Op welke schoenen hebben jullie een marathon gelopen?

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
johanfs
Lid
Lid

wo 22-10-2014 18:57

Ik heb me net ingeschreven voor de marathon van Rotterdam in april. Al duurt het nog wel even, toch ben ik alvast aan het denken op welke schoenen ik deze marathon wil lopen.
Ter inspiratie zou ik graag willen weten op welke schoenen jullie jullie marathon hebben gelopen en hoe dat is bevallen.

Het lijkt me netjes als ik zelf begin..
Ik heb 1 marathon gelopen (Enschede 2013) op de Brooks Glycerin 11, ik woog toen 80 kilo (weeg ik nog steeds hoor), en liep hem in 3:34.
De Brooks zijn me prima bevallen, perfecte stabiel en goede grip ondanks de vele regen. Enige minpunt: ze zijn zwaar en voor een snelle(re) tijd op de marathon wat te zwaar. Dus zoek ik iets anders..

Alvast bedankt voor jullie reactie..
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 19:00

Ik liep mijn 1e marathon op de VFF, zondag bij mijn 2e marathon zal ik daar weer op lopen.
Lekker licht en prima grip voor zover dat nodig is op asfalt.
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 20:52

Ik loop alles op mn Asics gel Kayano. (Versie 20 inmiddels).
Wil graag een keer op mn Gel training ds lopen, maar durf dat nog niet. Ivm de minimale demping.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

wo 22-10-2014 21:24

Ik had (en heb) de Brooks Glycerin ook als trainingsschoen. Dit is inderdaad een stevige schoen. Ik ken zelf van Brooks niet echt een wedstrijdschoen vior lange afstanden, ik had de T7 Racer, maar ik vond een 15K al aan de verre kant hierop (eigenlijk is deze schoen vooral voor de 5 en 10 geschikt). Ik ben qua wedstrijdschoen overgestapt op de Adidas Adizero Adios Boost. Heerlijk schoentje. Heb er onlangs de hm van Eindhoven op gedaan, ga er in feb de 30k in Schoorl op doen en zou het ook wel aandurven om de marathon hierop te doen (heb nog geen marathon gelopen).
thieu
Lid
Lid

do 23-10-2014 5:05

nimbus van asics. :P :P
zonder inlopen kan ik daar een marathon op lopen. heerlijke pantoffels.
Jan-Jasper
Lid
Lid

do 23-10-2014 7:56

Waarom verschil maken tussen training schoen en wedstrijd schoen? Lopen = lopen, als een schoen lekker zit om een paar keer per week lekker op rond te rennen. Waarom zou je dan die ene marathon de gok nemen om iets anders onder je voeten te binden?
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 23-10-2014 8:18

Jan-Jasper schreef:Waarom verschil maken tussen training schoen en wedstrijd schoen? Lopen = lopen, als een schoen lekker zit om een paar keer per week lekker op rond te rennen. Waarom zou je dan die ene marathon de gok nemen om iets anders onder je voeten te binden?
Omdat je op een wedstrijdschoen sneller / makkelijker snel loopt dan op een trainingsschoen. Nadeel van een wedstrijdschoen is dat deze veel sneller slijt, je er sneller blessures mee oploopt (grotere belasting) en minder comfortabel loopt. Vandaar dat ik daar lang niet altijd op loop.

Ik heb op dit moment een wedstrijdschoen (Newton), een lichte trainingsschoen (Mizuno Wave Rider) en een zwaardere trainingsschoen (Mizuno Wave Ultima). (Heb nog wel andere hardloopschoenen, maar die zijn varianten op hetzelfde)

Als ik een snelle tijd wil lopen in een wedstrijdje t/m de halve marathon, pak ik mijn wedstrijdschoen.
Is de tijd in de wedstrijd net wat minder belangrijk, dan gebruik ik mijn lichte trainingsschoen, zeker bij de afstanden boven de 10km .

De marathon is een ander verhaal; hierbij durf ik het qua belasting niet aan op mijn wedstrijdschoenen. Voor een toptijd kies ik dan de lichtere trainingsschoen, maar gaat het om uitlopen, dan wordt het gewoon de zwaardere trainingsschoen. Deze moet het dus a.s. zondag in Frankfurt gaan doen.
Afbeelding
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

do 23-10-2014 10:03

Ik vind het een verstandige keuzes Albert.
Afgelopen zondag de AmsterdamMarathon gelopen op Saucony Kinvara's.
Heerlijk licht schoentje maar voor een marathon toch wat weinig demping, vooral als je er -zoals deze keer- meer dan 4 uur over doet. :roll:
Meer spierschade dan in het verleden en dus wat langer nodig om te herstellen. Volgende keer zal keuze op schoenen met iets meer demping vallen. :wink:
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 10:47

ejhoogendoorn schreef:Ik loop alles op mn Asics gel Kayano. (Versie 20 inmiddels).
Wil graag een keer op mn Gel training ds lopen, maar durf dat nog niet. Ivm de minimale demping.
Ik heb dan nog geen marathon gelopen, maar heb ook eerst op kayano's gelopen en loop nu al mijn tempowerk en wedsrijden op de ds trainer. Kayano's gebruik ik niet meer. Zelf ervaar ik geen negatieve gevolgen van de mindere demping.
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 10:57

renYek schreef:
ejhoogendoorn schreef:Ik loop alles op mn Asics gel Kayano. (Versie 20 inmiddels).
Ik heb dan nog geen marathon gelopen, maar heb ook eerst op kayano's gelopen en loop nu al mijn tempowerk en wedsrijden op de ds trainer. Kayano's gebruik ik niet meer. Zelf ervaar ik geen negatieve gevolgen van de mindere demping.

Ik ben pas dit jaar op de DS gaan lopen. .volgende week ga ik er mijn eerste halve mee lopen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Als dit bevalt zal ik richting marathon gaan trainen met deze schoenen.
Volgens de theorie moet je op deze schoenen niet langer dan 3 uur rennen.

Grappig dat we hetzelfde 'traject' afleggen.
Wanneer ga jij je eerste marathon doen? ? Of hou je het op de halve?
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 11:00

ejhoogendoorn schreef: Ik ben pas dit jaar op de DS gaan lopen. .volgende week ga ik er mijn eerste halve mee lopen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Als dit bevalt zal ik richting marathon gaan trainen met deze schoenen.
Nog een mooie reden om een sub-3u te lopen...
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 11:02

BlankeKeniaan schreef:
ejhoogendoorn schreef: Ik ben pas dit jaar op de DS gaan lopen. .volgende week ga ik er mijn eerste halve mee lopen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Als dit bevalt zal ik richting marathon gaan trainen met deze schoenen.
Nog een mooie reden om een sub-3u te lopen...
Nou inderdaad. . :? 2015 een mooi jaar om dat met deze schoentjes richting de marathon te trainen.
DikkieDick
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 11:14

Mijn 4 marathons heb ik allemaal op de Asics Nimbus 14 gelopen. 1 op de blauwe en 3 op de gele. ;-)
Nico033
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 11:23

boco schreef:Ik vind het een verstandige keuzes Albert.
Afgelopen zondag de AmsterdamMarathon gelopen op Saucony Kinvara's.
Heerlijk licht schoentje maar voor een marathon toch wat weinig demping, vooral als je er -zoals deze keer- meer dan 4 uur over doet. :roll:
Meer spierschade dan in het verleden en dus wat langer nodig om te herstellen. Volgende keer zal keuze op schoenen met iets meer demping vallen. :wink:
Dit is ook mijn ervaring met de Kinvara. Tot een halve marathon een erg fijne schoen maar voor de langere afstand heb ik wat meer demping nodig
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 11:24

ejhoogendoorn schreef:
renYek schreef:

Ik ben pas dit jaar op de DS gaan lopen. .volgende week ga ik er mijn eerste halve mee lopen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Als dit bevalt zal ik richting marathon gaan trainen met deze schoenen.

Grappig dat we hetzelfde 'traject' afleggen.
Wanneer ga jij je eerste marathon doen? ? Of hou je het op de halve?
Ik loop volgende week exact 1 jaar op de DS. Zaten vanaf de eerste meters direct perfect :-)

Ja grappig idd. 2016 voordat ik 40 wordt (over 2 jaar en 3 dagen). Maar wil eerst de halve onder de 1h20 krijgen en zodoende ook de 10 richting de 35' trekken. Volgende jaar wil ik een halve of 3 a 4 doen. Marathon lijkt me prachtig maar met ambitie die ik heb ga ik het niet redden met 3 a 4x per week trainen. Ik probeer nu structueel een 4e training erin te weven en even kijken hoe dat gaat bevallen.
Plaats reactie