Hallo lopers,
Sinds een week loop ik met een hartslagmeter, wat erg fijn traint. Ik trainde veel te hard.
Alleen ben ik een beetje de weg kwijt wat betreft de zones. Zo, berekende mijn polar andere zones dan strava, en strava heeft blijkbaar ook weer zijn eigen methode. Nu heb ik mijn zones ingesteld via de karvonen methode. Wat vinden jullie de fijnste methode? En welke gebruiken jullie?
Gr,
Willem
Welke hartslagzone?
Hoi Willem,
De methode die ik gebruik voor mijn hartslagzones is:
Zone 1 (warming-up): 60-75% van omslagpunt
Zone 2 (duurtempo): 75-85% van omslagpunt
Zone 3 (tempo): 85-95% van omslagpunt
Zone 4 (zwaar): 95-100% van omslagpunt
Zone 5 (maximaal): >100% van omslagpunt
Ik neem aan dat je weet wat je omslagpunt is? Om die te berekenen loop je dertig minuten maximaal en neem je je gemiddelde hartslag van de laatste 20 minuten. Dit is dan je hartslag die je maximaal een uur vol kunt houden (omslagpunt dus).
Strava gebruikt inderdaad een hele andere methode:
Zone 1 (warming-up): 50-65% van maximale hartslag
Zone 2 (duurtempo): 65-80% van maximale hartslag
Zone 3 (tempo): 80-90% van maximale hartslag
Zone 4 (zwaar): 90-95% van maximale hartslag
Zone 5 (maximaal): 95-100% van maximale hartslag
De methode die Strava gebruikt is naar mijn mening niet correct, omdat de zones gewoon veel te zwaar zijn. Zone 4 bijvoorbeeld zou je een uur vol moeten kunnen houden, maar ik zie mezelf niet een uur lang op 95% van mijn hartslag lopen...
Daarom zou ik de methode gebruiken die ik als eerste heb aangehaald. Mocht je niet weten wat je omslagpunt is, komt deze methode in aanmerking:
Zone 2 (duurtempo): 65-75% van maximale hartslag
Zone 3 (tempo): 75-83% van maximale hartslag
Zone 4 (zwaar): 83-90% van maximale hartslag
Zone 5 (maximaal): 90-100% van maximale hartslag
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Carsten
De methode die ik gebruik voor mijn hartslagzones is:
Zone 1 (warming-up): 60-75% van omslagpunt
Zone 2 (duurtempo): 75-85% van omslagpunt
Zone 3 (tempo): 85-95% van omslagpunt
Zone 4 (zwaar): 95-100% van omslagpunt
Zone 5 (maximaal): >100% van omslagpunt
Ik neem aan dat je weet wat je omslagpunt is? Om die te berekenen loop je dertig minuten maximaal en neem je je gemiddelde hartslag van de laatste 20 minuten. Dit is dan je hartslag die je maximaal een uur vol kunt houden (omslagpunt dus).
Strava gebruikt inderdaad een hele andere methode:
Zone 2 (duurtempo): 65-80% van maximale hartslag
Zone 3 (tempo): 80-90% van maximale hartslag
Zone 4 (zwaar): 90-95% van maximale hartslag
Zone 5 (maximaal): 95-100% van maximale hartslag
De methode die Strava gebruikt is naar mijn mening niet correct, omdat de zones gewoon veel te zwaar zijn. Zone 4 bijvoorbeeld zou je een uur vol moeten kunnen houden, maar ik zie mezelf niet een uur lang op 95% van mijn hartslag lopen...
Daarom zou ik de methode gebruiken die ik als eerste heb aangehaald. Mocht je niet weten wat je omslagpunt is, komt deze methode in aanmerking:
Zone 2 (duurtempo): 65-75% van maximale hartslag
Zone 3 (tempo): 75-83% van maximale hartslag
Zone 4 (zwaar): 83-90% van maximale hartslag
Zone 5 (maximaal): 90-100% van maximale hartslag
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Carsten
Ik zit met een vergelijkbare vraag..
Ik heb een garmin en deze geeft 3 opties;
% Max. HS (maximale hartslag)
% HSR (hartslagreserve)
% LDHS (lactaatdrempel)
Optie 1 en 2 stellen standaard hetzelfde in: 5 zones van 10 procent
Optie 3 stelt standaard in;
Z5 >100% (van lactaatdrempel)
Z4 95 - 100%
Z3 89 - 95 %
Z2 80 - 89 %
Z1 65 - 80%
Praktisch gezien scheelt dit voor mij best veel omdat mijn max hartslag best hoog ligt;afgelopen week nog 204 max gehaald bij flinke inspanning maar geen sprint. Loop van 27 minuten waar de gemiddelde hartslag 195+ was. (Gemeten met hartslagband) De laatste HM van EHV (2019) met een gemiddelde hartslag van 209 uitgelopen (wel gemeten met horloge) met een max van 219.
Ik merk dat het heel lastig is om voor mij om onder de 150 bpm te lopen..
Ik heb een garmin en deze geeft 3 opties;
% Max. HS (maximale hartslag)
% HSR (hartslagreserve)
% LDHS (lactaatdrempel)
Optie 1 en 2 stellen standaard hetzelfde in: 5 zones van 10 procent
Optie 3 stelt standaard in;
Z5 >100% (van lactaatdrempel)
Z4 95 - 100%
Z3 89 - 95 %
Z2 80 - 89 %
Z1 65 - 80%
Praktisch gezien scheelt dit voor mij best veel omdat mijn max hartslag best hoog ligt;afgelopen week nog 204 max gehaald bij flinke inspanning maar geen sprint. Loop van 27 minuten waar de gemiddelde hartslag 195+ was. (Gemeten met hartslagband) De laatste HM van EHV (2019) met een gemiddelde hartslag van 209 uitgelopen (wel gemeten met horloge) met een max van 219.
Ik merk dat het heel lastig is om voor mij om onder de 150 bpm te lopen..
Omslagpunt, (an)aerobe drempel of lactaatdrempel zijn 3/4 woorden voor hetzelfde. Het punt waarop je meer melkzuur aanmaakt dan er afgebroken kan worden.
De enige manier om het nauwkeurig te bepalen is m.b.v. een (fiets)inspanningstest met ademgasanalyse of (binnen of buiten) een soortgelijke test m.b.v. bloed prikken.