Kleding voor starter...

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
runningaddict
Lid
Lid

ma 13-04-2015 23:29

Hallo,

Ik doe sinds 2 weken aan hardlopen en het bevalt me erg goed, ik ga nu 2x per week dat is goed vol te houden, maar natuurlijk moet ik nu ik er mee door ga wel goede kleding hebben.

De kleding die ik op dit moment gebruik:
Shirt: Gewoon een sport shirtje, die je meestal ook bij gym aan hebt, eigenlijk gewoon een voetbalshirt.
Broek: Gewoon een sport broekje, zo'n los broekje wat je ook vaak bij voetbal/gym aan zou hebben.
Schoenen: Op dit moment nog gymschoentjes die wel gewoon goed door veren, maar ze zijn eigenlijk bedoeld voor indoor.

Wat voor shirt is slim om te gaan dragen? Ik zie dat er veel speciale hardloopshirtjes zijn, zou iemand me een goed advies kunnen geven? De maat M/L ligt eraan of ze groot/klein vallen...
Wat voor broek is slim om te gaan dragen? Ik zie dat veel mensen een strakke broek aan hebben, maar ik zou echt niet weten wat handig is om te doen, is een driekwart broekje fijn, of juist een korte? Ook hier de maat M/L ligt eraan of het groot/klein valt.
Wat voor schoenen kan ik gaan dragen? Ik heb maat 42 / 42,5 en wil niet te dure schoenen, rond de 50 a 75 euro is prima.

Ik ben trouwens een man, dat is wel handig om te weten als iemand wat voor me zou zoeken.

Bedankt alvast!
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

ma 13-04-2015 23:51

welkom..

het lijkt eindelijk lente te worden dus het voordeel is dat je nog niet al te veel hoeft na te denken over kleding, je hebt maar weinig nodig ;-)

broek: korte tight (strak) of shorts, net wat je zelf prettig vind
shirt: functioneel met korte mouwen, geen katoen
sokken: zelf vind ik sokken van een goed merk, bv. Falke, wel belangrijk, maar er zijn ook lopers die nog met badstoffen sokken lopen ;-)
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

di 14-04-2015 7:17

Wat DRUM al zegt: een fatsoenlijk sportshirt en een korte broek of tight is prima. Laat je niet te veel verleiden door specifieke "running" artikelen. Als je een beetje kritisch bent kan je voor hele acceptabele prijzen prima spullen aanschaffen. Als je kritisch zoekt en gebruik maakt van aanbiedingen hoeft een beetje knappe outfit niet duurder te zijn dan een paar tientjes. Afgelopen zaterdag heb ik nog een Singlet besteld voor 13 euro (Adidas).

Strak of los is voornamelijk iets van persoonlijke voorkeur denk ik. Ik hou zelf niet van spullen die "flapperen" aan mijn lijf. Ik heb dus liefst kleding die vrij nauw aan het lichaam zit. Belangrijkste is dat je je kleedt naar de omstandigheden. Je kan het aan het begin van de training beter een ietsje koud hebben dan dat je het na 10 minuten al erg warm hebt.

Alles aan de voeten is wel de moeite waard wat extra aandacht aan te besteden. Ik heb zelf voornamelijk sokken van X-socks die mij aanhoudend verrassen met hoe lang ze mee gaan. Ik heb ook twee paar van Falke die erg fijn zitten maar minder lang mee lijken te gaan.

Voor wat betreft schoenen denk ik dat je toch rekening moet houden met een iets hogere uitgave, zeker de eerste keer. Ga naar een goede hardloopwinkel en laat je uitgebreid voorlichten. Ga veel paren passen en schaf het paar aan dat het prettigst voelt. Je kan daarna altijd de internetaanbiedingen afspeueren om een identiek paar voor veel minder te vinden. Maar je moet toch rustig rekening houden met 120 a 130 euro voor een paar uit de winkel.

Er zijn wel merken die voor minder gaan hoewel die soms niet altijd even makkelijk te vinden zijn (lastig met passen) of andere dingetjes hebben. Mijn advies is toch die eerste keer even ruim te investeren.
Laatst gewijzigd door Eide op di 14-04-2015 8:41, 2 keer totaal gewijzigd.
eagerbob
Lid
Lid

di 14-04-2015 8:10

Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd wordt. Goede schoenen zijn belangrijk. Over de vraag of "goede" schoenen blessures kunnen voorkomen is niet iedereen het eens maar het is wel zo fijn. Bij een speciaalzaak kan je ze uitproberen en bij bijv. run2day mag je er mee de straat op om ze te testen.

Voor wat betreft kleding kies je gewoon wat je zelf prettig vindt. Ik vind zelf een strakke broek fijner omdat je zaakje (ben ook een man) niet zo op en neer schudt, wat op den duur onprettig kan worden. Maar je kan ook een wijdere broek met binnenbroek of aansluitende onderbroek dragen.

Verder heb je waarschijnijk op den duur meer nodig dan één setje. Ik zie al best veel mensen met korte broek lopen maar zelf ben ik een vreselijke koukleum en draag nu nog een lange broek (tight). Een shirt met lange mouwen wat wat warmer is (dikkere stof die van binnen geruwd is) vind ik nu nog prettig. 's zomers wil je juist een dun shirt wat niet te warm is en goed ventileert.

Je hoeft niet alles in één keer te kopen. Als je niet teveel geld wilt uitgeven kan je ook in het aanbiedingen/uitverkoop rek kijken. Decathlon is ook niet duur. Ook bij Albert Hein en Aldi hebben ze soms hardloopkleding voor weinig.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

di 14-04-2015 8:47

Ook ik vind kleren absoluut onbelangrijk nu het weer lente begint te worden. Sokken heb ik altijd van de Hema, niet die goedkopere maar die van rond de 5 euro.
Schoenen is inderdaad wel belangrijk.

Enne, niet te hard van stapel lopen he, het hardlopen rustig opbouwen ook al gaat het lekker.
zandloper
Lid
Lid

di 14-04-2015 8:50

Toevallig net wat hardloopspullen in de aanbieding bij lidl
http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=523

Veel plezier met lopen!
runningaddict
Lid
Lid

di 14-04-2015 13:44

Bedankt allemaal, heb in ieder geval alvast een sportarmband gehaald voor m'n telefoon dit is toch net wat makkelijker dan je telefoon in een zak te doen met rits.
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

di 14-04-2015 21:44

Schoenen en sokken moeten goed zijn. Die helpen bij het voorkomen van blessures en vergroten het plezier in het lopen.
Broekjes en shirtjes zijn in de aanbieding vaak wel ergens te krijgen. Een vriend van mij kreeg eens een stapel shirtjes van een andere loper. Desbetreffende had in de loop van de tijd shirtjes gekregen bij wedstrijden en gaf die weg. Wellicht kun je hier ook een kleine collecte houden. Ik weet zeker dat je een stapel shirtjes kunt verzamelen voor de kosten van een postzegel.
Afhankelijk van de maat heb ik er ook wel één voor je. Wie volgen?
:D
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 4:43

Ik heb er ook genoeg dus doe wel mee :-)
franskem
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 7:18

Shirtjes van de Lidl/Aldi kosten weinig. Sokken van de Hema (friction free) etc....
ejhoogendoorn
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 11:49

Heb er zat!! Vooral die wedstrijdshirtjes draag ik weinig
runningaddict
Lid
Lid

wo 15-04-2015 13:40

Bedankt voor de tips!

Ik ga vanavond weer hardlopen, daarna zal ik eens kijken voor kleding.
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 13:40

Het is een beetje zoals een andere hobby van me: fotografie. Ooit begonnen met een compactcamera, later naar spiegelreflex en hoe meer je het doet, hoe meer je de beperkingen van je materiaal leert kennen en wat je fijn vindt.

Voor hardlopen geldt iets soortgelijks. Alhoewel ik wel zou beginnen met goed schoeisel. Uiteindelijk kom je er achter dat een flodderend broekje irriteert en dat schurende katoenen shirts ook supoptimaal zijn.

Hardlopen is vaak het minimaliseren van irritaties en het maximaliseren van plezier en prestaties.
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
runningaddict
Lid
Lid

wo 15-04-2015 21:12

Is een hardloop onderbroek belangrijk? Of kan een normale onderbroek ook wel?
gvr
Lid
Lid
Contacteer:

wo 15-04-2015 21:16

Ermm, in een tight loop ik altijd "commando" zeg maar :)
--
Soms loop ik over op http://nilslooptover.blogspot.nl/
Plaats reactie