5 of 10 kilometer

Aankondigingen, verslagen, tips, afspraken
Gebruikersavatar
Dora
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03-02-2013 1:00

zo 03-02-2013 13:35

ik ben in september begonnen met een beginnersprogramma om 5 km te kunnen hardlopen.
Ik loop nu 3 keer per week 5 km.
In april wil ik meedoen met de cityrun in Hilversum. Ik twijfel tussen de 5 of de 10 km. :?
Hoe zwaar is het om van 5 naar 10 km te komen ? Is dat reeel in 2,5 maanden tijd ?
Het gaat me niet om de snelheid; ik zou al heel blij zijn als ik het in 1 stuk uit zou kunnen lopen.
Gebruikersavatar
Tonny.J
Lid
Lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: di 14-09-2004 1:00
Locatie: Deventer
Contacteer:

zo 03-02-2013 13:45

Hallo
Is dat niet wat veel steeds 3x 5km lopen in de week
Je zou ook een keer een heel langzame duurloop kunnen doen met meer km
en een keer wat korte interval training kunnen lopen.Dat is voor je zelf ook wat afwisselend en leuker lijkt mij dan steeds 3x het zelfde lopen en beter voor je spieren en gewrichten.
En een hele langzame duurloop schijnt voor je uithouding vermogen ook nog goed te zijn heb ik ergens gelezen.Maar ik denk dat je in april de 10 km wel aan kunt als het toch niet om de snelheid gaat moet dat lukken succes met je voorbereiding
Gebruikersavatar
Dora
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03-02-2013 1:00

zo 03-02-2013 13:51

Goeie tip ! Het werd inderdaad een beetje saai. Ik ga het eens proberen; afwisselend intervallen en dan wat sneller of een langere afstand maar dan langzamer.
Ik heb nl nu het idee dat ik een beetje op hetzelfde niveau blijf hangen.
Gebruikersavatar
Manon
Miss Chat'n'Run 2007
Miss Chat'n'Run 2007
Berichten: 7298
Lid geworden op: vr 17-06-2005 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

zo 03-02-2013 17:40

Waarom wil je een 10 km lopen?

Ik zou de 5 kiezen. Daarvan weet je zeker dat je het kunt, je kunt met voldoende zelfvertrouwen aan de wedstrijd beginnen en 'm lekker uitlopen. Je eerste (?) wedstrijd moet een positieve ervaring zijn!
In de tussentijd je afstanden langzaam uitbreiden en dan de volgende wedstrijd voor de 10 kiezen. Er zijn wedstrijden zat over 10 km, ik zou er pas voor kiezen als je zeker weet dat je die afstand aan kunt.
Cikobesje
Why just run, orienteering is more fun!
Gebruikersavatar
Michiel_N
Lid
Lid
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 25-01-2013 1:00
Locatie: Hilversum
Contacteer:

zo 03-02-2013 18:54

Hallo Dora,

Ik denk dat je het wel zou kunnen halen. Ook ik ben eind september begonnen en heb de afgelopen week drie trimlopen 1x 7,8 en 2x 8,8km gelopen en wil meedoen aan de Hilversumse Cityrun. Ook iedere keer hetzelfde dus.. Ik denk dat de 5 km tegen die tijd voor je geen uitdaging meer zou zijn. Totdat ik een uur zou kunnen lopen heb ik op een gegeven moment gezegd iedere week 1 km erbij op ieder van mijn drie rondes in de week. Stel dat je slechts de training rustig zou kunnen uitbouwen tot 8,5 km. Zelfs dan zul je de 10 km toch ook nog wel kunnen uitlopen. Luister goed naar jezelf vooor wat verantwoord is. Noot: Ik ben ook maar een beginner dus wat zijn mijn adviezen waard ? :?

gr, Michiel
Gebruikersavatar
pcmaal
Lid
Lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: wo 03-11-2004 1:00
Locatie: Vellup
Contacteer:

zo 03-02-2013 21:32

Manon schreef:Waarom wil je een 10 km lopen?

Ik zou de 5 kiezen. Daarvan weet je zeker dat je het kunt, je kunt met voldoende zelfvertrouwen aan de wedstrijd beginnen en 'm lekker uitlopen. Je eerste (?) wedstrijd moet een positieve ervaring zijn!
In de tussentijd je afstanden langzaam uitbreiden en dan de volgende wedstrijd voor de 10 kiezen. Er zijn wedstrijden zat over 10 km, ik zou er pas voor kiezen als je zeker weet dat je die afstand aan kunt.
+1

Ga het ervaren en van genieten. Ga lekker de 5km lopen verbaas je, doe ervaring op maar boven alles geniet van het lopen en van de alles erom heen.
Gebruikersavatar
Thunnissen
Lid
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: do 03-01-2013 1:00

zo 03-02-2013 23:39

De loop is in April, dus je hebt nog alle tijd om je voor te bereiden op een 10 km. Omdat het niet jouw doel is om een snelle tijd te lopen, moet dat kunnen.

De tip om wat meer te variëren in training is een goede. Als je nu 3 keer per week een 5 km loopt, kan je beter 1 training van 5 km lopen, 1 training met in en uitlopen met wat blokjes op tempo en 1 training waarbij je de afstand langzaam uitbouwt naar 10 km. Die tempo blokjes zou ik niet te hard lopen, maar wel hoger dan je tempo op de 5 km. De langere training zou ik in een rustiger tempo lopen dan je 5 km training. Pak gewoon een heel laag tempo wat je lang kunt volhouden.

Als je dan over 2 maanden in training zonder problemen die 10 km kan lopen hoef je niet bang te zijn voor de afstand in de wedstrijd. Als het je in de training niet lukt om 10 km goed door te komen dan kies je in de wedstrijd voor de 5 km. Bij de meeste wedstrijden kan je ook als je hebt voorin geschreven nog switchen van afstand. Belangrijk is dat je met plezier terug kijkt op je eerste wedstrijd. Onafhankelijk van je niveau moet je altijd de goede keuzes voor jezelf proberen te maken.
Gebruikersavatar
Thunnissen
Lid
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: do 03-01-2013 1:00

ma 04-02-2013 0:27

Nog een tip: Op de site van Prorun staat veel bruikbare informatie over training, zowel voor beginners als voor gevorderden.
gadget
Benefactor
Benefactor
Berichten: 3593
Lid geworden op: do 13-11-2003 1:00
Locatie: Huizen
Contacteer:

ma 04-02-2013 7:58

op zich is de stap van 5 naar 10km niet heel erg groot dus wat dat betreft moet het wel kunnen. Als je de 5km nu lekker makkelijk en soepel loopt dan zou ik wel voor de 10km gaan.
Gaat de 5km nu nog zwaar dan zou ik lekker in April de 5km doen.
Ik heb de Hilversum City Run nooit gelopen maar ik heb begrepen dat het een redelijk zwaar parkoer is met aardig wat heuveltjes en vals plat.
One, two, Tri
Gebruikersavatar
psychomaat
Lid
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: di 17-05-2011 1:00
Contacteer:

ma 04-02-2013 9:32

Hilversum is inderdaad een erg verraderlijk parcours! Veel beklimminkjes.
Ik ben zelf een geboren Hilversummer, maar de eerste keer was ik verrast hoeveel heuveltjes Hilversum heeft.
Wel een hele leuke loop trouwens. Ben dit jaar ook weer van de partij op de 10K.

Als ik jou was zou ik , zoals eerder gezegd, de trainingen wat gaan variëren. Dan moet over 2,5 maand de finish over de Groest geen probleem zijn. Let wel op dat je de 10K niet te snel start, want het pittigste gedeelte is tussen de 6-8 km!

Veel succes en plezier in je voorbereiding.
Gebruikersavatar
DavidTC
Lid
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 13-06-2011 1:00

ma 04-02-2013 10:55

ja 10! Doen! Kan zeker. Leuk, veel plezier
Gebruikersavatar
Don_K
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4511
Lid geworden op: za 09-06-2007 1:00
Locatie: Almere-Buiten
Contacteer:

ma 04-02-2013 17:37

Dit vind ik een lastige.

Normaal gesproken zou ik zeggen: Ga voor die 5km!
Er zijn volop leuke 10k wedstrijden die je later nog eens kunt doen, maar leuke 5k wedstrijden zijn moeilijker te vinden.
En als je een paar 5k wedstijden hebt gelopen, kun je altijd nog beslissen wat je leuker lijkt: lange afstanden lopen of hardlopen. :wink:

Maar in Hilversum is het de eerste kilometer na de start altijd heel druk. En dan loop je het risico dat je daarna gaat forceren om de verloren tijd in te halen - wat sowieso niet kan.
Het leuke van de 10km is dat je dan door het mediapark komt. Zeker als je daar ooit bent geweest voor werk of voor opnames. Daar staat dan weet tegenover dat de weg naar het mediapark en de weg terug naar het centrum wat saai zijn.
En daar heb je op de 5k weer geen last van.
De man van de Korte Adem
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6574
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

di 05-02-2013 0:10

Don_K schreef:Normaal gesproken zou ik zeggen: Ga voor die 5km!
Zeker omdat het je eerste wedstrijd is. Ga eerst maar eens kijken hoe dat gaat, de voorbereiding, de entourage, de wedstrijd zelf. Daar is heel veel van te leren. Je hoeft je absoluut niet te vervelen! Een 5 km op tempo lopen is ook iets heel anders dan een 10 km. Je moet het heel anders indelen. Dat merk je wel als je later een 10 km loopt. Je hoeft je niet vast te pinnen op deze wedstrijd. Er zijn er meer dan genoeg. Train er gewoon rustig naar toe, liefst met een club of loopgroep oid.
Gebruikersavatar
bz
Lid
Lid
Berichten: 1737
Lid geworden op: za 29-05-2010 1:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

di 05-02-2013 7:42

dit soort topics komen vaker voorbij, zonder iets te lezen zeg ik 5: die 10 komt later wel.
ChatnRunner
Lid
Lid
Berichten: 2934
Lid geworden op: ma 13-03-2006 1:00
Contacteer:

di 05-02-2013 12:15

bz schreef:dit soort topics komen vaker voorbij, zonder iets te lezen zeg ik 5: die 10 komt later wel.
Ik ken een jongedame die in de afgelopen acht jaar maar liefst 250 wedstrijden tot aan een paar voorzichtige (snelle !) vijf km's liep.
Om de paar weken een wedstrijdje of zo.
Zo zou een goede opbouw eigenlijk moeten zijn ..
Plaats reactie