten te verwachten (droging, "uitrusten" schoenen, verschil training-/ wedstrijdschoenen enz.).

Ook heb ik destijds van Dick een goede tip gehoord dat het goed is om meerdere soorten schoenen af te wisselen omdat dat je voeten/ benen/ totale lijf extra traint.
Verschillende soorten schoenen geven je lichaam dan extra uitdaging om sterker te worden.

Gr. Iwan.
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-12-2010 23:04

Ik loop zelf eigenlijk ook maar op één paar schoenen. Laatst is mij wel geadviseerd om eigenlijk een maand voordat je de oude schoenen in de afvalbak deponeert alvast een nieuw paar aan te schaffen zodat je deze alvast kan inlopen. Maar zelfs dat doe ik nauwelijks. Meestal hup, de nieuwe schoenen aan en rennen. Ze zijn bij mij goed of niet. In het eerste geval loop ik ze volledig af en in het tweede geval belanden ze voortijds ook in de (afval)bak.
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

wo 08-12-2010 23:11

Iwanowitsch schreef:Ook ik heb meerdere paren schoenen.
Gewone schoenen maar ook trailschoenen.
Nog geen spikes (vind ik nog niet zo nodig voor me).

Inderdaad denk ik goed ter voorkoming van blessures.
Maar er zijn vast nog meer effecten te verwachten (droging, "uitrusten" schoenen, verschil training-/ wedstrijdschoenen enz.).

Ook heb ik destijds van Dick een goede tip gehoord dat het goed is om meerdere soorten schoenen af te wisselen omdat dat je voeten/ benen/ totale lijf extra traint.
Verschillende soorten schoenen geven je lichaam dan extra uitdaging om sterker te worden.

Gr. Iwan.
Laatst was ik bij de sportfysio in verband met een blessure.
Eén van de eerste vragen die hij stelde was of ik mischien met andere of nieuwe schoenen liep. Dat was dus zo. Dus of afwisselen goed is ter voorkoming van blessures, ik twijfel daar een beetje aan.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

wo 08-12-2010 23:16

meteor schreef:ik twijfel daar een beetje aan.
Je kunt ook oude met oude wisselen ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 08-12-2010 23:27

DRUM schreef:
Eens. Afgelopen weken de Nikes aan de kant gehouden en op een 'oud' paar Brooks gelopen die ik na zo'n 800 km. aan de kant had gelegd.
Liep prettig. In verhouding tot de Nikes nog genoeg demping.
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
meteor
Lid
Lid
Contacteer:

do 09-12-2010 0:00

DRUM schreef:
Ja, dat is natuurlijk ook waar. Wat ik wel lastig vindt is te bepalen wanneer schoenen af zijn. Meestal krijg ik dan een of ander vaag pijntje. Door meerdere schoenen te gebruiken lijkt het me helemaal lastig inschatten hoeveel km's er eigenlijk opzitten.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 09-12-2010 0:42

StevenSteven schreef:Ik ken heel wat lopers maar toch heb ik nog nooit van iemand gehoord dat hij meerder paren schoenen heeft ter voorkoming van blessures.
Dat laatste had je er niet bij gezegd, maar heb je er mensen wel naar gevraagd?
meteor schreef:Wat ik wel lastig vindt is te bepalen wanneer schoenen af zijn. Meestal krijg ik dan een of ander vaag pijntje. Door meerdere schoenen te gebruiken lijkt het me helemaal lastig inschatten hoeveel km's er eigenlijk opzitten.
Vind ik ook lastig. Ik dank oude meestal pas af (geloof ik) als nieuwe geen problemen meer geven.

Hoeveel kms erop zitten is een kwestie van bijhouden op papier, computerprogrammaatje, al of niet zelf gemaakt en al of niet online. Er is tegenwoordig keus genoeg.
Plaats reactie