Don_K schreef: Dat lijkt me toch niet het *hele* verhaal.
Afgelopen zondag liep ik voor het eerst in mijn leven een 2.5k, en dat leverde mij meer punten op (95) dan ik kreeg voor mijn 10k (85) en 5k (90), terwijl ik op die langere afstanden toch veel meer ervaring heb.
Anderzijds zou ik voor een 3000m ook slechts ongeveer 85 punten soren.
Ik noemde 2 redenen
Voor de tweede reden - een hogere score wanneer je meer ervaring hebt op een afstand dan wanneer je hem eenmalig loopt - geef je een tegenvoorbeeld van een 2,5km die je direct de eerste keer veel punten opleverde. Hiervoor kan de eerste reden de verklaring geven, namelijk dat de berekening nog niet optimaal is. Maar je moet er ook rekening mee houden dat je de 2,5km weliswaar nog nooit als wedstrijd hebt gelopen, maar je hebt hem al wel vaak gelopen tijdens een langere afstand. Voor jou is het lopen van 2,5km dan ook geen enkel probleem. De hoge basissnelheid misschien wel. (Het kan echter zijn dat je in je training nogal wat intervals en dergelijke doet die goed zijn voor de snelheid en dat je - zonder dat dat de bedoeling was - een trainingen doet die effectiever zijn voor de 2,5km dan voor de 10km).
In ieder geval heb je, ondanks dat het de eerste echte 2,5km wedstrijd was, veel meer "ervaring" op de 2,5km dan dat iemand die incidenteel een marathon loopt. Die loopt 'm nooit als tussentijd. Vandaar dat ik het niet vreemd vind dat jij hoog scoort en die marathonloper laag.