sportvasten

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:29

Na het artikel in Runners deze maand en een intake bij een Sportvastencoach ben ik van plan in oktober een kuur te volgen! Het lijkt me best zwaar, maar de resultaten liegen er niet om....
Enkele kwantitatieve resultaten van de sportvastenkuur:
- Gewichtsverlies mannen gemiddeld 3-6 kg, vrouwen gemiddeld 2-4 kg. Dit gewichtsverlies is duurzaam als het sporters betreft.
- Conditietoename mannen gemiddeld +20%, vrouwen gemiddeld +15%. Dit is te meten met een VO2 Maxtest.
- Sporten gaat in het algemeen makkelijker.
- Sommige cliënten hebben minder snel verzuring van de spieren.
- Een algeheel fitter en gezonder gevoel. De reacties die we horen is dat cliënten zich tien jaar jonger voelen.
- Betere vochthuishouding.
- Behoefte aan suiker verminderd sterk.
- Mindset verandering ten opzichte van voeding. Het kost geen enkele moeite om de gezonde keuzes te maken.

Hebben jullie er al ervaringen mee?
Kit
De slak bereikte de ark door volharding!
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:38

Geen ervaring (ben niet geabonneerd op Runners World en heb het artikel niet gelezen), maar ik ben in augustus 9 kg afgevallen door gematigd te eten en elke dag te gaan hardlopen. Dat is geen vasten, maar het is wel minder calorieën per dag innemen dan je verbruikt. Voor die tijd liep ik slechts 3 of 4 keer per week en at zo'n beetje waar ik zin in had (junkfood).

Deze maand verwacht ik nog eens 5 kg af te vallen en volgende maand eenzelfde gewicht. Simpelweg door te letten op wat ik eet en proberen om regelmatig te eten in plaats van pas als ik trek krijg. De ervaring leert dat ik dan te veel eet. Het helpt om per week een plan op te stellen en je hier strikt aan te houden, zover dat mogelijk is.

Het kan blijkbaar dus ook zonder vasten.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:49

Ik heb het artikel ook niet gelezen, maar ik denk bij vasten zeker niet aan sporten. Ik denk dan ook dat de methode Rasheed een betere metode is. Veel km's maken en niet (veel) meer gaan eten. Het mes snijdt aan 2 kanten.

De keren dat ik bijna vastend (en gewoon trainend) heb proberen af te vallen resulteerden in flauwvallen.

Mijn extreme afvalling heb ik 8 maanden op 1000-1200 kcal/dag geleeft. Heel blij werd ik daar niet van. Stereker nog ik was die maanden niet te genieten (dus zeg maar nog minder dan normaal :wink: ).

Ik at in de 8 maanden alleen groen voer. Het enige beetje normale eten was een kant en klaar maaltijd van maximaal 500 kcal. Hardlopen deed ik wel, maar had toen natuurlijk niet veel om het lijf (want als je met 150 kg begint dan valt er niet zo veel hard te lopen)

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Kit
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 18:56

Voor de goede orde... het feit dat je afvalt is fijn (in mijn geval) maar is een bijkomstigheid.
Het is de bedoeling dat de spieren die normaal voornamelijk suikerverbranden (die je voornamelijk gebruikt bij de korte intensieve inspanning) overschakelen op vetverbranding! Door alle suiker uit je lijf te bannen en deze spieren juist te activeren (iedere dag 30 min redelijk intensief te sporten) moeten deze spieren op zoek naar energiebronnen.... te weten: vet.
Deze omschakeling van je metabolisme wordt de switch genoemd en zou "blijvend" zijn!

Kit
De slak bereikte de ark door volharding!
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:07

Kit schreef:Voor de goede orde... het feit dat je afvalt is fijn (in mijn geval) maar is een bijkomstigheid.
Het is de bedoeling dat de spieren die normaal voornamelijk suikerverbranden (die je voornamelijk gebruikt bij de korte intensieve inspanning) overschakelen op vetverbranding! Door alle suiker uit je lijf te bannen en deze spieren juist te activeren (iedere dag 30 min redelijk intensief te sporten) moeten deze spieren op zoek naar energiebronnen.... te weten: vet.
Deze omschakeling van je metabolisme wordt de switch genoemd en zou "blijvend" zijn!

Kit
Ik heb er geen ervaring mee en verwacht ook niet zoiets te doen maar ben reuze benieuwd naar je ervaringen: graag delen!

En natuurlijk heel veel succes met het programma (ik heb het artikel wel gelezen en vond het heftig klinken).
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
marcel61
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:25

Op www.sportvasten.nl wordt het e.e.a uit de doeken gedaan. Ik heb me er ook serieus in verdiept en bij diverse gediplomeerde sportvasten instructeurs geinformeerd.

Hierbij viel het me op dat de basis welliswaar hetzelfde is nl. mbv een supplementen pakket 3 dagen afbouwen, 3 dagen vasten en dan weer 3 dagen opbouwen. Je krijgt een urine test mee, door de verkleuring weet je dan wanneer je lichaam de metabolic switch (van suiker naar vetverbranding) heeft gemaakt.
Het vasten betekent niet dat je niks meer tot je neemt, hier zijn die supplementen voor, alleen sap drinken in die 3 dagen.

Daarna vergt het de nodige discipline om blijvend heel goed naar je voeding te kijken. Daarna kun je e.e.a op peil houden door 2 a 3 keer per jaar een mini vastenkuur te doen.

Bij de diverse instructeurs verschilt de aanpak nogal, bij de ene krijg je een intakegesprek, supplementen en protocol mee, en mag jezelf aan de slag.

Bij de andere instructeur wordt er eerst een Vo2 alsmede een Conconi test gedaan en wordt je verplicht de sportactiviteiten gedurende de 3 vastendagen onder begeleiding te doen van de instructeur omdat niet iedereen in deze 3 dagen gevrijwaard blijft van duizeligheid etc. Volgens dezen onverantwoord om in die periode alleen een stuk te gaan hardlopen zonder begeleiding. De ene instructeur adviseert wat dagen vrij te nemen terwijl de ander adviseert te blijven werken voor de nodige afleiding.

Kosten varieren van 225 tot 300 euro.

Daarnaast heb ik eens verder gegoogled en niet iedereen was even enthousiast. Vaak las ik vaak dat het gewichtsverlies tijdelijk was en dat het een aantal weken duurt voor je qua conditie weer op het oude niveau bent maar daarna was er wel een verbetering te bespeuren.
Tevens veel reacties dat het ontzettend pittig is en een behoorlijke mentale wedstrijd.
Ook in RW stonden van anderen de nodige kritische noten te lezen.

Toch denk ik dat het de moeite waard is om een keer te proberen, er staan op internet ook wat positieve reacties van topsporters.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:36

Kit schreef:Na het artikel in Runners deze maand en een intake bij een Sportvastencoach ben ik van plan in oktober een kuur te volgen! Het lijkt me best zwaar, maar de resultaten liegen er niet om....
Enkele kwantitatieve resultaten van de sportvastenkuur:
- Gewichtsverlies mannen gemiddeld 3-6 kg, vrouwen gemiddeld 2-4 kg. Dit gewichtsverlies is duurzaam als het sporters betreft.
- Conditietoename mannen gemiddeld +20%, vrouwen gemiddeld +15%. Dit is te meten met een VO2 Maxtest.
- Sporten gaat in het algemeen makkelijker.
- Sommige cliënten hebben minder snel verzuring van de spieren.
- Een algeheel fitter en gezonder gevoel. De reacties die we horen is dat cliënten zich tien jaar jonger voelen.
- Betere vochthuishouding.
- Behoefte aan suiker verminderd sterk.
- Mindset verandering ten opzichte van voeding. Het kost geen enkele moeite om de gezonde keuzes te maken.

Hebben jullie er al ervaringen mee?
Kit
Geen ervaring met sportvasten.
Wel met verkopers van dit soort claims, ze verkopen gebakken lucht.

Vetverbranding levert minder snel energie dan suikerverbranding. Het is net als een blok hardhout tov van vuren. Het brandt wel langer, maar minder heftig. Voor een 10km hardlopen op wedstrijdsnelheid heb je niets aan vetverbranding.

VO2 max toename met 20% ??
Ik zou dan van de huidige 60 stijgen naar 72 !
Ofwel een 10km loop ik dan in 30min ipv 35min. :D :D :D
Wat een ontzettende onzin!!

De andere claims: je fitter voelen etc, je 10 jaar jonger voelen kun je ook prima bereiken met gewoon gezond gaan eten en leven. Daar hoeft een zakkenvuller geen 300 euro aan te verdienen.
Hardlopen kent geen wetten: hardlopers hebben opvattingen.
Loopgek heet in het echt JanWillem zie ook www.loopgek.nl
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 19:40

Ik heb er nu 3 dagen opzitten en het valt me tot nu toe redelijk mee. Dag 2 was behoorlijk pittig, ik was wat draaierig en heel moe, maar toen ik ging hardlopen ging het juist weer super. Vandaag was een heel positieve dag, ondanks dat ik alleen een paar glazen sap mocht drinken en een handvol supplementen moest slikken. Ik heb alle dagen gewoon gewerkt en ook de komende 2 dagen zal ik gewoon blijven werken (althans... da's de bedoeling).

Zaterdagavond had ik een intake gesprek (Kitty was daar ook bij) en daar kreeg ik een korte/kleine bloedtest om uit te sluiten dat ik diabetes had. Ook kreeg ik mijn protocol en supplementenpakket. in het protocol staat precies omschreven wat ik mag eten/drinken en welk supplement ik wanneer moet slikken. De begeleiding bestaat uit een aantal telefoongesprekken en na de vastendagen krijg ik nog een stukje begeleiding mbt voedingspatroon. Aangezien ik toch altijd (meestal iig) gezond at, denk ik daar niet zo'n problemen mee te hebben. Het gaat niet om minder eten, maar om gezondere keuzes te maken.

In 1 van de komende 3 dagen zou mijn lichaam "de switch" moeten maken van suikerverbranding naar vetverbranding. Het word nu dus spannend :)

Op mijn blog houd ik een dagboekje bij, dus als je meer wilt weten, kun je ook daar terecht.
George
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 20:37

loopgek schreef: ......Geen ervaring met sportvasten.
Wel met verkopers van dit soort claims, ze verkopen gebakken lucht.

Vetverbranding levert minder snel energie dan suikerverbranding. Het is net als een blok hardhout tov van vuren. Het brandt wel langer, maar minder heftig. Voor een 10km hardlopen op wedstrijdsnelheid heb je niets aan vetverbranding.
.............. Daar hoeft een zakkenvuller geen 300 euro aan te verdienen.
Dat zijn nogal boude uitspraken van iemand die geen ervaring heeft met sportvasten!?
Ik heb nu 4 maanden ervaring met sportvasten, met zeer positieve resultaten! Mijn resultaten zijn absoluut geen gebakken lucht. Zeker kun je niet zeggen dat al die getallen voor iedereen gelden, dat vind ik ook onzin. De organisatie en de mensen daar zijn zeer integer, zeer goed onderlegd (met name Remco Verkaik), en beslist geen zakkenvullers. De prijs die mensen betalen is met name voor de uren coaching/personal training (afgezien van de supplementen die ook natuurlijk hun prijs hebben, maar best wel belangrijk zijn, maar ook weer per individu verschillend). Ik ken niet alle coaches en er zullen zeker goede en minder goede zijn zowel w.b.t. hun verkoopmethoden als hun coachingstijl. Een methode is nooit los te zien van de personen die de methode toepast.

"gewoon gezond eten en leven" is een makkelijke uitspraak, en op zich helemaal waar, maar voor oh zo velen niet toepasbaar, waar komt dan die obesitas-epidemie vandaan? Bij velen is de stofwisseling niet meer in orde, en sportvasten veroorzaakt als het ware een reset voor de stofwisseling. Waardoor vele mensen zich inderdaad een stuk prettiger voelen, niet meer verslaafd zijn aan suiker en geraffineerde produkten, sterker nog ze kunnen die weer eten zonder er eindeloos er mee door te moeten gaan; vele mensen vallen niet af door duursport, na de reset wel.
Een aantal van mijn realtime-ervaringen vind je op twitter: #oerloper of via mijn website op de button "follow me on twitter" klikken, vanaf mei dus.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 20:53

Ik zou graag een dubbel-blinde test willen zien voor ik hieraan enige waarde hecht. Een placebo effect is een mogelijkheid, die door de dubbel-blinde test wordt uitgesloten. Hierbij weten zowel de testsubjecten als de testers niet wat gegeten wordt.

Oh ja, testen met eten zijn zeer moeilijk, omdat mensen "smokkelen". Alleen onder gesloten 24-uur per dag laboratorium omstandigheden zijn betrouwbare testresultaten te verwachten. En dan nog moet het reproduceerbaar zijn.

Verder, wat @loopgek schreef. Wat is de waarde van vetverbranding boven suikerverbranding?

Als het waar is (grote als), dan zul je op bijvoorbeeld de marathon langzaam van start gaan, omdat je veel van je snelheid uit suikerverbranding krijgt--zo heb ik begrepen--en die zou sterk verminderd zijn. In andere woorden: je zult bijzonder sloom zijn. Een snelle eindtijd zal er niet inzitten.

Ik zou zoiets zeker niet vlak voor een marathon uitproberen, maar iedereen mag voor zichzelf beslissen, uiteraard.
George
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 20:58

Er zijn verschillende typen spiervezels. De snelle spieren veranderen niet door het sportvasten, wel de type 2A. Die switchen van suiker- naar vetverbranding, (althans bij diegenen die door o.a. voedingsgewoonten in de suikerstand staan) en het zijn de wat langzamere spieren. Zeg maar de duursportspieren. Dus met de snelle spieren kun je nog steeds keihard lopen....
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 21:14

Al erg lang bestaan sapdagen , of allerlei detoxkuren, of vergelijkbare concepten.
Nieuw is dat sportvasten er nu is die dit simpele concept nu commercieel uitbuit. Vergezeld van enkele erg algemene claims ("meer gezondheid") en bedriegende claims (20% meer conditie). Misschien voor een enkeling waar, die begint op conditie nul, maar die zou met elke methode (bewegen + voeding aanpassen) progressie maken.

Natuurlijk zijn de believers het niet met mijn stellingen eens. En dat mag, het zijn immers maar opvattingen (zie ook maar weer mijn sig!). Maar zij waren vooraf al bereid erin te geloven, en zullen niet snel 300 euro later zeggen "jammer dat ik erin ben getrapt".

En ja makkelijk gezegd, gewoon gezonder leven. Maar kom dan niet met de claims van sportvasten aanzetten. Zeg dan gewoon: "het is erg moeilijk en daarom heb ik een coach en prikkel in mijn portemonnee nodig, anders lukt het me niet".
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 21:19

Voor de boel hier in het honderd loopt…

Hebben we het hier over geloof of over feiten? Als het over geloof gaat, dan is de discussie ten einde. Daar kun je immers nooit uitkomen; geloof is persoonlijk en een onvervreemdbaar recht van het individu. Je mag geloven wat je wilt in dit land.

Als het over feiten gaat, dan graag feiten.
loopgek
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 21:20

George schreef:Er zijn verschillende typen spiervezels. De snelle spieren veranderen niet door het sportvasten, wel de type 2A. Die switchen van suiker- naar vetverbranding, (althans bij diegenen die door o.a. voedingsgewoonten in de suikerstand staan) en het zijn de wat langzamere spieren. Zeg maar de duursportspieren. Dus met de snelle spieren kun je nog steeds keihard lopen....
George, lees nou eens na wat je hierboven typt.
Je strooit regelmatig met allerlei onderbouwende artikelen over je opvattingen. Post nou eens 1 wetenschappelijk artikel (bv van pubmed oid) waarin beschreven staat (bewezen wordt) dat een spiervezelsoort structureel switcht (dus een keuze maakt) in soort verbranding. En dan ook nog daarbij de positieve effecten hiervan voor ons als mens of liever hardloper.
George
Lid
Lid
Contacteer:

wo 07-09-2011 22:04

Ik hoop dat deze link werkt.

en het artikel over een wielrenner: http://www.sportvasten.nl/?page=wielermagazine_maart

en mijn eigen ervaringen met hardlopen. Natuurlijk zijn er wellicht hele goede alternatieven. Laat ik die nou in de afgelopen 20 jaar niet gevonden hebben, dus laat mij nou gewoon blij zijn met deze methode! Maar je kunt toch geen methode afdoen met het feit dat er alternatieven zijn of dat deze methode totaal ongeschikt voor vele mensen.

Verder vind ik het niet zo leuk dat er zo vijandig wordt gedaan. Alsof mensen die aan sportvasten doen de grootst mogelijke onzin verkopen en een paar nitwits zijn. Ik verbaas me daar over; dit is een onderwerp waar ik toevallig best wel ervaring mee heb en ik persoonlijk geef het een eerlijke kans om bij mij te rijpen. (slechts 4 maanden), maar met zeer positieve en ongekende resultaten tot nu toe. Bij mij was in eerste overtuigend dat sportvasten in feite zich baseert op een heel oud mechanisme uit het paleolithische tijdperk: namelijk dat de mens vaker moest jagen met honger (lees: vasten) en dat daarom de mens daaraan heel goed geadapteerd is, sterker nog: de natuur heeft allerlei mechanismen van reparatie en regeneratie "verzonnen" om goed om te gaan met honger. De mens bewoog Lees: jagen) voornamelijk als hij honger had! De rest van de tijd luierde hij maar wat. Fast and feast.
Plaats reactie