Ik heb onderstaande zaken niet allemaal zelf uitgeprobeerd maar:
- rustig opbouwen, zoals al genoemd en niet denken: ooh, ik heb al een goeie conditie, ik kan wel even 10 km hardlopen. Je pezen zijn daar niet aan gewend

- voorvoetlanding of midvoetlanding ipv haklanding (volg bijv eens een clinic chi running of pose running)
- trainen met een hartslagmeter, zodat je naar je eigen lichaam leert luisteren en traint op basis van hoe je je voelt ipv de pace die je per se wilt halen. Luisteren naar je lichaam verkleint de kans op blessures uiteindelijk het allermeest.
- op verschillende soorten ondergrond trainen (asfalt, bos e.d.), zodat je niet geblesseerd raakt als je van bostrainingen naar een wegwedstrijd gaat.
- en dit gaat niet iedereen met me eens zijn maar: loop op blote voeten of op minimalistische schoenen (moet je echter nóg rustiger opbouwen aangezien je voeten ondersteuning gewend zijn). Er zijn veel verhalen te vinden van mensen die met een overstap naar minimalistische schoenen (inclusief voorvoet-/midvoetlanding) van hun chronische blessures zijn afgekomen. Door chi running ben ik van mijn shin splints afgekomen. Ik kon nog geen 2 minuten hardlopen zonder pijn en loop nu weer 3 x ruim 5 km per week.
Succes!