Marathons gezond ??

Blessures, revalidatie, voorkomen van blessures, alternatieve programma's en andere fysieke aangelegenheden
George
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 10:48

Als marathons zo gezond zijn waarom sterven mensen die marathons lopen?

Eerst maar een paar citaten (alhoewel, het loont de moeite om het hele artikel te lezen, en er zit ook een knop op waar je het helemaal kan laten vertalen):

- "Marathon running puts an extraordinary stress on your heart, one that your body was not designed for"

-"..Half of the older lifelong athletes showed some heart muscle scarring as a result, and they were specifically the men who had trained the longest and hardest...."

-"Science now suggests that the best fitness regimen is actually one that mimics the movements of our hunter-gatherer ancestors, which included short bursts of high-intensity activities, but not long-distance running such as is required to complete a marathon. "

Vooral in "Paleo" kringen duikt de kritiek op "chronic cardio" veelvuldig op. Gewoon doordat zij zeggen dat de mens niet gebouwd is voor zulke eentonige, langdurige inspanningen. Jagers lopen zeker veel hard, maar dat doen ze met variatie: wandelen, sporen zoeken, keihard lopen, stil staan, kijken, afwachten, langzaam lopen, etc etc. (ik heb dat ooit eens "fractal running" genoemd).

Het vereist zeker een instelling van "out of the box" -denken voor hardlopers om zulke artikelen te kunnen lezen en open te staan voor de argumenten.

Mij weerhoudt het niet van hardlopen en zeker als ik op blote voeten loop in de natuur, gaat dat gevarieerd lopen van zelf. (In de winter bespeur ik altijd een verstarring naar competitie, eentonig trainen, kortom "chronic cardio").

Mijn conclusie is voorlopig, dat er mensen zijn die geen hart en of lichaam hebben voor deze afstanden (en de eindeloze training daar voor!) en ik hoop dat dit soort artikelen leidt tot vooraf checken van mensen die willen gaan hardlopen en wellicht ook dat hardlopers om de zo veel tijd zich laten controleren.......
wei wu wei
Nothing in biology makes sense, except in the light of evolution
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 11:13

Jammer dat het laatste gedeelte geheel besteed wordt aan het propaganderen van een vorm van HIT in het eigen trainingsprogramma... dit maakt het voorgaande ongeloofwaardiger en voedt de gedacht de er vooral bewijsmateriaal gezocht wordt om het eigen product te promoten. Heel gluiperig om eerst "hard" onderzoek over hartschade aan te halen en dan met het met het minder sterke "Science now suggests that the best fitness regimen is actually one that mimics the movements of our hunter-gatherer ancestors, which included short bursts of high-intensity activities, but not long-distance running such as is required to complete a marathon" te komen als bruggetje naar je eigen product. Soms ben ik cynisch, sorry.

Maar het eerste gedeelte over hartschade stemt mij inderdaad wel tot nadenken. Het is duidelijk dat een marathon veel van je lijf/hart vraagt. De onderzoeken zijn echter wel veelal gedaan bij "elite" hardlopers. Ik vraag me af of de risico´s ook zo groot zijn bij recreatieve lopers die een marathon rond vier uur lopen.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
George
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 11:37

Mercola is commercieel, maar dat programma wat hij aanbeveelt, is volledig gratis en over te nemen. Hij financiert zijn website (met echt hele relevante informatie, met name "out of the box") door de verkoop van zijn producten, niets mis mee, zo lang je zelf zijn informatie kritisch bekijkt en zelf blijft nadenken!

En verder: hij citeert juist een onderzoek met "oudere" marathonlopers die al meer dan 100 marathons gelopen hebben, dus helemaal geen elite-lopers, maar "gewone" liefhebbers van deze afstand, ik kom dit soort lopers regelmatig tegen......

De discussie gaat dus mijns inziens om: hebben mensen het lichaam dat geëvolueerd is om eentonige*, lange afstanden te rennen? Als dat niet zo is, dan zie je - overigens op alle gebieden, ook voeding, slaap, stress, apparaten - vaak dat zich dat uit door ziekten en andere symptomen waarmee het lichaam zegt: "Doe dat nou niet".

*eentonig sluit niet uit dat het leuk is. Ik persoonlijk verveel me nooit op langere afstanden en vind het wel leuk, anderzijds ben ik altijd verbaasd over mensen die wel lange afstanden saai vinden, het toch doen, maar om de "tijd te doden" lopen met muziek op hun kop.
Laatst gewijzigd door George op vr 11-05-2012 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
wei wu wei
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 11:47

Het is niet nieuw.
Een marathon lopen is niet gezond.
Toch doen we het.
Roken, drinken enzovoort is ook niet gezond.
Toch doen we het.

Je kunt nu eenmaal niet altijd dingen doen die 100% gezond zijn. Ik weet in elk geval wel dat marathonlopen gezonder is dan het leven dat ik 10 jaar geleden had. Laat mij dus maar een beetje ongezond blijven.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 12:03

George, dank voor de verbetering/aanvulling. Blijft staan dat eerst harder bewijs met citaten worden aangehaald, overgaand naar suggestief bewijs, overgaand naar het eigen aanbevolen trainingsregime. Mijn woord voor Elite was overigens ook bedoeld om zogenaamde "veellopers" aan te duiden.

Verder kan ik mij behoorlijk vinden in het commentaar van Paul. Ik loop een extra risico (zeker omdat ik fanatiek ben), maar ik denk ook dat iedere leefwijze risico´s inhoudt. En bij bijvoorbeeld overmatige inname van voedsel en drank met te weinig beweging is het al bijna geen risico meer, maar een vrij zekere weg naar gezondheidsklachten.

Ik weet wel dat ik sinds ik aan duursporten doe, meer energie heb, ook voor zaken buiten het duursporten. Bij deze leefstijl kan ik dus wel zeggen dat de risico´s ook iets opleveren. Ik hoor meer verhalen over mensen die zich fitter voelen sinds ze aan (duur)sporten doen.

Het blijft overigens een schokkende gebeurtenis, hartfalen bij een wedstrijd. Bijvoorbeeld herfst 2011 een, ik geloof, 38-jarige man bij de Singelloop.
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
George
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 12:24

Het is en blijft zeker een trieste gebeurtenis, eén van de meest dramatische vind ik die van Micah True (Caballo Blanco), maar het pleit voor onderzoek vooraf en tijdens je "loopcariere".

En zeker doet hardlopen een heleboel mensen goed, ik vind het zelf bijvoorbeeld erg leuk en oerlopen maakt mij vaak echt gelukkig. Dus ik heb ook op die Paleoforums wel eens gezegd, dat ik desnoods dan maar graag "in het harnas sterf" met al die gelukkige belevenissen in mijn leven...alleen is het dus vooral dan dramatisch voor de nabestaanden....maar het is nooit òf òf; het is èn èn.
wei wu wei
DutchMonster
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 14:06

Paul relativeert het en dat lijkt me de juiste houding. Mijn insteek is dat je het niet hoort als iemand in zijn 'vet' harnas sterft of bij gebrek aan opwinding en zuurstof achter de geraniums 'inslaapt'. Het is net zoals bij het googl'en naar een ziekte: je treft alleen maar de horrorstories. Iemand met een mild of gunstig verloop van een ziekte heeft meestal geen behoefte om zich in allerlei forums te uiten.

Sporten, waaronder marathons of nog verder lopen is en blijft relatief gezond, vooral omdat er juist vaak heel verstandige training aan vooraf gaat.
In zo'n context is een marathon niet ongezond. Net zoals een McDonalds menu niet ongezond is als je verder 'normaal' eet.

Gert
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 14:20

Emiliano Zapata Salazar schreef:It's better to die upon your feet than to live upon your knees!

Win Borden schreef:If you wait to do everything until you're sure it's right, you'll probably never do much of anything.
Ralph Waldo Emerson schreef:Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away
En om dan met nog een laatste mooie te eindigen:
Anthony J. D'Angelo schreef:The most important things in life aren't things
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
ChatnRunner
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 14:26

Running a marathon is better than just sitting on your kon'
iRun
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 14:40

ChatnRunner schreef:Running a marathon is better than just sitting on your kon'
Quoted for truth :wink:
Nog steeds geveld door een achillespeesblessure. Helaas nu ook de knieeen in de puin... (ik hoop dat ik ooit weer kan hardlopen).
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 14:59

Een medisch onderzoek voor je (extreme) sport inspanningen gaat doen, is altijd aan te bevelen.
Maar een hartstilstand is nooit uit te sluiten. En als dat gebeurt na een hardloopwedstrijd, dan krijgt het hardlopen meteen de schuld. Als iemand sterft op de bank voor de tv, hoor je nooit dat tv kijken gevaarlijk kan zijn.
Een hartstilstand overkomt je gewoon.
Een vriend van ons is in januari gestorven aan een hartstilstand, zittende op de bank. Hij was 's middags nog bij de dokter geweest en na een uitgebreide check-up gezond verklaard.....
Neemt niet weg dat een medisch onderzoek eventuele aanwezige (hart)problemen wel aan het licht kan brengen en je actie kunt ondernemen. Maar dat hardlopen/marathonlopen niet gezond zou zijn, dat geloof ik totaal niet. Alles met beleid en fatsoenlijk opbouwen en trainen.
Pietje
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 15:33

Als alle berichten in de krant moeten dat mensen overlijden aan de hand van verkeerd eten roken drinken en een anders ongezonde levensstijl dan kan er nog wel een pagina bij...
Als het bij een loopevenement gebeurd krijgt gelijk de sport de schuld, en dan vaak alleen mensen die 0.0 aan lichaamsbeweging doen 'zo van kijk zie je wel sporten is ongezond'
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 15:46

Ik denk dat de ruis ontstaat doordat de term "gezond" niet gedefinieerd is in dit topic. Wat noemen we gezond? Wat is het uitgangspunt.

In onderzoek begin je altijd met het definieren van je onderzoeksvariabelen. Nu praat je in feite langs elkaar heen.
Als ik na een training moeilijk opsta omdat er wat spierpijn is voel ik me heerlijk gezond, terwijl die net te dikke collega die zijn broodje kroket aan het veroberen is en 5 jaar geleden voor het laatst ziek is geweest mij neerbuigend aankijkt en opmerkt: "gezond he, dat hardlopen"

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Ladyrun
Lid
Lid
Contacteer:

vr 11-05-2012 17:33

Is marathons lopen gezond? Die vraag roept bij mij altijd onmiddelijk een wedervraag op. In vergelijking met wat?

Is het ook niet zo dat de ene mens veel 'gezonder' met zijn sport omgaat dan de ander?

De ene marathon voorbereiding is de andere niet, de ene marathon is de andere niet.

Het ene herstel na een marathon is de ander niet, er komen zoveel vragen bij me op dat ik denk. Laat mij maar lekker mijn marathons lopen op mijn manier. Als ik er plezier in heb en naar mijn eigen lichaam luister dan is het OK.
Run like hell, feel like heaven

www.ladyrun.nl
alcudia
Lid
Lid

vr 11-05-2012 21:04

Wat een onzinartikel.

Er is blijkbaar een kans van 0,0008% om een hartstilstand te krijgen conditioneel het lopen van een marathon (hoewel dit niet eens uit het artikel blijkt).

En dan een conclusie trekken dat "er iets aan de hand is met marathons lopen". Tja, dan kun je altijd wel met een verklaring komen. In willekeurige ruis zal er altijd wel een patroon te herkennen zijn - hoe klein dan ook. Maar het blijft ruis.

Mensen gaan nu eenmaal dood aan hartstilstanden - gezonde mensen, voor de TV, op de fiets, in de auto, in bed.

Kortom: complete onzin.

Alcudia
Plaats reactie