Eerste halve marathon, s avonds, voedingstips?

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Gebruikersavatar
kerkhoffje
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 25-05-2014 1:00

di 27-05-2014 11:37

Hoi allemaal,

Donderdagavond loop ik mijn eerste halve marathon (ik start om 20:45 uur) tijdens de 'Nacht van Groningen.' Nou loop ik normaal nooit s avonds (ik slaap slecht als ik s avonds nog sport), ik loop het liefst ca 2 uur na mijn ontbijt.

Ik weet dus ook niet wat het beste is qua voeding die dag, vorig jaar liep ik dezelfde wedstrijd maar dan maar een afstand van 7 km. Ik had toen een paar uur voor de wedstrijd warm gegeten en die maaltijd kwam steeds omhoog tijdens het lopen. Ik had bedacht dat ik dit keer misschien beter tussen de middag warm kan eten en als avondmaaltijd maar gewoon een stapel boterhammen. Normaal eet ik dus altijd s avonds warm, dus ik weet niet hoe mijn lichaam erop reageert als ik tussen de middag warm eet... Hebben jullie tips? Ook qua wat voor soort warme maaltijd?

Bij voorbaat dank!

Groetjes Marinke
Gebruikersavatar
Pietje
Lid
Lid
Berichten: 3548
Lid geworden op: ma 12-05-2008 1:00
Contacteer:

di 27-05-2014 12:14

Hoi gewoon een normaal dag patroon aanhouden en 3 a 4 uur voor de wedstrijd een paar witte boterhammen met jam honing eten en geen hele stapel is nergens voor nodig voor een halve marathon.......

Geen warme prak die ervaring heb je al.
Gebruikersavatar
kerkhoffje
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 25-05-2014 1:00

di 27-05-2014 13:49

Ah, helemaal geen warme maaltijd die dag is natuurlijk ook een optie, dat had ik nog niet bedacht!
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

di 27-05-2014 20:59

Ik zou als 'warme' maaltijd een pastasalade eten, rond 17:00.

Bij mij valt dat meestal wel goed, als er maar geen of niet teveel scherpe, zure (yoghurt e.d.), of anderszins prikkelende ingrediënten in zitten.
Ik maak dan zelf een pastasalade van penne met bijv. wat mais, blokjes komkommer, kipreepjes of hamblokjes, handje veldsla, wat blokjes niet al te vette kaas. Afgemaakt met een lepel dunne honing en puntje mosterd voor smaak. En dan uiteraard niet teveel eten. Smaakt me altijd wel aardig en valt bij mij niet zwaarder dan een stapeltje boterhammen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
roen
Lid
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 23-09-2013 1:00
Locatie: Den Haag

di 27-05-2014 21:54

Voor de volgende keer, want nu zou ik me er niet meer aan wagen: Het is goed gebruik om ook de omstandigheden te trainen van een wedstrijd. Bij een wedstrijd op een afwijkend tijdstip plan je een paar trainingen in op ruwweg hetzelfde tijdstip. Goed voor het zelfvertrouwen.

Overigens op je wedstrijddag niet te weinig eten, anders krijg je halverwege wellicht een hongerklop. Dat is ook niet fijn. :twisted: Met de bovengenoemde maaltijden zit mijn brandstoftank niet vol.
Gebruikersavatar
Danique_G
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: do 15-05-2014 1:00
Contacteer:

di 27-05-2014 23:24

Ik kan geen wedstrijd of intensieve training lopen zonder een ei! :Y) anders krijg ik gegarandeerd hongerklop. Op brood ga ik ook slecht (steken). Een vervelende tijd ja! Maar volgende keer iets meer daar mee oefenen zodat je niet voor grote verassingen komt te staan. De een stauwt zich het liefst vol en de ander gaat liever zo nuchter mogelijk, moeilijk te zeggen wat jou het beste past..
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

wo 28-05-2014 8:16

Eten voor een wedstrijd is heel persoonlijk. Wat voor de een werkt, werkt niet per se voor de ander. Experimenteren is het enige wat werkt. Dat kan een paar mislukte wedstrijden inhouden, helaas.

Wat hongerklop betreft. Ik heb ervaren dat dit bij mij voornamelijk wordt opgewekt door koolhydraten nuttigen in de drie uur voor de start. Van de andere kant, @pietje vaart er juist wel bij. Dus ook hier is experimenteren het enige wat uitsluitsel geeft.

Wat in elk geval voor de meeste lopers geldt die geen gezondheidsproblemen hebben met de spijsvertering (sommigen moeten elke twee uur wat eten om flauwvallen te voorkomen bij het wakker zijn; in dat geval moet je wel eten, uiteraard) is dat eten onder de wedstrijd voor afstanden tot 30 km niet nodig is voor een goede prestatie, zelfs vloeibaar "eten", zoals sportdrank of gels. Het kàn wel, maar het is meer versnapering (snoep) dan brandstof voor het lopen. Bij de marathon en langer met een tijdsdoel ligt dit weer anders. Daar wil je in de eerste helft wat eten, zodat je in de tweede helft voldoende voorraad spiersuikers hebt hebt om je tijdsdoel waar te maken. Ga je puur voor uitlopen van een marathon, dan volstaat water.

Wat je wel wilt is twee dagen voor een wedstrijd een goede nachtrust hebben, zodat de voorraad suikers (glycogeen) in je lever goed aangevuld is. Verder doe je het twee dagen voor de wedstrijd rustig aan met lichamelijke inspanning, zodat de voorraad spiersuikers maximaal is.

Je kunt je nog steeds beroerd voelen tijdens de start, vooral op een tijdstip dat je het meestal rustig aan doet. Ik heb gehad bij avondwedstrijden dat ik stond te trillen op de benen en me misselijk voelde. Na het startschot was het allemaal over en de prestatie was vergelijkbaar met wedstrijden overdag. Ik neem aan dat de signalen vooraf veroorzaakt werden door onwennigheid met het late tijdstip, vergelijkbaar met wagenziek zijn (conflicterende signalen uit het lichaam met de waarneming).
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Gebruikersavatar
Hens
Benefactor
Benefactor
Berichten: 6551
Lid geworden op: wo 05-11-2003 1:00
Locatie: Nijmegen

do 29-05-2014 0:39

Ik zou gewoon warm eten en daarmee pakweg 3 uur voor de start klaar zijn. Gewoon is niet helemaal gewoon, er zijn maaltijden die meer tijd nodig hebben. Pizza's, véél uien of bonen, veel rauwe ingrediënten liggen bij de meesten wel wat lastiger. Zure en scherpe gerechten kennen al meer individuele verschillen.
Je zult het uiteindelijk zelf moeten uitzoeken wat jij nog wel en niet aankunt. Als jij 's morgens goed loopt op eenzelfde stapel boterhammen, dan lijkt me dat ook een veilige keus. Anders extremen tijdens de warme maaltijd vermijden en voldoende tijd nemen.
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

do 29-05-2014 5:26

ik loop een halve marathon op twee bakken koffie en een ontbijt van vier witte boterhammen met kaas. Geen extra voeding. Is fysiek gezien ook niet nodig. Alle energie (21 Kcal/kg) die je nodig hebt bij een halve marathon is aanwezig in je lichaam.
LFC for life
Gebruikersavatar
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Berichten: 4247
Lid geworden op: do 14-09-2006 1:00
Locatie: Nuis
Contacteer:

do 29-05-2014 14:54

dano schreef:ik loop een halve marathon op twee bakken koffie en een ontbijt van vier witte boterhammen met kaas. Geen extra voeding. Is fysiek gezien ook niet nodig. Alle energie (21 Kcal/kg) die je nodig hebt bij een halve marathon is aanwezig in je lichaam.
Ik heb ook niet zoveel nodig, maar een halve marathon om 20:45 lopen op alleen een ontbijt die dag... :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dano
Lid
Lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 24-09-2011 1:00
Locatie: haarlem

do 29-05-2014 15:01

Appie-B schreef:
dano schreef:ik loop een halve marathon op twee bakken koffie en een ontbijt van vier witte boterhammen met kaas. Geen extra voeding. Is fysiek gezien ook niet nodig. Alle energie (21 Kcal/kg) die je nodig hebt bij een halve marathon is aanwezig in je lichaam.
Ik heb ook niet zoveel nodig, maar een halve marathon om 20:45 lopen op alleen een ontbijt die dag... :roll:
Ik was vergeten 's morgens er bij te zetten :D
Om aan te geven dat er niets extra's nodig is voor zulke afstanden
LFC for life
Gebruikersavatar
AdP
Lid
Lid
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 23-02-2009 1:00
Contacteer:

do 29-05-2014 15:44

Mijn agrarische aanpak bij een avondwedstrijd is warme maaltijd bij de lunch, geen toetje nemen, 's avonds nog een broodje en lopen. Werkt voor mij het best.
Eide
Lid
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 03-11-2013 1:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

do 29-05-2014 17:28

Ik ben geen wedstrijdguru, maar als ik 's avonds een wedstrijd loop probeer ik tussen de middag wat forser te eten en dan meteen vanuit werk een kleine portie pasta met een neutrale saus.
Gebruikersavatar
kerkhoffje
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 25-05-2014 1:00

vr 30-05-2014 9:56

Wat ik heb gedaan:

's ochtends een flinke bak havermout (as usual, maar dan nog net wat meer dan normaal)
tussen de middag pannenkoeken
tussendoor fruit
s avonds 3 boterhammen met zoet beleg

En daar heb ik het heel goed op gedaan, 1:43:42!
Wel af en toe last van steken in mn zij, ik heb echt wel het gevoel dat s avonds het eten van de gehele dag me nog wat in de weg zit, dus ga voortaan zoveel mogelijk wedstrijden s ochtends doen.
Gebruikersavatar
Rasheed
Lid
Lid
Berichten: 4711
Lid geworden op: vr 29-07-2005 1:00
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

vr 30-05-2014 13:16

Dat is wel heel eenzijdig koolhydraten. Ik zou mezelf helemaal overeten. Misschien toch maar eens dat ei proberen dat eerder werd voorgesteld? Het stilt bij mij de eetlust, net als sojamelk en hüttenkäse. Geen zout op het ei, uiteraard; nergens voor nodig.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Plaats reactie