Voedingshoeveelheid tijdens blessure

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Plaats reactie
keev

do 18-02-2016 21:04

Hallo

Momenteel zit ik in de voorbereiding voor een marathon die plaats zal vinden 16/4.
Echter heb ik een lichte ontsteking aan mijn achillespees en raad de dokter mij aan een week niet te lopen.

Aangezien ik terug val van 100km/week naar 0km/week vroeg ik mij af of het nodig is om mijn voedselinname deze week sterk terug te dringen (vervang wel een deel door fietstraining)? De honger blijft jammer genoeg wel, ook al loop ik niet. Kom je snel aan op korte tijd? Momenteel zit ik op een licht gewicht, wat mijn looptijden ten goede komt.

Wat ik bedoel is of het nodig is om je voedingsschema aan te passen als de periode van mindere activiteit maar 1 tot hoogstens 2 weken duurt, korte termijn dus.

Alvast bedankt - See more at:
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 18-02-2016 22:43

Als het echt belangrijk voor je is om helemaal niets aan te komen, zou ik wel wat minder eten dan je gewend was. Mijn ervaring is dat ik in een paar weken met weinig sporten snel een tot twee kilo ben aangekomen.
Afbeelding
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 19-02-2016 19:08

2.5 maand niet/amper lopen + 3kg in mijn geval :-(
Met 1 week kom je niet meteen 3kg aan lijkt me.
max09
Lid
Lid
Contacteer:

vr 19-02-2016 19:52

Flink wat vis eten, rest wat minderen en minder koolhydraten. De vis is tegen ontstekingsreactie, vul aan met een goede visolie capsule. Wat adviseerde de huisarts eigenlijk tegen die ontsteking?
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 19-02-2016 20:16

renYek schreef:2.5 maand niet/amper lopen + 3kg in mijn geval :-(
Ik was na 4 dagen me misdragen al 2,5kg aangekomen. En dan had ik ook nog een halve marathon gelopen ... 8O
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
renYek
Lid
Lid
Contacteer:

vr 19-02-2016 20:44

loopgek schreef:
renYek schreef:2.5 maand niet/amper lopen + 3kg in mijn geval :-(
Ik was na 4 dagen me misdragen al 2,5kg aangekomen. En dan had ik ook nog een halve marathon gelopen ... 8O
Dat lijkt me ook een PR..
Ipv Beermile een LangeVingerHM gelopen?
keev

vr 19-02-2016 22:10

max09 schreef:Flink wat vis eten, rest wat minderen en minder koolhydraten. De vis is tegen ontstekingsreactie, vul aan met een goede visolie capsule. Wat adviseerde de huisarts eigenlijk tegen die ontsteking?
Ter vervanging fietsen/zwemmen.
Daarom heb ik deze week maar een 15km gelopen en 200km gefietst.
De dokter vertelde mij dat de blessure nog niet ernstig is, aangezien ik niet veel pijn heb en na de opwarming deze overgaat. Een weekje niet lopen raadt hij me aan. Hopelijk kan ik er volgende week terug in vliegen !
max09
Lid
Lid
Contacteer:

vr 19-02-2016 23:23

@ keev: dat is logisch dat na een warming up de pijn vermindert aangezien de doorbloeding dan toeneemt en de stijfheid verdwijnt. Dat is altijd zo in de beginfase van het probleem met de AP. In ieder geval niet icen en geen ibuprofen nemen, ik neem aan dat de huisarts dat ook gemeld heeft. Masseren en rollen met een balletje is goed, de visolie is echt iets om te overwegen. Ook bedenken waar de klacht eigenlijk vandaan komt, anders zit je zo weer met klachten aan de kant. Is dit de eerste keer dat het gebeurt? Lees ik nou dat je 15 km hebt gelopen trouwens? Dat lijkt me niet hetzelfde als rust geven, hoewel je kunt strijden in hoeverre rust gaat helpen trouwens. Heeft de huisarts ook oefeningen opgegeven?

Sterkte met de blessure, is vervelend dat soort dingen. Maar zorg vooral dat het niet erger/langdurig wordt.
http://www.runpower.nl

Wie zijn bestemming kent, vindt de weg - Lao Tse
MasterRunner
Lid
Lid

za 20-02-2016 3:14

Tegen actief herstellen is op zich niks, zelfs door te blijven hardlopen. Maar altijd: op geleide van de pijn. Je mag niet pijn gaan voelen, dan ben je te ver gegaan.
Actief zijn is ook beter voor de bloeddoorstroming en die is toch niet zo goed al bij een pees....

Het nadeel van niet hardlopen is... hoe hard mag je dan weer beginnen? Ook daar moet je weer opbouwen, een weekje niet lopen is geen garantie dat je na zo'n week weer volle bak mag gaan trainen...
Dus zelf aanvoelen, stoppen of heel rustig trainen (wel doen dan... rustig!)... en na die week (of 2...) rustig de intensiteit weer opvoeren, alles op geleide van de pijn totdat je zeker weet dat je vrij blijft van klachten.
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

za 20-02-2016 10:34

We dwalen af... :D

Ik ben wel benieuwd wat en hoeveel KEEV eet met 100km hardlopen of 200km fietsen in de week...
keev

za 20-02-2016 11:19

Kobus schreef:We dwalen af... :D

Ik ben wel benieuwd wat en hoeveel KEEV eet met 100km hardlopen of 200km fietsen in de week...
Vind je dit zoveel ? :p

Ik ben gewoon verslaafd aan lopen en ik hou hier zo veel van!

Ik let namelijk wel op mijn voeding, gezonde vetten, volwaardige koolhydraten en geen geraffineerde suikers of te veel aan slechte vetten.

Momenteel was ik op weg om een marathon te lopen onder de 2:58 in april, hopelijk lukt dit nog
Kobus
Lid
Lid
Contacteer:

za 20-02-2016 11:48

KEEV schreef:

Ik let namelijk wel op mijn voeding, gezonde vetten, volwaardige koolhydraten en geen geraffineerde suikers of te veel aan slechte vetten.

Momenteel was ik op weg om een marathon te lopen onder de 2:58 in april, hopelijk lukt dit nog
De hoeveelheid loopkilometers haal ik niet. Hooguit de helft. De fietskilometers zijn idd niet extreem.

Ik was nieuwsgierig naar de samenstelling van je voeding. Wanneer je als alternatief voor het lopen 200km in de week op de fiets zit in lage HF zone zou ik mij niet zoveel zorgen maken over je voeding.
keev

za 20-02-2016 12:58

Kobus schreef:
KEEV schreef:

De hoeveelheid loopkilometers haal ik niet. Hooguit de helft. De fietskilometers zijn idd niet extreem.

Ik was nieuwsgierig naar de samenstelling van je voeding. Wanneer je als alternatief voor het lopen 200km in de week op de fiets zit in lage HF zone zou ik mij niet zoveel zorgen maken over je voeding.

Mijn ontbijt bestaat voornamelijk uit 2sneden volkorenbrood, smeerkaas, een stuk fruit en een eiwitshake.

In de middag zo'n 6 sneden rogge/volkoren met mager vlees.

In de avond een stuk vlees/vis gegrild, of gebakken in een beetje olijfolie met aardappelen, zilvervliesrijst of volkoren pasta. Groenten en elke dag ook een kom soep.

In de avond, na een training vind ik het leuk om melk met wat havermout of iets dergelijks te eten. soms ook melk met die mousse light van dr oetker (zitten wat suikers in maar niet al te veel)+ na een training kan dit niet zoveel kwaad.
oceanonix
Lid
Lid

za 20-02-2016 21:24

Een man heeft bij gemiddelde beweging een verbranding van 2300 kcal. Jouw eetpatroon lijkt meer als de 2300 te bevatten. Dit hangt wel af van de hoeveelheid aardappel of rijst. Maar met deze zaken schiet je makkelijk uit, wat als je veel beweegt niet uitmaakt.

Ik zou de eiwitten niet verminderen en ook de hoeveelheid vezels niet drastisch naar beneden brengen. Beide zorgen dat je sneller kan herstellen. Maar je kan wel je suikers en koolhydraten verminderen. Het eten na het avondeten is niet echt nodig als je niet of veel minder sport.
HennyV
Lid
Lid
Contacteer:

zo 21-02-2016 14:59

Wellicht mis ik iets, maar als vuistregel kun je gebruiken dat je per km lopen je gewicht in kg in kcal verbruikt. Dus iemand van 70kg verbruikt ongeveer 70kcal per gelopen km. (het is ruw, maar dat is het aardige van vuistregels).

Loop je een week niets ipv 100km, dan verbruikt de voorbeeldloper 7000kcal minder. En dat is weer grofweg 1kg vet.

Kortom, aanpassen van energie opname is gewenst.

Door andere sporten te doen zul je natuurlijk nog compenseren.

In de tussentijd kun je overwegen om op de crosstrainer te gaan. Een op lopen lijkende beweging zonder de schokbelasting en daardoor minder belastend. Je kunt ook in zones/intensiteit trainen. Het verlies aan conditie (VO2max) zal dan ook beperkt zijn.
No pain, no gain

Ik ben een enthousiast amateur en geen professional. Waardeer mijn input op die manier en vraag in voorkomende gevallen advies bij een professional of gediplomeerd deskundige!
Plaats reactie