Fitbit Charge HR

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
Plaats reactie
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 20-08-2015 8:18

Ik krijg binnenkort een Fitbit charge HR en vroeg mij af of er meer zijn die zo'n ding gebruiken.

Voor hardlopen, fietsen en zwemmen blijf ik gewoon mijn garmin spullen gebruiken omdat die onderweg prima alles bijhouden wat ik wil. (een fitbit kan je bovendien niet mee zwemmen) Maar voor de volgende dingen wil ik de fitbit en de bijbehorende app wel gebruiken.

-Bijhouden van mijn eten en drinken... ja ik ga Calorien tellen:-) De app werkt ook zonder fitbit en ik kwam er al gelijk achter dat ik toch wel veel energie uit mn lunch haal :roll:
-Bijhouden van mijn slaap
-Bijhouden van mijn RustHartslag.
-misschien ga ik wel wat met de stappenteller doen en zo af en toe wat met andere activiteiten bijhouden waar ik mn garmins niet voor gebruik... zoals yoga oefeneningen en krachttraining.

De GarminConnect synchroniseerd ook met de fitbit app dus alle sporten die ik doe worden netjes verwerkt in de fitbit app.
One, two, Tri
frederica
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 20-08-2015 21:36

Ik heb de Fitbit Charge Hr en ben er erg enthousiast over. In het begin had ik ook een koppeling met Garmin Connect maar deze heb ik later weer uitgezet omdat ik in de Charge zelf een workout kan starten. De afstanden zijn behoorlijk accuraat ten opzichte van de Garmin.
De slaapfunctie heb ik een week gebruikt maar daarna wist ik het wel zo ongeveer. Elke nacht 1 a 2 x wakker en zo'n 20x restless.

Ook ik tel calorieën. In het begin via de fitbit app maar later ben ik MyFitnessPal gaan gebruiken en die is weer gekoppeld aan de fitbit.

Ik ben al met al 6 kg afgevallen en nu op streefgewicht (of eigenlijk nog 2 kg daaronder).

Pluspunten:
- afstand en hartslag bij hardlopen erg accuraat
- challenges motiveert tot extra bewegen
- bewustwording van kcal verbruik en inname
- rusthartslag weergave
- mooi dashboard met allerlei grafiekjes

Er zijn ook nadelen:
- registreren van trappen is niet heel accuraat, deze functie negeer ik min of meer
- sporten waarbij er druk op je polsen komt, zoals spinnen of krachttraining geeft problemen met hartslagregistratie en dus calorieverbruik
- bij wedstrijden klopt de afstand niet meer, hogere snelheid, grotere paslengte dus afstand te kort. Dit is niet te calibreren, want bij duurlopen is de afstand juist perfect.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 21-08-2015 9:58

Bedankt voor je ervaringen!

Ik blijf mn garmin Devices wel gebruiken.. ik heb een FR220 voor hardlopen een Edge810 voor het fietsen en een Garmin Swim.

Voor het hardlopen zou een Fitbit ook wel moeten lukken maar voor fietsen en zwemmen heeft dat geen zin..

Ik zie inderdaad dezelfde pluspunten.... Met de meeste sporten zal ik m echter niet gebruiken...

Ik had ook een fitbit edge kunnen kiezen maar daar zie ik de voordelen voor mij dan niet zo van in. Die zou ik dan ook met fietsen kunnen gebruiken maar ik vind de Gardmin edge gewoon wel fijn op het stuur... bovendien heeft die meer mogelijkheden qua sensoren en ook navigatie.
One, two, Tri
frederica
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 21-08-2015 10:51

Ik gebruik ook nog gewoon mijn Garmins hoor (hardlopen en golfen), maar ik draag ze gewoon allebei. Leuk ook om te vergelijken en te zien dat het behoorlijk overeenkomt, ondanks dat de een GPS is en de ander in feite een stappenteller.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 04-09-2015 9:28

Ik heb de Fitbit nu een week in gebruik en ben er wel heel enthousiast over.

Wat ik er vooral van verwachtte was het bijhouden van mn rustpols en slaap maar het bijhouden van de energie huishouding gaat ook erg gemakkelijk en veranderd echt wel hoe je tegen dingen aankijkt die in mn voedingspatroon waren geslopen.

Voorbeeldje van mn rusthartslag zo door een weekje heen:
Vrijdag had ik de fitbit voor het eerst. Na een paar dagen niet getrained te hebben had ik een rusthartslag van 48. Vrijdagavond een rondje hardgelopen. Zaterdag was rHR 55.. zaterdag gezwommen en 80km gefietst (zo rond de 35km/u gemiddeld) en de hartslag zondag was 59... paar daagjes rustig aan en we zaten weer op 54.. Het viel me trouwens op dat zwemmen meer invloed had op mn rusthartslag dan ik had verwacht. Blijkbaar is dat toch een grotere "aanslag" dan ik had gedacht.

Omdat de hele dag door de hartslag wordt gemeten kan je ook mooi zien dat de Hartslag na een training echt hoger ligt dan ervoor..

de Rusthartslag is overigens niet de laagste hartslag die wordt gemeten. hoe die wel wordt bepaald vind ik wat vaag.
One, two, Tri
MasterRunner
Lid
Lid

vr 04-09-2015 10:16

Ik neem altijd de hartslag op net voor ik 's morgens op sta.... dat is mijn rusthartslag.
Voordeel: je hebt (als het goed is...) een stabiele situatie nl na een nacht slapen. Relatief ver van eerdere inspanningen. Bij andere punten op de dag als je rustig zit of even ligt (als dat kan...) is dat veel minder vaak zo, zeker als je gezin/werk hebt komen dat soort momenten overdag niet of weinig voor.
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

vr 04-09-2015 10:40

MasterRunner schreef:Ik neem altijd de hartslag op net voor ik 's morgens op sta.... dat is mijn rusthartslag.
Voordeel: je hebt (als het goed is...) een stabiele situatie nl na een nacht slapen. Relatief ver van eerdere inspanningen. Bij andere punten op de dag als je rustig zit of even ligt (als dat kan...) is dat veel minder vaak zo, zeker als je gezin/werk hebt komen dat soort momenten overdag niet of weinig voor.
Als smorgens de wekker afgaat dan piekt mn hartslag gelijk:-) Ik heb een paar keer smorgens mn rustpols gemeten maar dan versloft dat weer na een paar keer. Dit is wel lekker makkelijk..
One, two, Tri
max09
Lid
Lid
Contacteer:

di 08-09-2015 11:13

Hebben jullie ook naar andere devices gekeken? De Mio of the Jawbone? Ik weet niet meer goed welke voordelen de apparaten nou hebben....
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 08-09-2015 12:29

max09 schreef:Hebben jullie ook naar andere devices gekeken? De Mio of the Jawbone? Ik weet niet meer goed welke voordelen de apparaten nou hebben....
Ik heb m van mn werk gekregen en dat kwam omdat de directeur er een had en er laaiend enthousiast over was:-)

Er zijn inderdaad talloze varianten met de volgende grote verschillen
-ingebouwde hartslagmeter
-display
-slaap registratie.
-GPS

De fitbit met GPS (surge) heeft meer het formaat van een groot horloge, Dat zag ik niet zo zitten om mee te slapen.

Voor mij zijn de (rust)harstlag registratie en slaap registratie de belangrijkste features. Verder geeft het me een mooi beeld hoe actief je op een bepaald dag bent geweest. De app die erbij zit kan je dan weer mooi bijhouden wat je hebt gegeten.

Maarten
One, two, Tri
max09
Lid
Lid
Contacteer:

di 08-09-2015 12:52

Ik zag dat de Jawbone 3 ook slaap bijhoudt en hartslag. Lijkt ook een mooi formaat dingetje. ie Fitbit charge HR ook die jij hebt.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
gadget
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

di 08-09-2015 21:10

max09 schreef:Ik zag dat de Jawbone 3 ook slaap bijhoudt en hartslag. Lijkt ook een mooi formaat dingetje. ie Fitbit charge HR ook die jij hebt.
Voordeel van de Jawbone up3 is dat hij je ook wakker maakt afhankelijk van de slaapfase waar je in verkeert. Nadeel is dat hij geen display heeft. Ik gebruik de fitbit nu ook als horloge.. dat kan dus niet met de Jawbone.
One, two, Tri
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 09-09-2015 10:32

gadget schreef: Voordeel van de Jawbone up3 is dat hij je ook wakker maakt afhankelijk van de slaapfase waar je in verkeert.
Zijn er nog andere merken-modellen (of sporthorloges ipv bandjes) die deze wake up functie hebben?
Ik vind die functie interessant, ik heb wel eens het idee dat de wekker op het verkeerde moment gaat ...

Er zijn ook smartphone apps met deze functie (zoals http://www.sleepcycle.com/ ), maar die laat ik liever beneden ipv in/naast het bed ..
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 09-09-2015 10:46

Hmmm misschien is het minder belangrijk (of betrouwbaar) dan ik dacht.
In het weekend had ik een presentatie van Jochem Uitdehaage die hier heel enthousiast over was, maar onderstaande artikel spreekt dat wat tegen ...

https://www.psychologytoday.com/blog/br ... or-placebo
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
qmark
Lid
Lid

zo 13-09-2015 10:33

Zojuist 5 minuten geroeid met zowel de fitbit (charge HR) als mijn garmin, zodat ik beide metingen eens goed kan vergelijken.
In dit plaatje staat boven de hartslag-grafiek uit sporttracks (dus de garmin meting) en onder staan de grafieken uit fitbit.com.
Netjes geschaald zodat de tijd-assen (ongeveer) overeenkomen.

Afbeelding

De hartslag bij de start is al verschillend (garmin 80, fitbit << 75).
Wat verder gelijk opvalt is dat de fitbit pas na 3 minuten doorheeft dat mijn hartslag omhoog is gegaan?!?
Gemiddelde hartslag over 5 minuten is volgens garmin 145, volgens fitbit 93 bpm; maar die laatste is overduidelijk niet correct.
Na 5 minuten geeft garmin 160 bpm aan en de fitbit 158, dus dat komt wel aardig overeen....
frederica schreef:- sporten waarbij er druk op je polsen komt, zoals spinnen of krachttraining geeft problemen met hartslagregistratie en dus calorieverbruik
Hier heeft Erica natuurlijk wel een goed punt: roeien valt inderdaad in die categorie; maar waarom klopt de registratie na een paar minuten dan wel?!?

Vanmiddag de fitbit maar eens meenemen tijdens de duurloop en kijken wat er dan uitkomt.

Mark
"Een vraagteken is een vermoeid uitroepteken" (vrij naar Stanislaw Jerzy Lec)
Plaats reactie