Schoenen: alternatief gezocht

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
Chiel
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-03-2015 10:26

Het is nu eenmaal een feit dat je van hardlopen blessures kunt krijgen.
Of dat nu op minimalistisch schoeisel, blootsvoets of juist met allerhande kunstgrepen is. Voorvoet, middenvoet of haklanding. Alles heeft zijn voor- en nadelen en specifieke risico's.
Blessures voorkom je niet door een specifieke keuze te maken maar door verstandig met je keuze om te gaan.
to run fast, you gotta run fast!
DW-5GWZT
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-03-2015 11:19

Chiel schreef:Het is nu eenmaal een feit dat je van hardlopen blessures kunt krijgen.
Of dat nu op minimalistisch schoeisel, blootsvoets of juist met allerhande kunstgrepen is. Voorvoet, middenvoet of haklanding. Alles heeft zijn voor- en nadelen en specifieke risico's.
Blessures voorkom je niet door een specifieke keuze te maken maar door verstandig met je keuze om te gaan.
:d:
zandloper
Lid
Lid

do 12-03-2015 11:28

Eide schreef:
Chiel schreef:Het is nu eenmaal een feit dat je van hardlopen blessures kunt krijgen.
:d:
Ook mensen die niet hardlopen/sporten hebben hun kwalen...enige verschil is dat wij een 'zondebok' kunnen 'aanwijzen'....en ik denk ook sneller op zoek gaan naar oplossingen omdat we weer zo graag willen lopen :D
Joete
Lid
Lid

do 12-03-2015 13:10

Volgens mij is het het belangrijkst om te luisteren naar je lichaam (wijze woorden, nu moet ik dat ook nog eens echt doen :lol: ), daarmee voorkom je volgens mij de meeste blessures. Probleem wat ik dan meestal heb is dat ik denk "ach, ben er bijna". Nu, na het loopje van gisteravond, nog wel wat gevoelige voetzooltjes omdat ik te lang in 1x op de voorvoet gelopen heb ipv op te bouwen. Kuitjes waren vanochtend ook wel iets gevoelig.

Iemand nog een verklaring hiervoor:
Joete schreef:...Voelde alleen na 6km ongeveer een soort "blokjes" (2 stuks voor mn gevoel) onder mijn tenen/voorvoet. Kan dat kloppen? Heb daar wel een paar km last van gehad, hinderlijke druk. Bij 10km voelde ik ze eigenlijk bijna niet meer. Is dat een kwestie van wennen? Of kan ik beter terug naar de winkel?...
Kan die "blokjes" zo met de hand niet terug voelen in de schoen of de zool, maar voelde ze met lopen op een gegeven moment wel degelijk. Bij beide voeten een soort blokje aan de linker- en de rechterkant onder de voorvoet/tenen. Zit nu dus heel erg te twijfelen of de schoenen dan wel goed zijn voor mij, of dat ik misschien nu al te veel wil met mijn voorvoet en dat ik daar gewoon eerst nog eens aan moet wennen...
Jeroen | Flevoland | 1984 | Bouwkundige | 4e Musketier | MudMaster 18k
willemhouterman
Lid
Lid

do 12-03-2015 14:00

Joete schreef:Iemand nog een verklaring hiervoor:
Joete schreef:...Voelde alleen na 6km ongeveer een soort "blokjes" (2 stuks voor mn gevoel) onder mijn tenen/voorvoet. Kan dat kloppen? Heb daar wel een paar km last van gehad, hinderlijke druk. Bij 10km voelde ik ze eigenlijk bijna niet meer. Is dat een kwestie van wennen? Of kan ik beter terug naar de winkel?...
Kan die "blokjes" zo met de hand niet terug voelen in de schoen of de zool, maar voelde ze met lopen op een gegeven moment wel degelijk. Bij beide voeten een soort blokje aan de linker- en de rechterkant onder de voorvoet/tenen. Zit nu dus heel erg te twijfelen of de schoenen dan wel goed zijn voor mij, of dat ik misschien nu al te veel wil met mijn voorvoet en dat ik daar gewoon eerst nog eens aan moet wennen...
Kan goed zijn dat de schoenen niet bij je voet passen hoor. Ik heb het zelf gehad bij de nike free's. Ik voelde een soort blok aan de buiten/voorkant van de schoen. Helaas paste de schoen niet bij m'n voet, het leek erop dat mijn voet wat te breed was ofzo. Bij andere schoenen heb ik er geen last meer van gehad.
Ik denk niet dat het er aan licht dat je gelijk te veel wilt, dat zou je eerder in je kuiten moeten gaan voelen.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 12-03-2015 23:17

Vanavond op de training nog eens opgelet. Die snellere loper loopt in (rondje 4km over weg, ong 13kmph) op schoenen met nog meer demping en doet dan het baanprogramma (vandaag korte tempos tussen de 20 en 24 kmph) op die Saucony's en op de voorvoeten natuurlijk (meer dan wie dan ook op de baan).
Zondag bij de indoor pakken we wel de spikes uit de tas, want dan mag het net iets harder.
Ik zou iedereen bijna eens aanraden om gewoon eens bij onze trainingen te komen kijken. De beste lopers lopen inderdaad als ze hard gaan prachtig op de voorvoet, en nemen best wat demping mee om alle trainingen aan te kunnen. Misschien een eye-opener voor velen om eens te kijken.
Joete
Lid
Lid

vr 13-03-2015 8:43

Ik merk met name dat ik makkelijker loop op de voorvoet (nu wel spierpijn in mijn kuiten, maar dat is na het lopen pas :lol: ).

Als ik de Triumph terugbreng zoud dan toch de Kinvara een optie kunnen zijn? Die liepen wel fijn in de winkel, maar dat deed de Triumph ook... :?

Dan zou ik de Kinvara naast mijn Echelon 2 gebruiken, Kinvara voor de korte rondes en dan verder opbouwen, Echelon in het begin voor de afstanden. Hopelijk kan ik dan voor de half juni over zijn op mijn nieuwe schoenen voor de halve marathon in Zwolle...anders die toch nog maar lopen op de oude...

Is dit een optie? Of raden jullie dit sterk af? Of wel er naast kopen, maar sowieso op de Echelon de halve lopen?
willemhouterman
Lid
Lid

vr 13-03-2015 9:21

Joete schreef:Ik merk met name dat ik makkelijker loop op de voorvoet (nu wel spierpijn in mijn kuiten, maar dat is na het lopen pas :lol: ).

Als ik de Triumph terugbreng zoud dan toch de Kinvara een optie kunnen zijn? Die liepen wel fijn in de winkel, maar dat deed de Triumph ook... :?

Dan zou ik de Kinvara naast mijn Echelon 2 gebruiken, Kinvara voor de korte rondes en dan verder opbouwen, Echelon in het begin voor de afstanden. Hopelijk kan ik dan voor de half juni over zijn op mijn nieuwe schoenen voor de halve marathon in Zwolle...anders die toch nog maar lopen op de oude...

Is dit een optie? Of raden jullie dit sterk af? Of wel er naast kopen, maar sowieso op de Echelon de halve lopen?
Ik heb zelf de Asics gel lyte 332 (6mm drop) boven de kinvara verkozen. Deze had net wat meer demping in de voorvoet en een fijnere pasvorm. In mijn geval dan. Mocht ze die ergens hebben kan ik je die ook aanraden.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

vr 13-03-2015 10:24

Joete schreef:Ik merk met name dat ik makkelijker loop op de voorvoet (nu wel spierpijn in mijn kuiten, maar dat is na het lopen pas :lol: ).

Die Triumph zie ik best vaak bij volwassenen, bij Kinvara denk ik eerder aan kinderen of lichte lopers, niet aan een volwassene van 80kg die al zijn trainingen op harde ondergrond doet, zelfs al is de omvang met 25km/week beperkt. Blijf heel, demp ;).
Joete
Lid
Lid

zo 15-03-2015 7:55

Argh! Gisteren een ronde van 7km, nergens last van...nu weet ik ff niet wat te doen!

Gisteren heerlijk gelopen waardoor ik denk het is zonde ze terug te brengen, maar woensdag voelde ik wel degelijk iets... Zou dat nieuwigheid geweest kunnen zijn? Vreemde schoen wat even anders voelde?
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

zo 15-03-2015 9:20

Als ze lekker zitten zou ik het tijd geven. De een went sneller aan nieuwe schoenen dan de ander, zeker als je op een heel ander soort/merk bent over gegaan.
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

zo 15-03-2015 9:49

AdP schreef:Die Triumph zie ik best vaak bij volwassenen, bij Kinvara denk ik eerder aan kinderen of lichte lopers, niet aan een volwassene van 80kg die al zijn trainingen op harde ondergrond doet, zelfs al is de omvang met 25km/week beperkt. Blijf heel, demp ;).
Ik heb geen problemen met ~60km/week op asfalt op Kinvara's, maar ik ben met ~71kg dan ook wat lichter. Ik heb van nature een hoge pasfrequentie (180 op easy pace, en op hogere tempo's al gauw 190), en dat scheelt enorm. Als ik meerdere weken achter elkaar boven de 70km/week ga dan pak ik er voor de lange duurlopen toch een paar Triumphs bij.

Voor de Kinvara's is het denk ik een voorwaarde dat je (1) vrij licht bent, en (2) geen 'krachtloper' bent. Je kunt ze anders altijd nog als wedstrijdschoenen gebruiken, maar dat heeft voor bijvoorbeeld een relatieve beginner (hoe lang loop je al?) denk ik nog niet zoveel zin omdat je nog maar beperkt belastbaar bent en nog heel veel winst uit je trainingen kunt halen.

Lekker zitten is belangrijk, maar hoe de schoenen je op lange termijn helpen is van meer dingen afhankelijk.
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

zo 15-03-2015 10:47

Vanwege dezelfde vraag ook ik maar even in dit topic. Ik zoek een alternatief voor de NB W880(v3). Ik vind het een prima stabiele schoen en video analyse laat zien dat ik er netjes op loop. Ze zijn alleen te smal, kweek al een tijdje eelt en vorige week zelfs een blaar, omdat ik aan de binnenkant bij de voorvoet op de rand van de zool loop.

Ik weet dat de 880v4 in breedte maten komt maar ze zijn niet overal meer leverbaar. Alternatieven zijn dus welkom.

Ik ben bij 170cm <70kg en loop nu 15-20km per week.
Vanwege een snel gevoelige rechter hiel moet de schoen een behoorlijke drop bevatten (dan blijk ik minder last te krijgen).
Met name rechtervoet wil nog wel naar binnen kantelen, dus goede stabiliteit is gewenst.
Ik heb een hele hoge wreef dus ze mogen niet te strak op de wreef zitten.
En tenslotte dus een brede leest ivm hele brede (voor)voeten.

Suggesties?
Holenmens
Lid
Lid

zo 15-03-2015 10:54

@ Nadine, ja 1 tip, je weet nu hoe je schoenen horen te zitten. Dus gewoon alle schoenen passen tot je een paar hebt wat super zit. Vinden verkopers niet zo leuk maar ik vind dit de beste methode. Loopschoenen moeten direct perfect zitten. Ook al heb je 20 paar aangehad en niks zit lekker, dan maar niks kopen en nog wat verder shoppen.
nadine35
Lid
Lid
Contacteer:

zo 15-03-2015 11:14

Holenmens schreef:@ Nadine, ja 1 tip, je weet nu hoe je schoenen horen te zitten. Dus gewoon alle schoenen passen tot je een paar hebt wat super zit. Vinden verkopers niet zo leuk maar ik vind dit de beste methode. Loopschoenen moeten direct perfect zitten. Ook al heb je 20 paar aangehad en niks zit lekker, dan maar niks kopen en nog wat verder shoppen.
Inderdaad! Had 'bij gebrek aan beter' een 'redelijk' alternatief meegenomen vorige keer, de Brooks Glycerin. Maar dat is echt geen succes, ze staan na 5 keer lopen op MP.

Ga morgen naar Starshoe in Zoetermeer en ga zien wat eruit komt. Maar vond het wel fijn om 'beslagen' ten ijs te komen (heeft overigens niets met de winkel te maken of mijn vertrouwen daarin)
Plaats reactie