Drinken tijdens marathon

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
mkr1980
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: za 01-03-2014 1:00

za 01-03-2014 16:52

Over dit onderwerp is natuurlijk al heel veel geschreven (misschien wel te veel) maar ik blijf dit wel een ingewikkeld onderwerp vinden. Zeker als we het hebben over sportdranken:

isotoon
hypotoon
hypertoon

pfffffffff

Ik heb inmiddels een aantal halve marathons achter de rug welke ik prima alleen op water kon afronden. Omdat ik nu een marathon wil gaan lopen zoek ik wat heldere richtlijnen omdat water dan niet meer voldoende is.

Ik zit bijvoorbeeld met volgende vraagstuk:

Als je koolhydraatrijke gels neemt tijdens het lopen (lange duurlopen of marathon) neem je dan bijvoorbeeld ook sportdrank? Of neem je dan alleen water? Ik snap dat ik het e.e.a. moet uitvinden tijdens trainingen maar ik vind het lastig te bepalen wanneer je op welk moment water/sportdrank/ en/of gels tot je neemt.

Of is het verstandig om alleen de aangeboden sportdrank te nemen i.p.v water? Overigens weet ik nog niet welke sportdrank ter beschikking wordt gesteld tijdens mijn aankomende marathon.

Bij voorbaat dank voor de reacties,

Marcel
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

za 01-03-2014 17:27

Mijn advies is om de eerste marathon precies zo vocht tot je te nemen als je gewend bent. Zaak is om de marathon uit te lopen en te genieten van de ambiance. Tijd is onbelangrijk, hoe je vocht drinkt ook, volgens mij.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
racoon
Lid
Lid
Berichten: 841
Lid geworden op: vr 18-01-2013 1:00
Contacteer:

za 01-03-2014 17:58

ik zou tijdens je lange duurlopen expirimenteren met drinken, mocht er iets mis gaan is het geen ramp.

Zelf neem ik vanaf 1.5 uur lopen water mee, pas met 2 uur of langer zou ik 1 gelletje nemen en dat elke half uur tot uur herhalen.
Gebruikersavatar
mkr1980
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: za 01-03-2014 1:00

za 01-03-2014 18:21

Bedankt voor de reacties en advies.

@Rasheed; Ik zal ook zeker genieten van de 1e marathon maar ik wil toch wel alles geven en een goede tijd neer zetten. Ook al snap ik de tip en advies.

@Racoon;Op het moment dat je langer dan 2 uur gaat lopen, neem je dan wel na het 1e halfuur een gelletje of pas op een later moment?

Gr
Gebruikersavatar
racoon
Lid
Lid
Berichten: 841
Lid geworden op: vr 18-01-2013 1:00
Contacteer:

za 01-03-2014 18:23

mkr1980 schreef:Bedankt voor de reacties en advies.

@Rasheed; Ik zal ook zeker genieten van de 1e marathon maar ik wil toch wel alles geven en een goede tijd neer zetten. Ook al snap ik de tip en advies.

@Racoon;Op het moment dat je langer dan 2 uur gaat lopen, neem je dan wel na het 1e halfuur een gelletje of pas op een later moment?

Gr
Ik op een later moment zodra het minder gaat, zie ook http://www.chatnrun.nl/modules.php?name ... 9b538c7bd4
Gebruikersavatar
Gert88
Lid
Lid
Berichten: 375
Lid geworden op: za 30-03-2013 1:00
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

vr 18-04-2014 14:21

Beetje off topic, maar wat te doen tijdens de halve marathon? De 27e ga ik voor m'n tweede halve. De eerste viel tegen. Liep langzamer dan in de training. Man met de hamer en zo. Bovendien een beetje last van zenuwen.

Nu is er al veel geschreven over brandstof tijdens de marathon. Hoe kijken jullie daar tegenaan tijdens de halve. Tijdens trainingen gebruik ik niets. Tenzij ik langer dan 2,5 uur onderweg ben en bij hitte. Tijdens een prestatieloop verbruik je meer energie. Vanuit die gedachtegang heb ik vorige keer een gelleje meegenomen en onderweg wat drinken genuttigd.

Qua voedig kan ik alles prima verdragen maar eerlijk gezegd vond ik het vermoeiend om vocht/voedsel in te nemen en ik had niet het idee dat ik er extra energie van kreeg. Als het warm is vind ik het wel lekker om wat water over m'n hoofd/nek te gieten.

Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
Michiel_N
Lid
Lid
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 25-01-2013 1:00
Locatie: Hilversum
Contacteer:

vr 18-04-2014 14:25

Ik doe eigenlijk hetzelfde als jij maar ik betwijfel of dat ene gelletje en een beetje drinken op de HM nou zinvol is. Het haalt me ook uit m'n riitme.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 18-04-2014 14:34

Gert88 schreef:Beetje off topic, maar wat te doen tijdens de halve marathon? De 27e ga ik voor m'n tweede halve. De eerste viel tegen. Liep langzamer dan in de training. Man met de hamer en zo. Bovendien een beetje last van zenuwen.
De man met de hamer kan ik me nauwelijks voorstellen, tenzij je een gezondheidsprobleem (spijsverteringsziekte) hebt. Na een dag rustig aan doen en een nachtrust zou je genoeg spiersuikers moeten hebben om 30 km aan een stuk te kunnen hardlopen zonder over te moeten schakelen op alleen vetverbranding (omdat je voorraad glycogeen in je spieren op is door het hardlopen).

Natuurlijk kun je voortijdig moe worden, waardoor je het tempo moet verlagen onder het hardlopen. Dat is op te lossen door beter te trainen of meer geduld te hebben voordat je je eerste halve marathon loopt, bijv. door eerst een paar 10 km, 15 km en 10 mijl wedstrijd voluit te lopen.

Een goed getraind iemand zonder speciale voedingsbehoeften zou een halve marathon moeten kunnen lopen met behulp van wat de organisatie elke 5 km aanbiedt (meestal water).

Wat ik ervaren heb is dat koolhydraten slikken voor de start in elk geval contraproductief werkt (bij mij). Het wekt eetlust op en ik krijg een naar gevoel in mijn maag die lijkt op honger. Als je het slikt (of sportdrank neemt) zou ik dat pas doen vanaf 10 km. Het smaakt lekker en geeft wat afleiding, maar ik geloof dat het voor de prestatie weinig tot niks uitmaakt. Alleen proeven en meteen uitspuwen heeft waarschijnlijk eenzelfde effect.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

vr 18-04-2014 14:34

is natuurlijk helemaal van de persoon afhankelijk maar eten vind ik op zo'n relatief korte afstand onnodig (genoeg energievoorraad aanwezig om 21 km te kunnen volbrengen. Drinken onder normale weersomstandigheden vind ik ook niet nodig. Tenzij het warm en zonnig is.

Doe gewoon wat goed voelt en ga niet opeens drinken en eten op zo'n afstand als je dat normaliter tijdens een training op zo'n afstand ook niet doet
LFC for life
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 18-04-2014 14:48

Overigens, faalangst (zenuwen) kan duiden op dat je niet goed voorbereid bent. Er zijn vele manieren om dit op te lossen, maar ik denk dat het in het algemeen een indicatie is dat je nog niet toe bent aan de afstand en voorlopig beter kortere afstanden kunt lopen om je zelfvertrouwen te vergroten.

Een goede manier om je zelfvertrouwen een boost te geven is een progressieve tempo training. Stel je doet twee uur over een halve marathon, oftewel 5:41 min/km. Doe wekelijks of eens per twee weken een training van 10 tot 15 km, waarbij je het tempo stapsgewijs opvoert over de kilometers van 20% boven (langzamer dan) 5:41 min/km (6:49 min/km) naar 5% onder dit tempo (5:25 min/km). Dit leert je dat je controle hebt over het tempo, wat de faalangst aanzienlijk kan verminderen.

Helemaal weg gaat het niet, maar dat is goed. Het houdt je scherp en zorgt dat je geconcentreerd loopt, op het juiste tempo.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
Nico033
Lid
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 28-02-2014 1:00
Contacteer:

vr 18-04-2014 15:24

Gert88 schreef:Beetje off topic, maar wat te doen tijdens de halve marathon? De 27e ga ik voor m'n tweede halve. De eerste viel tegen. Liep langzamer dan in de training. Man met de hamer en zo. Bovendien een beetje last van zenuwen.

Nu is er al veel geschreven over brandstof tijdens de marathon. Hoe kijken jullie daar tegenaan tijdens de halve. Tijdens trainingen gebruik ik niets. Tenzij ik langer dan 2,5 uur onderweg ben en bij hitte. Tijdens een prestatieloop verbruik je meer energie. Vanuit die gedachtegang heb ik vorige keer een gelleje meegenomen en onderweg wat drinken genuttigd.

Qua voedig kan ik alles prima verdragen maar eerlijk gezegd vond ik het vermoeiend om vocht/voedsel in te nemen en ik had niet het idee dat ik er extra energie van kreeg. Als het warm is vind ik het wel lekker om wat water over m'n hoofd/nek te gieten.

Wat zijn jullie ervaringen?
Tijdens een halve marathon zou ik enkel water nemen bij de verzorgingsposten, meer heb je niet nodig, wel kan het nuttig zijn als je traint voor een hele om te kijken hoe je lichaam reageert op gelletjes tijdens grote inspanning
Gebruikersavatar
vicky
Lid
Lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: za 22-04-2006 1:00
Contacteer:

vr 18-04-2014 15:31

Of je gelletjes wilt gebruiken bij een hm is iets wat je zelf moet beslissen. De 1 zegt dat het niet nodig is, de ander vindt van wel.
De 1 zegt eerst meer trainen voor je een hm loopt, de ander vind dat je gewoon moet lopen zoals jij wilt.

Ik neem elke 5-7 km een gelletje. Ook bij HM's, ook tijdens trainingen. Is het echt nodig? Geen idee, maar ik weet wel dat ik fijner loop als ik ze neem, dus neem ik ze.

Vorige week liep ik mijn 1e M en nam bij elke 5km post een gelletje. Daar kon ik ook water pakken en dat kon ik dus drinken na het gelletje. Ik heb heerlijk gelopen, geen man met de hamer ontmoet en 42,2 km kunnen doorlopen, zonder dipje of probleem.

Als je de sportdrank drinkt die wordt aangeboden tijdens een loop, weet je niet hoe je lichaam daarop reageert. Tuurlijk kun je achterhalen welke sponsor de sportdrank schenkt, maar om nou bij iedere loop een andere sportdrank uit te proberen tijdens trainingen vind ik niks. Vandaar mijn eigen gelletje, maar dan wel met water.

Gewoon experimenten tijdens de lange duurlopen, je merkt snel genoeg hoe jouw lichaam reageert op gels/sportdrank/(alleen)water.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

vr 18-04-2014 16:52

Rasheed schreef:De man met de hamer kan ik me nauwelijks voorstellen...
Qua glycogeenvoorraad ben ik het met je eens.
Er zijn echter meerdere mannen met verschillende hamers.
Op elke afstand staat zo iemand als je te lang te hard loopt.
Zo ben ik ook wel eens een man met een hamer tegengekomen op de 10km die ik te hard was gegaan in de eerste kilometers.
Dat ik nog genoeg glycogeen in mijn spieren had daar had deze man geen boodschap aan.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 18-04-2014 17:05

BlankeKeniaan schreef:Dat ik nog genoeg glycogeen in mijn spieren had daar had deze man geen boodschap aan.
Twee vragen dan over deze man, enigszins ludiek bedoeld:

1) Kon je hem niet ontwijken, of gauw ergens anders lopen, zodat de man naar een ander zwaaide met zijn hamer?

2) Wat voor hamer was het, een moker, een klauwhamer, een voorhamer, houten hamer, of zo'n foam hamer die helemaal niks doet?

:wink:
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
BlankeKeniaan
Lid
Lid
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 23-10-2013 1:00
Contacteer:

vr 18-04-2014 17:16

Rasheed schreef:
BlankeKeniaan schreef:Dat ik nog genoeg glycogeen in mijn spieren had daar had deze man geen boodschap aan.
Twee vragen dan over deze man, enigszins ludiek bedoeld:

1) Kon je hem niet ontwijken, of gauw ergens anders lopen, zodat de man naar een ander zwaaide met zijn hamer?

2) Wat voor hamer was het, een moker, een klauwhamer, een voorhamer, houten hamer, of zo'n foam hamer die helemaal niks doet?

:wink:
Haha!

1) ik liep als een blind paard op hem in...stom natuurlijk, ik had beter moeten weten

2) Zo ongeveer:

Afbeelding
Plaats reactie