Help me een strategie te bepalen voor een wedstrijd

Mededelingen voor en over gebruikers, chatten ed.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-06-2013 10:39

Op 23 juni 2013 wil ik een halve marathon lopen in het Brabantse Roosendaal. Afgezien van een tunnel (op heen- èn terugweg) is het een vlak parcours, maar de start zal waarschijnlijk nogal druk zijn met alle 10 km lopers die strijden om "Het Brabants Kampioenschap 10 km op de weg", waardoor de halve marathon door de organisatie zowat tot een bijnummer is gebombardeerd. Pas na zo'n 5 km splitsen de twee onderdelen zich in twee afzonderlijke parcoursen.

Lijkt mij zaak om een strategie te bepalen die hiermee rekening houdt, vooral in het eerste gedeelte, binnen de bebouwde kom (zo'n 2 km). Ik hoop dat je met me mee wilt denken om mijn strategie te beoordelen en wellicht suggesties wilt geven voor aanpassing, die in dank zullen worden aanvaard.

Het doel is onder de 1.40 uur op de halve marathon (4:44,4 min/km). Er staan klokken op de 5, 10, 15 km en de finish. Aangezien 1.40 uur aan de scherpe kant is gezien mijn huidige niveau, moet alles mee zitten. Het komt aan op een exacte timing.

Het plan is om wat langzamer te beginnen dan 4:44 min/km, zeg 4:50 min/km, en dat langzaam op te voeren naar 4:45 min/km tot het 10 km punt. Dat zou inhouden dat ik wat speelruimte heb voor als de meute langzaam op gang komt. Het 5 km punt wil ik rond de 24 minuten bereiken (speling van 30 s, onder of boven) en het 10 km punt tussen de 47 en 48 minuten. Dat zijn makkelijk te onthouden getallen (24, 48).

Daarna wil ik het tempo langzaam opvoeren naar onder de 4:44 min/km, tot het tempo waarop ik getraind heb, 4:42 min/km, zodat ik op 20 km ongeveer op schema zit. De 15 km moet dan onder de 1.12 uur (ook makkelijk te onthouden, 72 minuten) en de 20 km, na een versnelling, net onder de 1.35 uur. De laatste 1097 m moet dan voluit, zo hard als het nog gaat.

Als iemand suggesties voor verbetering heeft, dan graag!
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
evelyne
Miss Chat'n'Run 2006
Miss Chat'n'Run 2006
Contacteer:

do 13-06-2013 15:36

Tja, ik zou zeggen: alleen nog even doen.
Je kunt heel mooie plannen maken maar in de praktijk blijkt toch vaak dat het anders gaat.

Persoonlijk zou ik het nooit op de laatste helft laten aankomen, ik probeer altijd vlak te lopen, zit het mee dan lukt het, zit het tegen dan helaas pindakaas.
Maar het is natuurlijk wel het proberen waard. Voordeel van rustiger starten is misschien dat je voldoende over hebt om inderdaad de tweede helft te versnellen.
abik
Lid
Lid

do 13-06-2013 15:42

Is die halve marathon ook erg druk? In dat geval kan je er beter niet teveel op rekenen dat je een grote negatieve split kunt lopen. Wel iets om mee te nemen in je overwegingen.
Go lightly. Eat heavy.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

do 13-06-2013 16:07

Halve marathons met negatieve splittijd heb ik niet vaak gelopen, hooguit twee keer van de totaal 50 HM's

Wat ik heel vaak heb meegemaakt is 15km een vlak tempo met 21-42-63 als tussentijden en dan een licht verval in de laatste 6km, zo'n 30-45 seconden verlies in dat laatste stuk
Iemand FELICITEREN?? Klik HIER
Schema 2010 Weblog
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-06-2013 16:11

Vlak tempo is beter, maar hier niet practisch, vrees ik, omdat er geen startvakken op tijd zijn, zover ik weet en er veel lopers zullen die niet zo vaak wedstrijden lopen, of voor wie het de eerste wedstrijd is. De organisatie ging er altijd prat op dat ze een "volksloop" zijn, zonder startgelden of invitaties. Dat houdt in dat het wie het eerst komt het eerst maalt is in het startvak.

Mocht het dit jaar beter geregeld zijn, dan inderdaad, zo vlak mogelijk lopen.

Voorgaande jaren waren er zo'n kleine 500 lopers op de halve, voornamelijk niet-gebonden lopers (ook wel "recreanten" genoemd). Hoe dat dit jaar zit i.v.m. dat kampioenschap op de 10 km weg is onzeker. Sommigen zullen wellicht daarvoor kiezen.

Mochten het er bijvoorbeeld zo'n 100 minder zijn, dan lijkt me dat nog steeds genoeg om me te kunnen optrekken aan een groepje. Zo snel ben ik nu ook weer niet.
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-06-2013 16:13

Ton, zou jij hier kiezen voor een positieve split?

Dàt is namelijk wat ik me van veel van mijn halve marathons kan herinneren, behalve die waar ik duidelijk te langzaam van start ging voor de vorm van de dag, wat je helaas pas achteraf weet.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-06-2013 17:10

Evelyn merkt al terecht op dat plannen vrijwel nooit uitkomen.

Ik zou gewoon op tijd in het start vak zijn en gewoon gaan lopen. In de loop van de race bepaal je dan je strategie.

Om een Gemseriaanse uitdrukking te gebruiken: Je gaat eerst in gesprek met het asfalt en al lopende merk je dan hoe het zit......

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Robisrunning
ChatnRunCircuit
ChatnRunCircuit
Contacteer:

do 13-06-2013 19:04

Mooie strategie en maar hopen dat het lukt. Ik zou voorin het startvak proberen te starten, dan heb je in ieder geval geen last van een grote groep langzame lopers. Verder wordt je dan waarschijnlijk wel in het begin door een aantal lopers ingehaald en dat kan demotiverend werken. Maar als je jezelf kunt focussen op je eigen race heb je daar waarschijnlijk geen last van.
Verder is een negatieve split wel te doen, maar ik heb de ervaring om de winst toch in het eerste stuk te behalen en later maar te zien wat er nog over is. Als je te langzaam start, kun je dat soms later als de kilometers gaan tellen niet meer inhalen. Verder uiteraard ook alle nog afhankelijk van het weer.
Hoge temperatuur en vochtigheid werken vaak niet in het voordeel. Dus ook rekening houden met vochtinname en kledingkeuze.
Succes ermee...
The trail is the thing, not the end of the trail.
If you travel too fast you miss all you are travelling for.... ;-€

Weblog
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

do 13-06-2013 19:30

Rasheed schreef:Ton, zou jij hier kiezen voor een positieve split?
Ik heb nog nooit van tevoren een strategie gekozen, zeker nog nooit bewust ingehouden.. Ik weet wat ik kan lopen op een HM en die snelheid probeer ik meteenn vanaf het begin te lopen

Zelfs in Eindhoven met 7000 deelnemers lukte het altijd om de eerste 5 in 21 minuten te lopen ondanks slalommen (maar het kostte wel altijd teveel energie, reden voor mij om geen massale HM's meer te doen).

Ik heb nogal wat wedstrijden met HSM gelopen en op een gegeven moment ken je het patroon van zo'n HM wel. Het gemiddelde tijdens een halve marathon die "normaal" verliep was altijd 173 of 174. Tegenwoordig kan ik dat ook zonder hartslagmeting goed inschatten
Schema 2010 Weblog
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

do 13-06-2013 19:40

Ik heb nog even aan mijn trainer gevraagd (hij heeft regelmatig contact met de organisatie van de halve marathon). De inschrijvingen voor het Brabants Kampioenschap stromen niet bepaald binnen. Dus dat zal wel loslopen. :P

Verder had hij de ervaring dat de meeste lopers die hij bestudeerde via hun tussentijden in Roosendaal meestal tussen de 15 en 16 km opbreken. Laat nou precies op dat punt ineens veel mensen staan (waarom zou dat nou zijn?). De beste strategie leek hem om zo goed mogelijk op je streeftempo te lopen en te hopen dat je op het eind niet al te veel moet toegeven.
stefan69
Lid
Lid

do 13-06-2013 20:12

Ik vind het een mooie strategie. Je geeft al aan dat 1:40 best ambitieus wordt. Als dat inderdaad te hoog gegrepen is dan loop je toch nog een vlak schema :lol: .

Zelf heb ik mijn huidige pr op de halve en hele marathon ook met een vergelijkbare negatieve split gelopen. Als je iets te langzaam start dan kan je dat in de tweede helft nog goedmaken. Andersom verlies je denk ik meer tijd.

Misschien kan je je laatste versnelling al voor de 20 inzetten.
DRUM
Mister Chat'n'Run 2007
Mister Chat'n'Run 2007
Contacteer:

do 13-06-2013 22:27

Rasheed schreef: De beste strategie leek hem om zo goed mogelijk op je streeftempo te lopen en te hopen dat je op het eind niet al te veel moet toegeven.
:wink:

De eerste HM met een snel slot liep ik pas 18 jaar na mijn eerste halve marathon. Probeer je potentiele tempo zo goed mogelijk in te schatten en probeer dat zo lang mogelijk vol te houden
Schema 2010 Weblog
Hens
Benefactor
Benefactor

do 13-06-2013 23:17

ptaurus schreef:Ik zou gewoon op tijd in het start vak zijn en gewoon gaan lopen. In de loop van de race bepaal je dan je strategie.

Om een Gemseriaanse uitdrukking te gebruiken: Je gaat eerst in gesprek met het asfalt en al lopende merk je dan hoe het zit....
+1
gzomer
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-06-2013 7:15

Persoonlijk vind ik de strategie van "beter geen plan maken, omdat alles toch anders loopt" meestal te lijdzaam. En dan gek genoeg vaak wel klagen dat er dingen anders lopen dan verwacht/gehoopt (druk, warm, eigen vorm, etc.).

Deze strategie is IMHO alleen uitvoerbaar en succesvol als deze gepaard gaat met een volledige acceptatie van de omstandigheden en gebeurtenissen op de wedstrijddag. Geen enkele verwachting vooraf en dus geen geklaag na afloop. Slechts de intentie om je uiterste te geven. Een soort Zen gemoedstoestand die voor mij niet is weggelegd.

Ik heb een voorkeur voor de illusie dat ik meer onder controle heb, vooral door het stellen van "wat als" vragen bij het plan. In het geval van Rasheed ligt het grootste risico bij de start. Maar ook het verdere verloop is goed om te visualiseren. Ik zou me dus vooraf vragen stellen zoals:

- wat is het gewijzigde plan als ik niet op tijd in het startvak ben en dus achteraan sta?
- wat als het drukker is dan verwacht en ik tijd verlies in de eerste kilometers?
- wat als ik een groepje met tempo 4'40 vind? Ga ik aansluiten of loop ik mijn eigen plan? Wat als er veel wind staat? Wat als het groepje 4'45 of juist 4'35 loopt?
- wat doe ik precies bij de drinkposten (soort drank, water, wel of niet stoppen)? wat doe ik als ik onverhoopt een drinkpost mis?
- wat is het plan als het warm is?
-...

Het kan zelfs helpen om ze op te schrijven... Het nut hiervan ligt niet alleen in het feit dat een aantal "grote" mogelijke gebeurtenissen voorzien zijn, maar wellicht vooral in het helpen van het visualiseren van de race. Je wordt gedwongen om voorbereiding en uitvoering stap-voor-stap (lees: kilometer voor kilometer) na te lopen. Hoe langer de wedstrijd, hoe belangrijker dit wordt. Een deel wordt natuurlijk op gegeven moment door ervaring overgenomen.

Ik zelf moet hierin ook nog veel leren. Mijn grootste uitdaging ligt nu in het mentale op het moment dat het zwaar wordt en ik geen PR ga lopen. Ik visualiseer nu dat ik dan door blijf rennen en toch voor een op dat moment maximaal haalbare tijd ga. En dus niet ga wandelen :oops:

Hoe dan ook, Rasheed: veel succes!
Success and failure are the same; the only difference is success keeps you up and running.
ptaurus
Lid
Lid
Contacteer:

vr 14-06-2013 8:01

Het risico van de "wat als" instelling vind ik dat ik als doemdenker wel 1000 dingen kan verzinnen die mis kunnen gaan en al bij voorbaat mezelf de prut in praat. Dat is meer dan eens voorgevallen. Dan blokkeer ik mezelf al vanaf de start want "wat als......"

Verder is een bekend "gegeven" (niet letterlijk nemen natuurlijk) dat hetgeen men vreest ook zal gebeuren. Ik denk zelf weleens dat je onbewust aanstuurt op dingen die je vooraf vreest om maar bevestiging te krijgen dat je DUS gelijk had.

Ik probeer dus vooraf ook niet meer te denken in de trend van "wat als" ; het beste bevalt mij zoals ik eerder al aangaf de Gemseriaanse benadering . Met die benadering heb ik ook mijn pr's gelopen en liep ik mijn beste wedstrijden. Zelfs als de tijd misschien niet zo scherp was.

Paul
De wiskunde oprecht bekeken, bezit niet alleen waarheid, maar opperste schoonheid. Een schoonheid koud en streng als dat van een beeldhouwwerk. (Betrand Russell)

FaceBook: https://www.facebook.com/euclides314
Plaats reactie