Hartslag veel te hoog

Alles over trainingen, methodes, tabellen, trainingsafspraken ed.
Plaats reactie
zyto
Lid
Lid

do 29-01-2015 13:17

Beste allemaal, heb me hier geregistreerd vanwege het volgende, hoop dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen.

Een jaar of twee geleden ben ik begonnen met hardlopen. Gebruikte de schema's van Evy op mijn iPod en dat werkte prima. Kan inmiddels 30 - 40 minuten aan 1 stuk lopen. Nu ben ik met een hartslagmeter aan het lopen en blijkt dat mijn hartslag veel te hoog is.

Als ik terugkom van een training ben ik meestal flink uitgeput. Dat terwijl ik meestal gemiddels niet harder loop dan 8 - 8,5 km p/u.

Nu ik met hartslagmeter loop zie ik hoe dat komt. Zodra ik van normaal wandelen 'in draf' ga schiet mijn hartslag omhoog, ik loop vrij snel over de 160 tegen de 172 - 176 aan. Ik hou dat lang vol maar gezond is het volgens mij niet en ik ben na een half uur ook helemaal kapot.

Ik ben recent (vorige week) nog door een zware medische keuring heen gegaan met een fietsproef waarbij werd aangegeven dat mijn hartslag en hartfilm prima waren en heel normaal voor iemand van mijn leeftijd bij toenemende belasting.

Ik ben 43, 1m81 en weeg 78 kg.

Ik zou graag gewoon normaal een uurtje kunnen joggen of lopen met hartslag op 130-140, dat is nu geen haalbare kaart. Wie heeft er ideeen of tips of misschien hetzelfde meegemaakt?

Groet!
Zyto
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 29-01-2015 13:45

Welkom! Wat was je maximale hartslag bij die inspanningstest? Dat zet die gemeten waarden in het juiste perspectief.
En hoe vaak loop je dat half uur?

Mijn idee bij je verhaal nu; rustig of nog rustiger regelmatig (3x per week) door blijven trainen, dan komt de betere conditie en lagere hartslag vanzelf. Geduld dus.
Afbeelding
Eide
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 14:24

Even los van de prima opmerking van Appie:

Heb je al eens overwegen een keer bij een loopvereniging te gaan trainen. Al is het maar een proeftraining. Dan kan een looptrainer ook eens naar jou looptechniek en efficientie kijken. Dat is een relatief eenvoudige manier om dat bijvoorbeeld uit te sluiten.
zyto
Lid
Lid

do 29-01-2015 14:44

Dank voor de reacties!

Eide: is eigenlijk wel een heel goed idee, kan alleen vanwege werk bijna nooit garanderen dat ik op een vaste tijd ergens ben, zeker niet 3 keer in de week, dat is de hele reden dat ik ben gaan hardlopen

Appie: maximaal bij de inspanningstest was netjes 177, exact de theorie :) (220 - leeftijd) ik heb zelf een keer 181 gelopen maar dan is t wel een eind klaar.

ik loop meestal 2 soms 3 keer per week, maar herken wel dat het ws rustiger moet, ik hou van opschieten zeg maar en vind het altijd te langzaam gaan - karakterdingetje waarschijnlijk

Vraag dan nog: als ik wat rustiger ga lopen, is het dan verstandig om zo te lopen dat mijn hartslag constant blijft op bijv 135 of dat ik 1 tempo aanhou?
RenGekRob
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 16:39

@zyto
Ik sluit me aan bij de rest, maar belangrijk voor jou nu is - RUSTIG aan trainen.

Voor mij en vele anderen is na vele jaren lopen een bepaalde soepelheid ontstaan in het lopen > LOOPTECHNIEK, maar niet alleen technisch gezien, maar ook in ons hoofd als het ware > GEWENNING = ONTSPANNING.

Die ontspanning moet je ook zien te krijgen/ontdekken.

Stel dat je 2 x loopt per week, probeer dan het volgende:
1 x zeer langzame (duur)loop (LDL);
1 x wisseltempo loop of korte intervallen;

Mbt LDL - loop idd zo langzaam dat je hartslag echt niet boven de 150 komt, liefst nog veel lager, nl. max. 130 slagen p/min.
In het begin zul je merken dat je het idee hebt dat je nauwelijks harder gaat dan wandelen. MAAKT NIET UIT! Gewoon doorgaan, in eerste instantie niet te lange afstanden.
ONTSPANNING is nu eerst de boodschap!
Zoals Appie als schrijft zul je na verloop van tijd merken dat je tempo bij zelfde hartslag hoger wordt. Het moment dat je ook in afstand kan gaan uitbouwen.

INTERVAL - De andere training gaat in basistempo ook rustig - maar dan doe je een bijv. aantal niet te zware korte versnellingen zeg bijv. 200m en daarna weer een stuk lekker rustig aan. Bij zo'n korte versnelling, mag je hartslag wel tot bijv 160 komen, als deze daarna maar weer op zeg 130 komt. Je moet in ieder geval het gevoel hebben dat een volgende versnelling wel weer kan!
Voordeel van deze training is dat je kortstondig je hart laat wennen aan een hoger tempo/hartslag, maar dat je ook tijd hebt voor herstel!

Als je dit na verloop van tijd ook wel goed afgaat, kun je overstappen naar bijv. Wissel tempo's. dan doe je bijv. in 5k training 500m rustig; 500m iets sneller; 500m nog iets sneller, dat kan je nog (1 of meerdere keren) herhalen. Let op; bij de snelste 500m ligt het tempo/hartslag lager dan bij de INTERVAL.

Stel dat je over paar maanden merkt dat het wel goed gaat, dan kun je e.e.a. weer gaan aanpassen qua tempo's en aantal Interval herhalingen etc.

Een trainer kan daar goede info over geven, echter online is ook heel veel info te vinden, al kan ik me voorstellen dat je dan door de hardloop bomen het bos niet meer ziet ;-)

NB: dit zijn maar richtlijnen die ik aangeef, er zijn zoveel andere factoren die meespelen.
Bijv. looptechniek, ben je bijv. HAKLANDER, overweeg dan eens om naar MIDDENVOET landing (of zelfs voorvoet) over te gaan. Eerst daarover je maar eens online op inlezen !
zyto
Lid
Lid

do 29-01-2015 17:27

Daar heb ik veel aan rengek. Tof dat je de moeite neemt.
Ik ga hier rustig mee aan de slag en maar weer rustig optrainen.

Als mijn hartslag bij zelfs extreem rustig lopen toch te hoog wordt gewoon even wandelen tot hij weer zakt neem ik aan?
RenGekRob
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 19:43

zyto schreef:Daar heb ik veel aan rengek. Tof dat je de moeite neemt.
Ik ga hier rustig mee aan de slag en maar weer rustig optrainen.

Als mijn hartslag bij zelfs extreem rustig lopen toch te hoog wordt gewoon even wandelen tot hij weer zakt neem ik aan?
Zou kunnen dat je in eerste instantie wel eens moet wandelen, dit zal als je dit kunt volhouden en zeker als je 3 x per week kunt trainen snel niet meer nodig blijken.

Aangezien je je hebt laten testen, zijn er voor jou geen belemmeringen die een ander advies nodig maken.

Goodluck!
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

do 29-01-2015 22:25

Als 177 je max was op de fiets-test, dan zal je max voor hardlopen misschien wel 190 zijn.
De 220 min leeftijd zegt niets, en zeker niet als het op de fiets getest is ...

Gewoon ontspannen lopen en geduldig blijven volhouden.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
Hens
Benefactor
Benefactor

vr 30-01-2015 0:00

zyto schreef:...kan alleen vanwege werk bijna nooit garanderen dat ik op een vaste tijd ergens ben, zeker niet 3 keer in de week
Alle clubs geven je de mogelijkheid om éénmaal per week bij ze te trainen. Alle clubs geven je de mogelijkheid om een training op een andere dag in een andere, gelijkwaardige, groep te doen.
Je neem aan dat etc. enz. maar je hebt nog nooit geïnformeert. Toch?

Als je werk je teveel vrije tijd kost, dan moet je het misschien anders indelen of zelfs ander werk zoeken.
schapie1981
Lid
Lid
Contacteer:

vr 30-01-2015 7:51

Ik loop nu ruim drie jaar fanatiek. Een duurloop op 130-140 is voor mij nu inmiddels te doen, maar dan moet ik erg langzaam gaan. Tijdens het eerste jaar liep ik mijn lange duurlopen rond 157-159: ook duurlopen tot 35km! Inmiddels is een HF rond de 150 prima voor een duurloop voor mij. Mijn max is ongeveer 196. (Ik ben begonnen toen ik 29 was.)

Ik kreeg ook vaak het idee dat ik veel te intensief liep als ik naar aanbevolen hartslagzones uit sommige schema's keek. Aan de andere kant mag je van bijvoorbeeld Pfitzinger tijdens de lange duurlopen van een marathonvoorbereiding best hard: tussen 74 en 84% van je max!

Maar staar je niet blind op die HF. Zoek vooral naar een tempo dat goed voelt. Als je als een paard loopt te hijgen, dan ga je te hard. Als je ademhaling compleet vlak blijft, dan mag je wat harder. Als je aan het einde van een training compleet dood bent, dan heb je iets fout gedaan.

Je bent goed uit de keuring gekomen, dus wees niet te bang dat je jezelf opblaast. Als je merkt dat je de vermoeidheid van een vorige training regelmatig meeneemt naar de volgende, en zo in een negatieve spiraal raakt, dat is het moment om in te grijpen.
pcmaal
Lid
Lid
Contacteer:

vr 30-01-2015 8:07

loopgek schreef:Als 177 je max was op de fiets-test, dan zal je max voor hardlopen misschien wel 190 zijn.

Eind 2013 een USMO omdat ik ook fiets staat er bij de trainingszones (voor de duidelijkheid ik heb de uigebreide loopbandtest gedaan)
Rapport USMO schreef:Trainingszones hardlopen; voor wielrennen veelal 7 tot 15 slagen hoger(!)
staat een beetje ongelukkig maar bij navraag: de trainingszones voor het hardlopen zijn 7 tot 15 slagen hoger dan die van het fietsen. Dus een max van 177 op de fiets zou dus 192 voor hardlopen kunnen zijn.
RenGekRob
Lid
Lid
Contacteer:

vr 30-01-2015 14:12

pcmaal schreef:
loopgek schreef:Als 177 je max was op de fiets-test, dan zal je max voor hardlopen misschien wel 190 zijn.

Eind 2013 een USMO omdat ik ook fiets staat er bij de trainingszones (voor de duidelijkheid ik heb de uigebreide loopbandtest gedaan)
Rapport USMO schreef:Trainingszones hardlopen; voor wielrennen veelal 7 tot 15 slagen hoger(!)
staat een beetje ongelukkig maar bij navraag: de trainingszones voor het hardlopen zijn 7 tot 15 slagen hoger dan die van het fietsen. Dus een max van 177 op de fiets zou dus 192 voor hardlopen kunnen zijn.
Klinkt aannemelijk dat Zyto een HRmax kan hebben van ca. 190 met 43jr.
De mijne is met 58jr 186, maar ik loop al 3/4 van mijn leven ;-).

Maar hiervan uitgaande, dan is een hartslag tot 150 bij een LDL niet zo'n probleem, ik was met max. 130 uit gegaan van HRmax van 177.
Plaats reactie