Op welke schoenen hebben jullie een marathon gelopen?

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
Chiel
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 13:04

Mijn eerste Marathon liep ik op de Mizuno wave rider.
Mijn 2e op de Inov8 Road X 233
Daar ga ik in Frankfurt en Las Vegas ook op lopen.
Voor mij is de Road X de perfecte combinatie van (licht) gewicht en demping. Ook mijn lange duurlopen loop ik op deze schoen.
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
johanfs
Lid
Lid

do 23-10-2014 17:01

Dank voor jullie antwoorden en tips.
Ik loop zelf mijn snelle trainingen en wedstrijden op de wave rider en de newbalance 890V4, maar durf beide (nog) niet aan om er een marathon op te lopen. Ben bang dat ze daarvoor iets te licht zijn en te weinig demping hebben. Maar de Glycerin en ook de Nimbus zijn me dan net weer iets te zwaar.

Dus ook ik zoek net iets er tussen in waarbij ik goede demping net even belangrijker vindt dan een lichtgewicht.
herwin
Lid
Lid

do 23-10-2014 17:38

Nico033 schreef:
boco schreef:Ik vind het een verstandige keuzes Albert.
Afgelopen zondag de AmsterdamMarathon gelopen op Saucony Kinvara's.
Heerlijk licht schoentje maar voor een marathon toch wat weinig demping, vooral als je er -zoals deze keer- meer dan 4 uur over doet. :roll:
Meer spierschade dan in het verleden en dus wat langer nodig om te herstellen. Volgende keer zal keuze op schoenen met iets meer demping vallen. :wink:
Dit is ook mijn ervaring met de Kinvara. Tot een halve marathon een erg fijne schoen maar voor de langere afstand heb ik wat meer demping nodig
Ik heb vorig jaar Amsterdam op mijn Kinvara's gelopen, langer onderweg geweest dan Boco en een dag later niet meer last dan ietwat stramme kuiten. Ik heb het idee dat dat laatste ook voornamelijk kwam doordat ik nog nooit meer dan 20 kilometer had hardgelopen op puur verharde ondergrond. Een week daarna liep ik een wedstrijd over 63,3 kilometer op dezelfde schoenen en nergens last van. Goed, dat was dan wel wat trail-achtig, met stukjes omhoog waar wandelen efficienter was en een iets zachtere ondergrond.

Volgens mij kun je met Kinvara prima verder dan de halve marathon lopen, en verschilt het per persoon hoe dat je bevalt. Ik denk dat de conclusie van dit topic dan ook gaat worden dat het per persoon verschilt.
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 23-10-2014 17:54

Ik koop niet vaak nieuwe schoenen - de nieuwste zijn bijna 2 jaar en kunnen nog wel een tijdje mee - en ik loop dus sowieso op schoenen waar de demping al voor een deel uit is. Sinds 2009 loop ik vooral op Newtons en die hebben van zichzelf ook al weinig demping. Ik gebruik ze op afstanden van 10 tot 60km, op de weg en voor trails. Het is tegen de intuitie in, maar mijn ervaring is dat het meer belastend voor de knieën is wanneer ik een keer toch eens met schoenen met meer demping loop. Volgens mij komt dat doordat ik dan minder stabiel op de benen sta en continu ietsjes moet corrigeren. Toen ik vroeger altijd op schoenen met demping liep was ik mij daar overigens nooit bewust van.
Het scheelt natuurlijk wel dat ik niet zwaar ben (70kg).
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 23-10-2014 22:31

MiepMiep schreef: Sinds 2009 loop ik vooral op Newtons en die hebben van zichzelf ook al weinig demping.
Huh?
Als je op je hakken gaat landen op Newtons dan snap ik je. Maar die cassette in de voorvoet ervaar ik juist als erg veel demping. Zelfs té veel.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

vr 24-10-2014 9:24

Liep altijd op Nike Pegasus zwaar gedempt de M. Zondag ga ik voor de Nike Lunaracer, wel na een lange overgangsperiode waarin ik tot HM op deze schoen heb opgebouwd. Heel wat lichter, maar vooral eigenlijk mentaal een idee dat we gaan "racen".
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
MiepMiep
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 24-10-2014 18:38

loopgek schreef:
MiepMiep schreef: Sinds 2009 loop ik vooral op Newtons en die hebben van zichzelf ook al weinig demping.
Huh?
Als je op je hakken gaat landen op Newtons dan snap ik je. Maar die cassette in de voorvoet ervaar ik juist als erg veel demping. Zelfs té veel.
Dat is idd wel een soort demping, maar heel anders dan demping in een gewone zool en het heeft ook een andere funktie. De blokjes onder de voorvoet gaan bij het neerzetten van de voet iets in de zool en daarna heb je niet veel demping meer van de zool zelf. Bij het omhoog gaan van de voet geven de blokjes als het ware een duwtje mee wanneer ze weer uit de zool komen: Newton, actie=reaktie en zo.

http://runbetter.newtonrunning.com/technology (en dan klikken op blokje action/reaction)
roen
Lid
Lid

vr 24-10-2014 20:03

Het is natuurlijk ook een gevoelskwestie. Mijn marathons en ultra's (tot 70 km, verder ben ik nog niet geweest) loop ik op elke schoen - heb 10 paar in het hok liggen. Maar het meest vertrouwd zijn mijn Kinvara's. Voor off-road/trails en strand grijp ik naar mijn Merrells, blubber en heuvels Salomon Speedcross. Voor vlakke tochten Brooks Green Silence, of Brooks Pure of Inov-8. Van de laatste is de zool van het bovenwerk aan het loslaten na 2000km lopen en moet ik die elke 100km met duct tape aan de slag.

Het enige paar waar ik niet mee uit de voeten kan zijn mijn net aangeschafte Hoka's. Ik wilde mijn ultracarrière een volgend zetje geven met die flatgebouwen van schoenen voor de extra lange afstand. Van trainingslopen van 20km of meer op die Hoka's kom ik jammer genoeg gebroken thuis. Helaas, want ze zien er supervet uit en zitten lekker. Voorlopig dus de Kinvara's favoriet.
abik
Lid
Lid

ma 10-11-2014 11:35

Op blote voeten, en wat wel grappig was dat ik voorbij de finishontzettend veel mensen op blote voeten zag rondhangen terwijl ik mijn oude nike pegasus heerlijk zacht en dempend vond om naar een terras te lopen.
Go lightly. Eat heavy.
Plaats reactie