Eigen energie

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
Plaats reactie
Hilko
Benefactor
Benefactor

wo 24-08-2011 12:15

Interessant!
Marcel Bullinga schreef:Elke cent onderzoek moet gaan naar de zon en naar andere lokale energiebronnen, of dat nou aardwarmte is of de persoonlijke energie die u opwekt door te lopen. Handig voor uw mobieltje en voor uw conditie.
Laten wij ook bijdragen aan een uitweg voor de crisis - wij hebben met ons allen heel wat energie in de aanbieding. Wie weet een goede manier van opslaan?
Laatst gewijzigd door Hilko op wo 24-08-2011 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

wo 24-08-2011 12:27

Hilko schreef:Interessant!
Marcel Bullinga schreef:Elke cent onderzoek moet gaan naar de zon en naar andere lokale energiebronnen, of dat nou aardwarmte is of de persoonlijke energie die u opwekt door te lopen. Handig voor uw mobieltje en voor uw conditie.
Laten wij ook bijdragen aan een uitweg voor de crisis - wij hebben met ons alleen heel wat energie in de aanbieding. Wie weet een goede manier van opslaan?
Helemaal mee eens! :wink:
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

wo 24-08-2011 23:00

Tja, allemaal met een 3ltr Camebak water op de rug gaan lopen. Het water neemt een groot deel van de lichaamswarmte op (primaire warmte wisselaar) en dat kan weer via een (secundaire) verzamel warmte wisselaar overgedragen worden aan een aardwarmte systeem.
Dus de Camelbak zorgt tevens voor koelende werking tijdens het lopen.
Nu nog wat flexibele zonnecellen op de rug en cap die een lichtgewicht accu opladen en huppakee, weer wat energie verzameld.
Ga zo maar door.
Ik fantaseer maar wat in het rond, maar toch...... :idea: :idea: :idea:

Was getekend,

WillieWortelisrunning

Verder dit leuke HAVO-examen tegengekomen:
http://www.nieuwenatuurkunde.nl/downloa ... c09_v2.pdf
Laatst gewijzigd door Robisrunning op wo 24-08-2011 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
Hens
Benefactor
Benefactor

wo 24-08-2011 23:08

Dat Wheel of Energy op Schiphol doet volgens mij zijn naam helemaal geen eer aan terwijl het dat wel zou kunnen doen. Hoe moeilijk moet dat zijn? :idea:
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 25-08-2011 7:30

Ik heb op de fitness al ooit opgemerkt dat de energie die wij met z'n allen hier lopen, crossen, fietsen en steppen, goed gebruikt zou kunnen worden voor de energievoorziening aldaar.
Dat wheel of energy brengt me ook aan 't denken: een heleboel hamsters misschien?
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

do 25-08-2011 7:52

Hilko schreef:...de persoonlijke energie die u opwekt door te lopen.
Volgens mij zet ik tijdens het lopen brandstof om in kinetische energie en warmte... eigenlijk hetzelfde als een kolencentrale doet, inclusief de uitstoot van CO2.

In het menselijke lichaam is de efficiëntie van de omzetting naar warmte en kinetische energie wel veel hoger dan in de kolencentrale. Maar betwijfel of er apparatuur is te ontwikkelen die de volgende stap efficiënt kan uitvoeren. De stap van warmte/beweging door het rondje hardlopen naar opgeslagen en te gebruiken energie. Denk dat bij die stap een biomassa-energiecentrale op het gebied van efficiëntie glansrijk wint.

Met andere woorden; vanuit energie/milieu-oogpunt kijkend naar hardlopen, kun je het beste zo weinig mogelijk bewegen. Just my 2 cents... :roll:
Afbeelding
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-08-2011 8:16

evelyne schreef:Ik heb op de fitness al ooit opgemerkt dat de energie die wij met z'n allen hier lopen, crossen, fietsen en steppen, goed gebruikt zou kunnen worden voor de energievoorziening aldaar.
Dat wheel of energy brengt me ook aan 't denken: een heleboel hamsters misschien?
Er zijn al fitnesscentra die dit proberen te implementeren. Good voor de feel-good component, zinloos vanuit economisch of zelfs ecologisch perspectief.
Veel beter is het om niet naar de sportschool te gaan!
DeKeiler
Benefactor
Benefactor

do 25-08-2011 8:55

Over het terugwinnen van energie in fitnesscentra zijn ooit al wat ballonnetjes opgelaten. Je kunt de cardio apparatuur aan vliegwilen koppelen.
Bij mijn weten wordt het nog niet gedaan. Ik denk dat het even duurt voor je de investeringen hebt teruggewonnen maar de eerste die het implementeert kan wellicht wat subsidie vangen en heeft ook een mooi reclameinstrument.

Met warmte kun je niet veel doen. 37C is laagwaardige warmte, de opgewekte warmte is ook te klein in hoeveelheid om te gebruiken.

Ik zie wel mogelijkheden voor piezo-elektrische elementen in schoenen. Hiermee zet je mechanische energie om in elektrische energie. Dan kun je bijvoorbeeld je I-pod, mobieltje, sporthorloge, lampje op je hoofd etc opladen onder het lopen. Je zou ook een universele accu onder het lopen kunnen opladen.

Een beetje vergelijkbaar met de radio of zaklamp die je met een paar keer slingeren van energie voorziet. Zeer bruikbaar concept voor regio's zonder elektricteitsnet of met een onbetrouwbaar net.
AdP
Lid
Lid
Contacteer:

do 25-08-2011 9:34

DeKeiler schreef:Over het terugwinnen van energie in fitnesscentra zijn ooit al wat ballonnetjes opgelaten. Je kunt de cardio apparatuur aan vliegwilen koppelen.
Bij mijn weten wordt het nog niet gedaan. Ik denk dat het even duurt voor je de investeringen hebt teruggewonnen maar de eerste die het implementeert kan wellicht wat subsidie vangen en heeft ook een mooi reclameinstrument.
Dit wordt al jarenlang gedaan en is inderdaad meer een marketing gimmick dan een echte bijdrage aan het milieu. Drie bedrijven die dit op de markt brengen zijn ReRev, The Green Revolution en Human Dynamo. Er ziijn enkele fitnesscentra die op deze manier mensen aan zich weten te binden die willen betalen voor een groen imago.
Al cardio-end valt het niet eens mee om de verlichting of de TVs uit het fitnesslokaal draaiend te houden, laat staan iets als een loopband. Als je dan ook nog eens met de auto naar zo'n fitnessvoorziening gaat ben je al helemaal energieverslindend bezig. Kortom, vanuit economisch en milieu-oogpunt absoluut zinloos, maar als marketinginstrument wel zinvol. We laten ons immers graag voor de gek houden.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 25-08-2011 12:13

Als ik hardloop , laat ik wel eens een scheet hier en daar. Zou daar iets mee te doen zijn? :lol: :lol:
TPeters

do 25-08-2011 21:10

Een discotheek in Rotterdam won energie uit bewegingen op de dansvloer. Helaas is de discotheek failliet, maar dat kwam niet door die innovatie.
bootloader
Lid
Lid

vr 26-08-2011 12:16

Hilko schreef:Interessant!
Laten wij ook bijdragen aan een uitweg voor de crisis - wij hebben met ons allen heel wat energie in de aanbieding. Wie weet een goede manier van opslaan?
Heb de bovenstaande column gelezen. Zal er verder niks over zeggen. Om op je vraag terug te komen, toevallig zag ik dat er in Nature een artikel was gepubliceerd waarin onderzoekers van de Universiteit Wisconsin een mooie manier hebben uitgewerkt: http://www.nature.com/ncomms/journal/v2 ... s1454.html.
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

vr 26-08-2011 12:29

Ik meen me trouwens te herinneren dat er een apparaatje was dat je in je rugzak kon stoppen en kinetische energie, omzette in electrische energie. Al lopende kon je op die manier bijv de batterij van je mobieltje opladen/ minder snel leeg laten lopen...
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
Plaats reactie