Schoenen: alternatief gezocht

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
Joete
Lid
Lid

ma 09-03-2015 21:11

Ik ben mezelf sinds kort aan het omscholen van een haklanding naar een voorvoetlanding. Nu heb ik schoenen van Saucony van ca 2 jaar oud met een hele dikke hak, heel geschikt van haklanding...

Nu ben ik gisteren in de winkel geweest om te kijken naar nieuwe schoenen, minder hoge hak (de 4mm schoenen zeg maar).

Saucony's waren voor mij te zacht. Uiteindelijk uitgekomen bij de New Balance Fresh Foam Zante Rotterdam Marathon Edition
Afbeelding
Een heerlijke schoen, alleen zooooooooo jammer van het kleurtje...ik heb ze dus niet meegenomen.

Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een goed alternatief voor deze schoen. Wie heeft een goede tip? Kopen jullie schoenen in de speciaalzaak? Of ook gewoon bij elke willekeurige sportzaak?

Een paar eigenschappen van mij / mijn voeten / manier van lopen:
  • voorvoetlanding (nu tot ca 7km, daarna moet ik helaas nog terug vallen op de haklanding)
  • brede voet
  • ca 1.80m lang
  • 80-85 kg
  • ca 15-20km per week, aan het trainen voor de halve
  • loop 99% verhard
  • krijg nu bij mijn voorvoetlanding na ca 7km last van mijn voetzolen, te veel wrinning in de schoen denk ik (voet moet nog wennen)
  • bij haklanding land ik op de buitenkant en winkel ik netjes in het midden af
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

ma 09-03-2015 21:48

Die NB Foam Zante zijn misschien wat aan de lichte kant bij je gewicht, zeker als je zo weinig loopt en zeker als je daarvan dan bijna alles verhard loopt. Iets meer demping onder de voorvoet zou ik dan wel aanraden.
Eerste schoen die mij te binnen schiet is de Nike Pegasus. Niet te dure schoen, soepel, met veel demping bij de voorvoet. Ik (76kg) draai daar bijna al mijn trainingen op.
Veel hardloopspeciaalzaken hebben deze schoen wel, of anders een variant van Asics (meestal iets duurder) of de New Balance NB1080, of de Brook Glycerine
Ik koop al mijn schoenen bij een speciaalzaak (daarvan zitten er minstens 5 binnen 7km fietsafstand)
Laatst gewijzigd door AdP op ma 09-03-2015 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

ma 09-03-2015 21:49

Joete schreef:Een heerlijke schoen, alleen zooooooooo jammer van het kleurtje...ik heb ze dus niet meegenomen.
8O

Jee... ik heb er nog nooit over nagedacht om de kleur van een hardloopschoen van invloed te laten zijn bij de keuze.
Mocht je de kleur van een hardloopschoen echt relevant vinden, zou ik ze toch kopen en je eerst training door een flink modderig bos doen. ;)
Afbeelding
Joete
Lid
Lid

ma 09-03-2015 23:23

AdP schreef:Iets meer demping onder de voorvoet zou ik dan wel aanraden.
Heb met meer demping een rondje gelopen, onder andere een Saucony en een Asics. Vond er niks aan, niet fijn... Heb alleen gelopen op Saucony, Asics en New Balance. Ga je genoemde types van de week nog wel even bekijken in de winkel, misschien zit er iets tussen.
Appie-B schreef:Jee... ik heb er nog nooit over nagedacht om de kleur van een hardloopschoen van invloed te laten zijn bij de keuze.
Haha, tja, wat dat betreft kon ik wel een wijf wezen...haha! Wil er natuurlijk nog wel een beetje knap bijlopen...
Dat vind ik het nadeel van de felle kleuren. De schoenen die ik nu heb (Saucony Echelon volgens mij) zien er ook niet mooi uit, maar zijn niet zo uitgesproken maar gewoon "ouderwets", basis, en passen in principe overal bij.
Appie-B schreef:Mocht je de kleur van een hardloopschoen echt relevant vinden, zou ik ze toch kopen en je eerst training door een flink modderig bos doen. ;)
Deze optie zal ik eerst met mijn vrouw moeten overleggen, denk niet dat die blij wordt als ik met modderpoten thuis kom :wink:

Ik denk dat ik deze week nog even naar een andere speciaalzaak ga. Was zaterdag bij Run2Day in Zwolle, ga ik van de week even naar Runnersworld in Bussum. Kijken wat ze daar zeggen. Als die op dezelfde schoen uit komen moet ik het misschien ook gewoon doen...
AdP schreef:daarvan zitten er minstens 5 binnen 7km fietsafstand
Sommige mensen hebben ook altijd geluk... Woon in Dronten, volgens mij zijn Zwolle en Almere de dichtstbijzijnde...

Bedankt tot zover!
Jannet
Lid
Lid
Contacteer:

di 10-03-2015 10:42

Joete schreef:
Woon in Dronten, volgens mij zijn Zwolle en Almere de dichtstbijzijnde...
In Lelystad zit een Runnersworld
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 10-03-2015 11:20

Een duit in een heel bekend zakje maar...

Ik zou de keuze echt niet laten afhangen van de kleur. Hardloopschoenen passen is vreemd in dat de schoen jou kiest. Gewoon passen, passen en nog meer passen en dan de schoen kopen die het beste zit. In mijn optiek zit de beste schoen voor jou vanaf kilometer 1 als gegoten. En de kleur moet je daarin, in mijn optiek, geheel buitenspel laten. Het risico dat je nu loopt is dat je uiteindelijk een paar schoenen koopt die minder goed zitten dan de schoenen met een lelijk kleurtje. Schoenen die niet lekker zitten worden op 21.1km schoenen die pijn doen aan je voeten en dan gaat er lol er snel af.

Ik zou je dus toch stellig willen aanraden vooral niet te zwaar te wegen aan de kleurtjes. Hardloopschoenen zullen nooit heel modieuze worden, zijn ze gelukkig ook niet voor bedoeld :D
Joete
Lid
Lid

wo 11-03-2015 14:30

Kom net bij Runnersworld Bussum vandaan en een keus gemaakt...het is de Saucony Triumph Iso geworden:
Afbeelding
Misschien niet helemaal vergelijkbaar met de NB's, maar ze zaten heerlijk, liepen lekker en voelden goed. En zien er ook nog best knap uit :lol:

Nog een paar andere schoenen aan gepast, ook de Kinvara 5 (die was helaas niet in mijn maat op voorraad), ook een fijn schoentje, maar die zou wel eerst een poosje moeten wennen denk ik...misschien over een tijdje voor erbij...?! Andere schoenen (Adidas, NB en Nike) vielen eigenlijk direct na het aantrekken al af door randjes en gaasjes die ik te veel voelde... Adidasjes nog wel een paar stappen op gelopen, maar die waren me veel te zacht...alsof je in de modder staat te trappelen...

Nu hopen op veel nieuwe veilige en fijne KM's :D
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

wo 11-03-2015 15:47

Heel veel plezier ermee!

Maarre... de saucony triumph is niet meteen een schoen die ik zou kiezen met voorvoetlanding.
En de kinvara is een totaal andere schoen, dus je hebt zeer uiteenlopende schoenen gepast. Rare combinatie die de winkel je dus voorschotelde.

Niks zo moeilijk als schoenen kiezen. Zo blij dat ik dat probleem niet meer heb :)
Hoop dat je de juiste keuze hebt gemaakt!
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 11-03-2015 19:25

vicky schreef:Maarre... de saucony triumph is niet meteen een schoen die ik zou kiezen met voorvoetlanding.
Dit begrijp ik niet. Ik zie extreme voorvoetlopers (waar je als recreant alleen maar van kunt dromen) hier ook op trainen, zonder problemen, zowel rustig als knetterhard.
vicky schreef:En de kinvara is een totaal andere schoen, dus je hebt zeer uiteenlopende schoenen gepast. Rare combinatie die de winkel je dus voorschotelde.
Klopt denk ik, zijn twee duidelijk verschillende schoenen, maar misschien daarom juist wel heel goed idee en teken van service en onbevooroordeeld van de verkoper. Met de voeten kies je makkelijker dan met de mond toch? Het blijkt vaak dat schoenen die meteen goed zitten ook gewoon het beste voor je zijn. Ik koop eigenlijk ook precies zo.
vicky schreef:Niks zo moeilijk als schoenen kiezen. Zo blij dat ik dat probleem niet meer heb :)
Hoop dat je de juiste keuze hebt gemaakt!
Bij keuzestress meerdere paren kopen ;)
Zoals we uit de aanbevelingen al zagen zijn er heel veel verschillende voorkeuren en adviezen van ons als publiek. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende types en merken dat het eigenlijk steeds moeilijker wordt om echt rommel te kopen. Zolang je vertrouwt op je voeten koop je niet zomaar mis is mijn ervaring.
Benieuwd inderdaad naar hoe deze keuze uitpakt, veel plezier ermee!
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

wo 11-03-2015 20:02

@Ad
Tuurlijk kun je op die triumph voorvoetlanden. Dat kan op zo'n beetje elke schoen. Maar als je begint met voorvoetlanding, zou je - in mijn ogen - een schoen moeten hebben waarbij je niet terug kunt vallen in "oude gewoontes". Juist een licht schoentje met weinig drop en weinig demping kan je laten voelen hoe je zelf landt, hoe je afzet is en hoe je dit voelt in je lijf. Dat lukt beter met een kinvara oid.
Ik geef trainingen (voorvoetlanding/vff) en zie hoe houdingen veranderen door meer of minder schoen/demping/drop/enz.

Verder ben ik het met je eens dat je je voeten moet laten kiezen. Een schoen moet goed zitten, goed voelen, daar begint het mee. En die keuze is voor iedereen anders, iets standaard voorschrijven kan niet.
En ja, meerdere paren, meerdere soorten schoenen is ideaal.

Feit blijft: ik hoop dat Joete de goede keuze heeft gemaakt en heel veel plezier heeft met de schoenen!
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

wo 11-03-2015 21:11

vicky schreef:@Ad
Tuurlijk kun je op die triumph voorvoetlanden. Dat kan op zo'n beetje elke schoen. Maar als je begint met voorvoetlanding, zou je - in mijn ogen - een schoen moeten hebben waarbij je niet terug kunt vallen in "oude gewoontes". Juist een licht schoentje met weinig drop en weinig demping kan je laten voelen hoe je zelf landt, hoe je afzet is en hoe je dit voelt in je lijf. Dat lukt beter met een kinvara oid.
Ik geef trainingen (voorvoetlanding/vff) en zie hoe houdingen veranderen door meer of minder schoen/demping/drop/enz.
Dat heb ik ook een tijdje gedacht, onder invloed van het minimalisme zeg maar. Nu ik heb gezien hoeveel blessures daarvan komen ben ik daar weer helemaal van terug gekomen. Juist voorvoetlopers hebben demping onder de voorvoet nodig. Zelfs in onze gevorderengroep (en dan heb ik het over lopers en loopsters zonder overgewicht waarvan niemand ooit boven de 1.20 loopt op de halve marathon) leidde minimalisme tot blessures. Ik kreeg zelf al lichte klachten bij redelijke omvang op eerdere edities van de NB890, vanwege de dunne zool bij de voorvoet. Natuurlijk ben ik niet zo stom om dat tot een blessure te laten komen, daarvoor ben ik te laf risico-mijdend, dus succesvol, want continuiteit is zoals bekend de enige (en enigste) weg naar succes ;).

Het valt me ook op (zelfs op dit CnR forum) dat lopers die niet-dempende schoenen aanraden regelmatig (natuurlijk niet allemaal) in het pijntjes draadje rapporteren over de klachten die ze daar zelf mee oplopen :(.
Joete
Lid
Lid

wo 11-03-2015 21:19

Wauw, wat een bezorgdheid om mijn schoenen...

Ben net terug van een duurloopje van 12km met vrienden. Heerlijk gelopen op de Triumphs. De hele 12km voorvoetlanding vol kunnen houden, wat ik bij de Echolons (nr 2 trouwens, dus zullen onderhand 2 jaar oud geweest zijn) na 7km op moest geven.

Ging dus lekker. Voelde alleen na 6km ongeveer een soort "blokjes" (2 stuks voor mn gevoel) onder mijn tenen/voorvoet. Kan dat kloppen? Heb daar wel een paar km last van gehad, hinderlijke druk. Bij 10km voelde ik ze eigenlijk bijna niet meer. Is dat een kwestie van wennen? Of kan ik beter terug naar de winkel?

De Kinvara werd mij trouwens afgeraden die de verkoper door 4mm drop. Hij gaf aan dat ik zo'n schoen beter over een jaar er bij kan kopen en dan langzaam overstappen ivm achillespees, waar veel blessures voor kwamen door de te lage drop en snel over willen stappen.
Nico033
Lid
Lid
Contacteer:

wo 11-03-2015 21:32

Joete schreef:Een heerlijke schoen, alleen zooooooooo jammer van het kleurtje...ik heb ze dus niet meegenomen. [/list]
Ik loop al langere tijd op de triumph en heb me nooit veel aangetrokken van de kleur schoenen. Alleen toen ik een tijdje terug nieuwe moest ben ik weer voor mijn vertrouwde 11e versie gegaan(het vorige model) Omdat ik het nieuwe kleuren schema afschuwelijk vond ☺

Een paar jaar geleden ben ik overgestapt op midden/voor voetlanding en liep toen veel op de Kinvara. Geen problemen gekregen, wel langzaam opgebouwd.. Nu loop ik op beide modellen, voor de langere afstanden voornamelijk op de triumph.

Succes en veel loopplezier op je nieuwe schoenen
MarcRunning
Lid
Lid

wo 11-03-2015 21:56

AdP schreef:Nu ik heb gezien hoeveel blessures daarvan komen ben ik daar weer helemaal van terug gekomen. Juist voorvoetlopers hebben demping onder de voorvoet nodig.
Maar is het niet misschien zo dat ze te snel hebben opgebouwd?
Ik ben van zware antipronatieschoenen (toen ik begon met hardlopen) naar neutrale lichte schoenen gegaan omdat ik ook op voorvoetlanding ben overgegaan.
Ik heb dit heel rustig opgebouwd, uiteindelijk een jaar of 2 bezig geweest om helemaal op voorvoetlanding over te gaan.
Inmiddels zonder problemen een halve marathon op de Brooks Pure Connect. En ik heb nog nooit zo 'lekker' gelopen!
Ik denk nu na over schoenen met nog minder demping.
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

wo 11-03-2015 22:30

MarcRunning schreef:
AdP schreef:Nu ik heb gezien hoeveel blessures daarvan komen ben ik daar weer helemaal van terug gekomen. Juist voorvoetlopers hebben demping onder de voorvoet nodig.
Maar is het niet misschien zo dat ze te snel hebben opgebouwd
Je kan overal verklaringen voor bedenken. Feit is dat er geen aanwijzingen zijn dat de ene vorm meer blessures veroorzaakt dan de ander, ondanks de suggesties die in allerlei onderzoeken daarover worden gedaan. Het lijkt toch allemaal heel persoonlijk bepaald te zijn.
Plaats reactie