Milieuvriendelijke drinkbekers?

Alles over eten en drinken, recepten, afvallen, Atkins, tips ed.
Plaats reactie
boco
Mister Chat'n'Run 2005
Mister Chat'n'Run 2005
Contacteer:

wo 28-05-2014 10:48

Robisrunning schreef:Ik gebruik tegenwoordig deze twee tijdens de trails. Geen bekertjes nodig:
Afbeelding
en
Afbeelding
Ik ben erg nieuwsgierig naar de milieuvriendelijkheid van deze 'klapbekers' ten opzichte van het gebruik van kartonnen bekertjes.
Natuurlijk, de kunststof/plastic klapbeker is vaker te gebruiken maar is dus van milieu-onvriendelijker materiaal gemaakt. Ik weet van een aantal traillopers dat ze al een handjevol van die bekers hebben; op steeds meer trails worden ze uitgedeeld (om te voorkomen dat je beide systemen naast elkaar moet blijven gebruiken)
De mogelijkheid dat een hardloper/trailloper onderweg zo'n beker in de natuur verliest is niet uit te sluiten. Zal daar niet snel verteren.
Kartonnen bekertjes worden achtergelaten bij- of vlak na - een drinkpost. Makkelijk te verzamelen en in te leveren bij het oudpapier voor hergebruik.

Daarnaast is (voor deelnemers èn organisatie) de gebruiksvriendelijkheid van belang. Bij een drinkpost kunnen de vrijwilligers al voordat de lopers langskomen de kartonnen bekers vullen met water, warme thee, cola etc. Vooral als er grote groepen gelijktijdig aankomen is dat erg handig en tijdbesparend.
Met deelnemers die elk hun eigen bekertje uit een ritstasje of rugzak moeten vissen, openklappen en op zoek moeten naar het gereedstaande water, thee, frisdrank etc. lijkt mij dat toch niet eenvoudig. Vooral als er grote groepen gelijktijdig bij een drinkpost aankomen wordt het naar mijn idee echt een stuk lastiger en tijdrovender.

Benieuwd naar de reacties...
:wink:

noot:
Bij een aantal trails, waar deze milieuvriendelijke(?)klapbekers worden 'voorgeschreven' worden de deelnemers na afloop getrakteerd op grote pinten alcoholvrij bier. Je raadt het al: in plastic glazen! 8O
't Giet oe goed, bi'j al wa'j doet!
If you've reached your goals, you haven't set them high enough.
Runnerd
Lid
Lid

wo 28-05-2014 13:16

Mooi topic, zeer waarschijnlijk nav de Stuwwaltrail;

Geef mij maar papieren/kartonnen bekers! Ik loop te korte afstanden om (tenminste, voor mezelf) een drinksysteem me te zeulen. Ik loop ook het liefst zonder 'iets' tijdens een wedstrijd, dus een opklapbare beker is ook niet alles.

En het lijkt me handig om, als je aankomt bij een verzorginspost, gewoon iets te kunnen pakken.
Bier zit meestal al in een glas, dus tenzij er een goed recycle systeem is om je plastic beker te dumpen, drink je uit de fles. Toch? :)

Jan
Laatst gewijzigd door Runnerd op wo 28-05-2014 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
vicky
Lid
Lid
Contacteer:

wo 28-05-2014 14:44

Ze zijn redelijk makkelijk mee te nemen in bv een spibelt. En die heb ik toch al altijd bij me om mobiel/sleutels/geld ed mee te nemen. Maar hoe voller dat ding zit, hoe minder prettig die zit. Maar om nou een rugzak mee te slepen voor 15-20 km alleen voor zo'n bekertje..... :roll:
Of het echt milieu-vriendelijker is? Geen plastic bekertjes meer gebruiken is sowieso goed. Als je kartonnen bekertjes gebruikt, is het alweer een ander verhaal.

Tijdens de KvS dronken we uit deze opvouwbare bekers. Het kost idd tijd om het ding uit de spibelt te halen, uit te klappen en te (laten) vullen. Het zijn maar kleine bekertjes, dus ik heb het 3x laten vullen. Nu loop ik toch redelijk achteraan en neem ik bij een verzorgingspost de tijd, maar als je loopt voor een goeie tijd, dan wil je pakken - drinken - weg. Vraag me af of ze voor de toplopers dan uitzonderingen maken?

En ja, dat bier uit plastic glazen zou dan ook veranderd moeten worden. Maar of dat smaakt uit die opvouwbare bekertjes, dat betwijfel ik :)
Het gebruik van minder (wegwerp) plastic is een goed ding, vandaar dat ik deze aktie zeker toejuig.
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 28-05-2014 15:18

Ik vind het goed dat een organisatie nadenkt over hoe het evenement milieuvriendelijker te maken is. De vraag is dan wel of deze bekertjes het verschil gaan maken.

Bij afstanden tot en met de halve marathon maak ik nagenoeg nooit gebruik van eet- of drinkposten, dus voor mij mogen organisaties deze ook schrappen. Lijkt me de milieuvriendelijkste oplossing... ;)

Bij langere afstanden, zeker bij niet al te lang trails valt wel wat te zeggen dat iedereen zelfvoorzienend moet zijn; m.a.w. neem zelf een Camelbak water en wat eten mee.

Ik zou als organisatie van een evenement beide opties aanbieden; voor de milieubewuste lopers is het mogelijk hun vouwbekertje te vullen bij een verversingspost, de overige lopers kunnen desgewenst een bekertje pakken.

Ik schat overigens in dat de grootste milieubelasting van een evenement gaat zitten in de reisbewegingen van alle deelnemers. Initiatieven op dat vlak, zoals carpoolen, stimuleren met OV te reizen, etc. leveren wellicht veel meer op voor het milieu dan het bekertjesverhaal.
Afbeelding
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 28-05-2014 16:24

Appie-B schreef:Ik schat overigens in dat de grootste milieubelasting van een evenement gaat zitten in de reisbewegingen van alle deelnemers. Initiatieven op dat vlak, zoals carpoolen, stimuleren met OV te reizen, etc. leveren wellicht veel meer op voor het milieu dan het bekertjesverhaal.
Helaas ben je wel aanzienlijk langer onderweg met het OV. Naar Rockanje (5 januari) was ik drie uur onderweg, terwijl het met de auto nog geen uur rijden is. De Haagse Beemden Loop, 30 minuten met de auto, anderhalf uur met het OV. Afgezien van een paar uitzonderingen is de reistijd met het OV over het algemeen 2 tot 3 keer zo lang als met de auto, vooral omdat je moet wachten bij het overstappen.

Verder heb ik geen mening over drinken tijdens trail runs, omdat ik geen ervaring heb met het lopen van trail runs. Het enige wat erbij in de buurt komt is de cross en die is over het algemeen te kort voor drinken onderweg.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Appie-B
Benefactor
Benefactor
Contacteer:

wo 28-05-2014 20:21

Rasheed schreef: Helaas ben je wel aanzienlijk langer onderweg met het OV. Naar Rockanje (5 januari) was ik drie uur onderweg, terwijl het met de auto nog geen uur rijden is. De Haagse Beemden Loop, 30 minuten met de auto, anderhalf uur met het OV. Afgezien van een paar uitzonderingen is de reistijd met het OV over het algemeen 2 tot 3 keer zo lang als met de auto, vooral omdat je moet wachten bij het overstappen.
Fijn dat je zoveel voor het milieu over hebt! :d: :d:
Afbeelding
Rasheed
Lid
Lid
Contacteer:

wo 28-05-2014 20:32

Appie-B schreef:Fijn dat je zoveel voor het milieu over hebt! :d: :d:
Uiteraard. Ik wil mijn steentje bijdragen aan het behouden van een leefbare planeet voor de komende generaties.
Ik heet René. Dit is mijn website en mijn GC profiel.
Hens
Benefactor
Benefactor

do 29-05-2014 0:45

Appie-B schreef:Ik schat overigens in dat de grootste milieubelasting van een evenement gaat zitten in de reisbewegingen van alle deelnemers. Initiatieven op dat vlak, zoals carpoolen, stimuleren met OV te reizen, etc. leveren wellicht veel meer op voor het milieu dan het bekertjesverhaal.
:d:
Soms zijn die initiatieven er (en ook al geruime tijd) wel degelijk: http://www.zevenheuvelenloop.nl/deelnem ... rrangement
herwin
Lid
Lid

zo 01-06-2014 19:35

Appie-B schreef:Ik vind het goed dat een organisatie nadenkt over hoe het evenement milieuvriendelijker te maken is. De vraag is dan wel of deze bekertjes het verschil gaan maken.
Volgens mij is het milieuvriendelijkere punt van geen bekers meer dat er geen bekers achtergelaten worden in de natuur. Ik heb zo ook mijn vraagtekens erbij in hoeverre dat echt effect heeft, meestal liggen de bekertjes toch wel dusdanig dicht bij de verzorgingspost dat ze vrij snel weer te verzameln zijn. Ik heb afgelopen editie van de Enschede Marathon bij een waterpost gestaan en ik geloof dat we binnen 15 minuten alle bekertjes en sponzen verzameld hadden (behalve dan die drie bekertjes die onder een bouwhek doorgewaaid waren, daar konden we niet meer bij). Het bijvullen lijkt me als vrijwilliger ook behoorlijk onpraktisch, bij een te grote groep staat iedereen te drukken om als eerste weer weg te kunnen natuurlijk. Als ik een snelle race zou willen lopen zou ik ook wel even nadenken over of ik wel onderweg zou willen drinken, en of het beter zou zijn om zelf maar een bidon mee te nemen, wellicht iets zwaarder maar levert wel tijdswinst bij de verzorgingsposten op.
Wellicht een alternatief: biologisch afbreekbare wegwerpbekertjes, als die ergens blijven liggen vergaan ze gewoon binnen X tijd. Nadeel daarvan is dat ze, in ieder geval tijdens de zomermaanden, gekoeld bewaard moeten worden. En volgens mij is de hoeveelheid verpakkingen van gels en repen die achterblijven nog altijd een veel groter probleem dan de bekertjes, dat ligt immers niet zo mooi geclusterd. Want we hebben allemaal wel ruimte om volle gels mee te nemen, maar als de verpakking leeg is neemt die opeens te veel ruimte in. Ofzo.

Ook leuk: mileuvriendelijke wedstrijden die iedere deelnemer een gratis herbruikbare beker geven, zodat je er na een jaar opeens tig in de kast hebt staan (http://www.irunfar.com/2013/10/cupless-concerns.html)
Hens
Benefactor
Benefactor

di 03-06-2014 23:21

herwin schreef:Want we hebben allemaal wel ruimte om volle gels mee te nemen, maar als de verpakking leeg is neemt die opeens te veel ruimte in. Ofzo.)
Leuke observatie! :wink:
Plaats reactie