lopen op blote voeten in de winter?

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
zandloper
Lid
Lid

di 23-09-2014 20:46

Hallo allemaal,

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met het lopen op blote voeten vanwege voetproblemen. Vanwege de enorm koude winter ben ik gestopt toen.

Het jaar daarop idem, behalve dat ik me achteraf realiseerde dat de winter helemaal niet zo koud was :oops: . En ik was maar uit voorzorg toch gestopt nav het jaar ervoor.

Dit voorjaar met goede moed weer begonnen. Maar vanochtend toch 20 minuten lang ijskoude tenen, terwijl de echte kou nog moet komen....

Wat is jullie ervaring? Is dit herkenbaar? Hebben jullie tips om toch warmere (blote) voeten te hebben?

Alvast bedankt!
Le_nageur
Lid
Lid

di 23-09-2014 23:45

Onnodig om de held uit te hangen in koudere periodes. Schoenen zijn voor een bepaalde reden uitgevonden. Bij eenmaal verworven wintervoeten zal de koude winterperiode altijd verlengen zodat er alleen een steeds kortere zomer overblijft.
Le mieux est l'ennemi du bien.
AndriesW
Lid
Lid
Contacteer:

wo 24-09-2014 1:50

Je kunt op meerdere manieren de doorbloeding van je benen en voeten stimuleren om zo warmere voeten te krijgen. Ik noem er drie die ik zelf wel eens heb toegepast:
- Binnenshuis alvast een warming-up doen, met eventueel een paar korte setjes knieheffen en hakkenbillen om de beenspieren goed te activeren;
- Wisselvoetenbad. Niet te lang en wel voeten goed afdrogen om kwetsbare zolen te voorkomen;
- Enkele minuten voetmassage toepassen. Met de duim de bovenkant warm wrijven, met de rest van de vingers de zolen stimuleren. Vooral ook elke teen even masseren en er een paar keer aan trekken.
jenk
Lid
Lid
Contacteer:

wo 24-09-2014 7:28

Hoi zandloper,

Ja de kou blijft altijd een lastige periode voor de blote voeten loper :( , maar ik zal mijn eigen ervaringen en oplossingen hier uiteenzetten.

Zelf wandel loop ik op blote voeten tot een graad of 10- 12(boven nul wel te verstaan) daaronder vind ik het vervelend als je ergens stopt of iets dergelijks, omdat je voeten dan gelijk koud optrekken. Bij temperaturen onder de 10 graden draag ik teenslippers.
Bij het hardlopen ligt dat even anders, daar ligt bij mij de grens om en nabij de 7 graden.
Maar het allergrootste "probleem" is of het nat of droog is.
Bij droog wegdek kun je gemakkelijk tot bij -5 lopen, maar bij nat wegdek heb ik al moeite met 3 of 4 graden boven nul.
Wat ik altijd doe bij lagere temperaturen ( onder 7 graden) is van thuis uit mijn sockwa's aan trekken, dan een km of 2 lekker opwarmen(voeten en rest van lichaam) dan trek ik mijn schoenen uit en kan ik zonder problemen nog bv 20 km op blote voeten lopen.
Als je namelijk koud begint zullen je voeten niet meer opwarmen ( is mijn ervaring) , maar als je ze eerst lekker hebt opgewarmd zijn ze goed doorbloed en zullen ze ook bijna niet meer koud worden ( mits je blijft hardlopen natuurlijk).
Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt, ik wens je zowiezo een goede winter toe elk seizoen heeft toch weer zijn charme.

Groeten Karl
De groeten en de wind van achteren!
zandloper
Lid
Lid

wo 24-09-2014 9:52

Le_nageur je hebt gelijk dat het onnodig is om de held uit te hangen. Dat was ook de reden voor mij om te stoppen met de blote voeten in de winter.

Wel is het zo dat ik dit jaar in de zomer met gemak thuis op blote voeten kon lopen i.t.t voorgaande jaren (we hebben een koud huis).

Dus blijkbaar kan mijn lichaam toch ook wennen aan koude. Hoewel ik nog geen Wim Hof ben (the Iceman, heeft geloof ik een marathon op blote voeten in de sneeuw gelopen in tshirt en korte broek).

:lol:

AndriesW en Karl dank voor jullie tips! Ik ga ze zeker uittesten.

Ik heb geen Sockwa's. Wel waterschoenen die erop lijken en maar 7 euro kostten. Misschien zijn de Sockwa's kwalitatief wel beter?
jenk
Lid
Lid
Contacteer:

wo 24-09-2014 10:39

Hoi zandloper,

waterschoenen heb ik ook gehad voldoen prima zijn inderdaad iets meer aan slijtage onderhevig, maar verder prima om de winter mee door te komen
De groeten en de wind van achteren!
abik
Lid
Lid

zo 09-11-2014 16:48

Ik had gisterochtend bij aanvang ook wat koude voeten, bij ongeveer acht raden, maar mijn ervaring is dat naarmate het koude seizoen vordert ik steeds meer kan hebben, wat Jenk doet doe ik ook, bij vorst en sneeuw heb ik nog een truc, en dat is de voeten in de tuin afkoelen tot ik bijna begin te vloeken, dit is bij de eerste sneeuw luttele minuten, vervolgens binnen de boel opwarmen met kniebuigingen en push ups en dergelijke, en dit proces enige keren herhalen, als ik dan echt ga lopen dan is de doorbloeding vaak zo goed dat ik verder een lange duurkoop in de sneeuw prima kan verteren.

Bij vorst ga ik nooit lopen zonder iets bij me om de voeten warm te krijgen, mocht ik onverhoopt toch koude tenen krijgen. bijvoorbeeld Spaanse sloffen met zelfopgebrachte rubber coating of Sockwas en sokken. Soms begin ik gewoon op blote voeten en als ik koude voeten krijg bedek ik ze dan, worden ze warm dan weer bloot, bij flinke vorst dus een paar keer schoeisel aan en uit en na een tijdje blijven ze dan wel warm.

Poedersneeuw des avonds onder een heldere hemel is uitkijken, kan verraderlijk koud zijn, evenals pekelprut.

Binnenshuis heb ik in de winter vaak wel wat warms aan de voeten in mijn tochtige benedenwoning.
Go lightly. Eat heavy.
pieter99
Lid
Lid

di 11-11-2014 10:56

Het is maar een hobby en het gaat om het plezier.....Dus doe wat goed voelt. Ik ben een koukleum én ik hou van lopen op blote voeten. Dus als het mij te koud wordt, maar ook als de ondergrond te ruw is, loop ik op de lichtste waterschoentjes die ik kan vinden. Liefst met een siliconen zool: lichter dan rubber. Op vakantie aan de Kroatische kust heb ik eens een partijtje ingeslagen, à 5 euro per paar :D
MasterRunner
Lid
Lid

di 11-11-2014 21:32

De evolutie van de mens heeft ons al schoeisel gebracht zelfs toen er nog geen (sport)schoenfabrikanten waren...
Ook al beloven ze tegenwoordig soms teveel (is dat waar..?) ... het is en blijft een uitvloeisel van een lange ontwikkeling.

Kies gerust voor blote voeten, maar juist ook voor schoenen als dat helpt, bijv tegen de koude. En vergeet niet ... via de evolutie is ons lichaam niet meer wat het in het stenen tijdperk was, dus ga je lichaam ook niet overdreven belasten als dat eigenlijk niet meer kan...
abik
Lid
Lid

di 18-11-2014 14:00

Spam ofzo?
Go lightly. Eat heavy.
dijkloper
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

wo 19-11-2014 11:04

abik schreef:Spam ofzo?
Ja, verwijderd.
BV sinds september 2006. DN2ASR1
hugo67
Lid
Lid
Contacteer:

do 20-11-2014 13:26

Via een groep van barefooters op facebook wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk mensen op blote voeten mee te laten lopen in de Vondelparkloop op zondag 18 januari. Leuke uitdaging voor de winter.

http://www.vondelparkloop.nl/?page=zondag
Plaats reactie