Nieuwe schoenen

Schoenen, kleding, accessoires, aanbiedingen, te koop aangeboden/ gevraagd
abik
Lid
Lid

za 06-07-2013 12:22

boco schreef:
frederica schreef: Opvallend tov de LG #3 (4 heb ik overgeslagen):
- lopen vrijwel geluidloos, dat was bij de #3 wel anders
Dat klopt inderdaad. Ik heb de 3 en de 4 maar pak liever de 4 omdat de zolen van de 3 op straat veel lawaai veroorzaken.
In het bos mogen ze mee. :wink:
Dat heb ik nu met fietsbanden, de banden voor het bos veroorzaken nogal wat lawaai op straat, dus nooit zonder reden op terreinbanden rijden.
Go lightly. Eat heavy.
Eriq
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-07-2013 12:02

AdP schreef:Na 4 paar New Balance (890v1/1080v2/1080v2/890v2) toch maar weer eens een Nike Pegasus 29 uit de opruiming erbij genomen zodat ik breed kan blijven varieren. Meteen een >15 maanden oud afgeragd paar Pegasus kado gedaan aan de container, zodat ik nu nog 2 verschillende kleuren en leeftijden over heb. De nieuwelingen:

Afbeelding
Mag ik vragen wat precies de gedachte is achter het hebben van meerdere paren hardloopschoenen? Ik weet wel dat er vaak onderscheid wordt gemaakt tussen trainings- en wedstrijdschoenen, maar ik denk een mooie tussenoplossing gevonden te hebben (Saucony Powergrid Cortana). Gebruikte aanvankelijk daarnaast ook nog mijn Nike Pegasus, maar vergeleken met de Saucony's lopen die zoveel minder lekker dat ik daar mee opgehouden ben. Zou jij het altijd afraden om op één paar schoenen te lopen?
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-07-2013 12:25

Eriq schreef:
AdP schreef:Na 4 paar New Balance (890v1/1080v2/1080v2/890v2) toch maar weer eens een Nike Pegasus 29 uit de opruiming erbij genomen zodat ik breed kan blijven varieren. Meteen een >15 maanden oud afgeragd paar Pegasus kado gedaan aan de container, zodat ik nu nog 2 verschillende kleuren en leeftijden over heb.
Mag ik vragen wat precies de gedachte is achter het hebben van meerdere paren hardloopschoenen? Ik weet wel dat er vaak onderscheid wordt gemaakt tussen trainings- en wedstrijdschoenen, maar ik denk een mooie tussenoplossing gevonden te hebben (Saucony Powergrid Cortana). Gebruikte aanvankelijk daarnaast ook nog mijn Nike Pegasus, maar vergeleken met de Saucony's lopen die zoveel minder lekker dat ik daar mee opgehouden ben. Zou jij het altijd afraden om op één paar schoenen te lopen?
Dat is een goede vraag. Eerst even de kanttekening dat mijn aanpak niet wetenschappelijk bewezen is, maar één die ik wel propageer omdat ik zie dat ie werkt (niet alleen bij mij).
Ik kies idd bewust voor meerdere soorten trainingsschoenen en dan ook nog eens voor het mixen van oude (bijna afgelopen) en nieuwe (net uit de doos) schoenen. Een paar overwegingen daarbij:
1. Door meerdere merken en types door elkaar te gebruiken varieert de belasting, waardoor je minder gevoelig bent voor toevallig sub-optimale schoenen (die draag je nu immers maar af en toe en niet continu, waardoor de kans op overbelastingsblessures lager is: blessures ontstaan typisch door te vaak herhalen van een specifieke belasting).
2. Door meerder leeftijden door elkaar te gebruiken varieert ook nog eens de demping, zelfs als je maar 1 type schoen zou gebruiken. Bij het alternatief: schoenen steeds afraggen alvorens nieuwe te kopen krijg je een soort zaagtandbelasting
3. Schoenen gaan langer mee, of althans zeker niet korter, als ze af en toe rust hebben en b.v. goed kunnen drogen na een soppartij in het bos
4. Niet elke ondergrond en tempo verdraagt dezelfde schoen. Bij harde tempos op de baan wil ik b.v. reactiever lopen en kies ik voor hogere belasting (door lichtere, reactievere schoenen) dan bij duurlopen door een bos of (weer anders, maar dat doe ik bijna nooit) over de weg. (Ik heb b.v. NB1080 en NB890, met die 1080 loop ik liever geen tempos, dat gaat veel reactiever op de 890, terwijl ik in het bos door de dunnere voorvoet van de 890 iets te veel de wortels, stenen en dennenappeltjes voel om dat echt prettig te vinden, dus daar pak ik dan liever de 1080)
5. Je loopt zo niet het risico gehecht te raken aan een specifiek type schoen dat kan verdwijnen of evolueren in een richting die je niet kunt/wilt volgen.
Al met al denk ik dat je met meerder schoenen goedkoper uitbent, zowel qua schoenen (gaan langer mee per schoen) als qua medische kosten (minder blessures). Nog korter gezegd: ik denk dat je er een betere loper van kunt worden (meer variatie en minder blessures).
In jouw specifieke geval kan het zijn dat naast een Saucony Powergrid Cortana de Nike Pegasus misschien niet de best keus is, maar een ander type wel. Welke combinaties het beste werken moet je een beetje zelf uitproberen denk ik. Een schoenenwinkel met een breed aanbod kan daar vaak goed bij helpen (zo ben ik zelf op NB naast m'n Nikes terecht gekomen en heb ook al wat Brooks, Saucony, Asics en Mizuno experimenten achter de rug).
Musicmaestro
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-07-2013 12:38

Zelf gebruik ik ook (sinds kort) meerdere schoenen:

Vibram Five Fingers bikila LS
Merrell Trial Glove
(Decathlon) New Feel Many's (meestal met zooltjes)
Blote voetjes

voor zoveel mogelijk variatie en als afwisseling:

De Five Fingers voor interval, bosloopjes en tempotrainingen.
De Trial Glove voor rustige duurlopen en intervaltrainingen (vnl. op de vereniging).
De Many's als variatie.
De blote voetjes om lekker los te lopen of kortere stukken door het bos.

Althans zo ongeveer, ik ben er ook nog niet helemaal over uit wat nou het lekkerste loopt, iig niet de Many's (is voor erbij) en de blote voetjes (ben ik nog aan het opbouwen). Ik heb wel het meeste plezier zonder schoenen :D
Weer strak aan de bak :D

Fitcoach Allan van Alten
fitcoach.nu
(sport)massages en coaching
Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-07-2013 12:55

AdP schreef:Ik kies idd bewust voor meerdere soorten trainingsschoenen en dan ook nog eens voor het mixen van oude (bijna afgelopen) en nieuwe (net uit de doos) schoenen. Een paar overwegingen daarbij:
1. Door meerdere merken en types door elkaar te gebruiken varieert de belasting, waardoor je minder gevoelig bent voor toevallig sub-optimale schoenen (die draag je nu immers maar af en toe en niet continu, waardoor de kans op overbelastingsblessures lager is: blessures ontstaan typisch door te vaak herhalen van een specifieke belasting).
2. Door meerder leeftijden door elkaar te gebruiken varieert ook nog eens de demping, zelfs als je maar 1 type schoen zou gebruiken. Bij het alternatief: schoenen steeds afraggen alvorens nieuwe te kopen krijg je een soort zaagtandbelasting
3. Schoenen gaan langer mee, of althans zeker niet korter, als ze af en toe rust hebben en b.v. goed kunnen drogen na een soppartij in het bos
4. Niet elke ondergrond en tempo verdraagt dezelfde schoen. Bij harde tempos op de baan wil ik b.v. reactiever lopen en kies ik voor hogere belasting (door lichtere, reactievere schoenen) dan bij duurlopen door een bos of (weer anders, maar dat doe ik bijna nooit) over de weg. (Ik heb b.v. NB1080 en NB890, met die 1080 loop ik liever geen tempos, dat gaat veel reactiever op de 890, terwijl ik in het bos door de dunnere voorvoet van de 890 iets te veel de wortels, stenen en dennenappeltjes voel om dat echt prettig te vinden, dus daar pak ik dan liever de 1080)
5. Je loopt zo niet het risico gehecht te raken aan een specifiek type schoen dat kan verdwijnen of evolueren in een richting die je niet kunt/wilt volgen.
Al met al denk ik dat je met meerder schoenen goedkoper uitbent, zowel qua schoenen (gaan langer mee per schoen) als qua medische kosten (minder blessures). Nog korter gezegd: ik denk dat je er een betere loper van kunt worden (meer variatie en minder blessures).
In jouw specifieke geval kan het zijn dat naast een Saucony Powergrid Cortana de Nike Pegasus misschien niet de best keus is, maar een ander type wel. Welke combinaties het beste werken moet je een beetje zelf uitproberen denk ik. Een schoenenwinkel met een breed aanbod kan daar vaak goed bij helpen (zo ben ik zelf op NB naast m'n Nikes terecht gekomen en heb ook al wat Brooks, Saucony, Asics en Mizuno experimenten achter de rug).
6. Heel praktisch. Als je schoenen kletsnat zijn van de regen of een paar plassen, dan heb je de volgende dag weer droge schoenen. De natte schoenen kunnen rustig drogen en hoeven niet op de funeste verwarming.
Eriq
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-07-2013 12:55

AdP schreef:
Eriq schreef:
AdP schreef:Na 4 paar New Balance (890v1/1080v2/1080v2/890v2) toch maar weer eens een Nike Pegasus 29 uit de opruiming erbij genomen zodat ik breed kan blijven varieren. Meteen een >15 maanden oud afgeragd paar Pegasus kado gedaan aan de container, zodat ik nu nog 2 verschillende kleuren en leeftijden over heb.
Dat is een goede vraag. Eerst even de kanttekening dat mijn aanpak niet wetenschappelijk bewezen is, maar één die ik wel propageer omdat ik zie dat ie werkt (niet alleen bij mij).
Ik kies idd bewust voor meerdere soorten trainingsschoenen en dan ook nog eens voor het mixen van oude (bijna afgelopen) en nieuwe (net uit de doos) schoenen. Een paar overwegingen daarbij:
Dank voor je uitgebreide reactie. En zo snel ook :-).

Klinkt aannemelijk allemaal.
Overigens ben ik er ook nog niet helemaal uit of de Saucony's nou zo'n goed idee zijn. Wel qua snelheid, maar ik ben niet geheel gevrijwaard van klachten. Wat ik overigens ook niet was op de Nikes. 0, 4, 8 of 12mm-offset, ook nog geen idee. Wellicht ook in variëren. Kan misschien wel eens een lange zoektocht worden :wink: .
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

di 09-07-2013 17:19

Prima reacties op Eriq's goede vraag !!
:d:
Lobsie
Lid
Lid

vr 12-07-2013 9:38

Inderdaad waardevolle informatie, ook bedankt van mijn kant!
dano
Lid
Lid

vr 12-07-2013 16:56

ik heb maar weer nieuwe nimbus (14) gekocht. De nike air+ 2013 die door nike worden weggezet als echte hardloopschoen heb ik maar niet uitgeprobeerd om op hard te lopen. Die gebruik ik gewoon als vrijetijdsschoen
LFC for life
Michiel_N
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-07-2013 18:03

dano schreef:ik heb maar weer nieuwe nimbus (14) gekocht.
Toevallig woensdag dezelfde aangemeten gekregen. Ik was tevreden over mijn Saucony Pro Grid Omni 11 maar volgens deze deskundige kon het met een neutrale schoen en betere steunzool nog beter... ben benieuwd.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-07-2013 19:18

Michiel_N schreef:
Toevallig woensdag dezelfde aangemeten gekregen. Ik was tevreden over mijn Saucony Pro Grid Omni 11 maar volgens deze deskundige kon het met een neutrale schoen en betere steunzool nog beter... ben benieuwd.
De deskundige van LF die iedereen het liefst een schoen + steunzool verkoopt?
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
dano
Lid
Lid

vr 12-07-2013 19:22

Michiel_N schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom je overstapt op andere schoenen als je tevreden bent. Nog minder begrijp ik dan het advies van deze deskundige.........
Overigens raar dat hij een steunzool er bij adviseert. Had je altijd al steunzolen?
Waarom trouwens geen nimbus 15 geadviseerd?
LFC for life
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-07-2013 19:31

dano schreef:Overigens raar dat hij een steunzool er bij adviseert.
Omdat hij dan dubbele omzet genereert zou een reden kunnen zijn ...
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Gert88
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-07-2013 20:05

Als het LF in H is dat is het al snel de Nimbus en een steunzool.
VanSchampsteeg
Lid
Lid
Contacteer:

vr 12-07-2013 20:43

Heb de verleiding niet kunnen weerstaan: paar dagen geleden toch maar de New Balance RC 1600 gekocht. Misschien een beetje onzin voor een recreant als ik, maar ik was te nieuwsgierig hoe het lopen op zo'n vederlichte schoen is. En de pasvorm van mijn andere NB's bevalt me zeer - beter dan die van de Kinvara's, die voorin eigenlijk wat te ruim voor mijn nogal smalle voeten zijn.
Volgende week zouden ze moeten arriveren. Ben benieuwd!
"I shall endavour to be more scintillating."
- Caconym
Plaats reactie